„Taking Print Further” – Forum Technologiczne firmy Kodak w RochesterPoprzedni artykuł 

Brad Kruchten
Brad Kruchten

W dniach 28 lutego – 1 marca br. w siedzibie firmy Kodak w Rochester (USA) odbyło się Forum Technologiczne, w którym wzięli udział przybyli z całego świata przedstawiciele drukarń, analitycy branżowi oraz reprezentanci prasy branżowej. Dwudniowe spotkanie stało się okazją do zaprezentowania najnowszych rozwiązań amerykańskiego producenta w zakresie płyt bezprocesowych, druku cyfrowego oraz funkcjonalnego, jak też do licznych dyskusji na temat obecnych i przyszłych trendów w całej branży poligraficznej.

„Zgodnie z hasłem przewodnim naszego spotkania, stale dążymy do tego, by oferować produkty jak najbardziej zaawansowane. Stąd znaczące inwestycje z naszej strony na nowe rozwiązania technologiczne, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom drukarń, zarówno aktualnym jak i przyszłym – mówi Brad Kruchten, prezes Print Systems Division w firmie Kodak. – Nasza technologia bezprocesowa, kolejne udoskonalenia w druku funkcjonalnym, bogate doświadczenia na rynku materiałów i technologii cyfrowych – wszystko to świetnie wpisuje się w szeroko rozumianą innowacyjność i pomoc drukarniom z całego świata w prowadzeniu bardziej zyskownej i proekologicznej produkcji”.

Forum „Taking Print Further” składało się z kilku dyskusji panelowych, z udziałem przedstawicieli firmy Kodak, a także zaproszonych drukarń oraz ich klientów – zleceniodawców usług poligraficznych. Jedna z nich, przebiegająca pod hasłem „Wartość dodana druku”, zakończyła się wspólnym podsumowaniem ze strony uczestniczących w niej reprezentantów branż fotograficznej, designerskiej i wydawniczej. Każda z nich – zdaniem uczestników panelu – postrzega druk jako medium zróżnicowane i wnoszące wartość dodaną, zwłaszcza w coraz bardziej zdygitalizowanym świecie. Z perspektywy osoby odpowiedzialnej za kreację, w działaniach której technologie cyfrowe odgrywają ważną rolę, nie są one w stanie zastąpić druku. Jest on środkiem komplementarnym przy kampaniach prowadzonych za pośrednictwem mediów cyfrowych. Wprowadza bowiem akcenty niedostępne dla wirtualnych środków przekazu: wrażenia dotykowe czy odpowiednią wyrazistość i żywotność kolorystyczną.
Jednym z uczestników tego panelu był Tad Carpenter – współwłaściciel studia projektowania i brandingu Carpenter Collective. Zauważył on, że jego firma wciąż z powodzeniem wykorzystuje druk jako medium wyróżniające kampanie realizowane dla klientów: „Pozwalają one sprowadzić pomysły do ciekawej formy, a co za tym idzie – zwiększyć związane z nimi doznania” – podkreślał Tad Carpenter. Jednocześnie podczas spotkania wszyscy uczestnicy dyskusji zachęcali przedstawicieli drukarń do podjęcia szerszego i bardziej treściwego dialogu ze środowiskiem odpowiedzialnym za stronę kreatywną. Wszystko po to, by w pełni wykorzystać potencjał druku w kontekście wprowadzania w życie pomysłów, jakie projektantom czy grafikom przekazują końcowi użytkownicy, np. właściciele marek.

W dwóch kolejnych, odbywających się równolegle podczas forum sesjach tematami wiodącymi były technologia płyt bezprocesowych i druk cyfrowy. Uczestniczący w nich przedstawiciele drukarń dyskutowali na temat korzyści wynikających z ich wdrożenia w kontekście osiągania wyższych zysków, prowadzenia bardziej proekologicznej produkcji, jak również możliwości wejścia na nowe rynki i zwiększania wartości świadczonych usług poligraficznych. Spotkanie w Rochester stało się również okazją do oficjalnej prezentacji nowej płyty bezprocesowej Kodak Sonora X, która – jak przewiduje Jeff Clarke, CEO firmy – dokona „transformacji całego rynku”. Zdaniem producenta rozwiązanie to pozwoli nawet 80% drukarń, bazujących na technice offsetowej, dokonać konwersji na płyty bezprocesowe. Podczas panelu użytkownicy płyt z rodziny Kodak Sonora wskazywali, że korzyści proekologiczne uzyskiwane z tytułu ich użytkowania są w prowadzonej przez nich działalności niezwykle istotne. Równie ważny jest – ich zdaniem – fakt, że technologia ta zapewnia ten sam poziom jakości i wydajności, jaki można uzyskać przy standardowych płytach niewymagających wypalania.
Jim Tomblinson, wiceprezes ds. operacyjnych firmy Modern Litho Missouri, będącej użytkownikiem płyt Sonora XP i jedną z drukarń testujących nową płytę Sonora X, powiedział podczas panelu: „Nowa płyta umożliwia uzyskanie właściwego nafarbienia już przy 20 wydrukowanych arkuszach i pozwala na osiągnięcie odpowiedniej kolorystyki zanim zakończy się narządzanie maszyny. Obecnie drukujemy z liniaturą rastra rzędu 240 lpi, przy zastosowaniu płyt Sonora X, a naszym celem jest 300 lpi. W przypadku żadnej innej płyty nie spotkałem się z tak ostrymi rozetkami, jak w przypadku Sonora X, co oznacza, że możemy dzięki niej uzyskać czystsze tinty niż przy rastrze stochastycznym”.

Druk cyfrowy był tematem osobnej dyskusji w związku z pojawieniem się w ofercie firmy Kodak nowej platformy druku – Kodak NexFinity, którą producent anonsuje jako najbardziej wszechstronną arkuszową maszynę cyfrową na rynku. Bazuje ona na wielokrotnie nagradzanej serii Kodak NexPress i ma – w założeniach dostawcy – zmienić postrzeganie technologii cyfrowej w kontekście możliwości realizowanych w niej prac. Wszystko za sprawą niższych kosztów eksploatacji, wyższej prędkości oraz technologii obrazowania dynamicznego, jaka została w niej zastosowana. Przedstawiciele drukarń uczestniczących w tej części forum wysłuchali ze strony końcowych użytkowników wielu uwag. Zdaniem osób odpowiedzialnych za kreację, drukarze muszą stale poszukiwać nowych sposobów obsługi swoich klientów, m.in. poprzez oferowanie nowych aplikacji i integrowanie ich w ramach prowadzonej działalności, jak też zapewnianie najwyższej jakości druku.
Stephan de Vries, CEO w holenderskiej firmie Fotofabriek z Groningen, powiedział: „Maszyna NexFinity oferuje niesamowitą jakość, stabilność i jednolitość kolorystyczną, zapewniając uzyskiwanie lepszych efektów finalnych w bardziej konkurencyjnych cenach. Dzięki opcji dłuższego arkusza (120 cm) będziemy w stanie rozbudować portfolio naszych usług o piękne fotoalbumy większego formatu. Co więcej, maszyna umożliwi nam drukowanie na grubszych podłożach, przez co widzimy możliwość wprowadzenia do portfolio zupełnie nowych produktów, dedykowanych rynkowi handlu detalicznego, np. pudełek czy systemów oznaczeń wykonanych z kartonu”. Materiał wideo prezentujący doświadczenia Fotofabriek z technologią Kodak można znaleźć pod linkiem &feature=youtu.be.

O rosnącym znaczeniu druku przemysłowego mówił podczas spotkania Tom Cavanagh – Chief Customer Officer i wiceprezes działu Advanced Materials & 3D Printing w firmie Kodak. Zaprezentował on najnowsze osiągnięcia technologiczne amerykańskiego producenta w zakresie farb przewodzących i procesów poligraficznych wykorzystywanych np. w elektronice drukowanej. Jego zdaniem ten wciąż rosnący i oferujący znaczący potencjał rynek zmotywuje wielu drukarzy do podjęcia strategicznych decyzji o przekształceniu swoich przedsiębiorstw i zaoferowania nowej palety rozwiązań przy jednoczesnym zwiększeniu swoich marż.

Konferencja stała się też dla firmy Kodak okazją do zaakcentowania filozofii swojego działania, bazującej na trzech filarach: proekologiczności, zachowaniu właściwej kondycji finansowej i biznesowej oraz odpowiedzialności społecznej. Zdaniem firmy Kodak, przykładem takiego przyszłościowego podejścia są stale rozwijane, innowacyjne rozwiązania w rodzaju płyt Sonora. Mają one pozwolić drukarniom na uzyskanie oszczędności finansowych i zredukowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Innym aspektem działalności firmy Kodak jest organizowanie spotkań branżowych integrujących różne strony biznesu poligraficznego w ramach wdrożonego przez firmę programu „Print For Good”.

Polscy klienci firmy Kodak będą mieli okazję bliżej poznać jej nowe rozwiązania, m.in. płyty bezprocesowe Sonora X i platformę druku cyfrowego NexFinity – podczas zbliżającej się konferencji Meet Kodak Polska. Spotkanie odbędzie się w łódzkim hotelu Andel’s w dniach 12-13 kwietnia br.

Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności