Konkurs opakowań: zabawa, doświadczenia z rozpakowywaniem i ekologiaPoprzedni artykuł 

Magdalena Cieślak i Jarosław Łuczak
Magdalena Cieślak i Jarosław Łuczak

W jaki sposób najlepiej zapakować produkt, aby w Tobie wzbudził zainteresowanie i aby samo otwieranie sprawiało Ci przyjemność? Najlepsze rozwiązanie zaprezentował Maciej Jander z Polski ze swoim pomysłowym i zabawnym opakowaniem na kosmetyki. Odniósł sukces w międzynarodowym konkursie projektowania opakowań Model Young Package z tegorocznym tematem Doświadczenia z rozpakowywaniem, do którego przystąpili projektanci z 66 krajów.

Międzynarodowy konkurs projektowania opakowań dla projektantów i studentów organizuje firma Model Group. Konkurs jest największym tego typu konkursem na świecie i daje uczestnikom jedyną w swoim rodzaju możliwość porównania swych propozycji w międzynarodowej konkurencji.

Tegoroczny konkurs wezwał projektantów do zastanowienia się nad połączeniem opakowania, funkcji, ekologii i doświadczeń związanych z rozpakowywaniem. Każdy znalazł inny sposób, jak zaskoczyć jury przy otwieraniu opakowania. Pojawiały się propozycje oparte na ilustracjach, obróbce papieru lub na dobrze opracowanym mechanizmie. Jedni kładli większy nacisk na ekologię, inni natomiast na kompleksową ochronę produktu. A które opakowania były największą niespodzianką dla jury?

Nagroda główna i 1 miejsce w kategorii Unlimited - Māori

Na pierwszy rzut oka klasyczne pudełko w kształcie prostopadłościanu, które ma służyć, jako opakowanie na 3 produkty kosmetyczne, przygotował na konkurs Maciej Jander z Polski. Główną koncepcją projektu jest wypełnienie całej objętości prostopadłościanu. Dla każdego produktu kosmetycznego zostało przygotowane pudełko w nietypowym krystalicznym kształcie, które swą barwą pasuje do zapachu produktu kosmetycznego. Wszystkie 3 kształty są następnie złożone w prosty równoległościan. Opakowanie jest technicznie doskonałym rozwiązaniem, i jest na tyle perfekcyjnie i przejrzyście opracowane, że stało się tegoroczną zwycięską pracą.

2 miejsce w kategorii Unlimited - POP UP CARD / TWIST WATCH / Reusable opening for small products

Magdalena Cieślak i Jarosław Łuczak z Polski przedstawili opakowanie na małe obiekty z innowacyjnym zamykaniem. Chodzi o pudełka wielkości karty, które na tylnej stronie mają mechanizm, cały z papieru, który umożliwia łatwe otwieranie, wyciąganie i zamykanie. Autorzy prezentują opakowanie oparte na trzech typach śrubek, każde dla innego typu zamykania. Należy dodać, że pudełka można ponownie wykorzystać, więc autorzy pomyśleli także o naszym środowisku.

3 miejsce w kategorii Unlimited – Sen Kopciuszka

Każdy lubi dostawać prezenty, zaskoczenie, miłe pudełka, które sprawiają, że chcemy je otworzyć. Historia „kopciuszka”, który otwierał swoje trzy orzeszki i został niespodziewanie obdarowany, zainspirowała Denisę Novobilską z UTB w Zlínie. Stworzyła pudełko, ozdobione motywami bajki. Papier zachowujący kopciuszkową skromność z niespodzianką w środku. Pudełko tworzą dwie części, górna część służy, jako wieczko, dolna część jest przeznaczona na umieszczenie zawartości. Dzięki sztywności papieru autorka osiągnęła efekt sprzyjający chwili zaskoczenia.

1 miejsce w kategorii High Schools – Radość z rozrywania

Ondřej Fiedler z Prywatnego gimnazjum AD FONTES, o.p.s. zawsze podobało mu się odrywanie papierowych pasków podczas otwierania ciastek i ten właśnie pasek jest dla niego wspomnieniem doświadczenia z rozpakowywania. Swoje cylindryczne opakowanie na okrągłe ciastka (np. Disko) stworzył w taki sposób, aby radość trwała znacznie dłużej. Dobrze już znany „zrywany pasek" jest tutaj użyty w położeniu spiralnym, czyli niemal na całej szerokości opakowania, w ten sposób czas jego odrywania jest dłuższy. Użytkownik może cieszyć się wspaniałym uczuciem rozpakowywania każdego ciastka, każdy kawałek wymaga „oderwania”.

2 miejsce w kategorii High Schools – Opakowanie dźwiękowe na klawesy

Jaroslava Straková ze Średniej szkoły artystyczno-przemysłowej w Jihlavie Stworzyła opakowanie na drewniane klawesy, dobrze znane wszystkim z lekcji muzyki. Zamiast standardowego pudełka na klawesy, które się wyrzuca, wymyśliła opakowanie, na którym można za pomocą klawesów grać. Wykorzystała tektury faliste i stworzyła z niej proste minimalistyczne prostopadłościany, w których można umieścić klawesy, a jednocześnie można na wypustkach pudełka grać. Dźwięk powstaje, kiedy przejeżdżamy po opakowaniu produktu, i tym samym propozycja doskonale prezentuje tegoroczny temat konkursu.

3 miejsce w kategorii High Schools – Opakowanie na samochodzik

Ruch jest główną funkcją i radością podczas zabawy samochodzikiem. Na tym podczas tworzenia opakowania bazowała Pavlína Kubínová, studentka Średniej szkoły artystyczno-przemysłowej w Pradze. Jej opakowanie na samochodzik umożliwia rozpakowanie go jednym ruchem. Przy pociągnięciu za pasek startowy górna część opakowania podnosi się i zabawka sama wychodzi z opakowania. Jednocześnie pudełko ma funkcję garażu, to prosty równoległościan z nadrukiem przywodzącym na myśl wyścigi samochodowe. Idealnie współpracuje z momentem radości i zaskoczenia, które mogą się powtarzać.

Nagroda marketingowa jury

Nagrodę marketingową jury przyznało Pavlínie Kubínovej za jej Opakowanie na samochodzik.

Nagroda ośrodka innowacji Model Obaly

Ośrodek innowacji Model Obaly wyróżnił Pudełka Māori od Macieje Jandera.

Najlepsze prace z konkursu można zobaczyć do 4 października w Galerii Czechdesign, Vojtěšská 3, Praga 1.

JURY

  • Jan Činčera, przewodniczący jury, główny projektant opakowań i założyciel Studia Činčera
  • Kateřina Švarcová, Head of Marketing w firmie Model Obaly
  • Vítek Škop, czeski projektant graficzny
  • Václav Mlynář, projektant produktów, członek studia deFORM i MONUMENT Office, creative director BOMMA
  • Vojtěch Vosecký, Współzałożyciel Instytutu Gospodarki Cyrkularnej

WARUNKI UCZESTNICTWA W KONKURSIE

Model Young Package dzieli się na dwie kategorie. Do kategorii średniej szkoły mogą się zgłosić studenci średnich i wyższych szkół zawodowych. Druga kategoria przeznaczona jest dla studentów szkół wyższych i projektantów w każdym wieku.

NAGRODY

Dla uczestników zostały przygotowane nagrody o łącznej wartości 6 200 EUR (~ 160 000 CZK) a dla jednego także wspaniała okazja w postaci trzydniowego płatnego stażu w Ośrodku innowacji Model Obaly.

Unlimited - uniwersytety & projektanci

  1. miejsce 2000 EUR
  2. miejsce 1200 EUR
  3. miejsce: 800 EUR

High Schools – średnie i wyższe szkoły zawodowe

  1. miejsce 1200 EUR
  2. miejsce 600 EUR
  3. miejsce: 400 EUR

Następnie przyznane zostaną nagrody specjalne

  • Nagroda Ośrodka innowacji Model Obaly
  • Nagroda marketingowa jury
  • Nagroda Ośrodka innowacji Model Obaly

O KONKURSIE MODEL YOUNG PACKAGE

Konkurs Model Young Package nie mogła zorganizować bardziej kompetentna firma niż Model Group. Należy ona do największych europejskich producentów opakowań na świecie i prowadzi także Ośrodek innowacji, gdzie spod rąk projektantów rodzą się nowe projekty. Dzięki jej inicjatywie konkurs odbywa się od roku 1996 do dziś. Organizatorem konkursu dla firmy Model Group od 2009 roku jest niezależna organizacja zawodowa Czechdesign. W tym roku odbyła się 24 edycja.

W konkursie uczestniczyło wielu młodych twórców, którzy później stali się znanymi projektantami: pierwszym zwycięzcą był Jan Čtvrtník, który kilka lat później pracował dla NASA, IKEA czy też Elektrolux. W kolejnych edycjach wygrali na przykład Ladislav Škoda, główny projektant firmy Tescoma i wielu innych.

Więcej informacji i pełne reguły znajdziecie tutaj young-package.com

Na podstawie informacji firmy Model Group
Fot. Jan Hromádko

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności