Rynkowe nowości firmy Kodak w obszarze druku cyfrowego, rozwiązań CTP i systemów workflowPoprzedni artykuł 

Jednym z najważniejszych nowych rozwiązań w ofercie firmy Kodak jest zwojowa maszyna inkjetowa Prosper Ultra 520
Jednym z najważniejszych nowych rozwiązań w ofercie firmy Kodak jest zwojowa maszyna inkjetowa Prosper Ultra 520

Firma Kodak poinformowała – podczas specjalnej, odbywającej się zdalnie konferencji prasowej dla mediów z całego świata – o licznych premierach produktowych, jakie właśnie pojawiły się w jej ofercie.

Znalazły się wśród nich m.in. nowa inkjetowa maszyna zwojowa Prosper Ultra 520 (bazująca na technologii UltraStream), kolejna wersja bezprocesowej płyty offsetowej – Sonora Xtra oraz oprogramowanie workflow Prinergy on Demand, dostępne jako usługa w „chmurze” i oferowane w modelu subskrypcyjnym. Spotkanie, które poprowadzili przedstawiciele kadry kierowniczej Eastman Kodak, na czele z prezesem firmy – Jimem Constinenza, zakończyła sesja pytań i odpowiedzi, przesłanych przez dziennikarzy.

Prosper Ultra 520 i inne rozwiązania w zakresie druku cyfrowego

Podczas prezentacji powitalnej Jim Continenza wspomniał m.in., że Kodak co roku przeznacza 25 mln USD na prace badawczo-rozwojowe. Nakłady w tym zakresie, przeznaczone na technologię druku cyfrowego notują wzrost dwucyfrowy. Konferencja prasowa była okazją, by zaprezentować efekty tych działań.

Firma zaprezentowała podczas niej zupełnie nową, zwojową maszynę inkjetową – Prosper Ultra 520, która – jak zapewnia producent, promujący ją hasłem „Inkjet reimagined” – ma zdystansować konkurencję w swojej klasie produktowej. Urządzenie bazuje na technologii UltraStream i czerpie z ponad 50-letnich doświadczeń firmy Kodak w obszarze druku continuous inkjet. Prezentujący ją Randy Vandagriff – Senior Vice President, Digital Print w Eastman Kodak, podkreślał, że tym samym wypełniona zostaje luka między drukiem offsetowym a cyfrowym, zarówno pod względem jakości jak też wydajności. Prosper Ultra 520 drukuje z prędkością 150 m/min. (na wstędze o szerokości 520 mm), rozdzielczością 600 x 1800 dpi i jakością będącą ekwiwalentem rastra 200 lpi, niezależnie od rodzaju podłoża (m.in. na papierach błyszczących o wysokim stopniu krycia farbą; zakres gramatur obsługiwanych substratów wynosi 45 - 250 g/m2). Przy zastosowaniu standardowych papierów offsetowych wymagają one wstępnego przygotowania. Randy Vandagriff zwracał uwagę nie tylko na jej wysoką jakość i wydajność, ale też proekologiczność – wykorzystywane są tu wodne atramenty pigmentowe CMYK, bazujące na nanocząsteczkach. Z kolei Intelligent Print System, opatentowany przez firmę Kodak, odpowiada za monitorowanie i optymalizację procesów zszywania, pasowania kolorów oraz układu stron (front/tył). Maszyna jest sterowana nowej generacji oprogramowaniem Kodak 900 Print Manager z RIP-em Adobe APPE 5. „Korzyści dla jej użytkowników są bardzo liczne i obejmują m.in. drukowanie najwyższej jakości obrazów 2-3 szybciej niż konkurencyjne maszyny, uzyskanie gamutu kolorystycznego o 95% szerszego niż w systemie SWOP czy najniższy na rynku koszt zużycia atramentów” – mówił Randy Vandagriff. Maszyna Prosper Ultra 520 będzie dostępna w wersji rynkowej pod koniec br.

Firma zaanonsowała też – powstałą we współpracy z Uteco – maszynę Sapphire Evo W, którą Kodak promuje jako pierwszą na rynku cyfrową maszynę dedykowaną produkcji opakowań giętkich, łączącą w sobie wydajność fleksografii z jakością wklęsłodruku. Tu również znalazła zastosowanie technologia UltraStream, pozwalająca na zadrukowywanie szerokiego spektrum podłoży, wykonanych z tworzyw sztucznych oraz papierów (o maksymalnej szerokości 1,25 m), przy użyciu proekologicznych, wodnych atramentów Kodak Prosper QD Packaging, certyfikowanych z myślą o pośrednim i bezpośrednim kontakcie z żywnością. Sapphire Evo W pracuje z prędkością do 150 m/min. w trybie CMYK i rozdzielczością 600 x 1800 dpi. Umożliwia personalizację opakowań, m.in. przy nanoszeniu kodów, prowadzeniu kampanii reklamowych (lokalnych, regionalnych), produkcji kuponów loteryjnych czy tworzeniu różnych wersji finalnego produktu. Oferuje – realizowane inline – opcje nanoszenia primera, białej farby fleksograficznej czy lakierowania. Utrwalanie wydruków odbywa się tu w systemie suszenia gorącym powietrzem bądź IR. Maszyna jest już dostępna w sprzedaży.

Konferencja była też okazją do przypomnienia systemu arkuszowego druku elektrofotograficznego NexFinity, bazującego na technologii dynamicznego obrazowania (Dynamic Imaging Technology) firmy Kodak i pracującego z maksymalną prędkością 152 str./min. Wśród kluczowych zalet urządzenia prezentujący je Jeff Zellmer, Vice President Global Sales w firmie Eastman Kodak, wymienił m.in.: obsługę szerokiego spektrum podłoży w różnych formatach (do 356 x 1295 mm) i o grubości maksymalnej wynoszącej 24 punkty (610 mikronów); wybór z 12 opcji łatwo i szybko wymienialnego (co wpływa na krótki czas przezbrojenia) tzw. piątego zespołu drukującego (pozwalającego na aplikowanie licznych uszlachetnień i uzyskiwanie efektów specjalnych); różne opcje (dostępne w trybie in-line) w zakresie podawania papieru i obróbki końcowej wydruków. Maszyna, jak zapewnia Kodak, umożliwia zadrukowanie nawet o 400% więcej stron papieru miesięcznie, oferując tym samym osiągnięcie wyższych przychodów ze sprzedaży i szybszego zwrotu z inwestycji. Generuje przy tym, według dostawcy, koszty eksploatacyjne porównywalne ze średnionakładową arkuszową maszyną offsetową.

Nowości w obszarze cyfrowej przygotowalni

Tu, jako najważniejsze nowe rozwiązanie zaanonsowane podczas konferencji – prowadzący tę część spotkania John O’Grady, President Print Systems Division i Senior Vice President Eastman Kodak – wymienił bezprocesową płytę offsetową Sonora Xtra. W porównaniu z dotychczas oferowanym modelem Sonora X, cechuje ją lepszy kontrast obrazu, wyższa trwałość i krótsze o 20% czasy naświetlania. Dedykowana jest wysokim nakładom, w tym realizowanym w technologii UV. Umożliwia przeniesienie z maszyny na papier punktów z zakresu 1-99%, przy liniaturze 200 lpi i rastrze FM20. W zależności od rodzaju naświetlarki CTP, pozwala na osiągnięcie liniatury do 450 lpi.

Jak podkreślał John O’Grady, technologia będąca bazą dla płyt Sonora jest najpowszechniej stosowaną na świecie technologią płyt bezprocesowych. Korzysta z niej obecnie ponad 4 tys. drukarń o różnym profilu. „Dzięki innowacjom wprowadzonym w płycie Sonora Xtra, z zalet tego rozwiązania będzie mogła korzystać jeszcze liczniejsza grupa przedsiębiorstw poligraficznych” – mówił.

Następnie przedstawił dwie nowe naświetlarki CTP, wprowadzone do oferty firmy Kodak. Pierwsza z nich to anonsowana przez nią jako najszybsza na rynku pełnoformatowa naświetlarka termiczna – Kodak Magnus Q800 z opcją T-Speed. Jej prędkość wynosi 80 egz./h i jest o 15% wyższa niż w obecnie oferowanym przez firmę modelu W-Speed. Posiada liczne opcje automatyzacji produkcji (m.in. uwzględniające rozwiązania jedno- i wielokasetowe a także jedno- i wielopaletowe przy podawaniu płyt). Kodak oferuje obecnym użytkownikom modelu Magnus Q800 łatwy i szybki upgrade do wersji T-Speed. Firma podkreśla przy tym, że w połączeniu z płytami bezprocesowymi Sonora klient otrzymuje kompletne rozwiązanie, pozwalające na najszybsze – spośród dostępnych na rynku – dostarczenie gotowej formy drukowej na maszynę drukującą. System Magnus Q800 T-Speed jest dostępny w ramach testów beta, do produkcji wejdzie we wrześniu br.

Z kolei w roku 2021 w ofercie firmy Kodak pojawi się Magnus Q4800 – naświetlarka CTP dedykowana produkcji form drukowych w formacie XLF (maksymalny to 2900 x 1600 mm), wykorzystywanych w 96-stronicowych maszynach zwojowych. Przy szerokości płyty 2900 mm oferować będzie prędkość 32 egz./h. Jak podkreśla producent, będzie jedynym na rynku systemem CTP obsługującym jednocześnie dwie płyty o szerokości 1650 mm, przy maksymalnym formacie 1650 x 1600 mm każdej z nich; w tym przypadku prędkość maksymalna urządzenia wyniesie 50 płyt/h. Za sprawą automatycznej opcji podawania płyt z palet Magnus Q4800 będzie oferować pojemność do 4800 płyt w nawet 8 różnych formatach. Oba rozwiązania CTP bazują na technologii naświetlania Kodak SQUAREspot, która – jak zapewnia firma – gwarantuje wysoką stabilność, dokładność i niezawodność procesu produkcji form drukowych. Z myślą o łatwiejszej obsłudze, praca naświetlarek może być zdalnie monitorowana za pomocą aplikacji Kodak Mobile CTP Control App.

Ostatnie z zaanonsowanych przez Kodak nowych rozwiązań to Prinergy on Demand – działająca w „chmurze” i oferowana w modelu subskrypcyjnym, nowa wersja sztandarowego systemu workflow stworzonego przez tę firmę. Prezentujący ją Todd Bigger, President Kodak Software Division i Vice President Eastman Kodak podkreślał, że rozwiązanie to – bazujące na infrastrukturze sieciowej Microsoft Azure – oferuje jeszcze większe bezpieczeństwo przechowywanych danych, niezawodność, wydajność i elastyczność, wynikającą z pracy zdalnej; optymalizuje też koszty związane z systemem workflow, gdyż klienci płacą tylko za to czego rzeczywiście potrzebują. Użytkownik wykupuje usługę, zaś utrzymywaniem i zarządzaniem Prinergy On Demand zajmuje się Kodak.

Cytowany podczas konferencji William Schuring, dyrektor operacyjny holenderskiej drukarni Wilco, będącej jednym z pierwszych użytkowników Prinergy On Demand, wymieniał m.in. takie zalety korzystania z workflow działającego w „chmurze”, jak: bardzo wysokie bezpieczeństwo danych, zwiększona wydajność działań workflow (nawet o 50%) oraz znacznie wyższa stopa zwrotu z inwestycji w porównaniu z wcześniej użytkowanym przez to przedsiębiorstwo stacjonarnym systemem produkcyjnym (wdrażanym w drukarni i wymagającym własnych serwerów).

Na podstawie informacji firmy Kodak

 Produkcja: WebFabrika 1999-2020 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności