Czas na RFID w etykiecie: duże zainteresowanie webinariami firm Mark Andy i Avery DennisonPoprzedni artykuł 

Od lewej: Patrick Eichstaedt, Lena Chmielewska-Bontron, Robert Brania, Łukasz Chruśliński i maszyna Evolution E5
Od lewej: Patrick Eichstaedt, Lena Chmielewska-Bontron, Robert Brania, Łukasz Chruśliński i maszyna Evolution E5

9 grudnia br. firma Mark Andy zorganizowała kolejne już w tym roku spotkania online ze swoimi klientami z całego świata. Tym razem dwa webinaria, których partnerem była firma Avery Dennison, zostały poświęcone zastosowaniu technologii RFID w produkcji etykiet. W wydarzeniach (odbywających się w języku polskim w sesji porannej i angielskim w popołudniowej) wzięło udział około 250 osób z całego świata. Webinaria spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy zadawali wiele pytań w trakcie ich trwania, jak też po zakończeniu.

Oba spotkania rozpoczęła Lena Chmielewska-Bontron, Marketing Manager Mark Andy Europe: „Tym razem chcemy Państwu przybliżyć coraz bardziej popularną na świecie, również w Polsce technologię RFID, produkty z gamy „etykiet inteligentnych”, a także maszyny Mark Andy i materiały Avery Dennison, w których można ją wykorzystać”. Przedstawiła również prelegentów: z ramienia Avery Dennison prezentacje prowadzili Robert Brania – Technical Sales Manager NEE w polskim oddziale firmy (w sesji polskojęzycznej) i Patrick Eichstaedt - Director Sales, Industry Sales, EMEA Avery Dennison Intelligent Labels (w sesji anglojęzycznej). Firmę Mark Andy reprezentowali: Łukasz Chruśliński – Sales Manager, a także Grzegorz Rostkowski i Łukasz Kaczyński – operatorzy maszyn z warszawskiego centrum demonstracyjnego Mark Andy, gdzie w drugiej części webinarium odbywała się prezentacja modelu Evolution E5.

Robert Brania i Patrick Eichstaedt w swoich prezentacjach zatytułowanych „Odkrywanie świata etykiet inteligentnych RFID” skoncentrowali się na rynku etykiet i perspektywach jego rozwoju, w które technologia RFID wpisana jest już od wielu lat. Jak podkreślali – jej rosnąca popularność sprawia, że coraz więcej wytwórców etykiet, również w Polsce szuka informacji na ten temat. „Avery Dennison – mówił Robert Brania – posiada szeroką gamę produktów, którą określamy mianem „postępowej rodziny”, uwzględniających cyfrowe technologie identyfikacyjne. Należy do nich RFID, która gruntownie przekształca różne branże i otwiera przed nimi nowe możliwości. Dotyczą one także producentów i konwerterów etykiet. Avery Dennison jest obecnie największym globalnym dostawcą znaczników RFID. Dostosowujemy produkty do potrzeb różnych branż, by ich wydajność była jak największa w kontekście finalnych zastosowań. Cały rynek również podąża w tym kierunku, a nowe wyzwania wymuszają wręcz cyfryzację”.

Technologia RFID umożliwia odczyt i przesyłanie danych drogą radiową. W zależności od rodzaju znacznika (tzw. tagu) i umieszczonego w nim procesora znajduje ona zastosowanie obecnie w wielu różnych dziedzinach życia. Prelegenci wymienili niektóre z nich m.in. farmaceutyczną i opieki zdrowotnej. Tu RFID jest wykorzystywana w zakresie zarządzania zapasami, bezpieczeństwa pacjentów, ochrony marki i produktów, a także wydajności pracy i efektywności operacyjnej. W motoryzacji technologia RFID pozwala na śledzenie i identyfikację części, automatyzację procesów, uwierzytelnianie i przeciwdziałanie fałszerstwom, a także zwiększenie wydajności działań. Jej zastosowanie w przemyśle spożywczym ma z kolei przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo magazynowanej i sprzedawanej żywności, ale też zapobiegać jej marnowaniu. Kolejny przykład zastosowania RFID to logistyka. Tu, jak podkreślano, niezmiernie ważne są precyzyjna inwentaryzacja czy efektywność dystrybucji w całym procesie, a także przejrzystość łańcucha dostaw. Prelegent wspomniał jednocześnie, że obecny czas pandemii także przyczynia się do szerszego zastosowania rozwiązań bazujących na tej technologii: „Specjalny znacznik NFC dodany do zestawu testowego pozwala na uzyskanie w czasie rzeczywistym bezpiecznych, wiarygodnych i poufnych danych o wynikach testu na Covid-19”.

Łukasz Chruśliński w swojej prezentacji omówił moduły RFID oferowane przez Mark Andy i implementowane w jej maszynach. Podał przykłady zastosowań i możliwości ich wykorzystania, a także poprowadził prezentację maszyny Evolution E5 (zainstalowanej w warszawskim centrum pokazowym), uwzględniającą produkcję etykiet z tagiem RFID. Tytułem wstępu nawiązał do faktu, że inspiracją dla webinarium były coraz częstsze zapytania klientów o nowe możliwości w zakresie produkcji etykiet i pojawiające się pytanie „Co z tą etykietą?”. „Obecny rok – mówił Łukasz Chruśliński – jest bardzo specyficzny. Przyszłość, jaka się rysuje w perspektywie kolejnych lat zarówno w życiu biznesowym, jak również społecznym wymusza na nas zmianę podejścia do wielu dziedzin. Taka zmiana konieczna jest również w przypadku producentów opakowań czy etykiet. Coraz wyższa automatyzacja procesów, jakiej jesteśmy świadkami i która jest obecnym trendem w każdej branży wymusza na nas pytania w jaki sposób możemy poprawić procesy logistyczne, w których etykieta jest bardzo ważnym elementem. Webinarium, które udało nam się zorganizować wspólnie z Avery Dennison, jest próbą odpowiedzi na te pytania”.

Etykiety RFID – jak podkreślał prelegent – są dostępne na rynku już od wielu lat. Również od kilkunastu lat Mark Andy oferuje maszyny dedykowane ich produkcji. „Faktem jest, że coraz więcej branż – wspomniane wcześniej samochodowa, spożywcza, farmaceutyczna czy logistyczna – generuje coraz większe zainteresowanie technologią RFID u naszych klientów – mówił Łukasz Chruśliński. – Często nie zdają sobie oni sprawy, że RFID to już dojrzały rynek, oferujący wiele możliwości. Od dwóch lat również w Polsce obserwujemy znaczące przyspieszenie jego rozwoju. Staje się to zauważalne także w codziennym życiu. Wystarczy wspomnieć chociażby o znanej każdemu sieci sklepów Decathlon z asortymentem sportowym, w której technologia RFID stała się rzeczywistością. Take&Go – to kolejny przykład sieci, która wykorzystuje technologię RFID w swoich sklepach samoobsługowych. Podobnie rzecz się ma w sklepach sieci Amazon. Amerykańska sieć supermarketów Walmart zaoszczędziła dzięki technologii RFID około 200 tys. dolarów dziennie. Powyższe przykłady są tylko dowodem na to, jak technologia ta wchodzi w nasze codzienne życie. To otwiera przed nią ogromne możliwości zastosowań, na które muszą być przygotowani także producenci etykiet. RFID to już nie futurystyczna wizja przyszłości etykiety, ale realne potrzeby rynkowe”.

Łukasz Chruśliński omówił sposoby tworzenia etykiet z tagami RFID w rozwiązaniach Mark Andy. Firma od kilkunastu lat produkuje tego typu maszyny, ale także dostarcza specjalne moduły, które można implementować w już pracujących urządzeniach tego producenta. Umożliwiają one produkcję etykiet zarówno klejowych jak również bezklejowych, bazujących na technologii RFID. Co więcej, w przypadku każdej etykiety możliwa jest weryfikacja radiowa, która wychwytuje ewentualne błędy i raportuje o tym fakcie. W nowych maszynach moduł RFID jest integralną częścią maszyny, w przypadku starszych modeli maszyn aplikacja znaczników odbywa się w trybie off-line. Co istotne, etykiety z tagami RFID dostosowywane są do konkretnych zastosowań – inne oferowane są z myślą o plastiku, inne na szkło itd. Prelegent omówił również dwa rodzaje aplikacji tagów RFID, jakie można aplikować w maszynach Mark Andy: on pitch (gdzie tag nie jest rozcinany i rozmiar etykiet jest uzależniony od rozmieszczenia tagu) i off pitch (gdzie rozcina się tagi i umieszcza się je w dowolnym miejscu pod etykietą; w tym przypadku format etykiety nie jest ograniczony). Jak podkreślał prelegent, maszyna może być dostosowana pod konkretne potrzeby i oczekiwania klientów.

Następnie Łukasz Chruśliński zaprosił uczestników spotkania do centrum demonstracyjnego, gdzie zaprezentowana została „na żywo” produkcja etykiet z tagami RFID w maszynie Evolution E5 firmy Mark Andy. Omówił tam krok po kroku kolejne etapy tego procesu, prezentując poszczególne części maszyny. Zainteresowanych szczegółowymi informacjami na ten temat, zaprosił do bezpośredniego kontaktu z firmą Mark Andy.

Po prezentacji maszyny miała miejsce sesja pytań do prelegentów. „Ich liczba była bardzo duża, co świadczy o dużym zainteresowaniu tematem RFID uczestników webinarium – podsumowuje Lena Chmielewska–Bontron. – Podczas spotkania byliśmy w stanie udzielić odpowiedzi zaledwie na część z nich, ale zapewniam, że żadnego nie pozostawimy bez odzewu. Dziękujemy jednocześnie naszym gościom z różnych stron świata za liczny udział w webinarium i już dzisiaj zapraszamy na planowane przez nas, kolejne spotkania online”.

Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej

 Produkcja: WebFabrika 1999-2021 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności