Gdy Technologia łączy się artyzmem - czyli Konkurs na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D TouchPoprzedni artykuł 

2. edycja Konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch za nami. 14 października br. ogłoszono wyniki konkursu skierowanego do grafików - osób zarówno profesjonalnie zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i amatorów. Główną nagrodę w postaci 5 tys. przyznano Antoninie Janus-Szybist za pracę pn. Solaris.

Przypomnijmy - pomysłodawcą konkursu jest drukarnia cyfrowa Totem.com.pl, specjalizująca się w niskonakładowym druku książek. W tym roku w organizacji wspierały ją dwie firmy - Konica Minolta Business Solutions Polska i PC Print Sp. j., dostawca folii metalizowanych. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest portal i magazyn Wydawca.com.pl.

Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy graficznej w formie okładki dowolnej książki, z zastosowaniem uszlachetnień druku 3D Touch przy użyciu maszyny MGI JetVarnish 3D oferowanej przez Konica Minolta. 3D Touch to cyfrowa technologia dostępna w drukarni Totem, pozwalająca uszlachetniać okładki metalizowanymi foliami i lakierami - w tym lakierem 3D, dzięki któremu uzyskiwany jest nowy, sensoryczny wymiar doznań w obcowaniu z książką. Elementy graficzne powleczone lakierem stają się wypukłe i wyczuwalne pod palcami.

Organizatorzy za cel konkursu postawili sobie nie tylko propagowanie wśród projektantów technologii 3D Touch, ale także promocję nowoczesnego designu okładek i wsparcie młodych twórców.

Poziom nadesłanych na konkurs prac był niezwykle wysoki. Michał Rejnowski, Prezes drukarni Totem mówi: “Projekty, które otrzymaliśmy, utwierdzają nas w przekonaniu, że okładki książek mogą być prawdziwymi, małymi dziełami sztuki graficznej. Połączenie wyrafinowanej lub z drugiej strony niezwykle prostej grafiki z technologią 3D Touch daje zaskakujące i zachwycające efekty. Umiejętne zastosowanie technologii pozwala nadać okładce nowe znaczenia, wydobyć ukryte sensy, wzmocnić przekaz, zbudować nastrój.

Cieszymy się, że nasza drukarnia pomaga zarówno projektantom, jak i wydawcom w uzyskaniu tych efektów, tym bardziej, że twórcy okładek coraz odważniej sięgają po nową technologię, która pozwala uzyskać rezultaty dotąd nieosiągalne przy zastosowaniu tradycyjnych metod”.

Na konkurs nadesłano 60 prac, z czego 58 zakwalifikowało się do oceny. Jury w składzie: Maria Magdalena Kurpik - długoletni kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, wykładowca akademicki, Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu “Wydawca” i portalu wydawca.com.pl, Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej, Michał Rejnowski – Prezes Totem.com.pl, Tomasz Skonieczny - Regionalny Kierownik Sprzedaży w firmie PC Print, Mateusz Woźniak – Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta, wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień.

Nagroda główna w wysokości 5 tys. zł przyznana została Antoninie Janus - Szybist za pracę “Solaris”. Co urzekło jury? Niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki - wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce. 2. miejsce w konkursie i 3 tys. zł zdobył Jakub Litwornia za pracę “Mesjasz Diuny” - za inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne. Praca pn. “Saul Bass - monografia artysty” Beaty Grochowskiej zajęła 3. miejsce (2 tys. zł) - za wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej przekaz stylistycznie i treściowo.

Wyróżnienia (każde po 1 000 zł) otrzymują: Tomasz Barczyk za pracę pt. Punkt i linia a płaszczyzna, Grzegorz Japoł za Stary człowiek i morze, Magdalena Szamocka za Miasto ślepców, Robert Widomski za projekt Sztuka kochania, Marta Wittchen za okładkę The secret life of Salvador Dali. Jury w werdykcie podkreśliło, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią - budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.

Mateusz Woźniak z Konica Minolta podsumowuje: “Z perspektywy naszej firmy technologia jest zdecydowanie najważniejsza. W kontekście projektowania graficznego sama technologia jednak nic nie znaczy bez połączenia jej z warsztatem artystycznym i z procesem kreacji. Cieszę się, że bierzemy udział w konkursie w charakterze współorganizatora, bo takie przedsięwzięcia pozwalają na zaprezentowanie pełni możliwości technologii, której - dzięki MGI JetVarnish 3D - jesteśmy dostawcą. Okazuje się, że technologia 3D Touch jest narzędziem pozwalającym projektantom graficznym nadawać okładkom dodatkowy wymiar jakim jest sensoryka.”

Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację konkursu i jego 3. edycję. Promowanie w formie konkursu technologii, która staje się przynależnym elementem projektu graficznego oraz konsekwentna edukacja w tym zakresie, skutkują nie tylko wzrostem świadomości wśród projektantów i grafików, ale przede wszystkim wzbogacają okładki o dotąd nieosiągalne efekty wizualne i sensoryczne. To zaś powoduje, że książki wyróżniają się na księgarskiej półce i wzbudzają zainteresowanie potencjalnego czytelnika.

Materiały video prezentujące nagrodzone i wyróżnione prace można zobaczyć na stronie www Totem.com.pl, www.konicaminolta.pl oraz https://pcprint.pl/.

Na podstawie informacji firmy Konica Minolta

 Produkcja: WebFabrika 1999-2022 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności