Czy czeka nas w tym roku rewolucja w kolorze opakowań?Poprzedni artykuł 

Dariusz Chrzanowski
Dariusz Chrzanowski

Aż 80% informacji o otaczającym nas świecie odbieramy za pomocą wzroku – informuje Polski Związek Niewidomych. Choć ludzkie oko potrafi rozpoznać jedynie 3 kolory, to za całą widzianą przez nas paletę ok. 500 tys. barw odpowiada mózg. Instytut Pantone już od 24 lat - co rok - wskazuje kolor, który wyznacza kierunek trendów w świecie designu, mody, ale także w branży opakowań. Tym razem wybór Instytutu padł na odcień: 18-750 - Viva Magenta. To kolor energetycznej czerwieni połączonej z różem, który symbolizuje witalność, energię, siłę i optymizm. Jest wciągający, nieszablonowy i inspirujący. Jak wykorzystać ten kolor w produkcji opakowań kartonowych oraz odświeżyć brandy firm o aktualne trendy?

Kolory odgrywają olbrzymią rolę w psychologii biznesu. Warstwa wizualna towaru zazwyczaj próbuje przykuwać uwagę konsumenta tak, aby finalnie doprowadzić do zainteresowania zakupem. Opakowanie, jak i jego kolor jest na ogół wyznacznikiem jakości produktu oraz jednym z najważniejszych instrumentów marketingowych.

Z różnych badań wynika, że ciepłe kolory przyciągają uwagę konsumenta znacznie szybciej i częściej, niż kolory zimne. To właśnie barwy opakowań w dużej mierze skłaniają klienta do zakupu danego produktu. Na co dzień - kupując dany produkt - raczej nie wnikamy szczegółowo w symbolikę kolorów, ale niebagatelną rolę odgrywa w tym przypadku nasza podświadomość – mówi Dariusz Chrzanowski, Marketing Manager Akomex Group i dodaje: Kolory i zakorzenione w nas przekonania o danej barwie bezwiednie stymulują naszą podświadomość. W ten sposób kolor czarny utożsamiamy z luksusem, żółty/ złoty kojarzy się ze światłem i energią, dlatego najczęściej jest wykorzystywany przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. Biały na ogół łączymy z czystością, a czerwony jest wybierany, gdy firma chce przykuć uwagę klienta i zachęcić do impulsywnego zakupu. Różowy wyraża troskliwość, dlatego często jest wykorzystywany na produktach dla małych dzieci. Niebieski lub granatowy stosowany jest w promocji opakowań przeznaczonych na środki czystości, leki, detergenty, ponieważ kojarzy się z medycyną, sterylnością i spokojem. Decydując o kolorze opakowania już na etapie projektowania należy – przez wzgląd na podświadomość – rozważyć wszystkie informacje jakie on niesie.

Wybrana przez Instytut Pantone barwa, choć jest odważna i pulsująca żywiołowością, ma także odcień stonowany, kierujący się w stronę bordo. Pantone zestawia go z łagodnymi, neutralnymi kolorami np. beżem, bardzo jasnym fioletem czy szarym błękitem. Takie zestawienia kolorów będą modne w tym roku, zwłaszcza w opakowanych nowych produktów lub takich, które chcą odświeżyć swój brand. Barwę Viva Magenta poleciłbym w szczególności producentom kosmetyków, jako kolor dominujący na ich opakowaniach, ponieważ wpłynie on na postrzeganie produktu, jako czegoś dodającego witalności, energii, siły i optymizmu – dodaje Chrzanowski.

Instytut Pantone funkcjonuje od 1986 roku i specjalizuje się w zakresie kolorów. Prowadzi ich systematykę, udziela firmom wsparcia w zakresie komunikacji marketingowej, a także wykorzystania barw do budowania identyfikacji wizualnej. Opracowany przez Pantone system kolorów jest znany na całym świecie.

Na podstawie informacji Grupy Akomex

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności