Czy opakowania kartonowe mają przyszłość?Poprzedni artykuł 

W dniach 30 czerwca - 1 lipca w okolicach Monachium odbyło się szkolenie, którego motywem przewodnim było prowokacyjnie zadane pytanie "Czy opakowania kartonowe mają przyszłość?" Uczestnikami konferencji byli producenci żywności - Nestle Niemcy, Ferrero Włochy, Domaco Szwajcaria oraz producenci opakowań m.in. z Polski, Węgier, Słowacji, Niemiec, Belgii, Wielkiej Brytanii.

Temat migracji substancji szkodliwych z opakowania do zapakowanej żywności jest ciągle bardzo aktualny i budzi często kontrowersje. Jest ważny dla każdego z nas jako konsumenta, dotyczy bowiem bezpieczeństwa pakowanego artykułu pierwszej potrzeby.

Celem organizatora było zwrócenie uwagi i zastanowienie się nad przyszłością składanego kartonu jako opakowania produktów spożywczych, farmaceutyków i kosmetyków, który póki co, odgrywa kluczową rolę. Jaki to miałby być karton? Jak powinien wyglądać? Zagadnienie jest warte przemyśleń, wziąwszy pod uwagę fakt, że obecnie przemysł składanych kartonów zużywa 20 mln ton kartonu o wartości 15 mld $,a wartość przetworzonych opakowań to 30 mld $. Tymczasem prognozuje się w skali roku jeszcze 5% wzrost zapotrzebowania na składane kartony do 2012 roku i osiągnięcie wartości opakowań ok.40 mld $ wg obecnych cen (na podstawie WWW.Tappi.org).

Nad przebiegiem konferencji czuwał moderator, Stefan Müller, dyrektor firmy Hostmann Steinberg, który na wstępie zaprezentował koncern hubergroup.

Jako pierwszego prelegenta przedstawił dra Ernsta Simona z Nestle Deutchland. Firma Nestle, to wiodący światowy koncern spożywczy, z obrotem za rok 2010 sięgającym 110 mld CHF, mający swoje fabryki w prawie każdym kraju i zatrudniający 280 tys. pracowników. Przedstawiciel producenta żywności zaprezentował swoje oczekiwania wobec dostawców - krótkie terminy realizacji dostaw i możliwość ich śledzenia, dobre ceny. Opakowania jego zdaniem powinny być mniejsze i dobrej jakości. I co najważniejsze, nie powinny mieć wpływu na zapakowaną żywność.

I tu dużo do powiedzenia miał kolejny prelegent, ekspert w zakresie farb o niskiej migracji, przedstawiciel organizatora Josef Sutter. Powiedział on jasno, kiedy zachodzi konieczność stosowania farb o niskiej migracji i co trzeba zrobić, by móc zagwarantować bezpieczeństwo zapakowanej żywności. Mówił przede wszystkich o serii farb Corona MGA, które oczywiście spełniają wymogi unijne i nie przekraczają limitów migracji ustalonych w rezolucji szwajcarskiej.

Kolejny speaker, przedstawiciel firmy M-real, Stefan Kranz reprezentant wiodącego europejskiego producenta kartonów, którego obrót w 2010 wyniósł 2,6 mld euro i który zatrudnia 13 tys. pracowników. Wyjaśnił, co znaczy efektywnie pakować i jakiego opakowania chcą klienci. Zwrócił uwagę, że nie należy lekceważyć kwestii ochrony środowiska, bo 1000 kartoników do czekolady to 1m³drzewa.
Wystąpienia kolejnych prelegentów dotyczyły wyglądu opakowania kartonowego. Mówili o formie, projekcie, kolorystyce i uszlachetnianiu. Najważniejsze, by opakowanie przemawiało do nas swoim wyglądem i zachęcało do zakupu zapakowanego w nim produktu.
Podsumowania dnia dokonał Harald Weberbauer, dyrektor firmy Stehlin + Hostag w Szwajcarii, należącej również do koncernu hubergroup.

Wszyscy wyszli z przekonaniem, że należy zastanowić się co zrobić, by opakowanie uśmiechało się do klienta, by zachęcało do dotknięcia go. Ale, co najważniejsze, by nie niszczyło produktu w nim zapakowanego. Interesujący sposób przeprowadzenia spotkania umożliwił wymianę opinii między wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw.

Spotkanie w Bawarii miało jeszcze poza merytorycznym wymiar krajoznawczo-rozrywkowy. Kolejnego dnia zaprosiliśmy naszych gości na spływ tratwą rzeką Izarą.
Spływ to w zależności od poziomu rzeki 5 do 7 godzin spędzonych na tratwie. Izara daje możliwość najdłuższej trasy spływu w Europie, z różnicą poziomu do 18 m., wieloma krętymi i rwącymi odcinkami. Wymaga to od flisaków wyjątkowych umiejętności. A od uczestników spływu świetnego humoru i niezłej kondycji ;-)
Muzyka, śpiew, a nawet tańce.... takiej atmosfery ponoć dawno już nie było.

Na podstawie informacji firmy Michael Huber Polska

 Produkcja: WebFabrika 1999-2022 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności