Polski przemysł drukarski może zyskać 800 mln dolarów dzięki cyfryzacjiPoprzedni artykuł 

Jak szacują eksperci Siemens Finance, cyfrowa rewolucja może przynieść polskiemu przemysłowi drukarskiemu 800 mln dolarów. Warunkiem jest wdrożenie i sfinansowanie konkretnych rozwiązań, opartych na czwartej rewolucji przemysłowej.

Główną korzyścią z tzw. Przemysłu 4.0 jest zwiększenie produktywności, czyli zdolności do wytwarzania takiej samej liczby towarów przy zmniejszonych kosztach lub większej ich liczby przy takich samych. Przekłada się to na wymierny efekt finansowy. Eksperci Siemens Finance nazwali ten zysk „premią produktywności wynikającą z cyfryzacji”. W raporcie „Digitalization Productivity Bonus: Sector Insights” przeanalizowali cztery kluczowe obszary przemysłowe, w których zastosowanie nowych technologii może przynieść łącznie niemal 5 mld dolarów zysku. Jednym z nich jest właśnie sektor drukarski, opakowaniowy i papierniczy.

„Inteligentne” maszyny

Istnieje cały szereg korzyści związanych z automatyzacją i cyfryzacją, które dotykają ten sektor gospodarki. Przystosowanie się do indywidualnych potrzeb klienta, przy jednoczesnym utrzymaniu produkcji masowej, w branży drukarskiej miało miejsce już w ubiegłej dekadzie. Obecnie sektor z powodzeniem zaczyna korzystać z wielu innych rozwiązań, m.in.: inteligentnych opakowań z wbudowanym chipem RFID; technologii nadruku umożliwiającego monitoring, przepływu towarów „na czas”, czy powiązań w chmurze pomiędzy klientami a producentami. Nowe technologie pozwalają też drukarniom minimalizować czas przestojów, efektywniej wykorzystywać maszyny, czy lepiej serwisować systemy.

Siemens Finance szacuje, że premia produktywności wynikająca z cyfryzacji w sektorze drukarskim, opakowaniowym i papierniczym wyniesie łącznie pomiędzy 0,5 mld a 0,8 mld dolarów.

Finansowanie kluczem do rozwoju

Co jest najważniejszym elementem skutecznego wdrożenia nowych technologii? Firmy muszą przede wszystkim przemyśleć sposób inwestycji. – Obecnie istnieje wiele obszarów finansowania, które ułatwiają wdrożenie tzw. Przemysłu 4.0, a co za tym idzie – wygenerowanie wspomnianej wcześniej „premii produktywności wynikającej z cyfryzacji” – mówi Krzysztof Kuniewicz, CEO Siemens Finance.

Firmy finansowe oferują szerokie spektrum rozwiązań, wspierające różne elementy digitalizacji, w tym m.in:

  • Modernizację technologii – rozwiązanie finansowe umożliwiające unowocześnienie technologii podczas okresu finansowania poprzez wymianę starego urządzenia na nowszy model lub naprawę elementów na głównej platformie technologicznej.

  • Finansowanie oprogramowania – świadomość konieczności wdrażania oprogramowania oraz wiedza na temat ryzyka jakie za sobą niesie to podstawa dla firm finansujących cyfrową rewolucję. Dlatego te aspekty mogą być uwzględniane w całkowitym pakiecie finansowym.

  • Płatność za wyniki – płatności powiązane są ze spodziewanymi korzyściami biznesowymi lub „wynikami” możliwymi dzięki cyfryzacji. Rzeczywiste oszczędności finansowe – takie jak np. zmniejszone zużycie energii – współfinansują lub nawet całkowicie finansują miesięczne płatności, co sprawia, że dla producenta rzeczywiste koszty technologii stają się całkowicie neutralne.

  • Finansowanie transformacji – producenci wolą rozpocząć spłatę w momencie, gdy narzędzia będą już działać. Firmy oferujące finansowanie 4.0. dostrzegają wyzwania związane z okresem transformacji i oferują rozwiązania, które opóźniają rozpoczęcie spłat do momentu, gdy nowy system w pełni funkcjonuje.

  • Rozwiązania dotyczące kapitału obrotowego – finansowanie może zostać zoptymalizowane także w innych obszarach. Lepsza pozycja konkurencyjna może doprowadzić do nagłego wzrostu firmy, co przekłada się na wzmożoną presję na dostawców, zapasy przedsiębiorstwa i ogólną płynność finansową. Usługi finansowe, np. w formie faktoringu, mogą pomóc w zarządzaniu szerszymi wyzwaniami finansowymi, które wiążą się z sukcesem osiągniętym dzięki cyfryzacji.

– Rozwiązania finansowe dla Przemysłu 4.0 najczęściej oferowane są przez wyspecjalizowanych dostawców. Co istotne, ich oferta się zmienia. Instrumenty finansowe są coraz bardziej dopasowywane do indywidualnych potrzeb klientów. Możemy modyfikować okres trwania umowy oraz dostosowywać go do uzyskiwanych korzyści finansowych. Finansujący oferują też umowy ramowe, co pomaga przyspieszyć proces nabywania technologii w przyszłości – podsumowuje Krzysztof Kuniewicz.

Na podstawie informacji firmy Siemens Finance
Foto:
freegreatpicture.com

Dodane 03.01.2018 r. przez Maciej Tryburcy, WebFabrika - Wytwórnia Stron Internetowych.
 Produkcja: WebFabrika 1999-2018 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności