Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dza na ry­nek no­wą bez­od­czyn­ni­ko­wą pły­tę ter­mo­czu­łą Azu­ra TUPoprzedni artykuł 

Pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej, od­by­wa­jącej się 12 li­sto­pa­da w Mort­sel, fir­ma Ag­fa Gra­phics po­in­for­mo­wa­ła o wpro­wa­dze­niu do swo­jej ofer­ty no­wej bez­od­czyn­ni­ko­wej pły­ty ter­mo­czu­łej – Azu­ra TU. Po­dob­nie jak jej po­przed­nicz­ki ba­zu­je ona na spraw­dzo­nej tech­no­lo­gii Ther­mo­Fu­se, która mia­ła swój de­biut ryn­ko­wy de­ka­dę te­mu. No­wa pły­ta jest pro­po­zy­cją Ag­fa Gra­phics dla dru­ka­rń ar­ku­szo­wych, pra­cu­jących w tech­ni­ce of­f­se­to­wej. Za spra­wą Azu­ra TU będą one mo­gły w pe­łni do­ce­nić za­le­ty pro­eko­lo­gicz­nych roz­wi­ązań, wy­ko­rzy­stu­jących tech­no­lo­gię Ther­mo­Fu­se.

Z naj­wa­żniej­szy­mi in­for­ma­cja­mi na te­mat no­wej pły­ty przy­by­łych do Mort­sel dzien­ni­ka­rzy z ca­łe­go świa­ta (ta­kże z Pol­ski) za­po­znał Guy De­smet – pro­duct ma­na­ger w bel­gij­skiej cen­tra­li Ag­fa Gra­phics, od­po­wie­dzial­ny za seg­ment ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych. Na wstępie za­pre­zen­to­wał obec­ną sy­tu­ację na ryn­ku płyt of­f­se­to­wych z uwzględ­nie­niem po­zy­cji, ja­ką zaj­mu­ją na nim pły­ty bez­odz­czyn­ni­ko­we, nie­wy­ma­ga­jące pro­ce­su che­micz­ne­go. No­wa pro­po­zy­cja Ag­fa Gra­phics jest prze­zna­czo­na dla sze­ro­ko ro­zu­mia­ne­go seg­mentu ak­cy­den­so­wych dru­ka­rń of­f­se­to­wych sto­su­jących ma­szy­ny ar­ku­szo­we. Miesz­czą się w nim za­rów­no ma­łe, za­kła­dy po­li­gra­ficz­ne, jak też mi­ędzy­na­ro­do­we kon­cer­ny wy­daw­ni­cze. Jak za­zna­czył Guy De­smet, ty­po­wa pro­duk­cja ak­cy­den­so­wa zu­ży­wa dziś oko­ło 50% wszyst­kich płyt wy­ko­rzy­sty­wa­nych w ca­łym seg­men­cie ko­mer­cyj­no­-o­pa­ko­wa­nio­wym.

„Azu­ra TU ofe­ru­je wy­ższą wy­trzy­ma­ło­ść od swo­ich po­przed­ni­czek – mak­sy­mal­ny na­kład przy jej za­sto­so­wa­niu wy­no­si 150 tys. eg­zem­pla­rzy. Jej wy­ższa czu­ło­ść wpły­wa na zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści na­świe­tlar­ki (na­wet o 100% w po­rów­na­niu z pierw­szą wer­sją płyt Azu­ra), bez uszczerb­ku na ja­ko­ści. Wy­ko­na­na w ten spo­sób for­ma dru­ko­wa jest przy tym od­por­na i ofe­ru­je wy­so­ki kon­trast obra­zu, z cze­go zna­ne by­ły ta­kże wcze­śniej­sze wer­sje płyt Azu­ra. Po­kry­cie obra­zu, skła­da­jące­go się z 20-mi­kro­no­wych punk­tów, wy­no­si tu 1–99%, zaś mak­sy­mal­na li­nia­tu­ra to 340 lpi (przy ra­strze Su­bli­ma)” – mówił Guy De­smet.
Azu­ra TU jest kom­pa­ty­bil­na z wi­ęk­szo­ścią do­stęp­nych na ryn­ku na­świe­tla­rek ter­micz­nych, de­dy­ko­wa­nych pro­duk­cji ak­cy­den­so­wej i wy­po­sa­żo­nych w źródło pro­mie­nio­wa­nia o dłu­go­ści fa­li 830 nm. Je­dy­ne cze­go wy­ma­ga pły­ta po na­świe­tle­niu to usu­ni­ęcie ele­men­tów nie­na­świe­tlo­nych i za­bez­pie­cze­nie spe­cjal­nym roz­two­rem (o neu­tral­nym pH) w urządze­niu Azu­ra CX. W pro­ce­sie pro­duk­cji form dru­ko­wych z udzia­łem no­wych płyt Ag­fa Gra­phics wy­eli­mi­no­wa­no wszyst­kie zmien­ne, wpły­wa­jące na pro­ces wy­wo­ły­wa­nia (tem­pe­ra­tu­rę, pH, prze­wod­no­ść itd.). Sam sys­tem na­to­miast ofe­ru­je bar­dzo dłu­gie okre­sy mi­ędzy­kon­ser­wa­cyj­ne (płu­ka­nie tan­ków jest ko­niecz­ne do­pie­ro po obrób­ce 7000 m2 płyt). W po­łącze­niu z bar­dzo ni­skim zu­ży­ciem roz­two­ru czysz­cząco­-gu­mu­jące­go oraz nie­mal ca­łko­wi­tym (si­ęga­jącym 95%) wy­eli­mi­no­wa­niem wo­dy ozna­cza to wy­so­ką przy­ja­zno­ść dla śro­do­wi­ska na­tu­ral­ne­go.

„Nie­zrów­na­ny kon­trast obra­zu i zna­ko­mi­ta od­por­no­ść na świa­tło dzien­ne to ko­lej­ne za­le­ty pły­ty Azu­ra TU – mówił Guy De­smet. – Za­bez­pie­czo­ne roz­two­rem gu­mu­jącym alu­mi­nium zna­ko­mi­cie spraw­dza się w pro­ce­sie dru­ko­wa­nia, za­pew­nia­jąc od­po­wied­nią sta­bil­no­ść pro­ce­su, utrzy­mu­jąc wła­ści­wy ba­lans far­ba­-wo­da i eli­mi­nu­jąc ry­zy­ko zwi­ąza­ne z ewen­tu­al­nym po­wtór­nym wy­ko­na­niem for­m”. Sto­so­wa­nie płyt Azu­ra TU nie wy­ma­ga żad­nych do­dat­ko­wych czyn­no­ści zwi­ąza­nych z przy­go­to­wa­niem ma­szy­ny do dru­ko­wa­nia. Co wi­ęcej – za­pew­nia­ją one ni­ższe zu­ży­cie far­by, jej szyb­sze utrwa­la­nie oraz – za spra­wą od­po­wied­nio przy­go­to­wa­ne­go podło­ża, z które­go są wy­ko­na­ne – wy­ma­gają nie­wiel­kiej ilo­ści środ­ków zwi­lża­jących. „Dru­kar­nie sto­su­jące ta­kie pły­ty nie są ogra­ni­cza­ne w żad­nym stop­niu z ty­tu­łu sto­so­wa­nia różnych ro­dza­jów farb, roz­two­rów zwi­lża­jących, bu­fo­rów czy kon­struk­cji sa­mej ma­szy­ny – kon­ty­nu­ował Guy De­smet. – Ma­my tu za­tem do czy­nie­nia nie tyl­ko z nie­za­wod­nym i sta­bil­nym roz­wi­ąza­niem w pe­łni bez­che­micz­nym i przy­ja­znym śro­do­wi­sku na­tu­ral­ne­mu, ale też przy­ja­znym użyt­kow­ni­ko­wi”.

Pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej po­in­for­mo­wa­no, że po za­ko­ńczo­nych suk­ce­sem te­stach be­ta pły­ty Azu­ra TU wła­śnie tra­fia­ją do sprze­da­ży ryn­ko­wej. Dzien­ni­ka­rze mie­li oka­zję za­po­znać się z wy­po­wie­dzia­mi przed­sta­wi­cie­li dru­ka­rń, które ja­ko pierw­sze mia­ły oka­zją po­znać ko­rzy­ści wy­ni­ka­jące z ich za­sto­so­wa­nia. Jed­ną z nich jest ho­len­der­ska fir­ma Me­dia­cen­ter, wcze­śniej ko­rzy­sta­jąca z kon­wen­cjo­nal­nych płyt ter­mo­czu­łych. Re­pre­zen­tu­jący dru­kar­nię Ste­ven Yn­te­ma i Pe­ter de We­erdt mówi­li o no­wych pły­tach Ag­fa Gra­phics w sa­mych su­per­la­ty­wach: „Dla nas naj­wi­ęk­szą za­le­tą płyt Azu­ra TU jest ich pro­eko­lo­gicz­no­ść. Dzi­ęki te­mu bo­wiem nie po­trze­bu­je­my sto­so­wać żad­nych środ­ków che­micz­nych, a je­dy­nie gu­mę. To zaś zna­cząco wpły­wa na re­duk­cję zu­ży­cia wo­dy”. Dax Brit­ton, szef dzia­łu pre­press w bry­tyj­skiej dru­kar­ni DG3, też nie kry­je swo­je­go en­tu­zja­zmu: „Za spra­wą Azu­ra TU ma­my do czy­nie­nia z praw­dzi­wie bez­che­micz­ną pły­tą, która nie­sie za so­bą wie­le ko­rzy­ści śro­do­wi­sko­wych, ale nie ob­ni­ża w ża­den spo­sób na­szej wy­daj­no­ści. Przy ilo­ści wy­ko­ny­wa­nych przez nas form dru­ko­wych był to klu­czo­wy pa­ra­me­tr”. Z ko­lei Fa­bri­ce Gan­gloff, me­ne­dżer pro­duk­cji we fran­cu­skiej fir­mie OTT Im­pri­me­ries, do­da­je: „Do­ce­nia­my z ja­ką ła­two­ścią re­ali­zo­wa­ny jest pro­ces czysz­cze­nia pły­ty za po­mo­cą roz­two­ru gu­mo­we­go. Za spra­wą no­wych płyt Ag­fa Gra­phics wznio­sła pro­ces pro­duk­cji form dru­ko­wych na jesz­cze wy­ższy po­zio­m”.

Azu­ra TU uzu­pe­łnia sze­ro­kie port­fo­lio pro­eko­lo­gicz­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych Ag­fa Gra­phics, na które skła­da­ją się obec­nie pły­ty: Azu­ra TS, Ami­go TS oraz Azu­ra Vi i N94-VCF.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści