Piew­ca kul­tu­ry roz­ko­szy: An­drzej Kra­jew­ski. Pla­ka­ty, okład­ki, ilu­stra­cje.Poprzedni artykuł 

Wy­sta­wa ze zbio­rów Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie i ko­lek­cji Ty­tu­sa Kle­pa­cza, zor­ga­ni­zo­wa­na przy współpra­cy Ga­le­rii Pla­ka­tu Pio­tra Dąbrow­skie­go oraz Wro­cław­skiej Ga­le­rii Pol­skie­go Pla­ka­tu

- An­drzej Kra­jew­ski, był i po­zo­sta­je na­dal piew­cą kul­tu­ry roz­ko­szy. W pierw­szej ko­lej­no­ści przez ca­łe ży­cie fa­scy­no­wa­ła go za­gad­ka ko­bie­co­ści. Na dru­gim miej­scu sta­wiał do­pie­ro – jak zwy­kł mówić – pi­sto­le­ty. I ta ko­lej­no­ść coś mówi o je­go hie­rar­chii war­to­ści. Ma­riusz Kno­row­ski Ku­ra­tor Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie

- Fa­scy­na­cja Ame­ry­ką, jej kul­tu­rą, mu­zy­ką i mo­dą po­zo­sta­wia pi­ęt­no na ca­łym do­rob­ku Kra­jew­skie­go po­zwa­la­jąc trak­to­wać dziś je­go pra­ce (pla­ka­ty, ko­mik­sy, ilu­stra­cje, okład­ki ksi­ążek) ja­ko uni­ka­to­wą gra­ficz­ną do­ku­men­ta­cję kontr­kul­tu­ry PRL i wa­żny głos w obro­nie ni­czym nie­skrępo­wa­nej wy­po­wie­dzi twór­czej. Ty­tus Kle­pacz, ko­lek­cjo­ner Ku­ra­tor wy­sta­wy

Wy­sta­wa w Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie jest pierw­szą w tej ska­li pre­zen­ta­cją twór­czo­ści pro­jek­to­wej An­drze­ja Kra­jew­skie­go. Twór­ca do­sko­na­le zna­ny dzi­ęki licz­nym pla­ka­tom fil­mo­wym, au­tor roz­po­zna­wal­nych do dziś okła­dek ksi­ążko­wych m.in. se­rii Klu­bu In­te­re­su­jącej Ksi­ążki wy­daw­nic­twa PIW, po­wra­ca po la­tach ja­ko je­den z naj­ory­gi­nal­niej­szych pro­jek­tan­tów swo­je­go po­ko­le­nia. Kra­jew­ski za­cho­wu­je przy tym do dziś ce­chy de­cy­du­jące nie­gdyś o je­go odręb­no­ści i ory­gi­nal­no­ści – na­tu­ral­ny i in­dy­wi­du­al­ny sto­su­nek do kul­tu­ry po­pu­lar­nej, swo­bo­dę, hu­mor i bez­pre­ten­sjo­nal­ne po­de­jście do pla­ka­tu. Kra­jew­ski, miesz­ka­jący od 1985 ro­ku Sta­nach Zjed­no­czo­nych, na­le­żał do gru­py pro­jek­tan­tów prze­ła­mu­jących utrwa­lo­ny w la­tach 60. wi­ze­ru­nek pol­skiej szko­ły pla­ka­tu. Ja­ko uczeń Hen­ry­ka To­ma­szew­skie­go, odzie­dzi­czył po­de­jście do pla­ka­tu ja­ko środ­ka au­to­no­micz­nej ko­mu­ni­ka­cji wi­zu­al­nej, jed­nak wzbo­ga­cił je o lek­ko­ść sty­li­sty­ki po­p-ar­tu, ale przede wszyst­kim przy­wrócił przy­na­le­żne gra­fi­ce użyt­ko­wej pra­wo do ko­rzy­sta­nia z kon­wen­cji pa­sti­szu i gro­te­ski. W barw­nych pro­jek­tach Kra­jew­skie­go od­naj­dzie­my na­wi­ąza­nia do se­ce­sji, kul­tu­ry jar­marcz­nej ko­ńca XIX wie­ku, es­te­ty­ki ko­mik­su czy art déco – obec­ne­go do dziś w je­go ma­lar­stwie. Kra­jew­ski, dla które­go li­nia,  ko­lor i li­te­ra są rów­no­rzęd­ny­mi ele­men­ta­mi ma­lar­skie­go, eks­pre­syj­ne­go pro­jek­tu gra­ficz­ne­go,  re­pre­zen­tu­je mniej obec­nie eks­po­no­wa­ne tra­dy­cje pol­skiej gra­fi­ki pro­jek­to­wej ostat­nie­go półwie­cza.

Wy­sta­wa An­drze­ja Kra­jew­skie­go, dzi­ęki współpra­cy i za­an­ga­żo­wa­niu w jej or­ga­ni­za­cję ko­lek­cjo­ne­ra i pro­mo­to­ra twór­czo­ści ar­ty­sty – Ty­tu­sa Kle­pa­cza, pre­zen­tu­je obok pla­ka­tu ze zbio­rów wi­la­now­skie­go Mu­zeum, rów­nież je­go licz­ne pra­ce gra­ficz­ne: okład­ki ma­ga­zy­nów, ksi­ążek, oraz ilu­stra­cje. Oprócz re­ali­za­cji Kra­jew­skie­go z ostat­nich 10 lat pre­zen­to­wa­ne są rów­nież ich pe­łno­wy­mia­ro­we, wy­ko­na­ne w tra­dy­cyj­nych tech­ni­kach gra­ficz­nych i ma­lar­skich pro­jek­ty, które po­zwa­la­ją spoj­rzeć „od kuch­ni” na warsz­tat jed­ne­go z naj­ory­gi­nal­niej­szych twór­ców pol­skie­go pla­ka­tu.

Mi­chał War­da, Ku­ra­tor wy­sta­wy

5 mar­ca – 7 czerw­ca 2015 ro­ku
No­wa Ga­le­ria Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie
Od­dział Mu­zeum Na­ro­do­we­go w War­sza­wie

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści