Piewca kultury rozkoszy: Andrzej Krajewski. Plakaty, okładki, ilustracje.Poprzedni artykuł 

Wystawa ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie i kolekcji Tytusa Klepacza, zorganizowana przy współpracy Galerii Plakatu Piotra Dąbrowskiego oraz Wrocławskiej Galerii Polskiego Plakatu

- Andrzej Krajewski, był i pozostaje nadal piewcą kultury rozkoszy. W pierwszej kolejności przez całe życie fascynowała go zagadka kobiecości. Na drugim miejscu stawiał dopiero – jak zwykł mówić – pistolety. I ta kolejność coś mówi o jego hierarchii wartości. Mariusz Knorowski Kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie

- Fascynacja Ameryką, jej kulturą, muzyką i modą pozostawia piętno na całym dorobku Krajewskiego pozwalając traktować dziś jego prace (plakaty, komiksy, ilustracje, okładki książek) jako unikatową graficzną dokumentację kontrkultury PRL i ważny głos w obronie niczym nieskrępowanej wypowiedzi twórczej. Tytus Klepacz, kolekcjoner Kurator wystawy

Wystawa w Muzeum Plakatu w Wilanowie jest pierwszą w tej skali prezentacją twórczości projektowej Andrzeja Krajewskiego. Twórca doskonale znany dzięki licznym plakatom filmowym, autor rozpoznawalnych do dziś okładek książkowych m.in. serii Klubu Interesującej Książki wydawnictwa PIW, powraca po latach jako jeden z najoryginalniejszych projektantów swojego pokolenia. Krajewski zachowuje przy tym do dziś cechy decydujące niegdyś o jego odrębności i oryginalności – naturalny i indywidualny stosunek do kultury popularnej, swobodę, humor i bezpretensjonalne podejście do plakatu. Krajewski, mieszkający od 1985 roku Stanach Zjednoczonych, należał do grupy projektantów przełamujących utrwalony w latach 60. wizerunek polskiej szkoły plakatu. Jako uczeń Henryka Tomaszewskiego, odziedziczył podejście do plakatu jako środka autonomicznej komunikacji wizualnej, jednak wzbogacił je o lekkość stylistyki pop-artu, ale przede wszystkim przywrócił przynależne grafice użytkowej prawo do korzystania z konwencji pastiszu i groteski. W barwnych projektach Krajewskiego odnajdziemy nawiązania do secesji, kultury jarmarcznej końca XIX wieku, estetyki komiksu czy art déco – obecnego do dziś w jego malarstwie. Krajewski, dla którego linia,  kolor i litera są równorzędnymi elementami malarskiego, ekspresyjnego projektu graficznego,  reprezentuje mniej obecnie eksponowane tradycje polskiej grafiki projektowej ostatniego półwiecza.

R E K L A M A
Wystawa Andrzeja Krajewskiego, dzięki współpracy i zaangażowaniu w jej organizację kolekcjonera i promotora twórczości artysty – Tytusa Klepacza, prezentuje obok plakatu ze zbiorów wilanowskiego Muzeum, również jego liczne prace graficzne: okładki magazynów, książek, oraz ilustracje. Oprócz realizacji Krajewskiego z ostatnich 10 lat prezentowane są również ich pełnowymiarowe, wykonane w tradycyjnych technikach graficznych i malarskich projekty, które pozwalają spojrzeć „od kuchni” na warsztat jednego z najoryginalniejszych twórców polskiego plakatu.

Michał Warda, Kurator wystawy

5 marca – 7 czerwca 2015 roku
Nowa Galeria Muzeum Plakatu w Wilanowie
Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie

Na podstawie informacji organizatora

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności