92% europejskich przedsiębiorstw nie jest gotowych na wdrożenie Jednolitego Rynku Cyfrowego (Digital Single Market, DSM) – wynika ze zrealizowanych na zlecenie Ricoh badań. Wprowadzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego ma być jedną z najważniejszych regulacji tej dekady. Szacuje się, że dzięki niej mogą powstać setki tysięcy nowych miejsc pracy i zostać wypracowanych dodatkowych 415 miliardów Euro. Badanie Ricoh przeprowadzono na próbie 1360 osób zarządzających europejskimi przedsiębiorstwami.
Jednolity Rynek Cyfrowy ma ułatwić dostęp do towarów i usług w całej Europie, stworzyć sprzyjające warunki i jednolite zasady do prowadzenia działalności oraz zmaksymalizować potencjał wzrostu gospodarki UE1. Tymczasem o planach wdrożenia tych rozwiązań wie zaledwie połowa badanych (51%) – najmniejszy odsetek w krajach nordyckich (28%), Belgii/Luksemburgu (29%) i Portugalii (30%).
Obecnie zaledwie 7% europejskich firm z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw sprzedaje swoje usługi i towary za granicę. Z perspektywy rozwoju gospodarki UE kluczowe jest zwiększenie odsetka tego typu transakcji2. Rozumieją to również przedsiębiorcy. Większość z nich (65%) w ciągu najbliższych pięciu lat planuje ekspansję na inne europejskie rynki.
24% badanych nie dostrzega żadnych korzyści, 40% obawia się zwiększonego poziomu konkurencyjności a 37% kosztów, które będzie musiała ponieść. Z kolei 34% twierdzi, że nie ma odpowiednich zasobów dzięki którym mogliby skorzystać z możliwości wynikających z wprowadzenia Jednolitego Rynku Cyfrowego.
David Mills, dyrektor generalny Ricoh Europe, powiedział: „Nasze badania pokazują, że europejscy przedsiębiorcy nie do końca zdają sobie sprawę z możliwości płynących z wprowadzenia Jednolitego Rynku Cyfrowego. Szczery niepokój budzi fakt, że wielu menadżerów wysokiego szczebla zdaje się nie odczuwać bezpośredniej potrzeby przygotowania swoich organizacji na czekającą Europę cyfryzację gospodarki. Zaczynając proces optymalizacji, cyfryzacji i standaryzacji swoich procedur już teraz, myślące perspektywicznie europejskie przedsiębiorstwa znacznie ułatwiają sobie budowanie przewagi konkurencyjnej. Krok ten jest niezbędny, jeśli w Europie mają powstawać firmy, które będą mogły skutecznie konkurować na globalnych rynkach.”
Na podstawie informacji firmy Ricoh Polska Sp. z o.o.