Grant pt.: „Ba­da­nie zja­wisk za­cho­dzących w agre­ga­tach dru­ku­jących ma­szyn of­f­se­to­wy­ch” w Za­kła­dzie Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nychPoprzedni artykuł 

W la­tach 2012–2016 pro­wa­dzo­ny był w Za­kła­dzie Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych grant pt.: „Ba­da­nie zja­wisk za­cho­dzących w agre­ga­tach dru­ku­jących ma­szyn of­f­se­to­wy­ch” przy­zna­ny przez Na­ro­do­we Cen­trum Nau­ki, które­go kie­row­ni­kiem był dr hab. Yu­riy Py­ry­ev, prof. PW. Głów­ny­mi Wy­ko­naw­ca­mi gran­tu by­li mgr inż. Agniesz­ka Jur­kie­wicz oraz mgr inż. Ju­liusz Krzy­żkow­ski, a Wy­ko­naw­ca­mi mgr inż. Zo­fia Pi­ętak oraz dr hab. inż. Ma­rek Paw­li­kow­ski.

Głów­ny­mi zre­ali­zo­wa­ny­mi za­da­nia­mi pod­czas tr­wa­nia te­go gran­tu by­ło

1. Zna­le­zie­nie ana­li­tycz­nych i ana­li­tycz­no­-nu­me­rycz­nych roz­wi­ązań:

  • za­gad­nień kon­tak­to­wych po­mi­ędzy wa­łka­mi ukła­dów far­bo­wych i na­wi­lża­jących oraz po­mi­ędzy cy­lin­dra­mi ze­spo­łów dru­ku­jących,
  • za­gad­nień dy­na­mi­ki ukła­du dru­ku­jące­go o dwóch stop­niach swo­bo­dy z uwzględ­nie­niem okre­so­wych zmian sztyw­no­ści ukła­du,
  • za­gad­nień ciepl­nych tar­cia ciał ogra­ni­czo­nych cy­lin­drycz­ny­mi rów­no­le­gły­mi po­wierzch­nia­mi, z uwzględ­nie­niem zmia­ny w cza­sie gęsto­ści mo­cy si­ły tar­cia.

2. Ba­da­nia eks­pe­ry­men­tal­ne do­ty­czące:

  • we­ry­fi­ka­cji po­wsta­łych wzo­rów i mo­de­li,
  • wpły­wu do­ci­sku (ob­sza­ru kon­tak­tu) po­mi­ędzy wa­łka­mi i cy­lin­dra­mi na pa­ra­me­try ja­ko­ścio­we od­bit­ki,
  • wpły­wu drgań w ze­spo­łach dru­ku­jących na ja­ko­ść od­bit­ki.

Bar­dzo istot­na jest eks­pe­ry­men­tal­na we­ry­fi­ka­cja po­wsta­łych wzo­rów i mo­de­li, gdyż po­zwa­la ona na po­rów­na­nie osi­ągni­ętych na­uko­wych roz­wa­żań ma­te­ma­tycz­nych z ty­mi ist­nie­jący­mi już w li­te­ra­tu­rze.
Ba­da­nia eks­pe­ry­men­tal­ne do­ty­czące wpły­wu do­ci­sku po­mi­ędzy wa­łka­mi i cy­lin­dra­mi oraz wpły­wu drgań w ze­spo­łach dru­ku­jących na ja­ko­ść od­bi­tek są bar­dzo istot­ne, gdyż po­zwa­la­ją na we­ry­fi­ka­cję mi­tów i opi­nii zwi­ąza­nych z ty­mi za­gad­nie­nia­mi.

Od­po­wied­nie usta­wie­nie na­ci­sku mi­ędzy cy­lin­dra­mi ze­spo­łu dru­ku­jące­go oraz wa­łka­mi ze­spo­łów far­bo­we­go i na­wi­lża­jące­go jest bar­dzo istot­ne, gdyż wpły­wa na różne eko­no­micz­ne aspek­ty dru­ko­wa­nia. Mo­żna je po­dzie­lić na trzy gru­py: ja­ko­ść za­dru­ko­wa­nej od­bit­ki, zu­ży­cie części w ma­szy­nie oraz na­rząd ma­szy­ny, czy­li przy­go­to­wa­nie jej do dru­ko­wa­nia. W ra­mach ba­dań eks­pe­ry­men­tal­nych wy­ko­na­nych w trak­cie tr­wa­nia te­go gran­tu opra­co­wa­no me­to­dę uzy­ska­nia efek­tów dru­ko­wa­nia z różnym do­ci­skiem pomi­ędzy cy­lin­dra­mi dru­ku­jący­mi na jed­nej od­bit­ce. Spo­wo­do­wa­ło to unie­za­le­żnie­nie tych efek­tów dru­ko­wa­nia z różnym do­ci­skiem od wa­run­ków dru­ko­wa­nia. Ba­da­nia do­wio­dły, że mo­żli­wa jest wi­ęk­sza zmia­na do­ci­sku bez stra­ty na ja­ko­ści od­bi­tek w przy­pad­ku dru­ko­wa­nia na pa­pie­rze po­wle­ka­nym niż niepo­wle­ka­nym.

Jed­nym z pod­sta­wo­wych pro­ble­mów wy­ni­ka­jących z wi­bra­cji po­wsta­jących pod­czas pra­cy ma­szy­ny dru­ku­jącej jest zja­wi­sko pa­sko­wa­nia, które po­ja­wia się na od­bit­kach w for­mie na­prze­mien­nie ja­śniej­szych i ciem­niej­szych, rów­no­le­głych do osi cy­lin­drów pa­sków. Zja­wi­sko to jest przede wszyst­kim za­uwa­żal­ne na po­wierzch­niach rów­no­mier­nie po­kry­wa­nych far­bą, tj. aplach (po­lach pe­łnych, ca­łko­wi­cie po­kry­tych far­bą) lub tin­tach (po­lach o po­kry­ciu far­bą mniej­szym niż 100%). Po­nie­waż przy­czyn pa­sko­wa­nia mo­że być wie­le, np. za­bru­dze­nia we­wnątrz ze­spo­łu dru­ku­jące­go, nie­wła­ści­we pa­ra­me­try far­by lub roz­two­ru na­wi­lża­jące­go, sto­so­wa­nie ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych o pa­ra­me­trach nie­zgod­nych z za­le­ce­nia­mi pro­du­cen­ta, nie­wła­ści­we do­ci­ski po­mi­ędzy na­da­jący­mi wa­łka­mi far­bo­wy­mi a for­mą dru­ko­wą oraz nie­wła­ści­we do­ci­ski po­mi­ędzy cy­lin­dra­mi, zły stan tech­nicz­ny ma­szy­ny czy tzw. zja­wi­sko wstrząsu ka­na­ło­we­go, bar­dzo wa­żne by­ło stwier­dze­nie w ja­kim stop­niu na to zja­wi­sko wpły­wa­ją wła­śnie drga­nia w ze­spo­le dru­ku­jącym. A na­le­ży pa­mi­ętać, że po­nie­waż ma­szy­ny dru­ku­jące są bar­dzo skom­pli­ko­wa­ny­mi ukła­da­mi me­cha­nicz­ny­mi pra­cu­jący­mi z du­ży­mi pręd­ko­ścia­mi, drga­nia w nich wy­stępu­jące są zja­wi­skiem na­tu­ral­nym i nie za­wsze zwi­ąza­nym ze złą kon­dy­cją tech­nicz­ną.

Pod­czas pra­cy ze­spo­łu far­bo­we­go na sku­tek wza­jem­ne­go do­ci­śni­ęcia wa­łków mi­ęk­kich do twar­dych oraz prze­su­wu osio­we­go wa­łków roz­cie­ra­jących, na­stępu­je stop­nio­wy wzrost tem­pe­ra­tu­ry wa­łków i cy­lin­drów, jak rów­nież ota­cza­jące­go po­wie­trza. Zja­wi­sko zmia­ny tem­pe­ra­tu­ry w ze­spo­le far­bo­wym ma­szyn dru­ku­jących, szcze­gól­nie of­f­se­to­wych, w których ze­spół far­bo­wy jest moc­no roz­bu­do­wa­ny, jest nie­unik­nio­ne. Na­wet w ma­szynach, w których ze­spo­ły, a do­kład­niej wy­bra­ne wa­łki ze­spo­łu far­bo­we­go, są ter­mo­sta­to­wa­ne, wy­stępu­ją spo­re wa­ha­nia tem­pe­ra­tu­ry. Głów­ną przy­czy­ną wzro­stu tem­pe­ra­tu­ry w ze­spo­le far­bo­wym jest po­wsta­nie tar­cia po­mi­ędzy wa­łka­mi na­da­jący­mi i roz­cie­ra­jący­mi. Wa­ha­nia te wpły­wa­ją na ja­ko­ść dru­ko­wa­nych od­bi­tek. Wzrost tem­pe­ra­tu­ry w ze­spo­le far­bo­wym po­ci­ąga za so­bą zmia­nę wła­ści­wo­ści re­olo­gicz­nych far­by (w szcze­gól­no­ści lep­ko­ści), brak sta­bil­no­ści emul­sji far­ba­-roz­twór na­wi­lża­jący, osa­dza­nie się py­łu na ob­ci­ągu gu­mo­wym oraz zwi­ęk­szo­ne za­po­trze­bo­wa­nie na roz­twór na­wi­lża­jący, co w efek­cie ko­ńco­wym wpły­wa ne­ga­tyw­nie na ja­ko­ść od­bit­ki. Wsku­tek dzia­ła­nia sił tar­cia na po­wierzch­niach kon­tak­tu wa­łków na­da­jących i roz­cie­ra­jących na­stępu­je wy­twa­rza­nie się cie­pła. Przyj­mu­je­my, że pra­ca sił tar­cia prze­kszta­łca się w ener­gię ciepl­ną. Prak­tycz­nie ozna­cza to po­wsta­nie dwóch stru­mie­ni cie­pła, które skie­ro­wa­ne są do we­wnątrz ciał trących. Roz­pa­try­wa­ne  ra­mach gran­tu za­gad­nie­nie spro­wa­dza się do roz­wi­ąza­nia ukła­du rów­nań prze­wod­nic­twa cie­pła przy od­po­wied­nich wa­run­kach brze­go­wych. Wa­run­ki brze­go­we po­trze­bu­ją mo­de­lo­wa­nia i opi­su ma­te­ma­tycz­ne­go zja­wisk tar­cio­wych.

Jed­nym z głów­nych ce­lów te­go pro­jek­tu by­ło po­zna­nie, zro­zu­mie­nie i opi­sa­nie zja­wisk za­cho­dzących w ma­szy­nach dru­ku­jących. Po­zwo­li to na podnie­sie­nie kwa­li­fi­ka­cji za­wo­do­wych stu­den­tów i pra­cow­ni­ków uczel­ni wy­ższych zaj­mu­jących się po­li­gra­fią. Wy­ni­ki ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych w ra­mach te­go gran­tu opi­sa­ne w po­wsta­łych w trak­cie je­go tr­wa­nia ar­ty­ku­łach i mo­no­gra­fii umo­żli­wia­ją uzy­ska­nie szcze­góło­wej wie­dzy o dzia­ła­niu ma­szyn dru­ku­jących, a nie tyl­ko po­bie­żny po­gląd na ten te­mat. Wy­ni­ki ba­dań mo­gą ta­kże zo­stać uży­te w po­rad­ni­kach dla dru­ka­rzy, które po­ma­ga­ją im w roz­wi­ązy­wa­niu pro­ble­mów po­ja­wia­jących się pod­czas dru­ko­wa­nia.

Wy­ni­ki ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych w cza­sie tr­wa­nia pro­jek­tu przed­sta­wio­no w

5 ar­ty­ku­łach:
1. Jur­kie­wicz A., Py­r’y­ev Y., 2014, The Chan­ge of Prin­to­uts’ Qu­ali­ty De­pen­ding on Pres­su­re of a Blan­ket Cy­lin­der Aga­inst an Im­pres­sion Cy­lin­der and a Pla­te Cy­lin­der in Of­fset Ma­chi­ne, Ac­ta Me­cha­ni­ca et Au­to­ma­ti­ca 8(1), str. 9–15;
2. Jur­kie­wicz A., Py­r’y­ev Y., Ko­wal­czyk J., 2014, Prin­to­uts’ Qu­ali­ty De­pen­ding on Too Small Pres­su­re of a Blan­ket Cy­lin­der Aga­inst an Im­pres­sion Cy­lin­der and a Pla­te Cy­lin­der in Of­fset Ma­chi­ne, Chal­len­ges of Mo­dern Tech­no­lo­gy 4(4), str. 12–17;
3. Jur­kie­wicz A., Py­r’y­ev Y., 2013, Re­la­tion­ship in be­twe­en com­pres­sion of the rol­lers and con­tact area width and the clamp for­ce, Chal­len­ges of Mo­dern Tech­no­lo­gy 4(2), str. 33–38;
4. Krzy­żkow­ski J., Py­ry­ev Y., Spec­tral ana­ly­sis of pa­ra­me­tric two de­gre­es of- fre­edom sys­tem, Chal­len­ges of Mo­dern Tech­no­lo­gy 6(4), str. 8–13;
5. Py­ry­ev Y., Paw­li­kow­ski M., Nu­me­ri­cal si­mu­la­tion of the com­pres­sion pro­blem be­twe­en two rol­lers. Inży­nie­ria Po­wierzch­ni, 2, 2016, str. 3–8.

3 ksi­ążkach, z cze­go jed­na ksi­ążka w ca­ło­ści do­ty­czy za­gad­nień zwi­ąza­nych z tym gran­tem:
1. Py­r’y­ev Y., Jur­kie­wicz A., Mo­de­lo­wa­nie wy­bra­nych zja­wisk wy­stępu­jących w ma­szy­nach of­f­se­to­wych, Ofi­cy­na Wy­daw­ni­cza Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej, 2016, str. 1–250;
2. Ju­liusz Krzy­żkow­ski, Yu­riy Py­ry­ev,  Spec­tral ana­ly­sis of pa­ra­me­tric two de­gre­es-o­f-fre­edom sys­tem, [w:] mo­no­gra­fii The Chal­len­ges of Con­tem­po­ra­ry Scien­ce. The­ory and Ap­pli­ca­tions, 2014, str. 101–102;
3. Jur­kie­wicz A., Py­r’y­ev Y., Ko­wal­czyk J., Wpływ zbyt ma­łe­go na­ci­sku po­mi­ędzy cy­lin­drem po­śred­nim i jed­no­cze­śnie cy­lin­drem for­mo­wym i do­ci­sko­wym w ma­szy­nie of­f­se­to­wej na ja­ko­ść wy­dru­ków, [w:] mo­no­gra­fii Wy­zwa­nia współcze­snej tech­ni­ki, ISBN 978–83–935118–0-8, Wy­daw­ca: Fun­da­cja na rzecz mło­dych na­ukow­ców, 2014, str. 63–74.

3 tek­stach w pu­bli­ka­cjach kon­fe­ren­cyj­nych:
1. Py­ry­ev Y., Paw­li­kow­ski M., Fi­ni­te ele­ment ana­ly­sis of com­pres­sion pro­blem of two rol­ler, VIII In­ter­na­tio­nal Sym­po­sium on Me­cha­nics of Ma­te­rials and Struc­tu­res and Frac­tu­re and Frag­men­ta­tion in Scien­ce and En­gi­ne­ering Con­fe­ren­ce, 31.05–3.06.2015, Au­gu­stów, str. 191–193;
2. Jur­kie­wicz A., Pyr’yev Y., The chan­ge of prin­to­uts’ qu­ali­ty de­pen­ding on pres­su­re of a blan­ket cy­lin­der aga­inst an im­pres­sion cy­lin­der and a pla­te cy­lin­der in of­f­set ma­chi­ne, VII In­ter­na­tio­nal Sym­po­sium on Me­cha­nics of Ma­te­rials and Struc­tu­res, 3–6 czerw­ca 2013, Au­gu­stów, str. 117–123 (ma­te­ria­ły wy­da­ne w wer­sji elek­tro­nicz­nej);
3. Jur­kie­wicz A., Pyr’yev Y., The chan­ge of prin­to­uts’ qu­ali­ty de­pen­ding on pres­su­re of a blan­ket cy­lin­der aga­inst an im­pres­sion cy­lin­der and a pla­te cy­lin­der in of­f­set ma­chi­ne, VII In­ter­na­tio­nal Sym­po­sium on Me­cha­nics of Ma­te­rials and Struc­tu­res, 3–6 czerw­ca 2013, Au­gu­stów, str. 96–97.
  
dr hab. Yu­riy Py­ry­ev, prof. PW
mgr inż. Agniesz­ka Jur­kie­wicz

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji ZTP WIP PW

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści