Nie­wy­ko­rzy­sta­ny po­ten­cjał: 30% pra­cow­ni­ków biu­ro­wych uni­ka uży­wa­nia tech­no­lo­giiPoprzedni artykuł 

W erze cy­fro­wej prze­mia­ny biu­ra są za­le­wa­ne roz­wi­ąza­nia­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi, które ma­ją po­móc w wy­daj­niej­szym wy­ko­ny­wa­niu ru­ty­no­wych za­dań. Jed­nak bez szko­le­nia nie za­wsze ła­two jest zro­zu­mieć za­sa­dę dzia­ła­nia urządzeń czy uży­wać ich, co – jak po­ka­zu­ją wy­ni­ki ba­da­nia Sharp – ma po­wa­żne kon­se­kwen­cje dla eu­ro­pej­skich firm. Wie­lu pra­cow­ni­ków biu­ro­wych uni­ka skom­pli­ko­wa­nej tech­no­lo­gii lub uda­je, że urządze­nie jest ze­psu­te, by nie mu­sieć z nie­go ko­rzy­stać. Czy to sprzy­ja wy­daj­no­ści? W żad­nym wy­pad­ku.

Jed­na trze­cia (30 pro­cent) pra­cow­ni­ków biu­ro­wych, którzy wzi­ęli udział w ba­da­niu, wo­li uni­kać pro­ble­mu, po pro­stu nie uży­wa­jąc tech­no­lo­gii do­stęp­nej w miej­scu pra­cy. 39 pro­cent wy­bie­ra wła­sne urządze­nia, które są przy­ja­źniej­sze użyt­kow­ni­ko­wi, ta­kie jak smart­fo­ny i lap­to­py, ze względu na ła­two­ść użyt­ko­wa­nia. Jed­na czwar­ta pra­cow­ni­ków biu­ro­wych (26 pro­cent) przy­zna­je, że zda­rzy­ło im się uda­wać, iż urządze­nie jest ze­psu­te, by nie mu­sieć go uży­wać.

Ba­da­nie ujaw­ni­ło przede wszyst­kim brak do­świad­cze­nia w ko­rzy­sta­niu z cy­fro­wych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych: tyl­ko 31% re­spon­den­tów de­kla­ru­je, że czu­ło­by się kom­for­to­wo, or­ga­ni­zu­jąc wi­de­okon­fe­ren­cję.

Po­nad po­ło­wa an­kie­to­wa­nych (54 pro­cent) jest prze­ko­na­na, że ich pra­ca by­ła­by ła­twiej­sza, gdy­by mie­li do­stęp do no­wo­cze­śniej­szych tech­no­lo­gii. Z ko­lei 46 pro­cent przy­zna­je, że przy­kła­da­li­by wi­ęk­szą wa­gę do udo­stępniania in­for­ma­cji ko­le­gom z in­nych dzia­łów, gdy­by nie utrud­nie­nia tech­nicz­ne.

Pro­fe­sor dok­tor Sa­scha Sto­was­ser, dy­rek­tor nie­miec­kie­go In­sty­tu­tu Er­go­no­mii Sto­so­wa­nej i Or­ga­ni­za­cji Pro­duk­cji, ra­dzi przed­si­ębior­com: Je­śli chcesz od­kryć świat cy­fry­za­cji, mu­sisz zwrócić uwa­gę na trzy wa­żne aspek­ty. Po pierw­sze: słu­chaj pra­cow­ni­ków. Je­śli tech­no­lo­gia jest wy­ko­rzy­sty­wa­na w nie­wiel­kim stop­niu i w ma­ło zna­czący spo­sób, to ja­sne, że two­je roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne po­trze­bu­ją zmia­ny. Po dru­gie: ofe­ruj do­dat­ko­we szko­le­nia. Pra­cow­ni­cy spo­ty­ka­ją się z du­żą licz­bą no­wych roz­wi­ązań, zwłasz­cza w erze cy­fry­za­cji. Do­dat­ko­we szko­le­nia i nie­ustan­ne ucze­nie się po­zwo­lą po­zbyć się stra­chu przed ko­rzy­sta­niem z no­wo­cze­snych tech­no­lo­gii. Po trze­cie: cza­sa­mi mniej zna­czy wi­ęcej. In­struk­cja ob­słu­gi to nie roz­pra­wa na­uko­wa. Tech­no­lo­gia, której uży­wa­my ka­żde­go dnia w biu­rze, mu­si być in­tu­icyj­na i po­pra­wiać na­szą wy­daj­no­ść w co­dzien­nych za­da­niach, a nie do­kła­dać nam obo­wi­ąz­ków.

- W naj­lep­szym mo­żli­wym sce­na­riu­szu tech­no­lo­gie uży­wa­ne w co­dzien­nych za­da­niach biu­ro­wych są in­tu­icyj­ne i nie wy­ma­ga­ją do­dat­ko­wych wy­ja­śnień ani szko­leń. – do­da­je Szy­mon Tre­la, Pro­duct Ma­na­ger w Sharp Elec­tro­nics CEE. – Tech­no­lo­gia po­win­na uła­twiać pra­cę, a nie ją utrud­niać, a do­bre na­rzędzia to te zo­rien­to­wa­ne na użyt­kow­ni­ka. Fir­my nie mo­gą so­bie po­zwo­lić na nie­wy­ko­rzy­sta­nie po­ten­cja­łu pra­cow­ni­ków.

Sharp opra­co­wał dar­mo­wy prze­wod­nik za­wie­ra­jący po­ra­dy dok­to­ra Sa­schy Sto­was­se­ra, do­ty­czące zwi­ęk­sza­nia wy­daj­no­ści w miej­scu pra­cy. Do­ku­ment mo­żna po­brać ze stro­ny www.sharp.pl/un­lock.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sharp Elec­tro­nics CEE

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści