Wartość sprzedaży na rynku poligraficznym wzrosła o około 30% w latach 2010–2016. Jednak prowadzona na tym rynku wojna cenowa sprawia, że wysokość cen usług poligraficznych systematycznie spada, obniżając realne zyski. Opracowany na zlecenie firmy Konica Minolta przez PwC raport pokazuje czynniki kształtujące ceny na rynku poligraficznym oraz potencjalne obszary do lepszego zarządzania ceną i generowania większych zysków.
Co trzecia firma poligraficzna w Polsce realizuje druk opakowań – najczęściej na żywność, detergenty i chemię domową, elektronikę i nowe technologie oraz kosmetyki i środki pielęgnacyjne. Częścią składową opakowania jest etykieta, nazywana czasem najważniejszym elementem budowania marki. To ona przekazuje najistotniejsze informacje, przyciąga uwagę konsumentów i budzi pozytywne emocje skłaniające do sięgnięcia po produkt. Z tego powodu firma PwC na zlecenie Konica Minolta sprawdziła czynniki, jakie kształtują cenę usług drukowania etykiet. Pod lupę zostały wzięte etykiety na wino (jako produkt luksusowy) oraz na płyn do spryskiwaczy (jako produkt standardowy).
Jak pokazała analiza, głównymi czynnikami wpływającymi na cenę jest zamawiany nakład, wielkość drukarni i koszty przygotowalni. Badanie pokazało również, że polskie drukarnie mają sporo do ulepszenia w obszarze obsługi zapytań o oferty i wyceniania zleceń druku etykiet, co w prosty sposób może przełożyć się na zwiększenie zysków z tych zleceń.
Pierwszy kontakt z Klientem
W raporcie „Czynniki budujące cenę na rynku poligraficznym”, przygotowanym przez PwC, przeanalizowany został proces sprzedaży począwszy od złożenia zapytania o ofertę. Ankieterzy posłużyli się metodą „tajemniczy klient” i wysłali e-mailowo zapytania o oferty, na które odpowiedziało jedynie ¾ drukarni (72%). W ciągu niecałych 3 dni roboczych otrzymano większość odpowiedzi na zapytania o druk etykiet na płyn do spryskiwaczy, a w ciągu 4 dni odpowiedzi dotyczące druku etykiet na wino. W pierwszej odpowiedzi ze strony wielu drukarni brakowało tak istotnych informacji jak wycena czy szacunkowy czas realizacji zlecenia. Co trzecia odpowiedź nie zawierała wstępnej wyceny, a 40–50% drukarni nie udzieliło informacji o czasie realizacji zlecenia, podobny odsetek firm nie wspominał o warunkach płatności.
Czynniki wpływające na cenę
Wycena druku była zawsze prezentowana jako cena jednostkowa, a w 21–30% dodatkowo podawano cenę za cały nakład. Zauważalna była zależność między ceną a wielkością nakładu – przy 10-krotnym zwiększeniu nakładu uzyskać można 65% rabatu na etykiety na wino oraz ok. 57% rabatu dla etykiet na płyn do spryskiwaczy.
Jednym z zabiegów w procesie przygotowywania wycen jest różnicowanie ceny w zależności od produktu, co pozwala na wygenerowanie większej marży – a więc i zysku. Małe drukarnie nie stosowały różnicowania, a duże robiły to w nieco większym stopniu. Zabieg ten był widoczny przy małym nakładzie 5 tys. sztuk – różnica średnich cen jednostkowych wynosiła 5 groszy. Przy nakładzie 50 tys. sztuk poziomy średnich cen zrównały się ze sobą. Tymczasem wydaje się, że ceny etykiet na wino – jako produktu luksusowego – powinny być znacząco wyższe – można bowiem założyć, że zamawiający je producent artykułu będzie skłonny zapłacić więcej. W ten sposób można wygenerować większą marżę i zysk.
Niemal we wszystkich przypadkach drukarnie dołączały do wyceny koszty dodatkowe pokrywające przygotowalnię – m.in. wykrojnik i matrycę kolorów. W cenę wliczone było uszlachetnienie etykiety poprzez lakierowane UV. 15% drukarni wspominających o możliwościach uszlachetnienia druku zaproponowało orientacyjne ceny usługi cold stamping. Ostatnim elementem wpływającym na cenę druku etykiet jest transport, przy czym nie zauważono tutaj wyraźnych zależności.
Umiejętność argumentacji
Około 55–68% firm od razu proponuje rabat lub podejmuje negocjacje cenowe. Tymczasem lepszym rozwiązaniem w sytuacji, kiedy Klient chciałby obniżyć cenę, byłoby argumentowanie jakości, jaką dostarcza drukarnia oraz jej przewagi konkurencyjnej. Przykładowa argumentacja: „Nasza firma drukuje na oryginalnych certyfikowanych papierach oraz nie stosuje zamienników farb, co może wpływać na cenę, ale przede wszystkim zwiększa jakość wydruku”. Umiejętność odpowiedniego uzasadnienia ceny pozwoli na kontrolowanie udzielania rabatów, żeby w ten sposób nie tracić potencjalnego zysku.
Dbałość o Klienta
Ważnym aspektem procesu sprzedaży, jaki sprawdzano podczas badania PwC, była obsługa Klienta i dbanie o kontakt – tzw. lead nurturing. Oprócz umiarkowanej początkowej proaktywności w zakresie dostarczenia wyceny i dodatkowych informacji o realizacji zlecania, późniejsze działania również pozostawiają szerokie pole do usprawnień. Jedynie 15–20% zaproponowało działania doradcze – na przykład sugestie użycia innych niż standardowe materiałów do wydruku czy zaproszenie na osobiste spotkanie w celu dobrania najlepszych metod uszlachetniania. Podobny odsetek firm dokonał ponownego kontaktu z potencjalnym klientem, pytając o dalsze decyzje, ocenę atrakcyjności propozycji lub proponując spotkanie.
Zdarza się, że osoby składające zapytanie ofertowe, nie finalizują zamówienia z różnych przyczyn – braku budżetu, trwającego procesu decyzyjnego albo niesprecyzowanych potrzeb. Tymczasem jeśli sprzedawca – w tym przypadku drukarnia – zadba o niego, będzie przypominać o swojej ofercie, dostarczy wartościowe informacje, zwiększy swoje szanse na to, że przy okazji kolejnych zakupów klient faktycznie dokona u nich zamówienia.
Podsumowanie
Branża poligraficzna ma spory potencjał do rozwoju obsługi Klientów oraz wyceniania tak, aby zwiększać swoje zyski i osiągnąć przewagę w wojnie cenowej.
W poszukiwaniu przewagi rynkowej odpowiednim kierunkiem może być również stosowanie nowych technologii uszlachetniania druku, które pozwalają się wyróżnić – mówi Mateusz Woźniak, Dyrektor Sprzedaży Systemów Produkcyjnych, Konica Minolta Business Solutions Polska. – Przykładem jest ozdabianie foliami metalicznymi w postaci np. złotych dodatków na wizytówce czy pokrycie wydruków lakierem 3D o różnym stopniu wypukłości – dodaje Mateusz Woźniak.
Źródło:
Badanie „Czynniki budujące cenę na rynku poligraficznym. Analiza procesu sprzedaży” zostało przeprowadzone przez firmę PricewaterhouseCoopers metodą „tajemniczy klient” w dniach 28.04.2017–17.05.2017.
Na podstawie informacji firmy Konica Minolta Business Solutions Polska