W ostatnim czasie KBA CEE – w związku z systematyczną rozbudową portfolio o rozwiązania dla drukarń fleksograficznych – wzięła udział w dwóch zorganizowanych w naszym kraju wydarzeniach branżowych, dedykowanych temu segmentowi rynkowemu. 23 listopada, podczas jubileuszowego 20. Sympozjum Poligraficznego firmy Chespa, zaprezentowane zostały oferowane przez nią rozwiązania KBA-Flexotecnica – spółki (podobnie jak KBA CEE) wchodzącej w skład koncernu Koenig & Bauer.
Nieco wcześniej – 20 października – przedstawiciele firm KBA CEE i Nilpeter (której pierwsza jest wyłącznym polskim dystrybutorem od września br.) wspólnie wystąpili z prezentacją poświęconą maszynom tego duńskiego producenta podczas 12. konferencji „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”.
KBA-Flexotecnica na jubileuszowym Sympozjum Poligraficznym firmy Chespa
Sympozja organizowane przez firmę Chespa wpisały się już na stałe do kalendarza jesiennych wydarzeń w branży poligraficznej. Jego tegoroczna, jubileuszowa edycja zgromadziła niemal 500 osób z całego świata, którzy mieli okazję wysłuchać zarówno wystąpień osób spoza środowiska branżowego (m.in. Marka Belki – w przeszłości pełniącego funkcje premiera RP, ministra finansów i prezesa NBP czy Otylii Jędrzejczak – wielokrotnej mistrzyni olimpijskiej w pływaniu), jak też przedstawicieli dostawców rozwiązań dla sektora opakowań i etykiet. Wśród tych ostatnich znalazła się m.in. Maria Constantino, reprezentująca włoską firmę KBA-Flexotecnica, będącą od kilku lat częścią Koenig & Bauer.
Swoje wystąpienie rozpoczęła od wskazania miejsca, jakie w strukturach niemieckiego koncernu zajmuje KBA-Flexotecnica. Istniejąca od końca lat 70. ubiegłego stulecia firma została niemal w całości przejęta przez Koenig & Bauer w 2013 roku, zaś obecnie wchodzi w skład dywizji Web & Digital Solutions. Jak zapewniała, KBA-Flexotecnica oferuje najbardziej wszechstronne rozwiązania, dedykowane produkcji opakowań giętkich, wykorzystywane m.in. przez czołowych międzynarodowych graczy.
Portfolio KBA-Flexotecnica to w dużej mierze rotacyjne maszyny fleksograficzne z centralnym cylindrem (z możliwością wyposażenia o zespoły rotograwiurowe i uszlachetniające działające w trybie inline), jak również urządzenia do lakierowania i laminowania. Flagowym produktem są maszyny fleksograficzne z serii EVO, składające się z maksymalnie 12 zespołów (oraz dodatkowych agregatów wykańczających) i zadrukowujące wstęgę o szerokości z zakresu 600-2000 mm. „Pierwszy model z tej rodziny to kompaktowa maszyna EVO XD_S/N przeznaczona do niskich nakładów, skierowana na rynek opakowań giętkich, etykiet czy sleeve’ów – mówiła Maria Constantino. – EVO XD to z kolei idealne rozwiązanie umożliwiające zwiększenie zysków drukarni, specjalizującej się w produkcji opakowań spożywczych czy przemysłowych, toreb i worków plastikowych, a nawet kartonów pudełkowych. Z myślą o produkcji wysokonakładowej tego rodzaju asortymentu stworzyliśmy modele EVO XG i EVO XG LR. Co łączy wszystkie wyżej wymienione rozwiązania? Możliwość skonfigurowania ich tak, by w maszynie można było zadrukować zarówno podłoża giętkie, papier jak też karton, a następnie uszlachetnić je w trybie inline. Temu służy modułowa budowa maszyn EVO, bazująca na rozwiązaniu, które nazywamy KBA-FXT. Umożliwia ono skonfigurowanie maszyny zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta”.
Maria Constantino nawiązała w tym miejscu do okolicznościowego opakowania na ciastka „Na fali”, jakie z okazji jubileuszu firmy Chespa zostało wydrukowane i uszlachetnione w maszynach produkowanych przez KBA-Flexotecnica. Praca została wydrukowana w maszynie EVO XD przy użyciu dedykowanych farb wodnych, a następnie poddana procesowi laminacji w urządzeniu EVOLAM. Wykonanie opakowania miało miejsce w zakładach produkcyjnych KBA-Flexotecnica w Tavazzano k. Mediolanu, przy ścisłej współpracy firm Chespa i KBA CEE.
„Na targach drupa 2016 na stoisku Koenig & Bauer zadebiutował z kolei model NEO XD LR – kontynuowała Maria Constantino. – Jest on rozwiązaniem hybrydowym, pozwalającym na drukowanie farbami rozpuszczalnikowymi i wodnymi, utwardzanymi w technologii UV-LED oraz UV, umożliwiająca zastosowanie różnorodnych podłoży. Tu maszynę również można zbudować z maksymalnie 12 agregatów drukujących, maksymalna szerokość obsługiwanej wstęgi wynosi 1650 mm, zaś prędkość produkcji – 500 m/min”.
Część prezentacji Maria Constantino poświęciła idei „Przemysłu 4.0” i wpisującym się w nią innowacyjnym rozwiązaniom KBA-Flexotecnica. Nie zabrakło też ważnych odniesień do polskiego rynku opakowań i etykiet oraz potencjału, jaki w nim tkwi: „Według niedawnych badań przeprowadzonych przez firmę PCI Wood Mackenzie trzema najszybciej rozwijającymi się w ubiegłym roku rynkami opakowań giętkich w Europie były: Polska, Turcja i Włochy. W każdym z tych krajów odnotowano wzrost przekraczający 3%. Polska w tym gronie jawi się jako rynek o szczególnie dużym popycie na opakowania, zarówno wewnętrznym, jak i wynikającym z dużego eksportu do Europy Zachodniej. Na ten sukces złożyło się kilka czynników, m.in. znaczące inwestycje w tym segmencie, realizowane także przez międzynarodowych graczy z rynku spożywczego oraz wciąż niższe koszty produkcji w porównaniu z innymi krajami Europy”.
Maszyny wąskowstęgowe Nilpeter na konferencji etykietowej
W konferencji poświęconej etykietom samoprzylepnym (w gronie współorganizatorów której znalazła się m.in. firma KBA CEE), odbywającej się w Jastrzębiej Górze w drugiej połowie października br. wzięło udział ponad 220 osób, w tym liczni przedstawiciele polskich drukarń bazujących na technologii wąskowstęgowej. Z myślą o nich Jakob Landberg – wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Nilpeter, któremu towarzyszył Paweł Krasowski – Marketing & Product Manager w firmie KBA CEE, wystąpił z prezentacją zatytułowaną „Innowacyjne rozwiązania do produkcji etykiet”, w której przedstawił maszyny z oferty duńskiego producenta.
Na wstępie Jakob Landberg podkreślił fakt, że od września br. Nilpeter posiada w Polsce nowego dystrybutora – KBA CEE, dysponującego odpowiednimi strukturami sprzedażowymi i serwisowymi. Następnie omówił globalne struktury firmy Nilpeter, zaznaczając, że jest ona obecna we wszystkich zakątkach globu. Dysponuje trzema zakładami produkcyjnymi, zlokalizowanymi w Danii, USA oraz Indiach, a także rozbudowaną siecią filii, biur handlowych i przedstawicielstw.
Następnie scharakteryzował dwa wprowadzone niedawno do oferty firmy Nilpeter rozwiązania. Pierwsze to maszyna fleksograficzna FA (promowana przez producenta jako „All New FA”), bazująca na znanej i sprawdzonej serii Flexo Advanced. Jakob Landberg wymienił jej najważniejsze zalety: wszechstronność, modułowość, przyjazność i intuicyjność w użytkowaniu, stabilność pracy, możliwość zadrukowywania różnych podłoży oraz rozbudowy o dodatkowe opcje wprowadzające do finalnego produktu wartość dodaną. Maszyna jest oferowana w dwóch wariantach szerokości wstęgi (14 bądź 17 cali), a jej maksymalna prędkość wynosi 200 m/min. przy 15-mikronowej grubości podłoża.
Druga z zaprezentowanych na konferencji maszyn to hybrydowa Panorama Hybrid. Bazuje ona na module inkjetowym, który może działać jako wolnostojące urządzenie bądź zostać doposażona w dodatkowe opcje: zespoły fleksograficzne i uszlachetniające. Tu Jakob Landberg wskazał m.in. na takie funkcje jak: wysoka jakość drukowania, duży wybór podłoży, możliwość realizacji wysokich nakładów, konfigurowanie maszyny w zależności od potrzeb użytkownika, zdalny serwis i diagnostykę oraz – podobnie jak w przypadku modelu FA – liczne opcje podnoszące wartość dodaną finalnego wyrobu.
Mówi Jan Korenc – prezes KBA CEE: „Nasza oferta skierowana do drukarń etykietowych i opakowaniowych, bazujących m.in. na technice fleksograficznej, staje się coraz bardziej kompleksowa, co przynosi oczekiwane efekty sprzedażowe. Maszyny KBA-Flexotecnica, których jesteśmy dystrybutorem od blisko dwóch lat, znalazły już pierwszych użytkowników w Polsce. Równie obiecująco rysuje się współpraca z duńską firmą Nilpeter, którą reprezentujemy od września br. Z tego względu nasza obecność na różnych wydarzeniach branżowych, zarówno międzynarodowych – jak niedawne targi Labelexpo Europe, czy też lokalnych – jak Sympozjum Poligraficzne firmy Chespa oraz konferencja etykietowa, jest czymś oczywistym”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com