Mar­ke­ting w for­mie dru­ko­wa­nej nie jest mar­twy, ży­je ko­lo­ra­mi #Ali­ve with Co­lo­urPoprzedni artykuł 

W świe­tle ba­dań po­twier­dza­jących, że ludz­ki mózg le­piej re­agu­je na for­mę dru­ko­wa­ną, mar­ke­tin­gow­cy mu­szą zdać so­bie spra­wę z te­go, że ma­te­ria­ły dru­ko­wa­ne cze­ka świe­tla­na przy­szło­ść, twier­dzi Pa­me­la Gho­sal, Ge­ne­ral Ma­na­ger, Mar­ke­ting Com­mu­ni­ca­tions, OKI Eu­ro­pe Ltd.

We­dług zda­jących się nie mieć ko­ńca spe­ku­la­cji, druk jest mar­twy lub umie­ra. Ci­ężko stwier­dzić w którą wer­sję na­le­ży wie­rzyć i za­sad­ni­czo za­le­ży to od te­go, po ja­ką lek­tu­rę si­ęgnie­my. Mo­żna bo­wiem zna­le­źć też wie­le in­for­ma­cji su­ge­ru­jących, że druk nie jest mar­twy lub umie­rający, ale ci­ągle ma się do­brze. Tren­dy zwi­ąza­ne z mar­ke­tin­giem cy­fro­wym nie wy­eli­mi­no­wa­ły do ko­ńca for­my dru­ko­wa­nej, jak twier­dzą nie­którzy. W rze­czy­wi­sto­ści zna­la­zły one swo­je miej­sce obok me­tod mar­ke­tin­gu dru­ko­wa­ne­go, co przy­czy­ni­ło się do po­wsta­nia nie­zwy­kle sku­tecz­ne­go po­de­jścia do mar­ke­tin­gu, łączące­go naj­lep­sze ele­men­ty oby­dwu świa­tów – for­my dru­ko­wa­nej i cy­fro­wej.

Bio­rąc pod uwa­gę fakt, że pro­du­cen­ci dru­ka­rek wci­ąż ofe­ru­ją no­wa­tor­skie roz­wi­ąza­nia, fir­my dzia­ła­jące w sek­to­rze „print for pro­fi­t” są od­po­wied­nio przy­go­to­wa­ne do wspar­cia dzia­łań mar­ke­tin­go­wych klien­tów. A gdy­by oka­za­ło się, iż po­ten­cjal­ni klien­ci nie­chęt­nie ba­da­ją mo­żli­wo­ści dru­ku, za­pew­ne ucie­szy ich fakt, że neu­ro­nau­ka jest po ich stro­nie.

Neu­ro­nau­ka udo­wad­nia, że re­kla­my w for­mie dru­ko­wa­nej ro­bią lep­sze wra­że­nie niż re­kla­my cy­fro­we – licz­ne ba­da­nia wska­zu­ją, że dru­ko­wa­ne tre­ści prze­twa­rza­ne są na po­zio­mie che­mii mózgu z wi­ęk­szym za­an­ga­żo­wa­niem i przy uży­ciu wy­ższej kon­cen­tra­cji. Ba­da­nia te wy­ka­zu­ją rów­nież głęb­sze emo­cjo­nal­ne re­ak­cje na tre­ści dru­ko­wa­ne w po­rów­na­niu do tre­ści cy­fro­wych wi­docz­nych na ekra­nie.

Me­dia dru­ko­wa­ne wy­wie­ra­ją wi­ęc wpływ, ale jak prze­kła­da się to na fir­my, które ocze­ku­ją wy­mier­nych re­zul­ta­tów od­no­śnie do dzia­łań mar­ke­tin­go­wych? Z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go przez Ci­sion wy­ni­ka, że 64 proc. ku­pu­jących B2B wska­zu­je me­dia dru­ko­wa­ne ja­ko jed­no ze źródeł in­for­ma­cji, które­mu ufa­ją naj­bar­dziej. Na pew­no war­to mieć to na uwa­dze, zwa­żyw­szy na to, jak po­wa­żnie trak­to­wa­ne będą dzia­ła­nia mar­ke­tin­go­we klien­tów. Co wi­ęcej, wy­ni­ki prze­pro­wa­dzo­ne­go przez Ro­per Pu­blic Af­fa­irs ba­da­nia wska­zu­ją, że klien­ci uzna­ją dru­ko­wa­ne ma­te­ria­ły mar­ke­tin­go­we za mniej iry­tu­jące niż re­kla­my on­li­ne. Nie są to naj­lep­sze wie­ści dla firm sku­pio­nych na uzy­ska­niu jak naj­wy­ższe­go współczyn­ni­ka kli­kal­no­ści, jed­nak w przy­pad­ku za­sto­so­wa­nia po­de­jścia mar­ke­tin­go­wego łączące­go for­mę dru­ko­wa­ną i cy­fro­wą, fir­my te mo­gły­by uzy­skać lep­sze wy­ni­ki w za­kre­sie dzia­łań mar­ke­tin­go­wych. W rze­czy­wi­sto­ści ma­te­ria­ły dru­ko­wa­ne ma­ją bez­po­śred­ni wpływ na dzia­ła­nia firm w obrębie mar­ke­tin­gu cy­fro­we­go. We­dług ba­da­nia USPS, wi­ęcej niż 60 proc. od­bior­ców re­kla­my pocz­to­wej od­czu­ła po­trze­bę od­wie­dze­nia stro­ny pro­mo­wa­nej na wy­dru­ko­wa­nych ma­te­ria­łach.

Po­mi­mo fak­tu, że sta­ty­sty­ki zda­ją się dzia­łać na ich ko­rzy­ść, to do tej po­ry dla firm z sek­to­ra Gra­phic Arts roz­sze­rze­nie za­kre­su swo­ich usług, aby stwo­rzą wi­ęk­szą war­to­ść mar­ke­tin­go­wą dla klien­tów, nie by­ło ta­kie ła­twe do zre­ali­zo­wa­nia. Obec­nie jed­nak jest to znacz­nie prost­sze, bio­rąc pod uwa­gę licz­ne urządza­nia w przy­stęp­nej ce­nie, które są w sta­nie dru­ko­wać nie­zwy­kłą pa­le­tę ży­wych, im­po­nu­jących ko­lo­rów, włącza­jąc in­ten­syw­ne neo­ny i nie­ska­zi­tel­ną biel, na sze­ro­kim za­kre­sie ma­te­ria­łów do dru­ku.

Dru­kar­ki te znacz­nie po­sze­rza­ją ofer­tę usług dla wszel­kich firm chcących w nie za­in­we­sto­wać. Na przy­kład se­ria spe­cja­li­stycz­nych dru­ka­rek Pro Se­ries fir­my OKI zo­sta­ła za­pro­jek­to­wa­na, aby wspo­móc dru­ko­wa­nie zo­rien­to­wa­ne na zysk, po­przez mo­żli­wo­ść ła­twe­go i opła­cal­ne­go dru­ko­wa­nia ży­wych, pe­łno­ko­lo­ro­wych neo­nów i śnie­żnej bie­li. Mo­gą być one za­sto­so­wa­ne w przy­pad­ku sze­ro­kiej ga­my bia­łych, ciem­nych oraz przej­rzy­stych pro­jek­tów mar­ke­tin­go­wych oraz ma­te­ria­łów ta­kich jak me­dia trans­fe­ro­we, prze­źro­czy­ste fo­lie lub ko­lo­ro­we pa­pie­ry.

Wraz ze wzro­stem po­pu­lar­no­ści łączo­ne­go mar­ke­tin­gu cy­fro­we­go i dru­ko­wa­ne­go, kam­pa­nie re­kla­my pocz­to­wej za­częły wie­ść prym po­śród bez­po­śred­nich dzia­łań mar­ke­tin­go­wych. Przez ja­kiś czas wy­da­wa­ło się, że kam­pa­nie ma­ilo­we zdo­mi­no­wa­ły ry­nek, jed­nak sta­ty­sty­ki po raz ko­lej­ny wska­zu­ją, że jest ina­czej.

Dru­kar­ka OKI Pro­9542 z sys­te­mem do dru­ku ko­pert za­pro­jek­to­wa­na zo­sta­ła a ta­ki spo­sób, aby jesz­cze bar­dziej podnie­ść ja­ko­ść dru­ko­wa­nia na ko­pertach na po­trze­by re­kla­my pocz­to­wej. Ofe­ru­je ona mo­żli­wo­ść dru­ko­wa­nia ży­wych ko­lo­rów, co znacz­nie uła­twia pro­ste i opła­cal­ne two­rze­nie ko­pert, które na­praw­dę wy­różnia­ją się na tle kon­ku­ren­cji. Da­ne po­cho­dzące od fir­my neu­ro­mar­ke­tin­go­wej Tru­eIm­pact wska­zu­ją, że dru­ko­wa­ne re­kla­my pocz­to­we wy­ma­ga­ją w ce­lu prze­two­rze­nia 21proc. mniej wy­si­łku po­znaw­cze­go niż me­dia cy­fro­we, co su­ge­ru­je, że są one za­rów­no ła­twiej­sze do zro­zu­mie­nia, jak i bar­dziej za­pa­da­jące w pa­mi­ęć. Ba­da­nie to wy­ka­za­ło rów­nież, że spo­śród uczest­ni­ków po­pro­szo­nych o po­da­nie na­zwy mar­ki, której re­kla­mę wła­śnie obej­rze­li, 70 proc. z nich, którzy mie­li do czy­nie­nia z re­kla­mą pocz­to­wą wy­ka­za­ło się lep­szą pa­mi­ęcią niż w przy­pad­ku re­kla­my cy­fro­wej. Nie ma wąt­pli­wo­ści, że przed dru­kar­nia­mi otwie­ra­ją się du­że mo­żli­wo­ści w za­kre­sie za­pew­nia­nia wy­so­kiej ja­ko­ści i nie­po­wta­rzal­nych ma­te­ria­łów re­kla­my pocz­to­wej, jed­nak mu­szą się one zmie­rzyć z py­ta­niem jak spra­wić, by ich ofer­ta wy­różnia­ła się na tle kon­ku­ren­tów z tej sa­mej bra­nży.

Aby utrzy­mać wio­dącą po­zy­cję, fir­my po­win­ny nadążać za po­ja­wia­jący­mi się na ryn­ku in­no­wa­cyj­ny­mi urządze­nia­mi. Tech­no­lo­gie ta­kie jak druk LED podno­szą po­przecz­kę w za­kre­sie ja­ko­ści dru­ko­wa­nia w ko­lo­rze w wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści, a opła­cal­ne wa­rian­ty sta­ją się co­raz sze­rzej do­stęp­ne, co jed­no­znacz­nie wska­zu­je na to, że w erze mar­ke­tin­gu cy­fro­we­go za­rów­no druk, jak i mo­żli­wo­ść dru­ko­wa­nia zo­rien­to­wa­ne­go na zysk ma­ją się ca­łkiem do­brze.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my OKI Eu­ro­pe Lrd.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści