Blisko setka osób reprezentujących branżę poligraficzną, głównie segment etykietowy, wzięła udział w spotkaniu Labels Open Day. Wydarzenie, zorganizowane przez Konica Minolta wraz z partnerami technologicznymi firmy (Avery Dennison i Grafisk Maskinfabrik), odbyło się 14 lutego br. w jej warszawskim centrum demonstracyjnym.
Stało się ono okazją do dyskusji o rozwoju rynku etykietowego i działających na nim podmiotów oraz omówienia zagadnień, determinujących zachowania konsumentów, także w kontekście zmian zachodzących we współczesnym świecie. Podczas spotkania firma Konica Minolta przedstawiła swoją filozofię działania dla tego segmentu rynkowego. Bazuje ona na bliskiej i kompleksowej współpracy z klientami oraz oferowaniu im nie tylko zaawansowanych rozwiązań, uwzględniających potrzeby i oczekiwania końcowego odbiorcy, ale także na oferowaniu wiedzy i doradztwie. Ważnym akcentem Labels Open Day było podpisanie kontraktu na nową maszynę do cyfrowej produkcji etykiet – Accurio Label 190 z drukarnią Grafpress z Olkusza.
Mówi Mateusz Woźniak, dyrektor ds. sprzedaży urządzeń produkcyjnych Konica Minolta Business Solutions Polska: „Nasza firma przez wiele lat dostarczała rozwiązania biurowe, nieco później – ogromny potencjał naszych urządzeń produkcyjnych odkryły także drukarnie komercyjne czy dziełowe, dla których stworzyliśmy szereg linii produktowych. Kolejnym krokiem umacniania naszej obecności na szeroko pojętym rynku poligraficznym było pojawienie się w roku 2013 w ofercie Konica Minolta pierwszej maszyny dedykowanej produkcji etykiet. W kolejnych latach wdrożyliśmy setki urządzeń w drukarniach etykietowych z całego świata, realizując przy tym filozofię, która jest podstawą działania naszej firmy: ukierunkowanie na klienta, wspólną z nim pracę nad rozwijaniem obecnych i wdrażaniem nowych rozwiązań i modeli biznesowych, budowanie wartości dodanej dla końcowego użytkownika i pomoc klientom w wyróżnieniu się w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu rynkowym. Wydarzeniami takimi jak Labels Open Day chcemy dotrzeć do szerszego audytorium z naszą wizją i propozycją innowacyjnego podejścia do biznesu, który może gwarantować sukces. Zaproszenie do współpracy przy tej okazji naszych partnerów miało nam pomóc w zbudowaniu swego rodzaju centrum kompetencji, z którego nasi klienci będą mogli korzystać w rozbudowany sposób, zgodnie z ich potrzebami”.
Założenia filozofii działania Konica Minolta znalazły się w prezentacji wygłoszonej przez Mateusza Woźniaka, będącej jednocześnie wprowadzeniem do całego spotkania. Wskazał w niej obecne trendy i zjawiska, determinujące rozwój rynku etykiet, m.in. coraz powszechniejsze zastosowanie technologii cyfrowych – nie tylko w kontekście drukowania, ale też wprowadzania dodatkowych elementów takich jak tzw. augmented reality: „Mamy do czynienia z rosnącym znaczeniem dygitalizacji i personalizacji w otaczającym nas świecie, także w kontekście opakowań i etykiet – mówił. – Na rynku pojawiają się zupełnie nowe modele biznesowe, oferujące bardzo szerokie możliwości i zapewniające o wiele większą niż dotychczas interakcję z końcowym użytkownikiem. Naszym celem jest oferowanie klientom nowych rozwiązań, umożliwiających tzw. „inteligentną” produkcję etykiet. Co kryje się pod tym pojęciem? Właściwe dopasowanie danego rozwiązania do potrzeb końcowego użytkownika, zarówno pod względem zawartości jak też nakładu. Wprowadzanie efektów specjalnych, treści animowanych, kastomizacja czy personalizacja – wszystko to jest już dzisiaj dostępne i realizowane przez nas we współpracy z klientami, choć wielu z nich wciąż nie jest świadomych ogromnych możliwości tego obszaru” – mówił Mateusz Woźniak.
Do jego słów w naturalny sposób nawiązał gość specjalny Labels Open Day – dr Iwo Zmyślony reprezentujący School of Form/SPWS. W swojej prezentacji zatytułowanej „Bądź zwinny albo giń! Segmentacja w poligrafii” przedstawił on szereg czynników, także natury antropologicznej, wpływających na zmiany w zachowaniach konsumenta, a co się z tym wiąże – decydujących także o być albo nie być wielu firm poligraficznych. Wskazał m.in. na nieuchronność głębokich przemian na całym rynku i podkreślił fakt że przetrwają na nim tylko najbardziej elastyczni w działaniu i zorientowani na klienta (oczekującego krótkich, niepowtarzalnych i przyciągających uwagę serii) gracze. W efekcie już w niedługim czasie zmieni się całe spektrum usług drukarskich i model ich świadczenia. Wiele miejsca w swojej prezentacji Iwo Zmyślony poświęcił takim zagadnieniom jak świat VUCA (gdzie dominują zmienność, niepewność, złożoność i niejasność) czy paradoks eksperta; ekonomia doświadczeń, projektowanie usług i doświadczenia użytkownika; segmentyzacja, kastomizacja, personalizacja czy wykorzystanie tzw. big data w codziennej działalności. Podkreślał, że zarówno w kontekście wprowadzania na rynek nowych produktów i rozwiązań, jak też utrzymania właściwych relacji z konsumentem, ich dostawcy będą musieli zwracać szczególną uwagę na takie aspekty jak: interakcja z odbiorcą, autentyzm, co-branding, niszowość i segmentacja oferty. Jak dodał, wnioski te dotyczą również firm z branży poligraficznej i ich przyszłości na stale zmieniającym się rynku.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl