Dwu­mi­nu­to­we od­li­cza­nie – po­pra­wa ja­ko­ści ob­słu­gi klien­ta i zwi­ęk­sze­nie war­to­ści ko­szy­ka po­przez ko­mu­ni­ka­cję wi­zu­al­nąPoprzedni artykuł 

W świe­cie szyb­ko zby­wal­nych dóbr kon­sump­cyj­nych szyb­kość, ce­na i wy­go­da są klu­czo­wy­mi czyn­ni­ka­mi, gdy cho­dzi o po­zy­ski­wa­nie klien­tów przez sklep lub su­per­mar­ket oraz za­dba­nie o ich za­do­wo­le­nie. Nie jest ta­jem­ni­cą, że ry­nek sprze­da­ży de­ta­licz­nej zma­ga się z trud­no­ścia­mi. Sklep ma tyl­ko 2 mi­nu­ty, aby zro­bić wra­że­nie na klien­cie. Odli­cza­nie roz­po­czy­na się od mo­men­tu we­jścia klien­ta do skle­pu.

Za­do­wo­le­nie klien­ta ma co­raz wi­ęk­sze zna­cze­nie i sta­no­wi głów­ny wy­różnik, zwłasz­cza na ryn­ku żyw­no­ści i na­po­jów. Jak wi­ęc zro­bić na klien­cie naj­lep­sze wra­że­nie w tak krót­kim cza­sie? Ela­stycz­no­ść w szyb­kim do­sto­so­wy­wa­niu ofert i re­klam przy jed­no­cze­snym za­pew­nie­niu klien­tom ła­twe­go po­ru­sza­nia się po skle­pie ma te­raz wi­ęk­sze zna­cze­nie niż kie­dy­kol­wiek – to od nich za­le­ży bie­żąca wy­so­ko­ść sprze­da­ży oraz lo­jal­no­ść klien­ta w przy­szło­ści.

Pro­duk­cja atrak­cyj­nych ma­te­ria­łów ko­mu­ni­ka­cji wi­zu­al­nej w skle­pie

Dla skle­pów sta­cjo­nar­nych wa­żną kwe­stią jest nie tyl­ko wy­ko­rzy­sty­wa­nie in­te­li­gent­nych, za­pla­no­wa­nych wcze­śniej kam­pa­nii mar­ke­tin­go­wych w ce­lu prze­ka­za­nia klien­to­wi kon­kret­nych in­for­ma­cji i zwi­ęk­sze­nia sprze­da­ży klu­czo­wych li­nii pro­duk­tów. Rów­nie zna­cząca jest też mo­żli­wo­ść wy­ko­rzy­sta­nia wa­żnych oka­zji sprze­da­żo­wych zwi­ąza­nych np. z na­głą zmia­ną po­go­dy lub ak­tu­al­ny­mi tren­da­mi ku­li­nar­ny­mi w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych. Aby móc szyb­ko re­ago­wać i wdra­żać ko­mu­ni­ka­cję w punk­cie sprze­da­ży, po­trzeb­ne jest roz­wi­ąza­nie umo­żli­wia­jące szyb­ki do­stęp do sze­ro­kiej ga­my dru­ko­wa­nych ozna­czeń skie­ro­wa­nych do klien­ta.

Sprze­daw­cy de­ta­licz­ni, którzy są wy­po­sa­że­ni w sprzęt i mo­gą za­pew­nić tę pod­sta­wo­wą ko­mu­ni­ka­cję wi­zu­al­ną na żąda­nie, w oczy­wi­sty spo­sób osi­ąga­ją istot­ną prze­wa­gę na ryn­ku.

Przy­ci­ąga­jące wzrok ozna­cze­nie, oprócz stra­te­gicz­ne­go umiesz­cze­nia na ko­ńcu alej­ki, od­gry­wa wa­żną ro­lę w pro­mo­wa­niu klu­czo­wych pro­duk­tów. Na­klej­ki i ozna­cze­nia na szy­bach sta­no­wią spraw­dzo­ny spo­sób na przy­ci­ągni­ęcie klien­tów do skle­pu, po­dob­nie rzecz się ma z ba­ne­ra­mi. Dwu­stron­ne wi­szące ba­ne­ry i ozna­cze­nia punk­tu sprze­da­ży wska­zu­jące klien­tom kie­ru­nek od­gry­wają rów­nie wa­żną ro­lę w cy­klu sprze­da­ży – szcze­gól­nie je­śli cho­dzi o spon­ta­nicz­ne de­cy­zje klien­tów.

Za­miast cze­kać na do­star­cze­nie za­mówio­nych ze­wnętrz­nie dru­ko­wa­nych ma­te­ria­łów mar­ke­tin­go­wych, su­per­mar­ke­ty i skle­py mo­gą sa­me na bie­żąco re­ago­wać na na­głą fa­lę upa­łów, wa­żne in­for­ma­cje ze świa­ta czy in­ter­ne­to­we tren­dy ku­li­nar­ne. Dru­kar­ki ko­lo­ro­we o wy­so­kiej roz­dziel­czo­ści, przy­sto­so­wa­ne do po­trzeb sprze­daw­ców de­ta­licz­nych, umo­żli­wia­ją szyb­kie dru­ko­wa­nie wiel­ko- i ma­ło­for­ma­to­wych ma­te­ria­łów sprze­da­żo­wych we wła­snym za­kre­sie, na żąda­nie, w na­szym punk­cie han­dlo­wym.

„Po­dążaj za zna­ka­mi”

Przy­stęp­ne ce­no­wo i prak­tycz­ne ozna­ko­wa­nie we­wnątrz skle­pu nie tyl­ko po­pra­wia za­do­wo­le­nie klien­tów i po­ma­ga im zna­le­źć to, cze­go szu­ka­ją, ale ta­kże mo­że zo­stać stra­te­gicz­nie wy­ko­rzy­sta­ne w ce­lu za­in­te­re­so­wa­nia klien­tów pro­duk­tem o wy­so­kiej ma­rży oraz pro­mo­wa­nia li­nii pro­duk­tów, które nie osi­ąga­ją do­brych wy­ni­ków sprze­da­żo­wych.

W cza­sach, gdy za­dba­nie o kom­fort klien­tów jest prio­ry­te­tem za­rów­no w han­dlu de­ta­licz­nym on­li­ne, jak i of­fli­ne, spe­łnie­nie pod­sta­wo­we­go wy­mo­gu umo­żli­wia­jące­go im zna­le­zie­nie te­go, cze­go po­trze­bu­ją, jest nie­zwy­kle istot­ne. Nie tyl­ko bo­wiem po­ma­ga to w zwi­ęk­sze­niu sprze­da­ży, ale rów­nież umo­żli­wia unik­ni­ęcia sy­tu­acji, w których sfru­stro­wa­ny ku­pu­jący mu­si pro­sić o po­moc sprze­daw­cę lub, co gor­sze, opusz­cza sklep.

Naj­now­sze dru­kar­ki do­sto­so­wa­ne do użyt­ku w punk­tach sprze­da­ży de­ta­licz­nej są wy­star­cza­jąco ma­łe, aby mo­żna ich by­ło uży­wać na za­ple­czu. Umo­żli­wia­ją dru­ko­wa­nie efek­tow­nych dwu­stron­nych ba­ne­rów wiel­ko­for­ma­to­wych, ozna­czeń do na­kle­je­nia na podło­dze, a ta­kże ety­kiet in­struk­ta­żo­wych na półki i ra­mek.

Sprze­daw­cy de­ta­licz­ni mo­gą w pe­łni wy­ko­rzy­stać mo­żli­wo­ść dru­ku na żąda­nie nie tyl­ko do dru­ko­wa­nia ety­kiet z ce­na­mi, ale i naj­now­szych opi­nii kry­ty­ków oraz atrak­cyj­nych wi­zu­al­nie ma­te­ria­łów sta­no­wi­ących ele­ment ogól­no­kra­jo­wych kam­pa­nii mar­ke­tin­go­wych. Oprócz zwi­ęk­sza­nia sprze­da­ży in­for­ma­cje te mo­gą po­móc klien­to­wi pod­jąć szyb­ką de­cy­zję i utwier­dzić go w prze­ko­na­niu, że by­ła to de­cy­zja wła­ści­wa.

Ba­da­nie prze­pro­wa­dzo­ne przez psy­cho­lo­gów na uni­wer­sy­te­tach Co­lum­bia i Stan­ford do­wio­dło, że sze­ro­ki wy­bór pro­duk­tów mo­że – za­miast zwi­ęk­szyć sa­tys­fak­cję klien­ta i wy­ni­ki sprze­da­żo­we – znie­chęcać po­ten­cjal­nych klien­tów i ob­ni­żać sprze­daż.

Ma­te­ria­ły re­kla­mo­we, ta­kie jak ety­kie­ty z ce­na­mi i in­for­ma­cje o pro­duk­tach, roz­miesz­czo­ne w punk­cie sprze­da­ży spra­wia­ją, że klient nie jest tak przy­tło­czo­ny ilo­ścią to­wa­ru. Po­ma­ga­ją mu pod­jąć de­cy­zję, zwi­ęk­sza­ją je­go pew­no­ść sie­bie i za­chęca­ją do spon­ta­nicz­nych za­ku­pów. Co­raz wi­ęcej klien­tów sta­ra się po­dej­mo­wać świa­do­me wy­bo­ry w kwe­stii die­ty. Za po­mo­cą dru­ko­wa­nych ma­te­ria­łów mo­żna po­in­for­mo­wać ich o głów­nym skład­ni­ku da­ne­go pro­duk­tu lub zwrócić uwa­gę na fakt, że da­ny pro­dukt nie za­wie­ra np. glu­te­nu lub orze­chów.

Prze­pis na suk­ces – dru­ko­wa­nie w skle­pie nie tyl­ko w for­ma­cie A4

Ro­zwi­ąza­nia fir­my OKI Eu­ro­pe do dru­ku ozna­ko­wań dla bra­nży de­ta­licz­nej to m.in. ko­lo­ro­we dru­kar­ki cy­fro­we A3 LED z se­rii C800. Są to naj­mniej­sze dru­kar­ki A3 na ryn­ku, co czy­ni je ide­al­nym roz­wi­ąza­niem dla bra­nży de­ta­licz­nej w miej­scach o ogra­ni­czo­nej prze­strze­ni. Ofe­ru­ją one mo­żli­wo­ść dru­ko­wa­nia na sze­ro­kiej ga­mie no­śni­ków, w tym na tych wstęp­nie przy­ci­ętych, ta­kich jak ety­kie­ty na półki, ety­kie­ty ce­no­we i wob­ble­ry re­kla­mo­we, a ta­kże na no­śni­kach wo­do­od­por­nych. Do te­go mo­że­my dru­ko­wać rów­nież du­że, dwu­stron­ne ba­ne­ry o dłu­go­ści do 1,3 m, od­po­wied­nie do umiesz­cze­nia w do­wol­nym miej­scu na te­re­nie skle­pu, a ta­kże ozna­cze­nia ze­wnętrz­ne oraz ma­te­ria­ły prze­zna­czo­ne do eks­po­zy­cji przy lo­dów­kach.

Wło­ski pro­du­cent pi­wa rze­mie­śl­ni­cze­go Zion, dzi­ęki roz­wi­ąza­niom fir­my OKI dla bra­nży de­ta­licz­nej, znacz­nie zwi­ęk­szył sprze­daż swo­ich pro­duk­tów po­przez dru­ko­wa­nie w różnych for­ma­tach przy­ci­ąga­jących wzrok ozna­ko­wań na wstęp­nie wy­ci­ętych no­śni­kach. Od opa­sek na nad­garst­ki po osło­ny na szyj­ki bu­te­lek, ar­ku­sze me­nu i ba­ne­ry – fir­ma Zion zy­ska­ła po­pu­lar­no­ść na prze­sy­co­nym ryn­ku piw rze­mie­śl­ni­czych dzi­ęki wo­do­od­por­nym, wy­trzy­ma­łym ma­te­ria­łom re­kla­mo­wym dru­ko­wa­nym szyb­ko i na miej­scu.

W cza­sach wy­so­kich ocze­ki­wań sta­wia­nych su­per­mar­ke­tom i za­ci­ętej wal­ki o lo­jal­no­ść klien­ta, za­do­wo­le­nie klien­ta ma wi­ęk­sze zna­cze­nie niż kie­dy­kol­wiek. Z te­go po­wo­du mo­żli­wo­ść szyb­kie­go re­ago­wa­nia na nie­prze­wi­dy­wal­ne zmia­ny po­go­dy lub tren­dy ku­li­nar­ne i wy­ma­ga­nia die­te­tycz­ne po­przez mo­żli­wo­ść dru­ko­wa­nia na żąda­nie i umiesz­cza­nia w skle­pie atrak­cyj­nych ozna­czeń zde­cy­do­wa­nie po­ma­ga przy­ci­ągnąć uwa­gę klien­ta.

Aby do­wie­dzieć się wi­ęcej na te­mat roz­wi­ązań fir­my OKI dla bra­nży de­ta­licz­nej, od­wie­dź stro­nę www.oki.pl/re­ta­il.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my OKI Eu­ro­pe Ltd

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści