d2d.pl za­pra­sza na warsz­ta­ty Ty­po­gra­fii i Pro­jek­to­wa­nia Ksi­ążekPoprzedni artykuł 

Pro­gram

  1. Wpro­wa­dze­nie do pro­jek­to­wa­nia ty­po­gra­ficz­ne­go ksi­ążki
    Mia­ry ty­po­gra­ficz­ne, ko­rzy­sta­nie z miar­ki ty­po­gra­ficz­nej, pod­sta­wo­we po­jęcia ta­kiej jak: re­gi­ster, in­ter­li­nia, siat­ka wzor­co­wa, for­ma­ty pa­pie­rów, for­ma­ty wy­daw­ni­cze ksi­ążek, for­ma­ty pro­gre­syw­ne.
  2. Ma­te­ria­ło­znaw­stwo
    Ro­dza­je pa­pie­rów i kar­to­nów oraz ich wła­ści­wo­ści, ma­te­ria­ły in­tro­li­ga­tor­skie.
  3. Bu­do­wa ksi­ążki
    Ro­dza­je i me­to­dy opra­wy.
  4. Kla­sy­fi­ka­cja, do­bór i łącze­nie kro­jów pi­sma
    Pi­sma dy­na­micz­ne, sta­tycz­ne i geo­me­trycz­ne, ich hie­rar­chia w rzędach ty­tu­łów.
  5. Fon­ty Ope­nTy­pe a stan­dard Uni­co­de
    Omówie­nie funk­cji ze­cer­skich fon­tów Ope­nTy­pe, błędy w fon­tach Ope­nTy­pe, błędy po­pe­łnia­ne przez pro­jek­tan­tów i pro­du­cen­tów, sto­so­wa­nie Uni­ko­du.
  6. Świa­tła i ich hie­rar­chia
    Za­sa­dy usta­wia­nia świa­teł mi­ędzy­wy­ra­zo­wych, mi­ędzy­wier­szo­wych, ju­stu­nek i ta­bu­la­cja w skła­dzie kom­pu­te­ro­wym.
  7. Kom­po­zy­cja wy­daw­ni­cza ksi­ążek i za­sa­dy ich skła­da­nia
    Za­sa­dy pro­jek­to­wa­nia ksi­ążek z za­kre­su be­le­try­sty­ki, po­ezji, dra­ma­tu, a w tym ty­tu­la­tu­ra, ­ma­te­ria­ły wpro­wa­dza­jące, ma­te­ria­ły uzu­pe­łnia­jące, tek­sty in­for­ma­cyj­no­-po­moc­ni­cze, ko­lo­fon.
  8. Wstęp do ła­ma­nia tek­stu głów­ne­go
    Ko­lum­na, jej pro­por­cje i uło­że­nie na stro­nie. Sy­me­tria i asy­me­tria w ksi­ążce, omówie­nie pod­sta­wo­wych za­sad i błędów skła­du, za­sady skła­du w cho­rągiew­kę, świa­tła zna­czące, de­mo­kra­tycz­na struk­tu­ra tek­stu. Omówie­nie pro­ble­mów mi­kro­ty­po­gra­ficz­nych.
  9. Pro­jek­to­wa­nie różnych ele­men­tów ksi­ążki we­dług okre­ślo­nych za­ło­żeń
    Sa­mo­dziel­ne skła­da­nie wy­bra­nych ele­men­tów ksi­ążek, wg omówio­nych za­sad. Spis tre­ści, ini­cja­ły, wy­ka­zy, in­dek­sy, czwór­ka ty­tu­ło­wa, ko­lo­fon, bi­blio­gra­fia za­łącz­ni­ko­wa, pod­pi­sy i le­gen­dy, mar­gi­na­lia, okien­ka, przy­pi­sy dol­ne i ko­ńco­we, ko­lor w ksi­ążce.
  10. Pro­jek­to­wa­nie na siat­kach
    Do­bór in­ter­li­nii dla tek­stu po­moc­ni­cze­go i tek­stu głów­ne­go przy za­da­nej siat­ce. Oble­wa­nie gra­fi­ki tek­stem, układ i for­mat ilu­stra­cji przy za­da­nej siat­ce.
  11. Ty­po­gra­fia asy­me­trycz­na
    Kla­sy­fi­ka­cja pism bez­sze­ry­fo­wych i ich przy­dat­no­ść w skła­dzie dzie­ło­wym. Hi­sto­ria pro­jek­to­wa­nia asy­me­trycz­ne­go na przy­kła­dzie prac pro­jek­tan­tów szwaj­car­skich.
  12. Przy­go­to­wa­nie tek­stu do ła­ma­nia
    Ana­li­za struk­tu­ry tek­stu oraz je­go ad­iu­sta­cja, czysz­cze­nie tek­stu i wle­wa­nie do pro­gra­mu InDe­sign.
  13. Sa­mo­dziel­ne pro­jek­to­wa­nie wy­bra­nej ksi­ążki
    Do wy­bo­ru baj­ki, esej, bio­gra­fia, ko­re­spon­den­cja, be­le­try­sty­ka. Ka­żdy pro­jek­tu­je wła­sny układ ty­po­gra­ficz­ny wy­bra­ne­go wspól­nie tek­stu ksi­ążki.

For­ma kur­su Kurs skła­da się z wy­kła­dów oraz za­jęć warsz­ta­to­wych. Wy­kła­dy, pre­zen­ta­cje za­dań wy­ko­ny­wa­nych przez uczest­ni­ków oraz ko­rek­ty i dys­ku­sje od­by­wać się będą w pra­cow­ni z do­stępem do In­ter­ne­tu (wi fi).

Licz­ba go­dzin 28 go­dzin (4 dni po 7 go­dzin dzien­nie). Za­jęcia będą od­by­wać się od 9.00 do 17.00 z go­dzinną prze­rwą od 13.00 do 14.00. Do­dat­ko­wo prze­wi­dzia­ne są prze­rwy ka­wo­we w trak­cie za­jęć.

Licz­ba uczest­ni­ków 16–18

Koszt udzia­łu w warsz­ta­tach 980,00 zł (w tym 23% VAT-u).
Dla uczest­ni­ków po­przed­nich kur­sów ce­na 880,00 zł (w tym 23% VAT-u).

Wy­kła­dow­ca Ro­bert Oleś – pro­jek­tant, wy­daw­ca (d2d.pl), od 2004 do 2018 wy­kła­dał m.in. na Aka­de­mic­kim Kur­sie Ty­po­gra­fii, w War­szaw­skiej Wy­ższej Sz­ko­le Hu­ma­ni­stycz­nej, na Po­dy­plo­mo­wych Stu­diach Edy­tor­skich na Uni­wer­sy­te­cie Ja­giel­lo­ńskim w Ka­to­lic­kim Uni­wer­sy­te­cie Lu­bel­skim, Wy­ższej Sz­ko­le Eu­ro­pej­skiej im. T. Ti­sch­ne­ra. Obec­nie wy­kła­da Pro­jek­to­wa­nie Ksi­ążek na Ja­giel­lo­ńskim Kur­sie Ty­po­gra­fii w Kra­ko­wie oraz pro­wa­dzi au­tor­skie szko­le­nia dla wy­daw­ców.

Na­rzędzia i ma­te­ria­ły Ka­żdy uczest­nik kur­su mu­si dys­po­no­wać lap­to­pem z ulu­bio­nym pro­gra­mem edy­tor­skim i wła­sny­mi fon­ta­mi. Pierw­sze­go dnia kur­su ka­żdy uczest­nik po­wi­nien przy­nie­ść ksi­ążki, które je­go zda­niem są za­pro­jek­to­wa­ne i wy­ko­na­ne bez­błęd­nie.

Miej­sce Kurs od­będzie się w Kra­ko­wie

Uczest­ni­cy Kurs prze­zna­czo­ny jest dla pro­fe­sjo­na­li­stów i ama­to­rów, stu­den­tów i wy­kła­dow­ców za­in­te­re­so­wa­nych pro­jek­to­wa­niem wy­daw­ni­czym. Nie ma ogra­ni­czeń wy­ni­ka­jących z po­zio­mu wy­kszta­łce­nia lub wie­ku. Ce­lem kur­su nie jest na­uka kon­kret­ne­go opro­gra­mo­wa­nia.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści