„Usz­la­chet­nia­my ksi­ążki” w tech­no­lo­gii 3D To­uch – wy­ni­ki kon­kur­suPoprzedni artykuł 

Niewidzialny człowiek
Nie­wi­dzial­ny czło­wiek

21 grud­nia 2020 r. dru­kar­nia To­tem.com.pl oraz fir­ma Ko­ni­ca Mi­nol­ta ogło­si­ły wy­ni­ki Kon­kur­su na okład­kę ksi­ążki uszla­chet­nio­ną w tech­no­lo­gii 3D To­uch. Spo­śród set­ki na­de­sła­nych pro­jek­tów wy­bra­no 8, ich au­to­rzy otrzy­ma­li na­gro­dy w łącz­nej kwo­cie 15 tys. zło­tych.

Kon­kurs, które­go or­ga­ni­za­to­ra­mi by­ły fir­my To­tem.com.pl oraz Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska, skie­ro­wa­ny był do gra­fi­ków – osób za­rów­no pro­fe­sjo­nal­nie zaj­mu­jących się pro­jek­to­wa­niem gra­ficz­nym, jak i ama­to­rów. Ce­lem Kon­kursu by­ła pro­mo­cja no­wo­cze­sne­go pro­jek­to­wa­nia okła­dek, a ta­kże roz­pro­pa­go­wa­nie no­wych mo­żli­wo­ści w za­kre­sie cy­fro­wych uszla­chet­nień w dru­kar­ni To­tem – czy­li tech­no­lo­gii 3D To­uch, z wy­ko­rzy­sta­niem sys­te­mu MGI Je­tVar­nish 3D ofe­ro­wa­ne­go przez Ko­ni­ca Mi­nol­ta.

Na kon­kurs na­pły­nęło aż 100 zgło­szeń. Wie­le pro­jek­tów za­sko­czy­ło doj­rza­ło­ścią gra­ficz­ną i od­wa­gą w za­sto­so­wa­niu cy­fro­wych uszla­chet­nień. Wg pro­fe­so­ra Le­cha Ma­jew­skie­go, jed­ne­go z ju­ro­rów Kon­kur­su “wy­bór prac na­gro­dzo­nych i wy­różnio­nych nie był ła­twy – zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść pro­jek­tów pre­zen­to­wa­ła wy­so­ki po­ziom, za­rów­no pod względem war­to­ści gra­ficz­nych, jak i umie­jęt­no­ści za­sto­so­wa­nia kon­kret­nych tech­no­lo­gii uszla­chet­nień. Pra­ce ce­cho­wa­ła spój­no­ść kon­cep­cji gra­ficz­nych z za­sto­so­wa­ny­mi uszla­chet­nie­nia­mi, które nie tyl­ko wzbo­ga­ca­ły pro­jekt, ale też często sta­ły się je­go głów­nym ele­men­tem. La­kie­ro­wa­nie 2D i 3D, różne­go ty­pu i ko­lo­ru fo­lie stwo­rzy­ły no­wą, nie­spo­ty­ka­ną do­tąd ja­ko­ść i wy­miar obra­zu, wpły­wa­jąc na es­te­ty­kę i ar­tyzm pro­jek­tów gra­ficz­nych. Jed­no­cze­śnie na­le­ży zło­żyć gra­tu­la­cje fir­mom To­tem i Ko­ni­ca Mi­nol­ta za zor­ga­ni­zo­wa­nie Kon­kur­su, gdyż spe­łnia on po­za funk­cją kul­tu­ro­wą, ta­kże funk­cję edu­ka­cyj­ną.” Ju­ry w skła­dzie: cy­to­wa­ny wy­żej prof. Lech Ma­jew­ski – Kie­row­nik Ka­te­dry Ko­mu­ni­ka­cji Wi­zu­al­nej Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w War­sza­wie, An­drzej Pa­lacz – wła­ści­ciel wy­daw­nic­twa Ini­cjał oraz re­dak­tor na­czel­ny ma­ga­zy­nu i por­ta­lu Wy­daw­ca.com.pl, prof. Ge­or­gij Pe­triasz­wi­li – Kie­row­nik Za­kła­du Tech­no­lo­gii Poligra­ficz­nych Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej, Mi­chał Rej­now­ski – Pre­zes To­tem.com.pl, Ma­te­usz Wo­źniak – Dy­rek­tor Dzia­łu Ro­zwi­ązań Pro­duk­cyj­nych w Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska wy­ło­ni­ło 3 naj­lep­sze pra­ce i przy­zna­ło 5 rów­no­rzęd­nych wy­różnień.
Na­gro­da głów­na w wy­so­ko­ści 5 tys. zło­tych przy­zna­na zo­sta­ła Woj­cie­cho­wi Ma­zu­ro­wi za pra­cę “Nie­wi­dzial­ny czło­wie­k”. Ju­ry do­ce­ni­ło nie­zwy­kłą pro­sto­tę roz­wi­ązań gra­ficz­nych, oszczęd­no­ść uży­tych środ­ków ar­ty­stycz­nych i tech­nicz­nych – przy jed­no­cze­snym uzy­ska­niu nie­prze­ci­ęt­nej si­ły prze­ka­zu, nie­mo­żli­wej do osi­ągni­ęcia bez tech­no­lo­gii 3D To­uch. 2. miej­sce w Kon­kur­sie i na­gro­dę w wy­so­ko­ści 3 000 zł otrzy­ma­ła Pau­li­na Bień, au­tor­ka pro­jek­tu pn. “Woj­na świa­tów” – za in­te­li­gent­ne wy­ko­rzy­sta­nie in­no­wa­cyj­nych tech­no­lo­gii uszla­chet­nień i in­try­gu­jącą gra­ficz­no­ść prze­ka­zu. Pra­ca pn.
“To­te­m” za­jęła 3. miej­sce, zaś jej au­tor, Ma­ciej Ko­wal­ski otrzy­mał 2 000 zł. W uza­sad­nie­niu wy­bo­ru pra­cy ju­ry pod­kre­śli­ło twór­cze po­łącze­nie różnych tech­nik uszla­chet­nień dru­ku i wy­so­ką kre­atyw­no­ść w za­sto­so­wa­niu do­stęp­nych środ­ków tech­no­lo­gicz­nych.

Wy­różnie­nia po 1 000 zł otrzy­ma­li: Agniesz­ka Cie­siel­ska za pra­cę “Królo­wa śnie­gu”, Ja­kub Ko­ło­dzie­jak za pro­jekt “Ubi­k”, Ma­łgo­rza­ta Du­dziak za “Kr­nąbr­ny ksi­ęży­c”, An­to­ni­na Ja­nus – Szy­bist za “Fer­dy­dur­ke” oraz Ewa Olej­ni­k-Ra­kow­ska za “Blu­es ko­jo­ta”. Wszyst­kie wy­różnio­ne pra­ce ce­chu­je im­po­nu­jąca kre­atyw­no­ść i har­mo­nia war­stwy gra­ficz­nej z za­sto­so­wa­ny­mi uszla­chet­nie­nia­mi, które w twór­czy spo­sób nie tyl­ko wspie­ra­ją prze­kaz gra­ficz­ny, ale na­da­ją no­we zna­cze­nia ko­mu­ni­ko­wa­nym tre­ściom.

Ma­te­usz Wo­źniak, Dy­rek­tor Dzia­łu Ro­zwi­ązań Pro­duk­cyj­nych w Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska, pod­kre­śla, że “kon­kurs łączy w so­bie kom­pe­ten­cje warsz­ta­tu ar­ty­stycz­ne­go i tech­no­lo­gicz­ne­go. Z per­spek­ty­wy do­staw­cy urządze­nia MGI Je­tVar­nish 3D za­wsze naj­wa­żniej­sza jest tech­no­lo­gia. W tym przy­pad­ku do­star­cza ona nie tyl­ko no­wych ro­dza­jów uszla­chet­nień, ale wpły­wa ta­kże na per­cep­cję pro­duk­tu, ja­kim jest ksi­ążka, da­jąc od­bior­cy no­we do­zna­nia. Tym sa­mym kon­kurs po­ka­zu­je ogrom­ny, nie­wy­ko­rzy­sta­ny do­tąd po­ten­cjał, a mia­no­wi­cie two­rze­nie różne­go ro­dza­ju tek­stur po­tęgu­jących do­zna­nia sen­so­rycz­ne. Wie­rzę, że stwo­rzy to no­wy stan­dard pro­jek­to­wa­nia okła­dek i da ogrom­ną szan­sę w wy­mia­rze bi­zne­so­wym, ar­ty­stycz­nym, mar­ke­tin­go­wym wszyst­kim uczest­ni­kom ryn­ku ksi­ążki.”

Or­ga­ni­za­to­rzy już dziś za­po­wia­da­ją kon­ty­nu­ację kon­kur­su. “Za­in­te­re­so­wa­nie kon­kur­sem, je­go do­bre przy­jęcie, nie­zwy­kle wy­so­ki po­ziom prac spo­wo­do­wa­ły, że pla­nu­je­my dru­gą edy­cję – mówi Mi­chał Rej­now­ski, Pre­zes To­te­mu. Wy­da­je się, że jest to do­sko­na­ły spo­sób nie tyl­ko na pro­mo­cję i pro­pa­go­wa­nie tech­no­lo­gii 3D To­uch, ale ta­kże na wspar­cie mło­dych, zdol­nych pro­jek­tan­tów zaj­mu­jących się two­rze­niem okła­dek ksi­ążek. Po­nad­to nasz kon­kurs oka­zał się efek­tyw­nym dzia­ła­niem edu­ka­cyj­nym – przy­go­to­wa­nie pli­ków do dru­ku nie dla wszyst­kich jest ła­twe i oczy­wi­ste, otrzy­ma­li­śmy wie­le za­py­tań, szcze­gól­nie zwi­ąza­nych z cy­fro­wy­mi uszla­chet­nie­nia­mi. Ma­my po­czu­cie, że for­mu­ła kon­kur­su to do­sko­na­ły spo­sób na pro­pa­go­wa­nie in­no­wa­cyj­nych tech­no­lo­gii do­stęp­nych w no­wo­cze­snej po­li­gra­fii. Nasz kon­kurs osi­ągnął wszyst­kie ce­le, które przed nim sta­wia­li­śmy. Prze­de wszyst­kim zy­ska­ła jed­nak ksi­ążka – z tech­no­lo­gią 3D To­uch jej okład­ka uzy­sku­je no­we wa­lo­ry – na po­ziomie es­te­tycz­nym, ar­ty­stycz­nym, sen­so­rycz­nym, sku­tecz­nie podno­sząc jej atrak­cyj­no­ść wi­zu­al­ną i wy­różnia­jąc na ksi­ęgar­skiej półce”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści