21 grudnia 2020 r. drukarnia Totem.com.pl oraz firma Konica Minolta ogłosiły wyniki Konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch. Spośród setki nadesłanych projektów wybrano 8, ich autorzy otrzymali nagrody w łącznej kwocie 15 tys. złotych.
Konkurs, którego organizatorami były firmy Totem.com.pl oraz Konica Minolta Business Solutions Polska, skierowany był do grafików - osób zarówno profesjonalnie zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i amatorów. Celem Konkursu była promocja nowoczesnego projektowania okładek, a także rozpropagowanie nowych możliwości w zakresie cyfrowych uszlachetnień w drukarni Totem - czyli technologii 3D Touch, z wykorzystaniem systemu MGI JetVarnish 3D oferowanego przez Konica Minolta.
Na konkurs napłynęło aż 100 zgłoszeń. Wiele projektów zaskoczyło dojrzałością graficzną i odwagą w zastosowaniu cyfrowych uszlachetnień. Wg profesora Lecha Majewskiego, jednego z jurorów Konkursu “wybór prac nagrodzonych i wyróżnionych nie był łatwy - zdecydowana większość projektów prezentowała wysoki poziom, zarówno pod względem wartości graficznych, jak i umiejętności zastosowania konkretnych technologii uszlachetnień. Prace cechowała spójność koncepcji graficznych z zastosowanymi uszlachetnieniami, które nie tylko wzbogacały projekt, ale też często stały się jego głównym elementem. Lakierowanie 2D i 3D, różnego typu i koloru folie stworzyły nową, niespotykaną dotąd jakość i wymiar obrazu, wpływając na estetykę i artyzm projektów graficznych. Jednocześnie należy złożyć gratulacje firmom Totem i Konica Minolta za zorganizowanie Konkursu, gdyż spełnia on poza funkcją kulturową, także funkcję edukacyjną.” Jury w składzie: cytowany wyżej prof. Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Andrzej Palacz – właściciel wydawnictwa Inicjał oraz redaktor naczelny magazynu i portalu Wydawca.com.pl, prof. Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej, Michał Rejnowski – Prezes Totem.com.pl, Mateusz Woźniak – Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień.
Nagroda główna w wysokości 5 tys. złotych przyznana została Wojciechowi Mazurowi za pracę “Niewidzialny człowiek”. Jury doceniło niezwykłą prostotę rozwiązań graficznych, oszczędność użytych środków artystycznych i technicznych - przy jednoczesnym uzyskaniu nieprzeciętnej siły przekazu, niemożliwej do osiągnięcia bez technologii 3D Touch. 2. miejsce w Konkursie i nagrodę w wysokości 3 000 zł otrzymała Paulina Bień, autorka projektu pn. “Wojna światów” - za inteligentne wykorzystanie innowacyjnych technologii uszlachetnień i intrygującą graficzność przekazu. Praca pn.
“Totem” zajęła 3. miejsce, zaś jej autor, Maciej Kowalski otrzymał 2 000 zł. W uzasadnieniu wyboru pracy jury podkreśliło twórcze połączenie różnych technik uszlachetnień druku i wysoką kreatywność w zastosowaniu dostępnych środków technologicznych.
Wyróżnienia po 1 000 zł otrzymali: Agnieszka Ciesielska za pracę “Królowa śniegu”, Jakub Kołodziejak za projekt “Ubik”, Małgorzata Dudziak za “Krnąbrny księżyc”, Antonina Janus - Szybist za “Ferdydurke” oraz Ewa Olejnik-Rakowska za “Blues kojota”. Wszystkie wyróżnione prace cechuje imponująca kreatywność i harmonia warstwy graficznej z zastosowanymi uszlachetnieniami, które w twórczy sposób nie tylko wspierają przekaz graficzny, ale nadają nowe znaczenia komunikowanym treściom.
Mateusz Woźniak, Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska, podkreśla, że “konkurs łączy w sobie kompetencje warsztatu artystycznego i technologicznego. Z perspektywy dostawcy urządzenia MGI JetVarnish 3D zawsze najważniejsza jest technologia. W tym przypadku dostarcza ona nie tylko nowych rodzajów uszlachetnień, ale wpływa także na percepcję produktu, jakim jest książka, dając odbiorcy nowe doznania. Tym samym konkurs pokazuje ogromny, niewykorzystany dotąd potencjał, a mianowicie tworzenie różnego rodzaju tekstur potęgujących doznania sensoryczne. Wierzę, że stworzy to nowy standard projektowania okładek i da ogromną szansę w wymiarze biznesowym, artystycznym, marketingowym wszystkim uczestnikom rynku książki.”
Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację konkursu. “Zainteresowanie konkursem, jego dobre przyjęcie, niezwykle wysoki poziom prac spowodowały, że planujemy drugą edycję - mówi Michał Rejnowski, Prezes Totemu. Wydaje się, że jest to doskonały sposób nie tylko na promocję i propagowanie technologii 3D Touch, ale także na wsparcie młodych, zdolnych projektantów zajmujących się tworzeniem okładek książek. Ponadto nasz konkurs okazał się efektywnym działaniem edukacyjnym - przygotowanie plików do druku nie dla wszystkich jest łatwe i oczywiste, otrzymaliśmy wiele zapytań, szczególnie związanych z cyfrowymi uszlachetnieniami. Mamy poczucie, że formuła konkursu to doskonały sposób na propagowanie innowacyjnych technologii dostępnych w nowoczesnej poligrafii. Nasz konkurs osiągnął wszystkie cele, które przed nim stawialiśmy. Przede wszystkim zyskała jednak książka - z technologią 3D Touch jej okładka uzyskuje nowe walory - na poziomie estetycznym, artystycznym, sensorycznym, skutecznie podnosząc jej atrakcyjność wizualną i wyróżniając na księgarskiej półce”.
Na podstawie informacji organizatora