Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający – może to być wyzwaniem dla producentów i mniejszych detalistów. Rob Brown, starszy menedżer ds. rozwoju biznesu w dziale druku przemysłowego, OKI Europe Ltd, przedstawia kroki, jakie firmy mogą podjąć, aby skorzystać z tej rozwijającej się tendencji.
Pandemia Covid-19 spowodowała zakłócenia w działalności na niespotykaną skalę. Zgodnie z jednym z ostatnich raportów, pandemia wpłynęła na niemal 80% przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości1. Z ustaleń wynika również, że żaden rodzaj działalności nie jest odporny na skutki pandemii.
W całej Europie handel detaliczny był jednym z najbardziej dotkniętych sektorów. Ci, którzy nie byli w stanie dostosować się do zmiennych okoliczności lub odpowiednio szybko zmienić swojego modelu biznesowego, mogą mieć trudności z pokonaniem presji, jaka została na nich nałożona w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Mimo że wielu sprzedawców detalicznych i producentów przeszło na sprzedaż internetową, handel elektroniczny nie powinien być uważany za panaceum, które rozwiąże wszystkie problemy. Przejście na taki model wiąże się z wyzwaniami operacyjnymi, których małe firmy nie brały dotąd pod uwagę, od pakowania i wysyłki po zarządzanie zapasami magazynowymi. Ponadto słuchanie, zrozumienie i reagowanie na zapotrzebowanie konsumentów jest coraz częściej koniecznym krokiem, który może pomóc ustabilizować firmy po okresie niepewności.
Ekologia i osobisty charakter
Klienci stają się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o ekologiczny wizerunek sprzedawcy lub marki. Według firmy Smurfit Kappa, od początku pandemii 41% kupujących odzież online stało się bardziej świadomymi ekologicznie klientami, gdy kupują najnowsze produkty w internecie. Co więcej, 35% ankietowanych twierdzi, że nie dokonaliby zakupów online w firmie zajmującej się modą, gdyby dowiedzieli się, że opakowanie nie jest ekologiczne2.
Należy poważnie potraktować wymagania konsumentów świadomych ekologicznie. Przejście na opakowania przyjazne dla środowiska może pomóc sprzedawcom zwiększyć lojalność klientów oraz zdobyć nowe możliwości biznesowe. Jednak może to stanowić wyzwanie, ponieważ sprzedawcy detaliczni miewają problemy z przetrwaniem.
Personalizacja i dostosowanie do indywidualnych potrzeb to rosnące trendy konsumenckie, które są szeroko i skutecznie promowane przez znane marki, takie jak Coca Cola i Toblerone, które prezentowały popularne imiona na opakowaniach swoich produktów. Jednak według raportu „Przyszłość sprzedaży detalicznej 2020-2023” firmy OKI mniej niż jedna trzecia sprzedawców detalicznych twierdzi, że jest gotowa dostosować się do potrzeb klientów w zakresie personalizacji, a ponad jedna piąta twierdzi, że nie są w ogóle przygotowani. 70% konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za spersonalizowane produkty3 – w jaki sposób sprzedawcy detaliczni i producenci mogą wykorzystać zmiany preferencji konsumentów?
Bariery utrudniające czerpanie korzyści z potrzeb klientów
Zapotrzebowanie konsumentów na personalizację i zamówienia dostosowane do indywidualnych potrzeb stwarza nowe możliwości uzyskania przychodów na rynku opakowań. Europejskie Stowarzyszenie Projektowania Marek i Opakowań (European Brand & Packaging Design Association) informuje, że 63% wiodących właścicieli marek, sprzedawców detalicznych, dostawców, agencji i specjalistów ds. opakowań uważa, że opakowania spersonalizowane zwiększają sprzedaż, a 52% twierdzi, że wpływa to pozytywnie na lojalność klientów3.
Jest kilka wyzwań, które uniemożliwiają małym sprzedawcom detalicznym dostarczanie ekologicznych, spersonalizowanych opakowań. Obejmuje to koszty i czas realizacji związane z korzystaniem z usług zewnętrznych dostawców materiałów kreatywnych i drukarni, a także wymóg zamawiania dużych ilości wydruków, gdy sprzedawcy detaliczni często wymagają jedynie małych partii opakowań, co nieuchronnie prowadzi do marnotrawstwa.
Jednak dzięki zastosowaniu odpowiedniej technologii mali sprzedawcy detaliczni i producenci mogą szybko i ekonomicznie dostosować swoją działalność do potrzeb klientów i poprawić wyniki finansowe.
Adaptacja na żądanie
Aby wykorzystać ten trend konsumencki bez negatywnego wpływu na obecne działania, producenci i sprzedawcy detaliczni mogą rozważyć zarządzanie kompleksowym procesem druku ekologicznych, spersonalizowanych lub dostosowanych do potrzeb opakowań i etykiet na żądanie. To z kolei może poprawić elastyczność i wydajność, wspierając zamówienia online w celu utrzymania sprzedaży przy jednoczesnej oszczędności pieniędzy.
Dzięki możliwości drukowania opakowań i etykiet w firmie sprzedawcy detaliczni mogą szybko reagować na nowe lub zmieniające się przepisy, wymagania klientów, a także trendy rynkowe i sezonowe, pomagając przyciągnąć i zatrzymać klientów. Inwestycja w kompaktową, przyjazną dla użytkownika cyfrową drukarkę produkcyjną, która posiada udowodnioną zdolność do drukowania w profesjonalnej jakości na różnych materiałach, pomoże również firmie w tworzeniu i dostosowywaniu wizualnej komunikacji w sklepie, co będzie ważne dla odzwierciedlenia wytycznych rządowych w momencie ich zmiany, oraz promowania najnowszych produktów, gdy tylko pojawią się nowe trendy.
Twórz, drukuj i czerp zyski
Pięciokolorowe drukarki serii Pro9000, opracowane z myślą o producentach i sprzedawcach, dają firmom pełną kontrolę nad drukowaniem, umożliwiając drukowanie na miejscu małych ilości opakowań, takich jak saszetki, torby papierowe, paczki nasion i pudełka.
Producenci i sprzedawcy detaliczni korzystający z serii Pro9000 mogą również drukować spersonalizowane kartki, koperty i materiały biurowe, jak również etykiety produktów, etykiety, banery, broszury, ulotki, naklejki i oznakowanie na okna. Jedno urządzenie daje wiele możliwości promowania marki i oferowania klientom nowych usług.
Urządzenia z serii Pro9000 wykorzystują nagradzaną cyfrową technologię LED firmy OKI, która zapewnia głębokie, żywe kolory, doskonałą stabilność i dużą gęstość kolorów, drukując nawet najbardziej złożone projekty bezpośrednio na zaskakująco zróżnicowanej gamie ekologicznych materiałów.
Co ważne, urządzenia z serii Pro9000 zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu firmom niskiego całkowitego kosztu użytkowania, zerowych kosztów konfiguracji i stosunkowo niskich początkowych inwestycji. Co więcej, do obsługi drukarki nie jest wymagana żadna wewnętrzna wiedza. Możliwość drukowania w razie potrzeby nawet jednej sztuki oznacza również wyeliminowanie marnotrawstwa.
Niezależnie od tego, czy sprzedawca detaliczny lub producent rozwija się, czy po prostu stara się przetrwać w obecnej sytuacji, drukarki OKI Pro9000 minimalizują koszty i otwierają nowe możliwości tworzenia, drukowania i czerpania zysków z potrzeb klientów, zwiększając ich zadowolenie i lojalność oraz zapewniając kolejne zamówienia, jednocześnie oferując elastyczność w zmieniających się warunkach biznesowych.
Na podstawie informacji firmy OKI Europe Ltd