Sz­tyw­na ela­stycz­no­ść czy­li przy­szło­ść tek­tu­ry fa­li­stej na ryn­ku opa­ko­wa­nio­wym i no­we per­spek­ty­wyPoprzedni artykuł 

Di­gi­ta­li­za­cja i gwa­łtow­ny roz­wój e-com­mer­ce z jed­nej stro­ny oraz wi­ęk­sza niż kie­dy­kol­wiek świa­do­mo­ść wy­bo­rów za­ku­po­wych wśród klien­tów z dru­giej – no­we glo­bal­ne i lo­kal­ne uwa­run­ko­wa­nia ryn­ku znaj­du­ją bar­dzo wy­ra­źne odzwier­cie­dle­nie w prze­my­śle opa­ko­wań. Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions pod­jęła się dia­gno­zy sek­to­ra i na tej ba­zie przy­go­to­wa­ła ka­ta­log roz­wi­ązań na mia­rę dzi­siej­szych i nad­cho­dzących cza­sów.

Sło­wo klucz wspól­ne dla 10 pod­sta­wo­wych tren­dów opa­ko­wa­nio­wych to bez wąt­pie­nia ela­stycz­no­ść. To ce­cha po­żąda­na za­rów­no w wy­so­ko­na­kła­do­wych wiel­ko­prze­my­sło­wych pro­duk­cjach, jak i w tych nie­wiel­kich, często ka­sto­mi­zo­wa­nych, które to sta­no­wią co­raz wi­ęk­szą część opa­ko­wa­nio­we­go tor­tu. Za­rów­no wiel­ki bi­znes, jak i kon­su­ment ko­ńco­wy zwra­ca­ją dziś uwa­gę na to, w ja­ki spo­sób, przy uży­ciu ja­kich ma­te­ria­łów i ja­kim kosz­tem śro­do­wi­sko­wym są pa­ko­wa­ne pro­duk­ty. To ozna­cza m.in. po­wrót do na­tu­ral­nych su­row­ców, spo­śród których na szcze­gól­ną uwa­gę za­słu­gu­je tek­tu­ra – a w szcze­gól­no­ści tek­tu­ra fa­li­sta. Naj­now­sze tech­no­lo­gie dru­kar­skie – w tym cy­fro­we urządze­nie PKG 675i umo­żli­wia­jące za­druk tek­tu­ro­wych opa­ko­wań czy plansz – po­zwa­la­ją ten su­ro­wiec sku­tecz­nie za­drukować, nie po­zba­wia­jąc go jed­no­cze­śnie po­żąda­nych przez ry­nek cech.

Ja­ka jest przy­szło­ść tek­tu­ry fa­li­stej na ryn­ku opa­ko­wań? Ja­kie są naj­now­sze tren­dy?

PACKAGE ON DEMAND

Zgod­nie z naj­now­szy­mi tren­da­mi, cha­rak­te­ry­stycz­ny­mi zresz­tą nie tyl­ko dla dru­ku, ela­stycz­no­ść i mo­żli­wo­ść do­sto­so­wa­nia się do zmie­nia­jących się po­trzeb ma bar­dzo du­że zna­cze­nie dla po­wo­dze­nia bi­zne­su. A im bar­dziej sper­so­na­li­zo­wa­ny pro­dukt, tym bar­dziej sper­so­na­li­zo­wa­ne jest i opa­ko­wa­nie. Du­ży wpływ na to zja­wi­sko ma m.in. dy­na­micz­ny roz­wój e-com­mer­ce, a co za tym idzie – roz­kwit ma­łych za­kła­dów pro­duk­cyj­nych, mi­ni ma­nu­fak­tur i pro­du­cen­tów opie­ra­jących swój bi­znes o uni­ka­to­we pro­dukty. Ela­stycz­no­ść w za­kre­sie opa­ko­wań w ska­li mi­kro mo­że ozna­czać sper­so­na­li­zo­wa­ne pu­de­łko na oku­la­ry prze­ciw­sło­necz­ne, ale znacz­nie częściej to po pro­stu opa­ko­wa­nie po­zwa­la­jące na oszczęd­no­ść prze­strze­ni ma­ga­zy­no­wej. Druk cy­fro­wy po­zwa­la pro­du­ko­wać do­kład­nie ty­le sztuk, ile na bie­żąco po­trzeba, a szyb­ki cy­fro­wy do­druk jest za­wsze w za­si­ęgu ręki. Zja­wi­sko co­raz bar­dziej po­stępu­jącej per­so­na­li­za­cji w opa­ko­wa­niach ozna­cza ta­kże po­szu­ki­wa­nie ko­rzyst­nych kosz­to­wo roz­wi­ązań. Urządze­nia naj­now­szych ge­ne­ra­cji po­zwa­lają na pro­duk­cję w ni­skich, by nie po­wie­dzieć ni­szo­wych na­kła­dach, nie na­ra­ża­jąc jed­nak zle­ce­nio­daw­cy na nie­współmier­ne do efek­tu kosz­ty.

UNBOXING EXPERIENCE

Rów­nie istot­ne, co sam pro­dukt i je­go wa­lo­ry, jest ta­kże sa­mo do­świad­cze­nie je­go roz­pa­ko­wy­wa­nia. Po­dob­no sa­mo roz­pie­częto­wa­nie no­we­go pro­duktu by­wa rów­nie (je­śli nie bar­dziej) eks­cy­tu­jące, niż później­sze je­go użyt­ko­wa­nie. Nie bez po­wo­du fil­my z ga­tun­ku „un­bo­xin­g” cie­szą się tak du­żą oglądal­no­ścią w sie­ci. To, w ja­ki spo­sób pro­dukt jest opa­ko­wa­ny, ja­kiego su­row­ca do te­go uży­to, ile od­pa­dów po nim zo­sta­nie itp. to coś, co świa­do­mym klien­tom rzu­ca się w oczy na­tych­miast. W an­kie­tach po­za­ku­po­wych co­raz częściej znaj­dzie­my py­ta­nie o eko­no­mi­kę spa­ko­wa­nia pro­duktu i ilo­ść od­pa­dów, ja­ka po­zo­sta­ła po je­go od­pa­ko­wa­niu. Ba­da­nia jed­no­znacz­nie wska­zu­ją, że po­zy­tyw­ne do­świad­cze­nia kon­su­men­tów zwi­ąza­ne są z nie­stan­dar­do­wy­mi for­ma­mi, es­te­tycz­nym de­si­gnem i wy­so­ką ja­ko­ścią wy­ko­na­nia. Po­łącze­nie mi­ni­ma­li­stycz­nych tren­dów w gra­fi­ce, nie­tu­zin­ko­we­go po­my­słu wy­ko­rzy­sta­nia do­stęp­nej prze­strze­ni, eko­lo­gicz­no­ści oraz funk­cjo­nal­no­ści to je­den z pod­sta­wo­wych tren­dów w za­kre­sie opa­ko­wań dla e-com­mer­ce.

E-COMMERCE

Na to, jak wy­gląda dziś sek­tor lo­gi­sty­ki w co­raz wi­ęk­szym stop­niu ma wpływ gwa­łtow­ny roz­wój e-com­mer­ce. Dzi­ęki te­mu na ry­nek z po­wo­dze­niem wkra­cza rze­sza mi­kro­przed­si­ębior­ców, którzy ma­ją moc pro­du­ko­wa­nia wiel­kich i do­ce­nia­nych przez klien­tów rze­czy. No­wy mo­del sprze­da­ży, często w niewiel­kich i krót­kich se­riach, co­raz częściej w wy­so­ce sper­so­na­li­zo­wa­ny spo­sób, ma z ko­lei swo­je prze­ło­że­nie na ry­nek po­li­gra­ficz­ny – przede wszyst­kim do­ty­czy to ety­kiet i opa­ko­wań. Di­gi­ta­li­za­cja ko­mu­ni­ka­cji sprzy­ja ta­kże per­so­na­li­za­cji i nie do­ty­czy to wy­łącz­nie ma­rek pre­mium: per­so­na­li­zo­wa­ne pu­de­łka ca­te­rin­go­we czy zin­dy­wi­du­ali­zo­wa­ne opa­ko­wa­nia pre­zen­to­we znaj­du­ją co­raz wi­ęk­szą licz­bę od­bior­ców.

PRO LOGISTIC

Naj­now­sze ten­den­cje na ryn­ku opa­ko­wań nie ogra­ni­cza­ją się do ru­chów ma­jących na ce­lu prze­ka­za­nie w ręce kon­su­men­ta „e­ko­lo­gicz­nie” (czy­taj: w szla­chet­niej­szą tek­tu­rę) opa­ko­wa­ne­go pro­duk­tu. O eko­lo­gicz­no­ści opa­ko­wa­nia mu­szą świad­czyć fak­ty (skąd po­cho­dzi, ile wo­dy zu­ży­to do je­go wy­pro­du­ko­wa­nia, jak dłu­go ule­ga de­gra­da­cji). De­ta­li­ści dzia­ła­jący na ryn­ku e-com­mer­ce dba­ją m.in. o to, by ich opa­ko­wa­nia mo­żna by­ło wy­ko­rzy­stać do zwro­tu pro­duk­tu. Zda­rza­ją się ta­kże wy­pe­łnia­cze wy­ko­na­ne np. z ku­ku­ry­dzy, które po wy­ko­rzy­sta­niu mo­żna roz­pu­ścić w wo­dzie, bez szko­dy dla śro­do­wi­ska.

Na­tu­ral­nie bra­nża opa­ko­wań ma swo­je wy­ma­ga­nia ta­kże w ska­li ma­kro. Nie wy­star­czy już, by pu­de­łko chro­ni­ło pro­duk­ty w trans­por­cie i by­ło sku­tecz­ną ba­rie­rą fi­zycz­ną. Oprócz za­pew­nie­nia bez­pie­cze­ństwa trans­por­to­wa­nych pro­duk­tów, ma być ta­kże funk­cjo­nal­ne, lek­kie w trans­por­cie i uła­twiać lo­gi­sty­kę w ska­li glo­bal­nej. To wy­ma­ga ta­kże okre­ślo­nej tech­no­lo­gii, a „ci­ężar śro­do­wi­sko­wy” opa­ko­wań li­czy się w ska­li ca­łe­go ła­ńcu­cha pro­duk­cyj­no­-lo­gi­stycz­ne­go, a nie tyl­ko na pod­sta­wie opa­ko­wa­nia jed­nost­ko­we­go. To, jak opa­ko­wa­nia zbior­cze będą za­dru­ko­wa­ne, ta­kże ma zna­cze­nie dla ca­łe­go pro­ce­su.

EKO BARDZIEJ

Świa­do­mo­ść kon­su­men­tów na te­mat wpły­wu pro­duk­cji i kon­sump­cji na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne nie­ustan­nie ro­śnie. Ro­sną w zwi­ąz­ku z tym wy­ma­ga­nia wo­bec pro­du­cen­tów, którzy, chcąc te­mu spro­stać, są zmu­sze­ni znaj­do­wać wia­ry­god­ne po­par­cie dla eko­lo­gicz­ne­go wy­mia­ru pro­duk­cji na co­raz to now­szych po­lach. W do­dat­ku bar­dziej świa­do­my i wy­ma­ga­jący klient, to klient bar­dziej wni­kli­wy. Dy­sku­sja o eko­lo­gii sta­je się co­raz bar­dziej me­ry­to­rycz­na, si­ęga głębiej i sze­rzej. Nie wy­star­czy ogło­sić pro­duk­tu przy­ja­znym śro­do­wi­sku tyl­ko dla­te­go, że jed­nost­ko­wo jest opa­ko­wa­ny w tek­tu­ro­we opa­ko­wa­nie. Dziś o eko­lo­gicz­nym po­de­jściu świad­czy ca­ły pro­ces pro­duk­cyj­ny, po­cząw­szy od spo­so­bu po­zy­ska­nia su­row­ców, in­wa­zyj­no­ści pro­duk­cji, po­przez wpływ trans­por­tu na oto­cze­nie, na opa­ko­wa­niu sko­ńczyw­szy. I li­czy się tu nie tyl­ko to, co wi­docz­ne dla oka ku­pu­jące­go, ale ta­kże to, jak pro­duk­ty są pa­ko­wa­ne zbior­czo, w czym są prze­wo­żo­ne i co dzie­je się z opa­ko­wa­nia­mi po dro­dze. Re­cy­kling to nie wszyst­ko, na­le­ży za­dbać ta­kże o ca­ły pro­ces przy­go­to­wa­nia pro­duk­tu. Jak to zro­bić, by zmi­ni­ma­li­zo­wać zu­ży­cie atra­men­tu, ja­kie sto­so­wać tu­sze, by opa­ko­wa­nie by­ło bio­de­gra­do­wal­ne, w ja­ki spo­sób do­bie­rać eko­lo­gicz­ne su­row­ce?

To za­le­d­wie pi­ęć z dzie­si­ęciu naj­wa­żniej­szych ten­den­cji sze­ro­ko za­pre­zen­to­wa­nych w dia­gno­zie – ra­por­cie przy­go­to­wa­nym przez Ko­ni­ca Mi­nol­ta. Dia­gno­za jest ta­kże re­al­ną od­po­wie­dzią na dzi­siej­sze za­po­trze­bo­wa­nie – za ka­żdym tren­dem stoi wa­chlarz go­to­wych roz­wi­ązań w dru­ku na tek­tu­rze fa­li­stej, których za­sto­so­wa­nie mo­żna zo­ba­czyć w for­mie prób­ni­ka przy­go­to­wa­ne­go przez Ko­ni­ca Mi­nol­ta zre­ali­zo­wa­ne­go na urządze­niu PKG-675i. Aby do­wie­dzieć się wi­ęcej o tym, jak za­sy­gna­li­zo­wa­ne tren­dy znaj­du­ją odzwier­cie­dle­nie w naj­now­szych pro­po­zy­cjach dla po­li­gra­fii, na­le­ży od­wie­dzić stro­nę: https://www.ko­ni­ca­mi­nol­ta.pl/pl-pl/sim­ple­-pac­k-pk­g-675i i za­mówić ze­staw Sim­ple Pack. Po ze­ska­no­wa­niu QR ko­du do­stęp­ne są prób­ki mo­żli­wo­ści per­so­na­li­za­cji dru­ku. Sim­ple Pack to ze­staw 10 kart ilu­stru­jących 10 in­no­wa­cyj­nych po­my­słów na wdro­że­nie cy­fro­wych opa­ko­wań z tek­tu­ry fa­li­stej. Po ze­ska­no­wa­niu ko­dów QR umiesz­czo­nych na kar­tach prób­ni­ka mo­żna uzy­skać do­stęp do frag­men­tów dia­gno­zy nt. przy­szło­ści tek­tu­ry fa­li­stej na ryn­ku opa­ko­wań przy­go­to­wa­nej przez Ko­ni­ca Mi­nol­ta.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ko­ni­ca Mi­nol­ta

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści