14. Kon­kurs Stre­fa Stu­den­ta na Tar­gach Pac­ka­ging In­no­va­tionsPoprzedni artykuł 

Tar­gi Pac­ka­ging In­no­va­tions, które od lat są jed­nym z naj­wa­żniej­szych wy­da­rzeń bra­nży opa­ko­wań w Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej, za­pra­sza­ją mło­dych pro­jek­tan­tów do wzi­ęcia udzia­łu w 14. edy­cji Kon­kur­su Stre­fa Stu­den­ta. To wy­jąt­ko­wa oka­zja dla stu­den­tów, by za­pre­zen­to­wać swo­je umie­jęt­no­ści, na­wi­ązać kon­tak­ty z pro­fe­sjo­na­li­sta­mi i za­ist­nieć w dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jącym się sek­to­rze opa­ko­wań. Wy­da­rze­nie od­będzie się 8–9 pa­ździer­ni­ka 2025 r. w EXPO Kra­ków, a zgło­sze­nia mo­żna nad­sy­łać do 30 ma­ja 2025 r. Kon­kurs jest nie tyl­ko plat­for­mą do pro­mo­cji ta­len­tów, ale ta­kże miej­scem, gdzie mło­dzi pro­jek­tan­ci mo­gą zdo­być cen­ne do­świad­cze­nie i otwo­rzyć drzwi do przy­szłej ka­rie­ry w bra­nży.

Czym jest Kon­kurs Stre­fa Stu­den­ta?

Kon­kurs Stre­fa Stu­den­ta or­ga­ni­zo­wa­ny jest w ra­mach Mi­ędzy­na­ro­do­wych Tar­gów Opa­ko­wań Pac­ka­ging In­no­va­tions, które od lat przy­ci­ąga­ją ty­si­ące pro­fe­sjo­na­li­stów z Pol­ski i za­gra­ni­cy. Wy­da­rze­nie to łączy pro­du­cen­tów opa­ko­wań, do­staw­ców tech­no­lo­gii, pro­jek­tan­tów oraz przed­sta­wi­cie­li bi­zne­su, two­rząc prze­strzeń do wy­mia­ny po­my­słów i na­wi­ązy­wa­nia współpra­cy. Stre­fa Stu­den­ta po­wsta­ła z my­ślą o mło­dych lu­dziach, którzy chcą spróbo­wać swo­ich sił w pro­jek­to­wa­niu opa­ko­wań – jed­nej z klu­czo­wych dzie­dzin współcze­sne­go prze­my­słu, łączącej kre­atyw­no­ść z funk­cjo­nal­no­ścią i no­wo­cze­sny­mi tech­no­lo­gia­mi.

Kon­kurs skie­ro­wa­ny jest do stu­den­tów uczel­ni wy­ższych, którzy nie uko­ńczy­li 30. ro­ku ży­cia i nie są za­wo­do­wo zwi­ąza­ni z pro­jek­to­wa­niem czy pro­duk­cją opa­ko­wań. To ozna­cza, że w kon­kur­sie mo­gą wzi­ąć udział za­rów­no stu­den­ci kie­run­ków ar­ty­stycz­nych, ta­kich jak wzor­nic­two czy gra­fi­ka, jak i tech­nicz­nych, np. in­ży­nie­ria ma­te­ria­ło­wa, a ta­kże oso­by z in­nych dzie­dzin, które ma­ją po­my­sł na in­no­wa­cyj­ne opa­ko­wa­nie. Ce­lem kon­kur­su jest wy­ło­nie­nie naj­bar­dziej kre­atyw­nych i no­wa­tor­skich pro­jek­tów, które wy­różnia­ją się na tle stan­dar­do­wych roz­wi­ązań do­stęp­nych na ryn­ku.

Ka­te­go­rie kon­kur­so­we

Uczest­ni­cy mo­gą zgła­szać swo­je pro­jek­ty w trzech głów­nych ka­te­go­riach, z których ka­żda oce­nia in­ne aspek­ty pro­jek­to­wa­nia opa­ko­wań. Oto szcze­góły:

  1. Ka­te­go­ria Wra­że­nie
    W tej ka­te­go­rii oce­nia­ne są pro­jek­ty opa­ko­wań, które wy­różnia­ją się es­te­ty­ką i no­wo­cze­snym de­si­gnem. Li­czy się zdol­no­ść opa­ko­wa­nia do przy­ci­ągni­ęcia uwa­gi na półce skle­po­wej, a ta­kże je­go zdol­no­ść do odzwier­cie­dle­nia cha­rak­te­ru za­pa­ko­wa­ne­go pro­duk­tu. Ju­ry zwra­ca uwa­gę na nie­sza­blo­no­we po­my­sły, ja­ko­ść wy­ko­na­nia oraz pro­ces pro­jek­to­wy. Opa­ko­wa­nie po­win­no być za­ska­ku­jące, ale jed­no­cze­śnie spój­ne i funk­cjo­nal­ne. To ka­te­go­ria dla tych, którzy chcą po­ka­zać, że opa­ko­wa­nie mo­że być dzie­łem sztu­ki.
  2. Ka­te­go­ria Funk­cjo­nal­no­ść i For­ma
    Tu­taj klu­czo­we są in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia kon­struk­cyj­ne. Ju­ry oce­nia nie­ty­po­we tech­no­lo­gie, no­we funk­cje, za­bez­pie­cze­nia czy za­mkni­ęcia opa­ko­wań. Wa­żne jest, by pro­jekt od­po­wia­dał na re­al­ne po­trze­by od­bior­ców – za­rów­no pro­du­cen­tów, jak i kon­su­men­tów. Przy­kła­dem mo­że być opa­ko­wa­nie, które uła­twia trans­port, zwi­ęk­sza tr­wa­ło­ść pro­duk­tu lub wpro­wa­dza eko­lo­gicz­ne roz­wi­ąza­nia, ta­kie jak zmniej­sze­nie zu­ży­cia ma­te­ria­łów. In­no­wa­cyj­no­ść i prak­tycz­no­ść to sło­wa klu­cze tej ka­te­go­rii.
  3. Ka­te­go­ria Sza­ta Gra­ficz­na
    Ka­te­go­ria ta jest skie­ro­wa­na do gra­fi­ków, którzy chcą stwo­rzyć wy­jąt­ko­we pro­jek­ty wi­zu­al­ne na opa­ko­wa­niach. Uczest­ni­cy mo­gą za­pro­jek­to­wać za­rów­no po­je­dyn­cze ety­kie­ty, jak i spój­ne kon­cep­cje gra­ficz­ne dla ca­łej li­nii pro­duk­to­wej. Ju­ry oce­nia kre­atyw­no­ść, pre­cy­zję wy­ko­na­nia oraz uni­kal­no­ść pro­jek­tu. Wa­żne jest, by gra­fi­ka by­ła es­te­tycz­na, ale też funk­cjo­nal­na – po­win­na przy­ci­ągać wzrok i ja­sno ko­mu­ni­ko­wać, co znaj­du­je się w środ­ku opa­ko­wa­nia.

Do­dat­ko­wo przy­zna­wa­na jest Na­gro­da Spe­cjal­na STGU (Sto­wa­rzy­sze­nia Twór­ców Gra­fi­ki Użyt­ko­wej), która ho­no­ru­je pro­jekt wy­różnia­jący się szcze­gól­ną war­to­ścią ar­ty­stycz­ną lub in­no­wa­cyj­no­ścią.

Na­gro­dy i ko­rzy­ści dla lau­re­atów

Zwy­ci­ęz­cy ka­żdej z trzech ka­te­go­rii otrzy­ma­ją na­gro­dy pie­ni­ężne w wy­so­ko­ści 1200 zł brut­to oraz sta­tu­et­ki, które są sym­bo­licz­nym uzna­niem ich ta­len­tu. Jed­nak to nie wszyst­ko – lau­re­aci zy­sku­ją mo­żli­wo­ść za­pre­zen­to­wa­nia swo­ich prac pod­czas Tar­gów Pac­ka­ging In­no­va­tions, co da­je im szan­sę na do­tar­cie do sze­ro­kie­go gro­na pro­fe­sjo­na­li­stów z bra­nży. Ich pro­jek­ty będą eks­po­no­wa­ne w spe­cjal­nej Stre­fie Stu­den­ta, gdzie będą mo­gli na­wi­ązać kon­tak­ty z po­ten­cjal­ny­mi pra­co­daw­ca­mi, pro­du­cen­ta­mi opa­ko­wań czy agen­cja­mi pro­jek­to­wy­mi.

Co wi­ęcej, zwy­ci­ęz­cy Kon­kur­su Stre­fa Stu­den­ta au­to­ma­tycz­nie kwa­li­fi­ku­ją się do udzia­łu w mi­ędzy­na­ro­do­wym kon­kur­sie Worl­dStar Stu­dent Awards, or­ga­ni­zo­wa­nym przez World Pac­ka­ging Or­ga­ni­sa­tion. To pre­sti­żo­we wy­da­rze­nie, w którym mło­dzi pro­jek­tan­ci z ca­łe­go świa­ta ry­wa­li­zu­ją o uzna­nie na glo­bal­nej sce­nie. Udział w ta­kim kon­kur­sie to nie tyl­ko szan­sa na zdo­by­cie ko­lej­nych na­gród, ale ta­kże mo­żli­wo­ść bu­do­wa­nia mi­ędzy­na­ro­do­wej roz­po­zna­wal­no­ści w bra­nży opa­ko­wań.

Jak wzi­ąć udział?

Aby zgło­sić się do 14. edy­cji Kon­kur­su Stre­fa Stu­den­ta, na­le­ży do 30 ma­ja 2025 r. prze­słać pro­jekt zgod­nie z wy­tycz­ny­mi do­stęp­ny­mi na stro­nie Tar­gów Pac­ka­ging In­no­va­tions. Pro­jekt po­wi­nien być zgod­ny z re­gu­la­mi­nem kon­kur­su i od­po­wia­dać na wy­ma­ga­nia wy­bra­nej ka­te­go­rii. Wa­żne jest, by uczest­ni­cy przy­go­to­wa­li nie tyl­ko sam pro­jekt, ale ta­kże krót­ki opis pro­ce­su pro­jektowego, w którym wy­ja­śnią, ja­kie pro­ble­my chcie­li roz­wi­ązać i ja­kie in­no­wa­cje wpro­wa­dzi­li.

Or­ga­ni­za­to­rzy za­chęca­ją do kre­atyw­no­ści, ale ta­kże do uwzględ­nie­nia współcze­snych wy­zwań, ta­kich jak zrów­no­wa­żo­ny roz­wój. Opa­ko­wa­nia eko­lo­gicz­ne, mi­ni­ma­li­zu­jące wpływ na śro­do­wi­sko, z pew­no­ścią zy­ska­ją do­dat­ko­we uzna­nie ju­ry. War­to rów­nież pa­mi­ętać, że kon­kurs to nie tyl­ko ry­wa­li­za­cja, ale ta­kże oka­zja do na­uki – ka­żdy uczest­nik mo­że otrzy­mać fe­ed­back od eks­per­tów i do­wie­dzieć się, jak po­pra­wić swo­je umie­jęt­no­ści.

Pa­tro­ni i wspar­cie

Kon­kurs Stre­fa Stu­den­ta wspie­ra­ją licz­ni pa­tro­ni, którzy od lat dzia­ła­ją na rzecz roz­wo­ju bra­nży opa­ko­wań i pro­jek­to­wa­nia w Pol­sce. Wśród nich znaj­du­ją się m.in. Pol­ska Izba Opa­ko­wań, cza­so­pi­sma bra­nżo­we ta­kie jak „Opa­ko­wa­nie”, „Po­li­gra­fi­ka” czy „Świat Dru­ku”, a ta­kże por­ta­le skie­ro­wa­ne do stu­den­tów, jak „DlaStu­den­ta” i „Per­spek­ty­wy”. Wspar­cie me­dial­ne za­pew­nia­ją ta­kże „Graf­ma­g”, „Ry­nek Pa­pier­ni­czy”, „Bran­ding Mo­ni­to­r” oraz „Si­gns.pl”. Dzi­ęki te­mu wy­da­rze­nie zy­sku­je sze­ro­ki roz­głos, a uczest­ni­cy mo­gą li­czyć na pro­mo­cję swo­ich pro­jek­tów w me­diach bra­nżo­wych.

Dla­cze­go war­to wzi­ąć udział?

Kon­kurs Stre­fa Stu­den­ta to nie­po­wta­rzal­na szan­sa dla mło­dych pro­jek­tan­tów na roz­po­częcie ka­rie­ry w bra­nży opa­ko­wań. Udział w wy­da­rze­niu po­zwa­la nie tyl­ko za­pre­zen­to­wać swo­je umie­jęt­no­ści, ale ta­kże zro­zu­mieć, jak dzia­ła ten sek­tor prze­my­słu. Opa­ko­wa­nia to coś wi­ęcej niż tyl­ko ochro­na pro­duk­tu – to ele­ment mar­ke­tin­gu, de­si­gnu i tech­no­lo­gii, który wpły­wa na de­cy­zje za­ku­po­we kon­su­men­tów i kszta­łtu­je wi­ze­ru­nek ma­rek. Dla stu­den­tów jest to oka­zja, by po­ka­zać, że ich po­my­sły mo­gą zre­wo­lu­cjo­ni­zo­wać ry­nek.

Tar­gi Pac­ka­ging In­no­va­tions, w ra­mach których or­ga­ni­zo­wa­ny jest kon­kurs, to ta­kże miej­sce, gdzie mo­żna zo­ba­czyć naj­now­sze tren­dy w bra­nży – od opa­ko­wań eko­lo­gicz­nych po in­te­li­gent­ne roz­wi­ąza­nia, ta­kie jak opa­ko­wa­nia z tech­no­lo­gią RFID. Dla mło­dych pro­jek­tan­tów to in­spi­ru­jące śro­do­wi­sko, które po­zwa­la po­sze­rzyć ho­ry­zon­ty i na­wi­ązać kon­tak­ty, które mo­gą za­owo­co­wać w przy­szło­ści.

Pod­su­mo­wa­nie

Kon­kurs Stre­fa Stu­den­ta na Tar­gach Pac­ka­ging In­no­va­tions to wy­da­rze­nie, które otwie­ra drzwi do ka­rie­ry w bra­nży opa­ko­wań. Stu­den­ci ma­ją szan­sę zmie­rzyć się w trzech ka­te­go­riach – Wra­że­nie, Funk­cjo­nal­no­ść i For­ma oraz Sza­ta Gra­ficz­na – i zdo­być na­gro­dy, uzna­nie oraz mo­żli­wo­ść pre­zen­ta­cji na mi­ędzy­na­ro­do­wej sce­nie. Zgło­sze­nia przyj­mo­wa­ne są do 30 ma­ja 2025 r., a fi­nał od­będzie się 8–9 pa­ździer­ni­ka 2025 r. w EXPO Kra­ków. To ide­al­na oka­zja, by za­bły­snąć i po­ka­zać, że mło­dzi pro­jek­tan­ci mo­gą zmie­niać przy­szło­ść opa­ko­wań.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści