Nadchodzi zmiana, na którą branża świeżych produktów (np. owoców i warzyw) nie może pozostać obojętna. Nowe unijne rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) wyznacza jasny kierunek: mniej plastiku, więcej materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia. A to oznacza jedno – konieczność ponownego przemyślenia dotychczasowych strategii pakowania owoców i warzyw. W tym kontekście Stora Enso – jeden z wiodących dostawców odnawialnych rozwiązań opakowaniowych – nie tylko wskazuje kierunki, ale też dostarcza konkretne odpowiedzi na wyzwania, z jakimi będą musieli zmierzyć się zarówno producenci jak i punkty sprzedaży detalicznej.
Zgodnie z założeniami UE rozporządzenie PPWR ma na celu ograniczenie ilości odpadów i zwiększenie cyrkularności opakowań. W praktyce oznacza to m.in. obowiązek spełnienia przez firmy określonych progów recyklingu do 2030 i 2038 roku, wprowadzenie celów dotyczących ponownego użycia, a także ograniczenia nadmiarowych opakowań. Dodatkowo, w przypadku niektórych zastosowań – takich jak opakowania jednorazowe z tworzyw sztucznych na świeże owoce i warzywa o wadze poniżej 1,5 kg – planowane są całkowite zakazy. Jak podkreśla Stora Enso, sukces w erze PPWR wymaga nie tylko zmiany materiału opakowaniowego, ale przede wszystkim wdrażania „inteligentnych” rozwiązań w tym obszarze, łączących zgodność z przepisami z funkcjonalnością i oczekiwaniami konsumentów.
Stora Enso konsekwentnie wskazuje, że materiały bazujące na włóknach drzewnych odgrywają kluczową rolę w tym procesie. Stanowią one realną alternatywę dla tworzyw sztucznych – zarówno pod względem trwałości, jak i możliwości recyklingu. Jak dodaje firma, są teżzakorzenione w europejskim systemie zbiórki i przetwarzania odpadów. Jednocześnie dają markom szansę na zbudowanie przewagi wizerunkowej w oczach coraz bardziej świadomych – także pod względem proekologicznym – konsumentów.
Opakowania z włókien formowanych – odpowiedź na wymagania rynkowe i legislacyjne
Jak zauważa Stora Enso, materiały z włókien formowanych – w tym stosowane do produkcji tacek, kartonów czy opakowań typu tray – cechują się bardzo wysoką wydajnością pod względem ich recyklingu. To zasługa zarówno projektantów, którzy biorą pod uwagę kwestie związane z przetwarzaniem, jak i sprawnej infrastruktury w zakresie recyklingu, istniejącej w Europie. Dodatkowym atutem jest fakt, że konsumenci są już przyzwyczajeni do tego typu materiałów i intuicyjnie wiedzą, jak je segregować.
Ale – jak podkreśla Stora Enso – liczy się nie tylko recykling, ale też bezpieczeństwo żywności. Firma wskazuje, że włókna pierwotne mogą być z powodzeniem stosowane nawet przy najbardziej wrażliwych produktach spożywczych. Przykładem może być wytwarzany przez nią karton AvantForte White Top. Jest to materiał o naturalnie białej powierzchni, wolny od optycznych wybielaczy i nadmiaru chemikaliów. Odpowiednie zastosowanie opakowań bazujących np. na tego typu kartonie wpływa na bezpieczeństwo konsumentów, ogranicza marnowanie żywności i wspiera politykę równoważonego rozwoju.
Równie istotna jest kwestia redukcji materiałów stosowanych w produkcji opakowań. Nowoczesne materiały bazujące na włóknach pozwalają na projektowanie opakowań idealnie – jak podkreśla firma -dopasowanych do zawartości, bez zbędnych nadwyżeksurowca, ale z zachowaniem wymaganej wytrzymałości. Stora Enso zwraca uwagę, że innowacje w tym obszarze pozwalają tworzyć coraz lżejsze konstrukcje bez strat jakościowych – co oznacza mniejsze zużycie surowca i niższy ślad węglowy.
Zamiennik plastiku, który robi różnicę
W obliczu przepisów eliminujących tworzywa sztuczne z wielu zastosowań, opakowania z włókien drzewnych stanowią realną alternatywę. Stora Enso wskazuje m.in. na tekturę falistą o strukturze wielowarstwowej, która radzisobie z wilgocią, chłodem i obciążeniami. Jest więc,zdaniem firmy, idealna do przechowywania i transportu świeżych warzyw i owoców. Z myślą o mniejszych opakowaniach firma stworzyła tektury pudełkowe w rodzaju CKB, które spełniają wymogi PPWR i pozwalają ograniczyć zużycie plastiku.
Warto również zwrócić uwagę na aspekt wizerunkowy. Z wielu badań rynkowych wynika, że konsumenci coraz częściej preferują marki, które inwestują w zrównoważone rozwiązania opakowaniowe. Naturalna estetyka materiałów z włókien – ich tekstura, możliwość zadruku czy projektowania nietuzinkowych kształtów – może pomóc wyróżnić się na półce i zwiększyć atrakcyjność świeżych produktów, takich jak jagody, pomidory czy sałaty.
Nowa rzeczywistość, nowe szanse
PPWR oznacza dla branży opakowaniowej duże zmiany, ale – jak przekonuje Stora Enso – daje też szansę na realny postęp w kierunku gospodarki z obiegu zamkniętym (GOZ). Odpowiednio dobrane materiały, przemyślana konstrukcja i integracja z istniejącym systemem recyklingu to obecnie kluczowe elementy sukcesu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i innowacyjnym materiałom, Stora Enso wspiera marki w przygotowaniu się na przyszłość – tak, by mogły działać zgodnie z przepisami, a jednocześnie pozostać atrakcyjnymi dla konsumentów i konkurencyjnymi na rynku.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl