24 lipca w drukarni AZ Druck und Datentechnik w Kempten miała miejsce światowa premiera pełnoformatowej maszyny arkuszowej KBA Rapida 106, wyposażonej w rewolucyjną technologię KBA pod nazwą „Flying JobChange” (w dosłownym tłumaczeniu na polski „Zmiana zleceń w locie”). W prezentacji tego innowacyjnego rozwiązania, dotychczas dostępnego jedynie w maszynach zwojowych, wzięło udział kilkudziesięciu przedstawicieli europejskich drukarń. Dzięki systemowi KBA Flying JobChange, czas zmiany zlecenia jest w praktyce bliski zeru, co oznacza, że nawet przy bardzo niskich nakładach efektywność offsetu arkuszowego zbliża się do druku cyfrowego, zachowując przy tym wymierne korzyści wynikające z zastosowania maszyny offsetowej: szybszy druk z wyższą jakością oraz większą elastyczność pod względem grubości i formatów stosowanych podłoży drukowych.
Podwaliny dla nowego rozwiązania technologicznego firmy KBA zostały złożone przed kilkoma laty, gdy w procesie w pełni automatycznej zmiany płyt osiągnięto czas nieprzekraczający trzech minut. W roku 2007, dzięki wprowadzeniu technologii niezależnego napędu cylindrów płytowych DriveTronic SPC, czas ten został zredukowany do zaledwie jednej minuty, przede wszystkim za sprawą jednoczesnej wymiany płyt (niezależnie od konfiguracji danej maszyny). Wprowadzana obecnie na rynek technologia Flying JobChange umożliwia zmianę zleceń w pracującej maszynie w czasie kilku sekund. Dzięki temu rozwiązanie znane do tej pory z maszyn zwojowych znalazło zastosowanie w offsecie arkuszowym, pozwalając na niemal nieprzerwany proces drukowania.
Większa produktywność dzięki równoległym procesom drukowania i narządzania
Biorąc pod uwagę wciąż spadającą średnią wielkość nakładów, coraz większego znaczenia nabiera kwestia zwiększenia wydajności produkcji i jej wpływu na ekonomikę prowadzonej działalności. Wśród rozwiązań technologicznych KBA gwarantujących zwiększoną produktywność offsetu arkuszowego należy wymienić: niezależne napędy cylindrów płytowych DriveTronic SPC, system dokładnego wstępnego ustawiania registrów DriveTronic Plate-Ident, niewielkie modyfikacje sprzętowe i programowe oraz wolne zespoły drukujące, pozwalające na zautomatyzowane narządzanie wykonywane równolegle z procesem drukowania bieżącego nakładu. W drukarni AZ Druck und Datentechnik rozwiązanie to jest z powodzeniem stosowane w codziennej produkcji już od kilku miesięcy. Pracująca tu czterokolorowa maszyna KBA Rapida 106 z systemem odwracania po drugim zespole jest wykorzystywana m.in. do drukowania instrukcji obsługi w trybie 1/1. Podczas gdy ich produkcja jest realizowana w 1. i 3. zespole drukującym, w agregatach 2. i 4. ma miejsce proces automatycznego zakładania nowych form drukowych i narządzania. Po osiągnięciu ustalonej wysokości nakładu, automatycznie włącza się funkcja czystego druku („Print Clean”), umożliwiająca mycie obciągów gumowych – w procesie tym zużywanych jest około 20 arkuszy. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku przez operatora, uruchamiana jest produkcja w 2. i 4. zespole drukującym. Równolegle do niej można zacząć ponowne narządzanie zespołów 1. i 3.
Przybyłych na prezentację gości powitali Günther Hartmann – dyrektor zarządzający AZ Druck und Datentechnik oraz Ralf Sammeck – wiceprezes KBA ds. sprzedaży maszyn arkuszowych. Następnie Jürgen Veil, szef marketingu w dziale offsetu arkuszowego KBA, przedstawił na przykładzie modelu KBA Rapida 106 ekonomiczne aspekty zastosowania zautomatyzowanych rozwiązań technicznych i wynikające z niego oszczędności podczas narządzania maszyn.
KBA DriveTronic wyznacza standardy w offsecie arkuszowym
Za sprawą koncepcji Drive Tronic, firma KBA od wielu lat wyznacza standardy w zakresie technologii napędów i automatyzacji maszyn arkuszowych. Automatyzacja i jednoczesne wdrażanie procesów niezbędnych do wydajnej zmiany zleceń obejmuje: pełną funkcjonalność w zakresie wstępnych ustawień samonakładaka (DriveTronic Feeder), automatyczne ustawienia funkcji nakładania (DriveTronic Infeed), eliminację ręcznej interwencji dzięki funkcji nakładania bez marki bocznej (DriveTronic SIS), jednoczesną wymianę form drukowych (DriveTronic SPC), automatyczne wstępne ustawianie registrów i kontrolę właściwego umieszczenia form drukowych (DriveTronic Plate-Ident) oraz równoległe mycie obciągów gumowych, cylindrów dociskowych i wałków farbowych (CleanTronic Synchro). Dzięki powyższym funkcjom czas niezbędny na kompletną zmianę zlecenia – z uwzględnieniem mycia – można znacząco skrócić do mniej niż 10 minut także bez zastosowania KBA Flying JobChange. Kolejne funkcje, takie jak automatyczne pozycjonowanie pierścieni ssących ASP lub automatyczna korekta pasowania ErgoTronic ACR, dodatkowo wpływają na zwiększenie wydajności i komfortu obsługi.
Szybko i pewnie z nowym systemem wykładania KBA AirTronic
Porównanie pomiędzy w pełni wyposażoną maszyną KBA Rapida 106-8 SPC SW4 i w mniejszym stopniu zautomatyzowaną maszyną w formacie B1 (obie wyposażone w osiem zespołów drukujących i system odwracania po 4. zespole) pokazuje, że przy średnim nakładzie 3500 arkuszy w maszynie z systemem SPC można zrealizować w skali roku o 3647 zleceń więcej (co daje prawie 12,8 mln arkuszy). Mimo wyższych kosztów przy zakupie maszyny KBA Rapida 106 SPC, czas zwrotu z inwestycji jest w jej przypadku o niemal 14 miesięcy krótszy niż przy modelu o mniejszym stopniu automatyzacji. Podczas prezentacji w Kempten goście mogli przekonać się o efektywności i automatyzacji maszyny KBA Rapida 106, wykonującej szereg zleceń, m.in. wieloskładkowy, lokalny magazyn motoryzacyjny, drukowany na papierze o gramaturze 115 g/m2, z prędkością 15 tys. ark./h i z wykorzystaniem odwracania. Podczas pokazu po raz pierwszy demonstrowano nowy system wykładania AirTronic, który umożliwia bardzo dokładne tworzenie stosu nawet przy wysokiej wydajności i cienkich podłożach. Punktem kulminacyjnym spotkania była prezentacja Jensa Baumanna, menedżera produktu w firmie KBA, poświęcona nowej technologii zmiany zleceń „w locie” w maszynie KBA Rapida 106-4 SW2, wyposażonej w 4 zespoły drukujące i system odwracania po 2. zespole. W swoim wystąpieniu podkreślał on ekonomiczny potencjał tkwiący w tym automatycznym rozwiązaniu i wynikające z niego korzyści dla codziennej produkcji poligraficznej.
Dwa razy więcej zleceń w tym samym czasie
Podczas pokazu w Kempten w maszynie KBA Rapida 106-4 SW2 drukowano – jedną po drugiej – pięć książek w trybie 1/1, z których do każdej wykorzystano 800 arkuszy papieru offsetowego o gramaturze 90 g/m2. Formy drukowe do kolejnych zleceń były zmieniane „w locie” – przy prędkości 10 tys. ark./h („szybki start”) – po czym prędkość maszyny zwiększano do 15 tys. ark./h. Zatrzymanie maszyny nie było zatem konieczne, a produkcja wszystkich pięciu zleceń zajęła zaledwie 17 minut.
Nieprzerwana produkcja z wykorzystaniem Flying JobChange oznacza, że w czterokolorowej maszynie KBA Rapida 106 z systemem odwracania arkusza można wyprodukować sześć kompletnych zleceń w czasie, w jakim maszyna dwukolorowa bez Flying JobChange zrealizuje jedynie trzy prace. Oznacza to, że przy pracach niskonakładowych czterokolorowa maszyna z Flying JobChange pozwala na osiągnięcie o 100% wyższej wydajności netto, choć jej cena – co oczywiste – nie stanowi dwukrotności kosztów związanych z zakupem maszyny dwukolorowej. Jens Baumann wykazał, że zmiana zleceń „w locie” jest pod względem ekonomicznym szczególnie efektywna dla nakładów do 1800 arkuszy.
Interesujące modele biznesowe wykorzystujące Flying JobChange
Zastosowanie technologii Flying JobChange jest interesującą alternatywą nie tylko przy druku w trybie 1/1 w maszynach czterokolorowych. Inna ciekawa opcja to druk zleceń różnych wersji językowych na sześciokolorowej maszynie KBA Rapida 106, gdzie w pierwszych czterech zespołach drukowany jest layout i zdjęcia, zaś w 5. i 6. –zmieniający się tekst. Flying JobChange jest też wydajnym rozwiązaniem przy realizacji prac cztero- i pięciokolorowych w długich offsetowych maszynach arkuszowych wyposażonych w system odwracania arkusza. Np. w ośmiokolorowej maszynie można realizować druk w pierwszych czterech zespołach, jednocześnie narządzając kolejną pracę na zespołach od 5. do 8. Po osiągnięciu wymaganej liczby arkuszy, druk zostaje przeniesiony do drugiej części maszyny, zaś pierwsze cztery zespoły można zacząć przygotowywać do realizacji kolejnego zlecenia. Tego rodzaju rozwiązanie jest szczególnie opłacalne przy drukowaniu średnich nakładów. Technologia Flying JobChange, w połączeniu z systemami DriveTronic SPC i DriveTronic Plate-Ident, znacznie rozszerza możliwości produkcyjne, zaś przy odpowiedniej strukturze zleceń może okazać się kluczowym czynnikiem pozwalającym na wyprzedzenie i wyróżnienie się na tle konkurencji rynkowej.