Wyobrażenie sobie współczesnej przestrzeni internetowej, jako absolutnie wolnej od wszelkich komunikatów reklamowych, wymagałoby nie lada fantazji. Mimo, że średnie koszty kampanii reklamowej na najpopularniejszych portalach wynoszą nawet kilka tysięcy złotych tygodniowo, bez wątpienia mamy do czynienia z triumfem komunikacji on-line. Jak w związku z tym kształtuje się przyszłość reklamy tradycyjnej? Czy aby na pewno reklama internetowa całkowicie zastąpi funkcjonalność drukowanych ulotek i plakatów?XXI wiek określany jest mianem ery społeczeństwa informacyjnego – wciąż rozwijająca się sieć technologii informacyjnych stanowi machinę napędzającą funkcjonowanie wszystkich obszarów współczesności. Naturalnym jest więc, że w rzeczywistości on-line odnalazł się także szeroko pojęty rynek reklamowy. Ten sposób promocji pociąga za sobą lawinę korzyści - umożliwia bezpośrednie i bardziej precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, interaktywność, a także prezentację szerokiej oferty. Wbrew pozorom jednak, reklama tradycyjna wcale na tym nie traci. Plakaty czy ulotki, to w dalszym ciągu skuteczny sposób na dotarcie do klienta.
Reklamy on-line – fenomen tylko w teorii?
Z badań firmy ADTECH wykonanych dla jednego z serwisów internetowych w marcu 2009, wynika że skuteczność reklam internetowych wyraźnie spada - średnia liczba kliknięć zmniejszyła się prawie o połowę na przestrzeni 5 lat.
Z kolei Firma Gemius S.A dostarcza nam informacji, że użytkownicy sieci odbierają reklamy on-line, jako coś irytującego i wywołującego rozgoryczenie. 60% badanych skarży się na przesyt treściami reklamowymi, które pojawiają się niespodziewanie i których bardzo trudno jest się pozbyć, przez co stają się automatycznie nieatrakcyjne i zniechęcając. Ogółem, tylko 15% respondentów deklaruje swoją przychylność wobec treści reklamowej w Internecie, a aż 77% jest jej przeciwnikiem. Właściwy kierunek skutecznych zabiegów marketingowych, nie jest więc całkowicie jasny i jednoznaczny – nie zawsze zamieszczane w sieci komunikaty okazują się być „strzałem w dziesiątkę”.
Kampania reklamowa – czym się kierować w doborze nośników?
Planując wybór odpowiedniego nośnika reklamowego, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę specyfikę przedsiębiorstwa, któremu ma służyć. Na reklamowanie swoich usług poprzez ulotki i plakaty, najczęściej decydują się małe i średnie przedsiębiorstwa, działające lokalnie. Wydrukowanie materiałów reklamowych jest bowiem dobrą alternatywą dla firm z mniejszym budżetem, które nie potrzebują ogólnokrajowej promocji.
Kampanię reklamową należy także dostosować do wieku potencjalnych odbiorców i źródeł informacji, z których czerpią wiedzę. Jak wynika z Diagnozy Społecznej z 2011 roku spośród 73% Polaków, posiadających w domu komputer z dostępem do sieci, co piąty ankietowany nie korzysta z niej w ogóle. Ponadto, wśród osób w wieku powyżej 50 lat znajduje się tylko 29% Internautów, natomiast w wieku powyżej 60-ego roku życia zaledwie 10,6 %. Internet to w dalszym ciągu domena ludzi młodych – spora część starszego pokolenia nie korzysta z nowych technologii, podchodząc do nich nieufnie, zatem komunikaty reklamowe do nich adresowane zupełnie tracą tam swoją siłę oddziaływania.
Tradycyjna kampania reklamowa - przydatne wskazówki
Kolportaż ulotek oraz plakatów powinien rozpocząć się od pierwszych dni działalności firmy. Na początek, w ich roznoszenie warto zaangażować rodzinę czy znajomych. Korzystne będzie także porozumienie się z właścicielami lokalnych sklepów i firm – materiały reklamowe mogą spoczywać na ladzie sklepu, albo stanowić dodatek do rachunku. Zazwyczaj, w przypadku zamawiania większych ich ilości, same drukarnie oferują możliwość negocjowania korzystnych rabatów. Posiadając jednak drukarkę laserową, ulotki możemy wydrukować także w domu. - Drukowanie ulotek samodzielnie, na własnej domowej drukarce, eliminuje wiele problemów. Przede wszystkim, mamy pewność rzetelnego wykonania i niskich kosztów. Stając przed dylematem, który tusz wybrać, nie bójmy się zamienników. Jeśli będą pochodziły od sprawdzonych producentów, ich jakość będzie równie wysoka, jak w przypadku oryginałów, cena - wręcz przeciwnie - mówi Dariusz Hartmann właściciel sklepu internetowego E-atramenty.pl.
Pamiętajmy, że ulotka powinna być atrakcyjna – zarówno merytorycznie, jak i wizualnie. Zadbajmy o jej odpowiedni format, a także chwytliwą treść komunikatu reklamowego. Profesjonalny wygląd zapewni użycie tzw. papieru kredowego o gramaturze 135 g/m2- w porównaniu nawet ze zwykłym kolorowym papierem, efekt będzie zdecydowanie bardziej spektakularny, a różnica w cenie nieznaczna.
Pod wpływem galopującego rozwoju technologii, zachowania konsumenckie ulegają wielkim przekształceniom. Zmienia się tym samym sposób docierania do potencjalnych klientów. Branża reklamowa, wykorzystując popularność Internetu, bez wątpienia wiele zyskuje. Warto jednak pamiętać, że w wielu przypadkach nie może on zastąpić reklamy tradycyjnej. Ciekawa ulotka, czy oryginalny plakat wciąż mają szansę wzbudzać większe zainteresowanie i to nie tylko wśród „nieinternetowych” grup wiekowych.
Adrianna Calińska