Firma Corel, producent oprogramowania multimedialnego, m.in. CorelDraw® Graphics Suite, w maju br. zleciła przeprowadzenie badania agencji Toluna na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów w Polsce. Celem badania było sprawdzenie zwyczajów konsumentów dotyczących zakupu oprogramowania komputerowego.
Wyniki pokazują, że Polacy w dalszym ciągu preferują
zakup oprogramowania pudełkowego.
25% respondentów chce je nabyć w fizycznych sklepach, z kolei 30%
– w sklepach on-line (podobny wynik jak w przypadku wersji elektronicznych).
4% badanych opowiedziało się za oprogramowaniem w chmurze, a 11% nie
ma w tym temacie zdania.
„Mamy świadomość, że cloud computing to ważny trend. Jednak w tym momencie większość klientów w Polsce w dalszym ciągu chce nabywać wersje pudełkowe lub elektroniczne. Na oprogramowanie w chmurze jest po prostu jeszcze za wcześnie” – powiedziała Sylwia Tomalska, Channel Manager w polskim oddziale firmy Corel. „Niezależnie od obecnych trendów naszym celem jest zapewnienie użytkownikom swobody i najdogodniejszej dla nich formy zakupu. Dla przykładu nasz flagowy produkt, CorelDRAW Graphics Suite, można kupić w wersji pudełkowej, ESD czy pod postacią elastycznej subskrypcji opłacanej miesięcznie lub rocznie”.
88% Polaków stwierdziło również, że chce mieć wybór dotyczący sposobu zakupu oprogramowania. Zapytani o przyczyny, dla których konsumenci nie zdecydowaliby się na subskrypcję i chmurę, 75% badanych odpowiedziało, że nie chce zobowiązywać się do stałych, regularnych opłat. Inne przyczyny, dla których konsumenci preferują oprogramowanie w wersji pudełkowej, to:
„Oprogramowanie w chmurze to szereg zalet dla użytkowników – szybki czas dostawy, automatyczne aktualizacje, większa elastyczność. Jednak nadal wielu Polakom nie podoba się koncepcja stałych opłat za możliwość użytkowania programu” – dodaje Sylwia Tomalska z firmy Corel. „Choć sprzedaż w modelu chmury wydaje się być bardzo kusząca z punktu widzenia producenta oprogramowania, nie uważamy, aby ograniczanie konsumentów tylko do tej formy zakupu było właściwe – zarówno dla rynku, jak i samych użytkowników”.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2013 r. przez agencję badawczą Toluna na zlecenie firmy Corel. Reprezentatywna dla populacji próba badawcza liczyła 1000 respondentów. Badanie przeprowadzono metodą ankiety on-line.
Na podstawie informacji firmy Corel