Po­la­cy nie chcą ku­po­wać opro­gra­mo­wa­nia w chmu­rzePoprzedni artykuł 

Po­la­cy nie są za­in­te­re­so­wa­ni za­ku­pem opro­gra­mo­wa­nia w chmu­rze, tyl­ko 4% użyt­kow­ni­ków chce mieć do­stęp do pro­gra­mów po­przez In­ter­net i pła­cić za nie w mie­si­ęcz­nych lub rocz­nych tran­s­zach – wy­ni­ka z ba­da­nia fir­my Co­rel. Jed­no­cze­śnie po­nad po­ło­wa pol­skich kon­su­men­tów w dal­szym ci­ągu pre­fe­ru­je za­kup roz­wi­ązań pu­de­łko­wych. Co trze­ci ba­da­ny wo­li ku­po­wać wer­sje elek­tro­nicz­ne (tzw. ESD) i ści­ągać pro­gram z In­ter­ne­tu na dysk kom­pu­te­ra. 

Fir­ma Co­rel, pro­du­cent opro­gra­mo­wa­nia mul­ti­me­dial­ne­go, m.in. Co­re­lDra­w® Gra­phics Su­ite, w ma­ju br. zle­ci­ła prze­pro­wa­dze­nie ba­da­nia agen­cji To­lu­na na re­pre­zen­ta­tyw­nej gru­pie 1000 re­spon­den­tów w Pol­sce. Ce­lem ba­da­nia by­ło spraw­dze­nie zwy­cza­jów kon­su­men­tów do­ty­czących za­ku­pu opro­gra­mo­wa­nia kom­pu­te­ro­we­go.

Wy­ni­ki po­ka­zu­ją, że Po­la­cy w dal­szym ci­ągu pre­fe­ru­ją za­kup opro­gra­mo­wa­nia pu­de­łko­we­go.  
25% re­spon­den­tów chce je na­być w fi­zycz­nych skle­pach, z ko­lei 30% – w skle­pach on-li­ne (po­dob­ny wy­nik jak w przy­pad­ku wer­sji elek­tro­nicz­nych). 4% ba­da­nych opo­wie­dzia­ło się za opro­gra­mo­wa­niem w chmu­rze, a 11% nie ma w tym te­ma­cie zda­nia.
 

„Ma­my świa­do­mo­ść, że clo­ud com­pu­ting to wa­żny trend. Jed­nak w tym mo­men­cie wi­ęk­szo­ść klien­tów w Pol­sce w dal­szym ci­ągu chce na­by­wać wer­sje pu­de­łko­we lub elek­tro­nicz­ne. Na opro­gra­mo­wa­nie w chmu­rze jest po pro­stu jesz­cze za wcze­śnie” – po­wie­dzia­ła Syl­wia To­mal­ska, Chan­nel Ma­na­ger w pol­skim od­dzia­le fir­my Co­rel. „Nie­za­le­żnie od obec­nych tren­dów na­szym ce­lem jest za­pew­nie­nie użyt­kow­ni­kom swo­bo­dy i naj­do­god­niej­szej dla nich for­my za­ku­pu. Dla przy­kła­du nasz fla­go­wy pro­dukt, Co­relDRAW Gra­phics Su­ite, mo­żna ku­pić w wer­sji pu­de­łko­wej, ESD czy pod po­sta­cią ela­stycz­nej sub­skryp­cji opła­ca­nej mie­si­ęcz­nie lub rocz­nie”.

88% Po­la­ków stwier­dzi­ło rów­nież, że chce mieć wy­bór do­ty­czący spo­so­bu za­ku­pu opro­gra­mo­wa­nia. Za­py­ta­ni o przy­czy­ny, dla których kon­su­men­ci nie zde­cy­do­wa­li­by się na sub­skryp­cję i chmu­rę, 75% ba­da­nych od­po­wie­dzia­ło, że nie chce zo­bo­wi­ązy­wać się do sta­łych, re­gu­lar­nych opłat. In­ne przy­czy­ny, dla których kon­su­men­ci pre­fe­ru­ją opro­gra­mo­wa­nie w wer­sji pu­de­łko­wej, to:

  • nie­chęć do utra­ty do­stępu do pli­ków po za­prze­sta­niu sub­skryp­cji – 76%;
  • chęć po­sia­da­nia fi­zycz­nej ko­pii opro­gra­mo­wa­nia – 73%;
  • mo­żli­wo­ść ak­tu­ali­za­cji opro­gra­mo­wa­nia we­dług wła­sne­go uzna­nia – 73%.

„Opro­gra­mo­wa­nie w chmu­rze to sze­reg za­let dla użyt­kow­ni­ków – szyb­ki czas do­sta­wy, au­to­ma­tycz­ne ak­tu­ali­za­cje, wi­ęk­sza ela­stycz­no­ść. Jed­nak na­dal wie­lu Po­la­kom nie po­do­ba się kon­cep­cja sta­łych opłat za mo­żli­wo­ść użyt­ko­wa­nia pro­gra­mu” – do­da­je Syl­wia To­mal­ska z fir­my Co­rel. „Choć sprze­daż w mo­de­lu chmu­ry wy­da­je się być bar­dzo ku­sząca z punk­tu wi­dze­nia pro­du­cen­ta opro­gra­mo­wa­nia, nie uwa­ża­my, aby ogra­ni­cza­nie kon­su­men­tów tyl­ko do tej for­my za­ku­pu by­ło wła­ści­we – za­rów­no dla ryn­ku, jak i sa­mych użyt­kow­ni­ków”. 

O ba­da­niu

Ba­da­nie zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne w ma­ju 2013 r. przez agen­cję ba­daw­czą To­lu­na na zle­ce­nie fir­my Co­rel. Re­pre­zen­ta­tyw­na dla po­pu­la­cji próba ba­daw­cza li­czy­ła 1000 re­spon­den­tów. Ba­da­nie prze­pro­wa­dzo­no me­to­dą an­kie­ty on-li­ne.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Co­rel

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści