19 września
w Dubrowniku zostały wręczone nagrody Pro Carton/ECMA Awards 2013,
przyznawane za wyjątkowe opakowania stworzone na bazie kartonu. Wśród
wyróżnionych znaleźli się użytkownicy materiałów kartonowych
firmy Stora Enso. Unikalne pudełko na szampan Moët & Chandon otrzymało
główną nagrodę – „Carton of the Year 2013” – zaś kolejni
użytkownicy podłoży Stora Enso triumfowali w trzech innych kategoriach.
Jury konkursowe przyznało tytuł „Carton of the Year 2013”
(„Karton Roku 2013”) specjalnemu, podwójnemu opakowaniu, które
nawet przez dwie godziny utrzymuje właściwą temperaturę szampana.
Rozwiązanie to, opracowane dla Moët & Chandon przez firmę Van
Genechten, pozwala na zastąpienie kartonem metalu czy plastiku, tradycyjnie
stosowanych do schładzania butelek. Zdaniem jury na szczególną uwagę
zasługuje projekt graficzny i strukturalna forma pudełka, które tworzą
niemal idealną harmonię. Do produkcji opakowania wykorzystano dwa
gatunki tektury o metalizowanej powierzchni, zaś jego wierzchnia strona
została wykonana z kartonu Stora Enso Ensocoat.
W uzasadnieniu jury można przeczytać m.in.: „Projekt ten przełamuje
pewien stereotyp, gdyż opakowanie jest znacznie mniejsze niż tradycyjne
opakowania na szampan. Widoczna jest tylko szyjka butelki, podczas gdy
jej niższa część jest zasłonięta kartonem, który spełnia funkcję
ochronną i zapewnia całości atrakcyjny wygląd. Co więcej, karton
może być przechowywany w lodówce, a po wyjęciu z niej utrzymuje
butelkę w chłodzie”.
Zwycięzcy w trzech innych kategoriach Firma Stora Enso dostarczyła materiały wykorzystane przy produkcji
prac nagrodzonych w trzech innych kategoriach: dla najbardziej innowacyjnego
rozwiązania, w kategorii opakowań farmaceutycznych oraz produktów
gotowych do sprzedaży i prezentacji. „Sukces w tak zróżnicowanych
kategoriach oraz wszechstronność nagrodzonych rozwiązań opakowaniowych
odzwierciedlają potencjał jaki drzemie w naszym szerokim portfolio
produktów. Możemy dzięki nim zaproponować bazujące na wieloletnim
doświadczeniu rozwiązania, wspierając właścicieli marek i producentów,
którzy myślą o zmianie podejścia do stosowanych obecnie opakowań
– mówi Öystein Aksnes, dyrektor w segmencie opakowań Stora Enso.
– Podczas gdy pudełko do szampana stanowi przykład wysublimowanego
zastosowania kartonu do produktu najwyższej klasy, zabezpieczone przed
niepowołanym użyciem przez dzieci opakowanie gum Nicorette, nagrodzone
w kategorii opakowań farmaceutycznych, obrazuje jak nasze doświadczenie
w zakresie zaawansowanych materiałów polimerowych można wykorzystać
do stworzenia innowacyjnego i funkcjonalnego rozwiązania”.
R E K L A M A
Opakowanie gum Nicorette wyprodukowane przez A&R Carton dla firmy
McNeil, bazuje na specjalnej, odpornej na rozerwanie odmianie kartonu
Ensocard. Celem było stworzenie rozwiązania niedostępnego dla dzieci,
z funkcją ochronną i dostosowanego do w pełni automatycznej obróbki.
W uzasadnieniu jury, dotyczącym tej nagrody, można przeczytać: „Jest
to logicznie zaprojektowany, tworzący spójną całość produkt, który
może być pakowany z wysoką prędkością, a przy tym oferuje wysokiej
jakości grafikę, przyciągającą uwagę potencjalnych nabywców”.
Nagrodę za „Najbardziej innowacyjny karton” uzyskał Deltaclip
– bazujące na kartonie rozwiązanie w zakresie powszechnie stosowanych
na całym świecie spinaczy do papieru. Stworzone wspólnie przez firmy
Schut Hoes Cartons i Deltaclip International, zapewnia identyczną funkcjonalność
i porównywalny poziom kosztów, lecz do jego wykonania wykorzystano
wyłącznie proekologiczny, odnawialny karton Ensocoat 2S.
W kategorii „Produktów gotowych do sprzedaży i prezentacji” zwyciężył
CoverIt, przeznaczony dla sklepów oferujących materiały dekoracyjne.
Produkt ten powstał w firmie Lucaprint, która do drukowania w technice
offsetowej i laminowania zastosowała stworzony przez Stora Enso karton
CKB.