ERP: wszyst­ko jest kwe­stią wy­bo­ruPoprzedni artykuł 

Obec­nie ocze­ku­je się od tech­no­lo­gii okre­ślo­ne­go po­zio­mu ela­stycz­no­ści oraz swo­bo­dy, po­cząw­szy od wy­bo­ru apli­ka­cji na te­le­fon po kon­fi­gu­ra­cję kom­pu­te­ra oso­bi­ste­go. Kwe­stia wy­bo­ru ma du­że zna­cze­nie rów­nież w świe­cie tech­no­lo­gii bi­zne­so­wych – użyt­kow­ni­cy ko­ńco­wi nie po­win­ni być ogra­ni­cze­ni ko­niecz­no­ścią wy­bo­ru wy­łącz­nie jed­nej mo­żli­wo­ści, na­le­ży im za­pew­nić do­stęp do wie­lu ofert, spo­śród których wy­bio­rą tę, która jest dla nich ko­rzyst­na.

Fir­my różnią się wiel­ko­ścią, spo­so­bem pra­cy w po­szcze­gól­nych sek­to­rach, ma­ją spe­cy­ficz­ne po­trze­by oraz wzor­ce pra­cy, a po­nad­to nie­ustan­nie zmie­nia­ją się – po­dob­nie jak ich pra­cow­ni­cy. Dzi­siej­sze roz­wi­ąza­nia bi­zne­so­we, że­by za­gwa­ran­to­wać użyt­kow­ni­kom mo­żli­wo­ść wy­bo­ru, mu­szą podążać za tren­dem ela­stycz­no­ści oraz po­sia­dać ce­chy roz­wi­ązań kon­su­menc­kich. Za­pew­nia­nie różnych opcji sta­je się klu­czo­we w obli­czu co­raz bar­dziej wy­ma­ga­jących ryn­ków oraz ko­niecz­no­ści spe­łnia­nia ocze­ki­wań użyt­kow­ni­ków ko­ńco­wych w za­kre­sie wy­ko­rzy­sty­wa­nych sys­te­mów.

Szyb­ki roz­wój glo­bal­ne­go bi­zne­su zmie­nił po­de­jście firm do wdra­ża­nia sys­te­mów za­rządza­nia za­so­ba­mi przed­si­ębior­stwa (ERP). Za­po­trze­bo­wa­nie  na ela­stycz­no­ść i szyb­ko­ść re­ak­cji zwi­ęk­szy­ło za­in­te­re­so­wa­nie klien­tów różny­mi mo­żli­wo­ścia­mi spo­so­bu ko­rzy­sta­nia z da­ne­go pro­duk­tu, czy to w for­mie sta­cjo­nar­nej, w chmu­rze, czy też na kom­pu­te­rze, smart­fo­nie al­bo ta­ble­cie. Wi­ąże się to z po­trze­bą swo­bod­nej zmia­ny spo­so­bu wdro­że­nia bez ko­niecz­no­ści kon­fi­gu­ra­cji i im­ple­men­ta­cji od­dziel­ne­go roz­wi­ąza­nia. Dzi­ęki te­mu klien­ci mo­gą wpro­wa­dzać ak­tu­ali­za­cje szyb­ciej i być na bie­żąco z po­stępem tech­no­lo­gicz­nym.

W co­raz bar­dziej kon­ku­ren­cyj­nym śro­do­wi­sku opcja wy­bo­ru wdro­że­nia sta­no­wi istot­ną za­le­tę dla firm po­szu­ku­jących ela­stycz­ne­go roz­wi­ąza­nia, dzia­ła­jące­go w nie­ustan­nie zmie­nia­jących się wa­run­kach ryn­ko­wych. Fir­my po­sia­da­jące no­wo­cze­sne sys­te­my ERP nie są zmu­szo­ne do kom­pro­mi­sów przy wy­bo­rze spo­so­bu wdro­że­nia roz­wi­ąza­nia. W prze­szło­ści prze­nie­sie­nie sys­te­mu fir­mo­we­go z for­my sta­cjo­nar­nej do chmu­ry wi­ąza­ło się z utra­tą funk­cjo­nal­no­ści i zmia­ną spo­so­bu ko­rzy­sta­nia z roz­wi­ąza­nia przez użyt­kow­ni­ków ko­ńco­wych. No­wo­cze­sne roz­wi­ąza­nia za­rządza­nia za­so­ba­mi przed­si­ębior­stwa eli­mi­nu­ją te ogra­ni­cze­nia.

Niek­tóre przed­si­ębior­stwa nie są jesz­cze przy­go­to­wa­ne na wdro­że­nie chmu­ry, czy to ca­ło­ścio­wo, czy też w for­mie hy­bry­do­wej. Mo­żli­wo­ść wy­bo­ru ozna­cza, że klien­ci ma­ją świa­do­mo­ść, iż po­dej­mu­jąc obec­nie de­cy­zję o wpro­wa­dze­niu for­my sta­cjo­nar­nej, w ra­zie po­trze­by będą mo­gli prze­nie­ść sys­tem do chmu­ry w przy­szło­ści, nie zmie­nia­jąc pro­duk­tu. Ozna­cza to, że nie ma ko­niecz­no­ści przy­swo­je­nia no­wej apli­ka­cji czy prze­pro­wa­dze­nia ko­lej­nej im­ple­men­ta­cji.

Kwe­stia wy­bo­ru od­gry­wa rów­nie istot­ną ro­lę przy spo­so­bie in­te­rak­cji użyt­kow­ni­ków z apli­ka­cja­mi. Co­raz po­wszech­niej­szy sta­je sie trend ko­rzy­sta­nia w pra­cy z wła­snych urządzeń (BYOD – bring your own de­vi­ce). Pra­cow­ni­cy prze­sta­ją być ogra­ni­cze­ni ko­niecz­no­ścią ko­rzy­sta­nia z kom­pu­te­ra sta­cjo­nar­ne­go – do dys­po­zy­cji ma­ją urządze­nia mo­bil­ne: lap­to­py, smart­fo­ny i ta­ble­ty. Ro­zwi­ąza­nie ERP po­win­no wspie­rać klien­tów w ko­rzy­sta­niu z wy­bra­nych przez sie­bie urządzeń w spo­sób po­zwa­la­jący na czer­pa­nie z ofe­ro­wa­nych przez nie udo­god­nień, bez po­trze­by zmia­ny do­tych­cza­so­wych przy­zwy­cza­jeń. No­wo­cze­sny sys­tem ERP wy­cho­dzi na­prze­ciw tym po­trze­bom po­przez wspie­ra­nie ob­słu­gi do­ty­ko­wej. Klien­ci nie mu­szą in­we­sto­wać w do­dat­ko­we na­rzędzia, że­by za­pew­nić mo­bil­no­ść roz­wi­ąza­nia – jest ona nie­odłącz­ną częścią pa­kie­tu.

Umo­żli­wie­nie użyt­kow­ni­kom ko­ńco­wym do­stępu do sys­te­mu ERP nie­za­le­żnie od cza­su i miej­sca po­zwa­la im na uzy­ska­nie pe­łne­go obra­zu sy­tu­acji i in­te­rak­cję z tech­no­lo­gią na ich wła­snych za­sa­dach. Do­ty­czy to rów­nież użyt­kow­ni­ków ko­rzy­sta­jących z sys­te­mu oka­zjo­nal­nie. Mo­żli­wo­ść wy­bo­ru w obrębie ca­łe­go roz­wi­ąza­nia jest du­żym bo­dźcem dla dzi­siej­szych no­wo­cze­snych śro­do­wisk bi­zne­so­wych i mo­że pro­wa­dzić do znacz­ne­go zwi­ęk­sze­nia wy­daj­no­ści oraz uzy­ska­nia prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej.

Fir­my po­win­ny rów­nież dys­po­no­wać mo­żli­wo­ścią roz­bu­do­wy apli­ka­cji ERP w ra­mach swo­ich po­trzeb. W prze­szło­ści ta­kie dzia­ła­nia by­ły bar­dzo często ogra­ni­czo­ne okre­ślo­ny­mi ze­sta­wa­mi na­rzędzi, co utrud­nia­ło ko­mu­ni­ka­cję i współpra­cę oraz ha­mo­wa­ło roz­sze­rze­nie roz­wi­ąza­nia w przed­si­ębior­stwie. No­wo­cze­sne plat­for­my ERP wspie­ra­ne są przez otwar­te i ela­stycz­ne ar­chi­tek­tu­ry, wspo­ma­ga­jące in­te­gra­cję po­zo­sta­łych apli­ka­cji i umo­żli­wia­jące lep­szą współpra­cę z part­ne­ra­mi bi­zne­so­wy­mi. Po­nad­to wy­ko­rzy­stu­ją no­we tech­no­lo­gie bez ko­niecz­no­ści wy­mia­ny ca­łej in­fra­struk­tu­ry lub apli­ka­cji. Ro­zwi­ąza­nia ERP sta­ją się bar­dziej ela­stycz­ne i ła­twiej­sze do ad­ap­ta­cji – przy­czy­nia­ją się dzi­ęki te­mu do ob­ni­że­nia ca­łko­wi­te­go kosz­tu po­sia­da­nia oraz sta­no­wią im­puls dla fir­my do stra­te­gicz­ne­go pla­no­wa­nia spo­so­bu wy­ko­rzy­sta­nia tech­no­lo­gii w ce­lu zwi­ęk­sze­nia prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej.

Fir­my, które są świa­do­me zna­cze­nia mo­żli­wo­ści wy­bo­ru w bi­zne­sie, osi­ągną prze­wa­gę. Będą to te przed­si­ębior­stwa, które wdra­ża­ją in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia i wy­ko­rzy­stu­ją je do pro­wa­dze­nia no­wych stra­te­gii bi­zne­so­wych na ryn­ku, w ce­lu zwi­ęk­sze­nia kon­ku­ren­cyj­no­ści. Nie­zbęd­ne dla tych dzia­łań oka­że się nie tyl­ko wy­ko­rzy­sta­nie kom­plet­nych bra­nżo­wych funk­cjo­nal­no­ści, ale rów­nież kon­kret­ny wy­bór wdro­że­nia, urządzeń, ar­chi­tek­tu­ry i kon­fi­gu­ra­cji. Jest to nie­zwy­kle istot­ne dla do­bre­go funk­cjo­no­wa­nia fir­my w przy­szło­ści.

Piotr Krzysz­to­por­ski, dy­rek­tor ds. kon­sul­tin­gu IT, Epi­cor So­ftwa­re Po­land

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści