Stra­te­gicz­ne zmia­ny or­ga­ni­za­cyj­ne w fir­mie Re­pro­grafPoprzedni artykuł 

Fir­ma Re­pro­graf zmie­nia swo­je obli­cze, wpro­wa­dza­jąc pro­ce­sy ma­jące prze­obra­zić ją w czo­ło­we­go i no­wo­cze­sne­go do­staw­cę za­awan­so­wa­nych roz­wi­ązań dla po­li­gra­fii. Zmia­ny re­or­ga­ni­za­cyj­ne i re­struk­tu­ry­za­cyj­ne – które za­po­cząt­ko­wa­ło wdro­że­nie w stycz­niu br. sys­te­mów in­for­ma­tycz­nych ERP (Dy­na­mics AX 2012) i CRM fir­my Mi­cro­soft – ma­ją na ce­lu wpro­wa­dze­nie w fir­mie za­sad ła­du pro­ce­du­ral­ne­go, uspraw­nie­nie pro­ce­sów re­ali­zo­wa­nych przez po­szcze­gól­ne dzia­ły (han­dlo­wy, lo­gi­stycz­ny, ser­wi­so­wo­-tech­nicz­ny, ksi­ęgo­wo­ść i HR) oraz do­sto­so­wa­nie dzia­łal­no­ści do zmie­niającego się oto­cze­nia ryn­ko­we­go. Jak za­pew­nia za­rząd fir­my, jej prio­ry­te­tem po­zo­sta­je świad­cze­nie usług naj­wy­ższej ja­ko­ści i za­cho­wa­nie do­cho­do­wo­ści, co ma po­zwo­lić na dal­sze zwi­ęk­sza­nie udzia­łów ryn­ko­wych oraz sys­te­ma­tycz­ne roz­sze­rza­nie ofer­ty. Za pro­ces re­or­ga­ni­za­cji, który za­ko­ńczy się w 2016 ro­ku, od­po­wia­da Ma­rek Klin, pe­łni­ący w fir­mie obo­wi­ąz­ki dy­rek­to­ra ope­ra­cyj­ne­go.

„Wpro­wa­dza­ne zmia­ny or­ga­ni­za­cyj­ne ma­ją na ce­lu do­sto­so­wa­nie struk­tur Re­pro­gra­fu do obec­nych wa­run­ków ryn­ko­wych – mówi Ma­rek Klin. – Na pod­sta­wie za­ko­ńczo­ne­go w ub.r. au­dy­tu we­wnętrz­ne­go przed­sta­wi­łem za­rządo­wi fir­my pro­jekt wdro­że­nia w niej ak­tu­al­nych pro­ce­sów bi­zne­so­wych, uspraw­nie­nia pra­cy po­szcze­gól­nych dzia­łów, au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów i pro­ce­dur, wresz­cie – zop­ty­ma­li­zo­wa­nia ist­nie­jących za­so­bów ludz­kich. W efek­cie roz­po­częli­śmy nie­ła­twy pro­ces zmian, obej­mu­jący wszyst­kie dzia­ły przed­si­ębior­stwa, roz­po­czy­na­jąc od stwo­rze­nia ka­dry śred­nie­go za­rządza­nia. Obec­nie ka­żdy z dzia­łów ma de­dy­ko­wa­ną, kie­ru­jącą nim oso­bę, która re­ali­zu­je za­da­nie stric­te wy­ko­naw­cze. Dzi­ęki te­mu człon­ko­wie za­rządu mo­gą skon­cen­tro­wać się na stra­te­gii i de­cy­zjach klu­czo­wych dla przy­szło­ści fir­my”.

Ma­rek Klin, od­po­wie­dzial­ny za wdra­ża­ne dzia­ła­nia, to oso­ba z bar­dzo bo­ga­tym, 25-let­nim do­świad­cze­niem w pra­cy w mi­ędzy­na­ro­do­wych kor­po­ra­cjach, w których pia­sto­wał sta­no­wi­ska za­rząd­cze wy­ższe­go szcze­bla. Mówi Jo­lan­ta Ku­ro­wiak, pre­zes fir­my Re­pro­graf: „Pan Ma­rek Klin zo­stał wy­bra­ny spo­śród in­nych kan­dy­da­tów ze względu na wie­lo­let­nie do­świad­cze­nia bi­zne­so­we na ryn­ku mi­ędzy­na­ro­do­wym, ta­kże w prze­pro­wa­dza­niu firm przez pro­ce­sy trans­for­ma­cji. Jest to dla nas bar­dzo wa­żne ze względu na ko­niecz­no­ść do­sto­so­wa­nia dzia­łań Re­pro­grafu do dy­na­micz­nych zmian tech­no­lo­gicz­nych i ryn­ko­wych, za­cho­dzących w bra­nży po­li­gra­ficz­nej. Za­trud­nie­nie tej oso­by jest za­tem ści­śle zwi­ąza­ne ze stra­te­gicz­nym roz­wo­jem fir­my, re­ali­za­cją jej dłu­go­okre­so­wych pla­nów i skon­cen­tro­wa­niem na­szych dzia­łań na zmie­nia­jących się po­trze­bach klien­tów”.

Jed­nym z pierw­szych kro­ków w pro­ce­sie re­or­ga­ni­za­cji by­ła im­ple­men­ta­cja – w rok po świa­to­wej pre­mie­rze – za­awan­so­wa­ne­go sys­te­mu Dy­na­mics AX 2012 fir­my Mi­cro­soft, wraz z to­wa­rzy­szącym mu mo­du­łem CRM. Pierw­szy z nich, będący roz­wi­ąza­niem ERP, ma umo­żli­wić szyb­szą wy­mia­nę in­for­ma­cji, zwi­ęk­sze­nie wie­dzy o re­al­nych ter­mi­nach, ob­ni­że­nie po­zio­mu za­pa­sów ma­ga­zy­no­wych, zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści dzia­łań fir­my oraz lep­sze wy­ko­rzy­sta­nie za­so­bów i od­po­wied­nią kon­tro­lę kosz­tów. Ce­lem wdro­że­nia mo­du­łu CRP jest po­pra­wa re­la­cji z klien­ta­mi, au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów sprze­da­ży, uła­twie­nie za­rządza­nia ko­mu­ni­ka­cją, kam­pa­nia­mi mar­ke­tin­go­wy­mi oraz pro­gra­ma­mi lo­jal­no­ścio­wy­mi.
Pro­gram wdro­że­nia kor­po­ra­cyj­nych me­tod za­rządza­nia uwzględ­nia wszyst­kie dzia­ły przed­si­ębior­stwa, umo­żli­wia­jąc ści­słą współpra­cę po­mi­ędzy ni­mi, m.in. dzi­ęki wpro­wa­dza­niu sys­te­mów in­for­ma­tycz­nych kla­sy MIS, in­te­gru­jących po­szcze­gól­ne jed­nost­ki fir­my. Wśród naj­wa­żniej­szych, klu­czo­wych dla jej dal­sze­go funk­cjo­no­wa­nia zmian są m.in.: stwo­rze­nie te­le­fo­nicz­ne­go cen­trum ob­słu­gi klien­ta w ra­mach dzia­łu han­dlo­we­go oraz wy­ni­ka­jące z te­go zwi­ęk­sze­nie efek­tyw­no­ści pra­cy przed­sta­wi­cie­li han­dlo­wych; re­or­ga­ni­za­cja dzia­łu lo­gi­sty­ki, obej­mu­jąca stwo­rze­nie no­we­go, nie­mal dwu­krot­nie wi­ęk­sze­go ma­ga­zy­nu o po­wierzch­ni ok. 2400 m2 oraz out­so­ur­cing w za­kre­sie bie­żących do­staw re­ali­zo­wa­nych do klien­tów; re­or­ga­ni­za­cja dzia­łu ser­wi­so­wo­-tech­nicz­ne­go, uwzględ­niająca tzw. cross tra­ining – do­sto­so­wa­nie kom­pe­ten­cji tech­ni­ków ser­wi­so­wych do wi­ęk­szej licz­by roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych przy jed­no­cze­snej ich spe­cja­li­za­cji w da­nej dzie­dzi­nie; zmia­ny w dzia­le ksi­ęgo­wo­ści i zin­te­gro­wa­nie go z pro­ce­sa­mi re­ali­zo­wa­ny­mi w dzia­łach han­dlo­wym, lo­gi­stycz­nym i ser­wi­so­wym; wpro­wa­dze­nie pro­ce­sów HR, po­zwa­la­jących na opty­mal­ne za­rządza­nie za­so­ba­mi ludz­ki­mi.
„Re­ali­za­cja tych dzia­łań by­ła­by nie­mo­żli­wa bez za­trud­nie­nia do­sko­na­le wy­szko­lo­nej ka­dry me­na­dżer­skiej, która na bie­żąco nad­zo­ru­je po­szcze­gól­ne jed­nost­ki fir­my – mówi Ma­rek Klin. – Dzi­ęki nim pro­ces udo­sko­na­la­nia ob­słu­gi klien­tów i re­kon­struk­cji obec­nych pro­cesów ope­ra­cyj­nych prze­bie­ga bar­dzo spraw­nie. W efek­cie prze­kła­da się on na zwi­ęk­sze­nie do­cho­do­wo­ści fir­my i jej wy­ni­ki fi­nan­so­we, które są wi­ęcej niż za­do­wa­la­jące”.
Jak wy­ni­ka z in­for­ma­cji fir­my Re­pro­graf, w pierw­szych sied­miu mie­si­ącach br. osi­ągnęła ona przy­cho­dy wy­ższe o ok. 12% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ro­ku 2013. Za­ło­że­nia ca­ło­rocz­ne uwzględ­nia­ją wzrost rzędu 18%.

Pro­ces stra­te­gicz­nych zmian, które ma­ją się za­ko­ńczyć w 2016 ro­ku, jest re­ali­zo­wa­ny przy pe­łnym wspar­ciu za­rządu fir­my Re­pro­graf. Mówi Jo­lan­ta Ku­ro­wiak: „Bar­dzo do­ce­nia­my za­an­ga­żo­wa­nie pa­na Mar­ka Kli­na oraz efek­ty wpro­wa­dza­nych przez nie­go zmian w sfe­rze or­ga­ni­za­cyj­nej i za­rząd­czej. Je­ste­śmy prze­ko­na­ni, że dzi­ęki te­mu wspól­ne zbu­du­je­my sil­ną or­ga­ni­za­cję han­dlo­wo­-ser­wi­so­wą, która na dłu­gie la­ta po­mo­że nam utrzy­mać sta­tus jed­ne­go z li­de­rów pol­skie­go ryn­ku po­li­gra­ficz­ne­go”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści