Fir­ma Ca­non pre­zen­tu­je pe­łną wer­sję In­si­ght Re­port 2014Poprzedni artykuł 

Fir­ma Ca­non Eu­ro­pe za­pre­zen­to­wa­ła pe­łną wer­sję opra­co­wa­nia In­si­ght Re­port za rok 2014. Pu­bli­ka­cja pt. „Za­pla­nuj swo­ją przy­szło­ść z dru­kie­m” to pi­ąta edy­cja ra­por­tu, który po­wsta­je na zle­ce­nie Ca­non. Je­go ce­lem jest ana­li­za tren­dów i no­wych mo­żli­wo­ści dla bra­nży dru­ku. Z ba­da­nia wy­ni­ka, że ca­ły czas ist­nie­je re­al­ne za­po­trze­bo­wa­nie na druk, ro­zu­mia­ny ja­ko na­rzędzie ko­mu­ni­ka­cji.

Wbrew obie­go­wym opi­niom, w ci­ągu ostat­nich kil­ku lat od­no­to­wa­no tyl­ko nie­znacz­ny spa­dek po­pu­lar­no­ści te­go me­dium – 62 proc. klien­tów włącza druk do wła­snych kam­pa­nii ko­mu­ni­ka­cyj­nych. Z dru­giej stro­ny aż 80 proc. do­staw­ców usług dru­ku (PSP) do­strze­ga ko­niecz­no­ść wpro­wa­dze­nia zmian w funk­cjo­no­wa­niu swo­je­go bi­zne­su, by móc le­piej spro­stać ro­snącym po­trze­bom klien­tów – to wzrost o 8 proc. w po­rów­na­niu do da­nych opu­bli­ko­wa­nych w pierw­szej edy­cji In­si­ght Re­port w 2008 ro­ku.   

Ba­da­nie pro­wa­dzo­ne przez nie­za­le­żną fir­mę mia­ło na ce­lu po­rów­na­nie opi­nii za­rów­no do­staw­ców usług dru­ku, jak i na­byw­ców oraz roz­po­zna­nie ryn­ku, tren­dów i zmian w bra­nży. Ana­li­za in­for­ma­cji zwrot­nych od obu grup po­zwo­li­ła stwo­rzyć pa­kiet re­ko­men­da­cji, dzi­ęki które­mu do­staw­cy usług dru­ku (PSP) będę mo­gli sku­tecz­niej roz­wi­jać swój bi­znes.

W ramch ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­no po­nad 550 wy­wia­dów te­le­fo­nicz­nych. Ro­zma­wia­no z de­cy­den­ta­mi re­pre­zen­tu­jący­mi fir­my o różnym pro­fi­lu dzia­łal­no­ści (275 firm, które do­star­cza­ją usłu­gi dru­ku bądź po­sia­da­ją cen­tra re­pro­gra­ficz­ne oraz 277 fi­nal­nych na­byw­ców). Ba­da­nie prze­pro­wa­dzo­no w 25 kra­jach re­gio­nu EMEA.

We­dług opi­nii na­byw­ców usług dru­ku, pa­pier ca­ły czas jest war­to­ścio­wym no­śni­kiem in­for­ma­cji oraz po­zwa­la wy­różnić prze­kaz na tle ko­mun­ka­cji cy­fro­wej. Tym sa­mym do­cie­ra do od­bior­cy, dla które­go ka­na­ły elek­tro­nicz­ne nie są pod­sta­wo­wym źródłem in­for­ma­cji. Jed­no­cze­śnie, pro­gno­zo­wa­ny jest wzrost ak­tyw­no­ści w me­diach cy­fro­wych i on­li­ne. 38 proc. na­byw­ców usług dru­ku wska­zu­je praw­do­po­do­bie­ństwo zmniej­sze­nia wy­ko­rzy­sta­nia dru­ku. W zwi­ąz­ku z tym, do­staw­cy po­win­ni pra­co­wać jesz­cze in­ten­syw­niej nad po­ka­za­niem war­to­ści, ja­ką nie­sie dru­ku i tym sa­mym za­po­bie­gać ode­jściu klien­tów do „wir­tu­al­ne­go” świa­ta.  

Na­byw­cy usług dru­ku są za­do­wo­le­ni ze współpra­cy ze swo­imi do­staw­ca­mi – 84 proc. de­kla­ru­je, że fir­ma z którą pra­cu­ją spe­łnia ich po­trze­by w za­kre­sie ko­mu­ni­ka­cji. Ca­ły czas jed­nak mo­żna wal­czyć o wi­ęk­sze za­an­ga­żo­wa­nie klien­ta i tym sa­mym otwie­rać no­we mo­żli­wo­ści bi­zne­so­we. Za­le­d­wie 56 proc. klien­tów de­kla­ru­je, że wie o no­wych po­zy­cjach w ofer­cie swo­je­go do­staw­cy usług dru­ku. Ozna­cza to, że 44 proc. na­byw­ców nie otrzy­mu­je od­po­wied­nich in­for­ma­cji. Da­ne te wska­zu­ją, że po­trze­ba lep­szej pre­zen­ta­cji ofe­ry i wy­ko­rzy­sty­wa­nych tech­no­lo­gii jest na­dal ak­tu­al­na.  

Po­mi­mo nie­wiel­kich bra­ków w za­kre­sie zna­jo­mo­ści naj­now­szych roz­wi­ązań, świa­do­mo­ść i wy­ko­rzy­sta­nie dru­ku cy­fro­we­go ca­ły czas wzra­sta­ją – pro­duk­cja ni­sko­na­kła­do­wa, druk na żąda­nie, we­b-to­-print – wszyst­kie te usłu­gi cie­szą się za­in­te­re­so­wa­niem. Mi­ędzy in­ny­mi ma to zwi­ązek z ce­ną i ocze­ki­wa­nia­mi na­byw­ców, by za­pew­nić jak naj­krót­szy cza­su re­ali­za­cji.

Wy­ko­rzy­sta­nie usług we­b-to­-print wzro­sło o 50 proc. od 2012 ro­ku, czy­li od mo­men­tu pu­bli­ka­cji po­przed­niej edy­cji In­si­ght Re­port. Obec­nie, je­den na trzech klien­tów ko­rzy­sta z te­go ty­pu usług. Za­rów­no dru­kar­nie, jak i klien­ci za­uwa­ża­ją po­ten­cjał we­b-to­-print. Wśród ko­rzy­ści wy­mie­nia­ją m.in. wi­ęk­szą pew­no­ść re­zul­ta­tów, szyb­ko­ść i opty­ma­li­za­cję kosz­tów. To ta­kże do­dat­ko­we bi­zne­so­we mo­żli­wo­ści dla do­staw­ców. Ba­da­nie po­ka­za­ło jed­nak, że  39 proc. klien­tów nie wie, że mo­że ko­rzy­stać z tych usług u swo­je­go do­staw­cy.

Rów­nie cie­ka­wa jest mo­żli­wo­ść roz­sze­rze­nia ofer­ty o usłu­gi do­dat­ko­we (nie zwi­ąza­ne z dru­kiem), które będą sta­no­wić uzu­pe­łnie­nie. Obec­nie 68 proc. na­byw­ców usług dru­ku wy­ko­rzy­stu­je w dzia­ła­niach ko­mu­ni­ka­cję wie­lo­ka­na­ło­wą, co da­je 10 proc. wzro­stu w ci­ągu za­le­d­wie dwóch lat. Opu­bli­ko­wa­ny w 2012 r. ra­port „The Big­ger Pic­tu­re” pod­kre­ślał, że druk jest wy­ko­rzy­sty­wa­ny w 94 proc. kam­pa­nii wie­lo­ka­na­ło­wych. Sta­no­wi pod­sta­wę, na której mo­żna roz­wi­jać mar­ke­ting on-li­ne. Dla kon­tra­stu, tyl­ko 20 proc. do­staw­ców usług dru­ku ofe­ru­je ko­or­dy­na­cję kam­pa­nii wie­lo­ka­na­ło­wych. Da­ne te wska­zu­ją na różni­ce po­mi­ędzy po­mo­cą, ja­kiej po­trze­bu­ją klien­ci, a usłu­ga­mi ofe­ro­wa­ny­mi przez do­staw­ców.

Ba­da­nie wska­za­ło jesz­cze je­den bar­dzo istot­ny aspekt. Mi­mo że 80 proc. ko­mer­cyj­nych dru­kar­ni i cen­trów re­pro­gra­ficz­nych de­fi­niu­je ko­niecz­no­ść wpro­wa­dze­nia zmian w funk­cjo­no­wa­niu, w wi­ęk­szo­ści z nich na­dal bra­ku­je stra­te­gicz­ne­go pla­no­wa­nia. Tyl­ko 48 proc. dru­kar­ni i 32 proc. cen­trów re­pro­gra­ficz­nych mo­że po­chwa­lić się ofi­cjal­nym pla­nem do­ty­czącym roz­wo­ju bi­zne­su czy stra­te­gii mar­ke­tin­go­wej. Kie­dy już ta­ki ist­nie­je, tyl­ko po­ło­wa firm de­kla­ru­je, że jest re­gu­lar­nie ana­li­zo­wa­ny i ak­tu­ali­zo­wa­ny.

Ko­men­tu­jąc te­go­rocz­ną edy­cję In­si­ght Re­port pt. „Za­pla­nuj swo­ją przy­szło­ść z dru­kie­m” An­drew Har­ris, mar­ke­ting ma­na­ger ds. dru­ku pro­fe­sjo­nal­ne­go w Eu­ro­pie i Wiel­kiej Bry­ta­nii po­wie­dział: „Naj­now­sze ba­da­nie po­zwo­li­ło nam prze­ana­li­zo­wać i po­rów­nać wnio­ski, które pły­nęły z po­przed­nich edy­cji. Da­ło nam to do­sko­na­ły obraz te­go, jak zmie­ni­ła się bra­nża w ci­ągu ostat­nich sze­ściu lat. Jed­nak co wa­żniej­sze, da­ne ze­bra­ne pod­czas ba­da­nia po­zwo­li­ły sfor­mu­ło­wać wa­żne re­ko­men­da­cje, które ma­my na­dzie­ję zmo­ty­wu­ją i za­chęcą na­szych klien­tów do pra­cy nad roz­wo­jem wła­sne­go bi­zne­su”.   

„Jest wie­le opty­mi­stycz­nych aspek­tów, w tym np. wy­so­ka war­to­ść dru­ku w oce­nie na­byw­ców. Są ta­kże ob­sza­ry, które do­staw­cy dru­ku mo­gą uspraw­nić po­przez wy­ko­rzy­sta­nie no­wych mo­żli­wo­ści i bli­ższą in­te­rak­cję ze swo­imi klien­ta­mi. Ra­port to nie tyl­ko re­ko­men­da­cje, które po­zwo­lą wzmoc­nić bi­znes. To ta­kże wska­zów­ki dot. umie­jęt­no­ści, które w przy­szło­ści będę po­trzeb­ne do­staw­com usług dru­ku, aby roz­wi­nąć ofer­tę o no­we roz­wi­ąza­nia”.  

Aby otrzy­mać naj­now­szy ra­port „Za­pla­nuj swo­ją przy­szło­ść z dru­kie­m” i uzy­skać wi­ęcej in­for­ma­cji na te­mat ba­da­nia, pro­si­my o kon­takt pod ad­re­sem in­si­gh­tre­por­t@ca­non.pl

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non Pol­ska 

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści