Współist­nie­nie in­no­wa­cyj­no­ści i zgod­no­ści z re­gu­la­cja­miPoprzedni artykuł 

Osi­ągni­ęcie rów­no­wa­gi po­mi­ędzy in­no­wa­cyj­no­ścią a wy­mo­ga­mi re­gu­la­to­rów nie jest pro­stym za­da­niem. Przez ostat­nie la­ta sek­tor ban­ko­wy sta­rał się do­sto­so­wać do wy­mo­gów dzia­ła­nia w ści­śle kon­tro­lo­wa­nym śro­do­wi­sku, gdyż w na­stęp­stwie kry­zy­su fi­nan­so­we­go wpro­wa­dzo­no wie­le no­wych prze­pi­sów.

Choć nie­wie­lu będzie po­le­mi­zo­wa­ło z tym, że zmia­ny by­ły ko­niecz­ne, wdra­ża­nie pro­gra­mów ma­jących na ce­lu spe­łnie­nie wy­ma­gań re­gu­la­to­rów wy­ma­ga in­we­sty­cji. Osi­ągni­ęcie zgod­no­ści z re­gu­la­cja­mi, mi­mo iż ko­niecz­ne, by­ło jed­nym z czyn­ni­ków spo­wal­nia­jących wdra­ża­nie no­wych tech­no­lo­gii ta­kich jak urządze­nia mo­bil­ne czy chmu­ra.

Du­że na­kła­dy in­we­sty­cyj­ne ma­jące na ce­lu osi­ągni­ęcie zgod­no­ści z re­gu­la­cja­mi nie prze­bie­ga­ły bez­bo­le­śnie, o czym świad­czą licz­ne awa­rie sys­te­mów in­for­ma­tycz­nych, które do­tknęły zna­czące ban­ki w ostat­nim cza­sie. Te­raz na­stępu­je czas zmian w sek­to­rze fi­nan­so­wym – wy­słu­żo­ne sys­te­my trzesz­czą pod na­po­rem ery cy­fro­wej. Dzia­ły IT, ata­ko­wa­ne ze wszyst­kich stron, nie po­tra­fią często spro­stać wy­ma­ga­niom, ja­kie przed ni­mi są sta­wia­ne.

Ale zgod­no­ść z re­gu­la­cja­mi oraz in­no­wa­cyj­no­ść nie za­wsze mu­szą być prze­ciw­staw­ne. Jed­nym z ob­sza­rów, w którym te dwie kwe­stie idą w pa­rze jest pro­ces iden­ty­fi­ka­cji klien­ta (Know Yo­ur Cu­sto­mer – KYC). Zwi­ąza­na jest ona z po­dej­mo­wa­niem prak­tycz­nych dzia­łań ma­jących na ce­lu usta­le­nia fak­tycz­nej to­żsa­mo­ści wła­ści­cie­la kon­ta, co po­zwa­la ban­kom na roz­wa­żne za­rządza­nie ry­zy­kiem.

Wie­dząc, ko­mu mo­gą za­ufać, ban­ki mo­gą unik­nąć by­cia wy­ko­rzy­sta­nym (ce­lo­wo lub przy­pad­ko­wo) przez prze­stęp­ców, pla­nu­jących np. fi­nan­so­wa­nie nie­le­gal­nej dzia­łal­no­ści. Au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­su za­kła­da­nia kon­ta przy wy­ko­rzy­sta­niu tech­no­lo­gii in­te­li­gent­ne­go ska­no­wa­nia mo­że za­pew­nić, że do­ku­men­ty wy­ma­ga­ne przez re­gu­la­to­ra zo­sta­ną przedło­żo­ne w ban­ku.

Ko­rzy­ści wy­kra­cza­ją po­nad osi­ągni­ęcie zgod­no­ści z re­gu­la­cja­mi. Au­to­ma­ty­za­cja tych za­dań przy wy­ko­rzy­sta­niu in­te­li­gent­ne­go ska­no­wa­nia, za­awan­so­wa­nych pro­ce­sów obie­gu do­ku­men­tów oraz ela­stycz­ne­go za­rządza­nia tre­ścią po­ma­ga ban­kom w przy­spie­sze­niu pro­ce­sów, zmniej­sze­niu licz­by błędów, oszczęd­no­ściom oraz po­pra­wia­ją ja­ko­ść ob­słu­gi klien­tów.

Cho­ciaż spe­łnie­nie wy­mo­gów re­gu­la­to­rów wy­ma­ga w po­cząt­ko­wym okre­sie po­nie­sie­nia pew­nych ofiar, zgod­no­ść z re­gu­la­cja­mi i in­no­wa­cje nie mu­szą się wza­jem­nie wy­klu­czać. W rze­czy­wi­sto­ści, te dwa ob­sza­ry mo­gą szczęśli­wie współist­nieć.

Grze­gorz Naj­da, Pre­zes Le­xmark Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści