Błądzić jest rze­czą. Nie­nor­ma­tyw­na wy­sta­wa di­zaj­nuPoprzedni artykuł 

okładka książki: Magdalena Burdzyńska
okład­ka ksi­ążki: Mag­da­le­na Bur­dzy­ńska

Błądzić jest rze­czą
Nie­nor­ma­tyw­na wy­sta­wa di­zaj­nu

14 li­sto­pa­da – 10 stycz­nia 2015

wer­ni­saż: 14 li­sto­pa­da 2014 godz. 19:00

ga­le­ria Di­zjan BWA Wro­cław

ul. Świd­nic­ka 2–4, Wro­cław

Wło­skie pro­jek­ty bra­ci Ca­sti­glio­ni, ty­po­gra­ficz­ne po­szu­ki­wa­nia du­etu Fon­tar­te, ku­li­nar­ne la­bo­ra­to­rium Woj­cie­cha Mo­de­sta Ama­ro i taj­ni­ki Pie­kar­ni Kra­jew­skich z Na­do­drza – tak przed­sta­wia się wro­cław­ska edy­cja wy­sta­wy Błądzić jest rze­czą w ga­le­rii Di­zajn BWA Wro­cław. Wy­sta­wa ujaw­ni czym jest błąd w pro­jek­to­wa­niu świa­ta, który nas ota­cza.

W pro­ce­sie twór­czym błąd mo­że być mo­men­tem prze­ło­mu. Mo­że sty­mu­lo­wać in­no­wa­cje i wy­ty­czać no­we dro­gi al­bo przy­nie­ść nie­ocze­ki­wa­ny suk­ces. A jak to wy­gląda w przy­pad­ku fo­od de­sign, czy­li w za­gad­nie­niu pro­jek­to­wa­nia je­dze­nia. Jak stan­da­ry­zu­je się smak? Czy je­dze­nie za­wsze ma pro­to­typ? Czym jest błąd w pro­jek­to­wa­niu for­my je­dze­nia i sma­ku?

To tyl­ko kil­ka z wąt­ków, które po­dej­mu­je wy­sta­wa. Na­wi­ąza­niem do tej te­ma­ty­ki jest rów­nież ara­nża­cja wy­sta­wy. – Ser­cem eks­po­zy­cji jest „com­mon ta­ble”, czy­li wspól­ny stół – pod­kre­śla­ją ku­ra­tor­ki An­na The­iss i Ka­ta­rzy­na Bia­ło­usz. – Bu­du­je on wspól­ne do­świad­cze­nie, zrów­nu­je i umo­żli­wia in­te­rak­cje. Tym ra­zem nie lu­dzi, ale pro­jek­tów.

W wi­try­nach ga­le­rii Di­zajn BWA Wro­cław zna­la­zła się in­sta­la­cja Ja­na Świe­tli­ka – dwie fil­mo­we opo­wie­ści o na­tu­rze błędu. Jed­ną z nich jest próba zo­bra­zo­wa­nia jak omi­ja się błąd i wy­ko­rzy­stu­je go w pro­jek­to­wa­niu je­dze­nia – ta­ką wi­zję kuch­ni ja­ko la­bo­ra­to­rium przed­sta­wia Woj­ciech Mo­dest Ama­ro. W dru­gim fil­mie głos za­bie­ra­ją wła­ści­cie­le Pie­kar­ni Kra­jew­scy – Krzysz­tof i Iwo­na Kra­jew­scy. W ich tra­dy­cyj­nej fir­mie pro­duk­ty pod­da­je się pie­czo­ło­wi­tej kon­tro­li, pra­cu­je się z trud­nym „two­rzy­we­m” i rów­nież py­ta o gra­ni­cę błędu.

Wy­sta­wa Błądzić jest rze­czą po­ka­zy­wa­na by­ła w BWA Tar­nów i BWA Zie­lo­na Góra, cho­ciaż za ka­żdym ra­zem zmie­nia się i roz­wi­ja. Ku­ra­tor­ki po­przez ten pro­jekt chcą zwrócić uwa­gę, jak sze­ro­ko, a zara­zem nie­stan­dar­do­wo, dzia­ła wy­trych „błędu”, w ja­ki spo­sób po­zwa­la za­na­li­zo­wać stan­dar­dy, ka­te­go­rie, prze­ło­my pro­jektowania. Błąd sys­te­mu, plam­ka, nie­wła­ści­wy ko­lor, two­rzy­wo, które za­re­ago­wa­ło w in­ny niż prze­wi­dy­wa­ny spo­sób – to wszyst­ko wy­my­ka się w pro­jektowaniu pro­stym po­dzia­łom na „do­bre” i „złe”, „przy­dat­ne” i „nie­przy­dat­ne”. Po­jęcie błędu umo­żli­wia przy­pa­trze­nie się my­śle­niu pro­jektowemu i dy­na­mi­ce two­rze­nia. Słu­ży ja­ko klucz do za­mkni­ętych zwy­kle drzwi pra­cow­ni pro­jektowych i za­kła­dów pro­duk­cyj­nych.

Jed­no­cze­śnie wy­sta­wa ma po­ka­zać, jak „błąd” umo­żli­wia przyj­rze­nie się iko­nom di­zaj­nu ja­ko cze­muś znacz­nie wi­ęcej niż po pro­stu ład­nym, funk­cjo­nu­jącym na ryn­ku przedmio­tom i roz­wi­ąza­niom. - To spo­sób, aby zaj­rzeć w hi­sto­rię i przy­szło­ść rze­czy – pod­kre­śla­ją ku­ra­tor­ki.

Wy­sta­wie to­wa­rzy­szy ksi­ążka Błądzić jest rze­czą, wy­da­ną przez BWA w Tar­no­wie.

Pro­jek­tan­ci i ar­ty­ści: Woj­ciech Mo­dest Ama­ro, Stu­dio Be­ton, Achil­le & Pier Gia­co­mo Ca­sti­glio­ni, Fon­tar­te, Pie­ro Gat­ti & Ce­sa­re Pa­oli­ni & Fran­co Te­odo­ro, Ja­nusz Łu­ko­wicz, Mal­do­ror, En­zo Ma­ri, Ka­ri­na Ma­ru­si­ńska, Mo­od Works (Do­ro­ta Kuć, Ka­ri­na Snusz­ka), New Ro­man, Pie­kar­nia Kra­jew­scy, Jan Świe­tlik, Oskar Zi­ęta, Ye­ti.

Ku­ra­tor­ki: An­na The­iss, Ka­ta­rzy­na Bia­ło­usz.

Pro­jek­ty gra­ficz­ne: Mag­da­le­na Bur­dzy­ńska

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji BWA Wro­cław

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści