STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW INSTYTUTU POLIGRAFII
POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
zaprasza na
XXX POLIGRAFICZNE KONFRONTACJE
pod patronatem honorowym
DOTACJE NA INNOWACJE W POLIGRAFII 2014–2020
Mikro-, średnie i małe przedsiębiorstwa stanowią 99,8 proc. wszystkich firm w Polsce i to właśnie ta grupa przedsiębiorstw może liczyć na znaczące wsparcie ze środków unijnych na lata 2014–2020. Podczas Konfrontacji zostaną zaprezentowane nie tylko najnowsze informacje na temat możliwości pozyskania dofinansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem branży poligraficznej i produkcji opakowań, ale także przedstawimy od strony praktycznej jak sprostać wysokim wymaganiom nowej perspektywy unijnej.
Współorganizator: Integrator Systemów Poligraficznych Sp. z o.o.
Moderator: PAWEŁ SZARUBKA
Termin: 29 stycznia 2015 r.
Miejsce: Sala konferencyjna Fundacji im. Stefana Batorego, Warszawa, ul. Sapieżyńska 10A
Czas trwania: 10:00–16:30
PROGRAM KONFRONTACJI
09:30–10:00 Rejestracja uczestników
10:00–10:10 PRZYWITANIE, WPROWADZENIE DO TEMATYKI KONFRONTACJI
10:10–10:30 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W LATACH 2014–2020 I ROLA INNOWACJI W ROZWOJU SEKTORA MŚP
mgr Iwona Wendel – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Jakie zmiany są potrzebne polskiej gospodarce na obecnym etapie, tak by była ona bardziej konkurencyjna? Są to m.in. zwiększenie zaangażowania biznesu w prowadzenie i finansowanie działalności B+R, silniejsza współpraca firm i nauki, lepsze dopasowanie wyników badań do potrzeb gospodarki i późniejsze wykorzystanie ich w praktyce rynkowej oraz wprowadzenie rozwiązań, które zachęcą przedsiębiorców do wytwarzania własnych innowacji.
10:30–10:40 Sesja pytań i odpowiedzi
10:40–11:10 DOTACJE W RAMACH PROGRAMU INTELIGENTNY ROZWÓJ 2014–2020 – KTO Z NICH SKORZYSTA?
mgr Anita Wesołowska – Zastępca Dyrektora Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Zadaniem Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój jest podniesienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez: wsparcie przedsiębiorstw w działalności badawczo-rozwojowej, zwiększenie nakładów prywatnych na działalność w sektorze badań i rozwoju, podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych, a także zwiększenie stopnia ich komercjalizacji. Program ma wspierać cały proces powstawania innowacji: od fazy tworzenia się pomysłu, poprzez etap prac badawczo-rozwojowych, przygotowanie prototypu, aż po komercjalizację wyników badań. Dlatego towarzyszy mu hasło: „wsparcie projektów od pomysłu do rynku”.
11:10–11:20 Sesja pytań i odpowiedzi
11:20–11:30 Przerwa na kawę i herbatę
11:30–12:00 WSPARCIE SEKTORA MŚP W REGIONALNYCH PROGRAMACH OPERACYJNYCH 2014–2020
mgr Marta Leśniak – Zastępca Dyrektora Departamentu Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
W latach 2014–2020 na realizację 16 Regionalnych Programów Operacyjnych przeznaczono 31,3 mld euro środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Szacuje się, że dla firm przeznaczona zostanie kwota w wysokości ponad 7 mld euro środków unijnych. RPO będą realizowały działania zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstw, poprzez inwestycje oraz rozwój kadr i kompetencji, a także wzmacniały regionalne inteligentne specjalizacje głównie w zakresie innowacji oraz prac B+R. Podczas wystąpienia przedstawione zostaną informacje w zakresie planowanych działań oraz warunków otrzymania wsparcia przez przedsiębiorców w ramach RPO 2014–2020, a także zmiany w stosunku do działań z perspektywy 2007–2013.
12:00–12:10 Sesja pytań i odpowiedzi
12:10–12:40 POGODA DLA INNOWACJI – WSPARCIE PRZEDSIĘBIORCÓW PRZEZ PARP W LATACH 2014–2020
mgr Paulina Zadura-Lichota – Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
W okresie 2014–2020 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości będzie dysponowała kwotą około 5 mld euro z trzech programów operacyjnych: „Inteligentny rozwój” (zastąpi „Innowacyjną gospodarkę"), „Polska wschodnia” (obejmujący województwa lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) oraz „Wiedza, edukacja, rozwój”. Największymi pieniędzmi, ok. 2,8 mld euro, PARP ma dysponować w ramach programu „Inteligentny rozwój”.
12:40–12:50 Sesja pytań i odpowiedzi
12:50–13:00 Przerwa na kawę i herbatę
13:00–13:30 WSPARCIE OFEROWANE PRZEZ BGK W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO INTELIGENTNY ROZWÓJ
mgr Magdalena Kasprzak – Ekspert w Departamencie Programów Europejskich, Bank Gospodarstwa Krajowego
Planuje się, że w ramach PO IR, wspierającego innowacyjność, badania naukowe i ich powiązanie ze sferą przedsiębiorstw, BGK będzie odpowiedzialny za realizację następujących instrumentów wsparcia: Kredytu na innowacje technologiczne – stanowiącego kontynuację Kredytu technologicznego, Funduszu Gwarancyjnego oraz Funduszu funduszy Venture Capital.
13:30–13:40 Sesja pytań i odpowiedzi
13:40–14:00 POTENCJAŁ DLA POLIGRAFII I WZORNICTWA W PRZEMYŚLE OPAKOWAŃ
mgr Bożena Gargas – Prezes Zarządu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
Opakowanie to obszar styku i współpracy poligrafii i wzornictwa. Złożona rola opakowania jako narzędzia marketingowego, ochrony produktu i sposobu komunikacji z użytkownikiem wymaga świadomego podejścia projektowego. O jego sukcesie rynkowym może zdecydować zarówno innowacyjne rozwiązanie funkcjonalne, jak i odpowiedni dobór kolorystyki. Omówione zostaną zmiany w sposobie projektowania opakowań, stanowiące wyzwanie dla przemysłu poligraficznego i przykłady dobrych rozwiązań.
14:00–14:10 Sesja pytań i odpowiedzi
14:10–14:20 Przerwa na kawę i herbatę
14:20–14:50 DOTACJE NA INNOWACJE W POLIGRAFII 2014–2020
inż. Paweł Szarubka – Dyrektor Działu Doradztwa Europejskiego w firmie Integrator Systemów Poligraficznych Sp. z o.o. (Reprograf Group)
Wystąpienie będzie obejmowało m.in. najważniejsze zmiany w zasadach udzielania dotacji unijnych dla przedsiębiorców z szczególnym uwzględnieniem specyfiki branży poligraficznej i produkcji opakowań, strategię prac przygotowawczych w zakresie planowanych projektów inwestycyjnych, najważniejsze elementy decydujące o sukcesie projektów w latach 2014–2020, przykłady projektów z sukcesem zrealizowanych przy wsparciu dotacji unijnych. Przedstawione zostaną także praktyczne wskazówki dla realizacji projektów badawczo-rozwojowych ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z jedn. naukowymi i centrami badawczo-rozwojowymi.
14:50–15:00 Sesja pytań i odpowiedzi
15:00–15:20 NAUKA i BIZNES – WSPÓŁPRACA KLUCZEM DO SUKCESU
dr hab. inż. Konrad Olejnik – Dyrektor Instytutu Papiernictwa i Poligrafii, Politechnika Łódzka
Instytut Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej, jako unikatowa w kraju placówka naukowo-dydaktyczna z ponad 65-letnią tradycją od lat prowadzi badania w zakresie technologii papieru, przetwórstwa papierniczego i poligrafii, a także w zakresie oraz eksploatacji maszyn dedykowanych dla tych przemysłów. W ramach Instytutu działa Zakład Technologii Poligrafii i Maszyn Poligraficznych. Kierownikiem Zakładu jest dr inż. Krzysztofa Stępień. Zakład od wielu lat jest miejscem aktywnego dialogu nauki i biznesu w zakresie poszukiwania innowacji i nowatorskich rozwiązań technologicznych dla branży poligraficznej. Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane możliwości współpracy z Instytutem w zakresie nie tylko prowadzenia badań i prac rozwojowych nad innowacyjnymi technologiami i udoskonaleniami produktów, ale również w zakresie wsparcia w procesie ochrony własności przemysłowej (w tym w zakresie ochrony patentowej) oraz opiniowania technologii.
15:20–15:30 Sesja pytań i odpowiedzi
15:30–15:30 OD POMYSŁU DO PRODUKCJI – PARTNERSTWO ŚWIATA NAUKI I BIZNESU
mgr inż. Bernard Jóźwiak – Centralny Ośrodek Badawczo – Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego
Prace badawczo-rozwojowe (B+R) i wdrażanie ich wyników w działalności przedsiębiorstw – to jeden z najistotniejszych obszarów, w który zostaną zainwestowane fundusze europejskie na lata 2014–2020. Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane możliwości Centralnego Ośrodka Badawczo–Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego w zakresie projektowania rozwiązań innowacyjnych, współpracy badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej. Współpraca może dotyczyć materiałów, technologii, organizacji produkcji, działań marketingowych, szkoleń, nowych produktów i usług. Zostaną przedstawione przykłady projektów, które dotychczas zostały z sukcesem zrealizowane.
15:50–16:00 Sesja pytań i odpowiedzi
16:00–16:30 Lunch i rozmowy indywidualne
16:30 Zakończenie Konfrontacji
NOTY BIOGRAFICZNE PRELEGENTÓW:
mgr Iwona Wendel
Ukończyła studia magisterskie na wydziale humanistycznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej (1989 r.) oraz podyplomowe studia administracji europejskiej w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości (2003 r.) w Krakowie. Iwona Wendel została powołana 28 listopada 2013 r. na stanowiska podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Odpowiada m.in. za realizację, w tym za osiągnięcie wydatkowania środków zgodnego z założeniami, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. Nadzoruje merytorycznie: Departament Rozwoju Cyfrowego (DRC), Departament Konkurencyjności i Innowacyjności (DKI) i Departament Programów Ponadregionalnych (DPP). Doświadczenie zawodowe zdobywała w samorządzie krakowskim, przechodząc przez kolejne szczeble stanowisk służbowych. Przed objęciem obowiązków w MRR pełniła funkcję dyrektora Wydz. Informatyki w Urzędzie Miasta Krakowa. Od wielu lat zajmuje się rozwojem społeczeństwa informacyjnego i technologii ICT, uczestnicząc w pracach legislacyjnych, w opracowywaniu i wdrażaniu strategii i programów, realizując duże projekty informatyczne, w tym projekty unijne.
mgr Anita Wesołowska
Od początku powstania Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, tj. od stycznia 2006 roku zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw, obecnie – Departament Konkurencyjności i Innowacyjności w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Ekspert w obszarze funduszy strukturalnych o szerokiej wiedzy i doświadczeniu w zarządzaniu Sektorowym Programem Operacyjnym – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004–2006 oraz Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007–2014. Obecnie odpowiedzialna za proces przygotowywania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2014–2020. Specjalizuje się w obszarze instrumentów wsparcia innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz kwestiami pomocy publicznej.
mgr Marta Leśniak
Od listopada 2013 r. zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Pracę w resorcie rozwoju regionalnego rozpoczęła w 2004 roku. Od początku związana z tematyką funduszy strukturalnych – najpierw w ramach Instytucji Zarządzającej ZPORR zajmując się kwestiami z zakresu zarządzania finansowego, monitoringu, kontroli i nieprawidłowości oraz budżetu, następnie w ramach koordynacji Regionalnych Programów Operacyjnych odpowiadając za sprawy zarówno z zakresu programowania jak i wdrażania.
mgr Paulina Zadura-Lichota
Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych – Akademii Ewaluacji w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW. Specjalizuje się w problematyce uwarunkowań przedsiębiorczości i innowacyjności oraz determinant rozwojowych sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. W PARP koordynuje pracami Ośrodka Badań nad Przedsiębiorczością oraz odpowiada za ewaluację instrumentów wsparcia wdrażanych przez Agencję. Autorka publikacji z zakresu postaw przedsiębiorczych w społeczeństwie oraz stanu sektora MSP w Polsce. Redaktorka i współredaktorka cyklicznych publikacji: „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, Raportu „Innowacyjność”, oraz „Global Entrepreneurship Monitor. Polska”, wydawanych przez PARP.
mgr Magdalena Kasprzak
Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, ze specjalnością „Integracja Europejska” oraz studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w zakresie zarządzania projektami. Doświadczenie związane z funduszami europejskimi początkowo zdobywała w resorcie rozwoju regionalnego. Od 2007 r. zawodowo związana z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, w którym w poprzedniej perspektywie finansowej odpowiadała za obszar procedur dla działania 4.3 Kredyt technologiczny PO IG, a obecnie jest zaangażowana w programowanie i organizację systemu zarządzania i kontroli działania: Kredyt na innowacje technologiczne w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
mgr Bożena Gargas
Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie ze specjalizacją towaroznawstwo przemysłowe, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na Wydziale Handlu Zagranicznego ze specjalizacją Analiza Rynków i Marketing, Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie w zakresie zarządzania nieruchomościami. Posiada także dyplom ACCA z rachunkowości i finansów w zakresie analizy przedsiębiorstw, zarządzania finansami, rachunkowości zarządczej, interpretacji sprawozdań finansowych. Ukończyła kurs maklerski w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi. Była menadżerem ds. handlowych oraz zarządzania w firmach finansowych i produkcyjnych, doradcą przedsiębiorstw w zakresie finansowania projektów inwestycyjnych i rozwoju. Jest ekspertem ds. środków unijnych. Od grudnia 2012 roku jest prezesem Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o.
inż. Paweł Szarubka
Uzyskał tytuł inżyniera na kierunku Poligrafia i Papiernictwo na Wydziale Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej oraz inżyniera informatyki w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej a także ukończył studia magisterskie na kierunku Zarządzanie w Przedsiębiorstwie (wg MBA) na Wydziale Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Obecnie zajmuje stanowisko Dyrektora ds. Funduszy Europejskich w firmie ISP Sp. z o.o. (Reprograf Group). Doradza firmom w zakresie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w tym dotacji unijnych oraz optymalizacji finansowej inwestycji. Przygotowywał i rozliczał projekty inwestycyjne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, o łącznej wartości ponad 130 mln zł. Specjalizuje się w projektach inwestycyjnych, informatycznych oraz badawczo-rozwojowych dla branży poligraficznej i produkcji opakowań, autor artykułów, raportów i ekspertyz poświęconych tematyce funduszy unijnych. Jego zainteresowania obejmują także techniki optymalizacji produkcji, business intelligence, elektroniczną komunikację B2C/B2B oraz marketing internetowy i social media.
dr hab. inż. Konrad Olejnik
Absolwent Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej, od początku związany z Instytutem Papiernictwa i Poligrafii PŁ. Funkcję dyrektora Instytutu pełni od 2012 roku. Ma za sobą szereg zagranicznych staży i wizyt naukowych w różnych ośrodkach naukowo-badawczych w Niemczech, Finlandii, Francji, Austrii, Słowacji i Turcji. Prowadzi wykłady i ćwiczenia dla studentów w Instytucie Papiernictwa i Poligrafii PŁ, realizował również wykłady w Saimaa University of Applied Sciences w Finlandii. Jest autorem lub współautorem ponad 63 prac naukowych oraz członkiem Stowarzyszenia Papierników Polskich, Amerykańskiego stowarzyszenia TAPPI (The Technological Association of the Pulp and Paper Industry) i Australijskiej organizacji APPITA (The Technical Association of The Australian and New Zealand Pulp and Paper Industry). Większość prac badawczych stara się wykonywać we współpracy z zakładami przemysłowymi. Obszar jego zainteresowań obejmuje zagadnienia związane z symulacją papierniczych procesów przemysłowych, wytwarzaniem produktów papierniczych oraz modyfikacją właściwości tych produktów.
mgr inż. Bernard Jóźwiak
Absolwent Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej, ukończone studia menadżerskie Executive MBA GFKM/Uniwersytet Gdański/RSM Erasmus University. Pracował w wydawnictwach jako dyrektor wydawniczy i finansowy, redaktor naczelny (m.in. Respublica Press International). Kilkanaście lat pracy w przemyśle poligraficznym na stanowiskach technologa, mistrza, dyrektora ds. produkcji (Drukarnia Skarbowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Winkowski/Quad, Drukarnia Naukowo-Techniczna). Ponad 15 lat pracy (z przerwami na pracę w przemyśle) w Centralnym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Poligraficznego wdrażał nowe technologie poligraficzne (np. fotoskład) do wydawnictw i drukarń jako asystent, kierownik zespołu badawczego, dyrektor. Prowadził również wykłady i ćwiczenia w dziedzinie wydawniczo-poligraficznej na Politechnice Warszawskiej. Jako kierownik projektu wdrażał w drukarniach informatyczne systemy zarządzania klasy ERP, a także systemy ISO i PFSC.
Koszt uczestnictwa:
Koszt dla jednej osoby (wykłady, materiały, lunch, certyfikat) – 320,00 PLN
Koszt dla członków SAIP PW – 240,00 PLN
Przy zgłoszeniu (potwierdzonym przez SAIP) do 15 stycznia 2015 r. – cena promocyjna: 270,00 PLN
Wpłaty (koszt uczestnictwa zgodnie z dniem rejestracji należy uiścić najpóźniej do 23 stycznia 2015 r. włącznie) przelewem na konto:
Stowarzyszenie Absolwentów Instytutu Poligrafii PW, Warszawa, ul. Konwiktorska 2
Konto w Alior Bank; numer konta: 27 2490 0005 0000 4500 3331 8422
Pełna informacja i formularz zgłoszenia jest dostępna na naszej stronie www.saippw.org
ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA
Osobom zapisanym zostanie wysłane automatycznie potwierdzenie zgłoszenia. Po uiszczeniu wpłaty, najpóźniej 5 dni przed terminem Konfrontacji zostanie wysłana pocztą mailową pełna agenda oraz plan dojazdu. Załączona będzie również lista książek, które będzie można zakupić w czasie Konfrontacji.
Serdecznie zapraszamy w imieniu Stowarzyszenia:
Andrzej Żurkiewicz – mail: azurkiewicz@saippw.org, mobil: +48 730–191–910
Małgorzata Guraj – mail: mguraj@saippw.org, mobil: +48 730–008–176
PARKING ZAMKNIĘTY
Mamy do dyspozycji 10 miejsc parkingowych na parkingu zamkniętym w okolicy budynku Fundacji. W pierwszej kolejności, z miejsc tych będą mogły skorzystać osoby z poza Warszawy. Cena za parkowanie wynosi 25,00 PLN/cały czas parkowania. Opłatę należy uiścić łącznie z odpłatnością za Konfrontacje, po potwierdzeniu rezerwacji miejsca przez organizatora. Osoby chętne, proszę o kontakt mailowy (w tej sprawie proszę nie dzwonić):
Andrzej Żurkiewicz
azurkiewicz@saippw.org
Przy zgłaszaniu proszę podać Imię i nazwisko, komórkę i adres mailowy oraz nr rejestracyjny auta. Dane parkingu podane zostaną w korespondencji zwrotnej.
Na podstawie informacji SAIP