STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW INSTYTUTU POLIGRAFII
POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
zaprasza na
XXX POLIGRAFICZNE KONFRONTACJE
DOTACJE NA INNOWACJE W POLIGRAFII 2014-2020
Mikro-, średnie i małe przedsiębiorstwa stanowią 99,8 proc. wszystkich firm w Polsce i to właśnie ta grupa przedsiębiorstw może liczyć na znaczące wsparcie ze środków unijnych na lata 2014-2020. Podczas Konfrontacji zostaną zaprezentowane nie tylko najnowsze informacje na temat możliwości pozyskania dofinansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem branży poligraficznej i produkcji opakowań, ale także przedstawimy od strony praktycznej jak sprostać wysokim wymaganiom nowej perspektywy unijnej.
Współorganizator: Integrator Systemów Poligraficznych Sp. z o.o.
Moderator: PAWEŁ SZARUBKA
Termin: 29 stycznia 2015 r.
Miejsce: Sala konferencyjna Fundacji im. Stefana Batorego, Warszawa, ul. Sapieżyńska 10A
Czas trwania: 10:00 – 16:30
PROGRAM KONFRONTACJI
09:30 – 10:00 Rejestracja uczestników
10:00 – 10:10 PRZYWITANIE, WPROWADZENIE DO TEMATYKI KONFRONTACJI
10:10 – 10:30 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W LATACH 2014-2020 I ROLA INNOWACJI W ROZWOJU SEKTORA MŚP
mgr Iwona Wendel – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Jakie zmiany są potrzebne polskiej gospodarce na obecnym etapie, tak by była ona bardziej konkurencyjna? Są to m.in. zwiększenie zaangażowania biznesu w prowadzenie i finansowanie działalności B+R, silniejsza współpraca firm i nauki, lepsze dopasowanie wyników badań do potrzeb gospodarki i późniejsze wykorzystanie ich w praktyce rynkowej oraz wprowadzenie rozwiązań, które zachęcą przedsiębiorców do wytwarzania własnych innowacji.
10:30 – 10:40 Sesja pytań i odpowiedzi
10:40 – 11:10 DOTACJE W RAMACH PROGRAMU INTELIGENTNY ROZWÓJ 2014-2020 - KTO Z NICH SKORZYSTA?
mgr Anita Wesołowska – Zastępca Dyrektora Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Zadaniem Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój jest podniesienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez: wsparcie przedsiębiorstw w działalności badawczo-rozwojowej, zwiększenie nakładów prywatnych na działalność w sektorze badań i rozwoju, podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych, a także zwiększenie stopnia ich komercjalizacji. Program ma wspierać cały proces powstawania innowacji: od fazy tworzenia się pomysłu, poprzez etap prac badawczo-rozwojowych, przygotowanie prototypu, aż po komercjalizację wyników badań. Dlatego towarzyszy mu hasło: "wsparcie projektów od pomysłu do rynku".
11:10 – 11:20 Sesja pytań i odpowiedzi
11:20 – 11:30 Przerwa na kawę i herbatę
11:30 – 12:00 WSPARCIE SEKTORA MŚP W REGIONALNYCH PROGRAMACH OPERACYJNYCH 2014-2020
mgr Marta Leśniak - Zastępca Dyrektora Departamentu Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
W latach 2014-2020 na realizację 16 Regionalnych Programów Operacyjnych przeznaczono 31,3 mld euro środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Szacuje się, że dla firm przeznaczona zostanie kwota w wysokości ponad 7 mld euro środków unijnych. RPO będą realizowały działania zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstw, poprzez inwestycje oraz rozwój kadr i kompetencji, a także wzmacniały regionalne inteligentne specjalizacje głównie w zakresie innowacji oraz prac B+R. Podczas wystąpienia przedstawione zostaną informacje w zakresie planowanych działań oraz warunków otrzymania wsparcia przez przedsiębiorców w ramach RPO 2014-2020, a także zmiany w stosunku do działań z perspektywy 2007-2013.
12:00 – 12:10 Sesja pytań i odpowiedzi
12:10 – 12:40 POGODA DLA INNOWACJI - WSPARCIE PRZEDSIĘBIORCÓW PRZEZ PARP W LATACH 2014-2020
mgr Paulina Zadura-Lichota - Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
W okresie 2014–2020 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości będzie dysponowała kwotą około 5 mld euro z trzech programów operacyjnych: „Inteligentny rozwój" (zastąpi „Innowacyjną gospodarkę"), „Polska wschodnia" (obejmujący województwa lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) oraz „Wiedza, edukacja, rozwój". Największymi pieniędzmi, ok. 2,8 mld euro, PARP ma dysponować w ramach programu „Inteligentny rozwój".
12:40 – 12:50 Sesja pytań i odpowiedzi
12:50 – 13:00 Przerwa na kawę i herbatę
13:00 – 13:30 WSPARCIE OFEROWANE PRZEZ BGK W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO INTELIGENTNY ROZWÓJ
mgr Magdalena Kasprzak – Ekspert w Departamencie Programów Europejskich, Bank Gospodarstwa Krajowego
Planuje się, że w ramach PO IR, wspierającego innowacyjność, badania naukowe i ich powiązanie ze sferą przedsiębiorstw, BGK będzie odpowiedzialny za realizację następujących instrumentów wsparcia: Kredytu na innowacje technologiczne – stanowiącego kontynuację Kredytu technologicznego, Funduszu Gwarancyjnego oraz Funduszu funduszy Venture Capital.
13:30 – 13:40 Sesja pytań i odpowiedzi
13:40 – 14:00 POTENCJAŁ DLA POLIGRAFII I WZORNICTWA W PRZEMYŚLE OPAKOWAŃ
mgr Bożena Gargas – Prezes Zarządu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
Opakowanie to obszar styku i współpracy poligrafii i wzornictwa. Złożona rola opakowania jako narzędzia marketingowego, ochrony produktu i sposobu komunikacji z użytkownikiem wymaga świadomego podejścia projektowego. O jego sukcesie rynkowym może zdecydować zarówno innowacyjne rozwiązanie funkcjonalne, jak i odpowiedni dobór kolorystyki. Omówione zostaną zmiany w sposobie projektowania opakowań, stanowiące wyzwanie dla przemysłu poligraficznego i przykłady dobrych rozwiązań.
14:00 – 14:10 Sesja pytań i odpowiedzi
14:10 – 14:20 Przerwa na kawę i herbatę
14:20 – 14:50 DOTACJE NA INNOWACJE W POLIGRAFII 2014-2020
inż. Paweł Szarubka - Dyrektor Działu Doradztwa Europejskiego w firmie Integrator Systemów Poligraficznych Sp. z o.o. (Reprograf Group)
Wystąpienie będzie obejmowało m.in. najważniejsze zmiany w zasadach udzielania dotacji unijnych dla przedsiębiorców z szczególnym uwzględnieniem specyfiki branży poligraficznej i produkcji opakowań, strategię prac przygotowawczych w zakresie planowanych projektów inwestycyjnych, najważniejsze elementy decydujące o sukcesie projektów w latach 2014-2020, przykłady projektów z sukcesem zrealizowanych przy wsparciu dotacji unijnych. Przedstawione zostaną także praktyczne wskazówki dla realizacji projektów badawczo-rozwojowych ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z jedn. naukowymi i centrami badawczo-rozwojowymi.
14:50 – 15:00 Sesja pytań i odpowiedzi
15:00 – 15:20 NAUKA i BIZNES – WSPÓŁPRACA KLUCZEM DO SUKCESU
dr hab. inż. Konrad Olejnik - Dyrektor Instytutu Papiernictwa i Poligrafii, Politechnika Łódzka
Instytut Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej, jako unikatowa w kraju placówka naukowo-dydaktyczna z ponad 65-letnią tradycją od lat prowadzi badania w zakresie technologii papieru, przetwórstwa papierniczego i poligrafii, a także w zakresie oraz eksploatacji maszyn dedykowanych dla tych przemysłów. W ramach Instytutu działa Zakład Technologii Poligrafii i Maszyn Poligraficznych. Kierownikiem Zakładu jest dr inż. Krzysztofa Stępień. Zakład od wielu lat jest miejscem aktywnego dialogu nauki i biznesu w zakresie poszukiwania innowacji i nowatorskich rozwiązań technologicznych dla branży poligraficznej. Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane możliwości współpracy z Instytutem w zakresie nie tylko prowadzenia badań i prac rozwojowych nad innowacyjnymi technologiami i udoskonaleniami produktów, ale również w zakresie wsparcia w procesie ochrony własności przemysłowej (w tym w zakresie ochrony patentowej) oraz opiniowania technologii.
15:20 – 15:30 Sesja pytań i odpowiedzi
15:30 – 15:30 OD POMYSŁU DO PRODUKCJI – PARTNERSTWO ŚWIATA NAUKI I BIZNESU
mgr inż. Bernard Jóźwiak - Centralny Ośrodek Badawczo - Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego
Prace badawczo-rozwojowe (B+R) i wdrażanie ich wyników w działalności przedsiębiorstw – to jeden z najistotniejszych obszarów, w który zostaną zainwestowane fundusze europejskie na lata 2014-2020. Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane możliwości Centralnego Ośrodka Badawczo–Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego w zakresie projektowania rozwiązań innowacyjnych, współpracy badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej. Współpraca może dotyczyć materiałów, technologii, organizacji produkcji, działań marketingowych, szkoleń, nowych produktów i usług. Zostaną przedstawione przykłady projektów, które dotychczas zostały z sukcesem zrealizowane.
15:50 – 16:00 Sesja pytań i odpowiedzi
16:00 – 16:30 Lunch i rozmowy indywidualne
16:30 Zakończenie Konfrontacji
NOTY BIOGRAFICZNE PRELEGENTÓW:
mgr Iwona Wendel
Ukończyła studia magisterskie na wydziale humanistycznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej (1989 r.) oraz podyplomowe studia administracji europejskiej w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości (2003 r.) w Krakowie. Iwona Wendel została powołana 28 listopada 2013 r. na stanowiska podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Odpowiada m.in. za realizację, w tym za osiągnięcie wydatkowania środków zgodnego z założeniami, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. Nadzoruje merytorycznie: Departament Rozwoju Cyfrowego (DRC), Departament Konkurencyjności i Innowacyjności (DKI) i Departament Programów Ponadregionalnych (DPP). Doświadczenie zawodowe zdobywała w samorządzie krakowskim, przechodząc przez kolejne szczeble stanowisk służbowych. Przed objęciem obowiązków w MRR pełniła funkcję dyrektora Wydz. Informatyki w Urzędzie Miasta Krakowa. Od wielu lat zajmuje się rozwojem społeczeństwa informacyjnego i technologii ICT, uczestnicząc w pracach legislacyjnych, w opracowywaniu i wdrażaniu strategii i programów, realizując duże projekty informatyczne, w tym projekty unijne.
mgr Anita Wesołowska
Od początku powstania Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, tj. od stycznia 2006 roku zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw, obecnie - Departament Konkurencyjności i Innowacyjności w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Ekspert w obszarze funduszy strukturalnych o szerokiej wiedzy i doświadczeniu w zarządzaniu Sektorowym Programem Operacyjnym – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 oraz Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2014. Obecnie odpowiedzialna za proces przygotowywania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2014-2020. Specjalizuje się w obszarze instrumentów wsparcia innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz kwestiami pomocy publicznej.
mgr Marta Leśniak
Od listopada 2013 r. zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Pracę w resorcie rozwoju regionalnego rozpoczęła w 2004 roku. Od początku związana z tematyką funduszy strukturalnych - najpierw w ramach Instytucji Zarządzającej ZPORR zajmując się kwestiami z zakresu zarządzania finansowego, monitoringu, kontroli i nieprawidłowości oraz budżetu, następnie w ramach koordynacji Regionalnych Programów Operacyjnych odpowiadając za sprawy zarówno z zakresu programowania jak i wdrażania.
mgr Paulina Zadura-Lichota
Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych – Akademii Ewaluacji w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW. Specjalizuje się w problematyce uwarunkowań przedsiębiorczości i innowacyjności oraz determinant rozwojowych sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. W PARP koordynuje pracami Ośrodka Badań nad Przedsiębiorczością oraz odpowiada za ewaluację instrumentów wsparcia wdrażanych przez Agencję. Autorka publikacji z zakresu postaw przedsiębiorczych w społeczeństwie oraz stanu sektora MSP w Polsce. Redaktorka i współredaktorka cyklicznych publikacji: „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, Raportu „Innowacyjność”, oraz „Global Entrepreneurship Monitor. Polska”, wydawanych przez PARP.
mgr Magdalena Kasprzak
Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, ze specjalnością „Integracja Europejska” oraz studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w zakresie zarządzania projektami. Doświadczenie związane z funduszami europejskimi początkowo zdobywała w resorcie rozwoju regionalnego. Od 2007 r. zawodowo związana z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, w którym w poprzedniej perspektywie finansowej odpowiadała za obszar procedur dla działania 4.3 Kredyt technologiczny PO IG, a obecnie jest zaangażowana w programowanie i organizację systemu zarządzania i kontroli działania: Kredyt na innowacje technologiczne w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
mgr Bożena Gargas
Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie ze specjalizacją towaroznawstwo przemysłowe, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na Wydziale Handlu Zagranicznego ze specjalizacją Analiza Rynków i Marketing, Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie w zakresie zarządzania nieruchomościami. Posiada także dyplom ACCA z rachunkowości i finansów w zakresie analizy przedsiębiorstw, zarządzania finansami, rachunkowości zarządczej, interpretacji sprawozdań finansowych. Ukończyła kurs maklerski w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi. Była menadżerem ds. handlowych oraz zarządzania w firmach finansowych i produkcyjnych, doradcą przedsiębiorstw w zakresie finansowania projektów inwestycyjnych i rozwoju. Jest ekspertem ds. środków unijnych. Od grudnia 2012 roku jest prezesem Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o.
inż. Paweł Szarubka
Uzyskał tytuł inżyniera na kierunku Poligrafia i Papiernictwo na Wydziale Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej oraz inżyniera informatyki w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej a także ukończył studia magisterskie na kierunku Zarządzanie w Przedsiębiorstwie (wg MBA) na Wydziale Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Obecnie zajmuje stanowisko Dyrektora ds. Funduszy Europejskich w firmie ISP Sp. z o.o. (Reprograf Group). Doradza firmom w zakresie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w tym dotacji unijnych oraz optymalizacji finansowej inwestycji. Przygotowywał i rozliczał projekty inwestycyjne w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, o łącznej wartości ponad 130 mln zł. Specjalizuje się w projektach inwestycyjnych, informatycznych oraz badawczo-rozwojowych dla branży poligraficznej i produkcji opakowań, autor artykułów, raportów i ekspertyz poświęconych tematyce funduszy unijnych. Jego zainteresowania obejmują także techniki optymalizacji produkcji, business intelligence, elektroniczną komunikację B2C/B2B oraz marketing internetowy i social media.
dr hab. inż. Konrad Olejnik
Absolwent Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej, od początku związany z Instytutem Papiernictwa i Poligrafii PŁ. Funkcję dyrektora Instytutu pełni od 2012 roku. Ma za sobą szereg zagranicznych staży i wizyt naukowych w różnych ośrodkach naukowo-badawczych w Niemczech, Finlandii, Francji, Austrii, Słowacji i Turcji. Prowadzi wykłady i ćwiczenia dla studentów w Instytucie Papiernictwa i Poligrafii PŁ, realizował również wykłady w Saimaa University of Applied Sciences w Finlandii. Jest autorem lub współautorem ponad 63 prac naukowych oraz członkiem Stowarzyszenia Papierników Polskich, Amerykańskiego stowarzyszenia TAPPI (The Technological Association of the Pulp and Paper Industry) i Australijskiej organizacji APPITA (The Technical Association of The Australian and New Zealand Pulp and Paper Industry). Większość prac badawczych stara się wykonywać we współpracy z zakładami przemysłowymi. Obszar jego zainteresowań obejmuje zagadnienia związane z symulacją papierniczych procesów przemysłowych, wytwarzaniem produktów papierniczych oraz modyfikacją właściwości tych produktów.
mgr inż. Bernard Jóźwiak
Absolwent Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej, ukończone studia menadżerskie Executive MBA GFKM/Uniwersytet Gdański/RSM Erasmus University. Pracował w wydawnictwach jako dyrektor wydawniczy i finansowy, redaktor naczelny (m.in. Respublica Press International). Kilkanaście lat pracy w przemyśle poligraficznym na stanowiskach technologa, mistrza, dyrektora ds. produkcji (Drukarnia Skarbowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Winkowski/Quad, Drukarnia Naukowo-Techniczna). Ponad 15 lat pracy (z przerwami na pracę w przemyśle) w Centralnym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Poligraficznego wdrażał nowe technologie poligraficzne (np. fotoskład) do wydawnictw i drukarń jako asystent, kierownik zespołu badawczego, dyrektor. Prowadził również wykłady i ćwiczenia w dziedzinie wydawniczo-poligraficznej na Politechnice Warszawskiej. Jako kierownik projektu wdrażał w drukarniach informatyczne systemy zarządzania klasy ERP, a także systemy ISO i PFSC.
Koszt uczestnictwa:
Koszt dla jednej osoby (wykłady, materiały, lunch, certyfikat) - 320,00 PLN
Koszt dla członków SAIP PW – 240,00 PLN
Przy zgłoszeniu (potwierdzonym przez SAIP) do 15 stycznia 2015 r. - cena promocyjna: 270,00 PLN
Wpłaty (koszt uczestnictwa zgodnie z dniem rejestracji należy uiścić najpóźniej do 23 stycznia 2015 r. włącznie) przelewem na konto:
Stowarzyszenie Absolwentów Instytutu Poligrafii PW, Warszawa, ul. Konwiktorska 2
Konto w Alior Bank; numer konta: 27 2490 0005 0000 4500 3331 8422
Pełna informacja i formularz zgłoszenia jest dostępna na naszej stronie www.saippw.org
ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA
Osobom zapisanym zostanie wysłane automatycznie potwierdzenie zgłoszenia. Po uiszczeniu wpłaty, najpóźniej 5 dni przed terminem Konfrontacji zostanie wysłana pocztą mailową pełna agenda oraz plan dojazdu. Załączona będzie również lista książek, które będzie można zakupić w czasie Konfrontacji.
Serdecznie zapraszamy w imieniu Stowarzyszenia:
Andrzej Żurkiewicz – mail: azurkiewicz@saippw.org, mobil: +48 730-191-910
Małgorzata Guraj – mail: mguraj@saippw.org, mobil: +48 730-008-176
PARKING ZAMKNIĘTY
Mamy do dyspozycji 10 miejsc parkingowych na parkingu zamkniętym w okolicy budynku Fundacji. W pierwszej kolejności, z miejsc tych będą mogły skorzystać osoby z poza Warszawy. Cena za parkowanie wynosi 25,00 PLN/cały czas parkowania. Opłatę należy uiścić łącznie z odpłatnością za Konfrontacje, po potwierdzeniu rezerwacji miejsca przez organizatora. Osoby chętne, proszę o kontakt mailowy (w tej sprawie proszę nie dzwonić):
Andrzej Żurkiewicz
azurkiewicz@saippw.org
Przy zgłaszaniu proszę podać Imię i nazwisko, komórkę i adres mailowy oraz nr rejestracyjny auta. Dane parkingu podane zostaną w korespondencji zwrotnej.
Na podstawie informacji SAIP