„Świat się zmienia” to hasło przyświecające konferencji, jaka odbyła się 9 kwietnia br. w siedzibie firmy DKS Sp. z o.o. w Gdańsku. W odpowiedzi na nie organizatorzy (firmy: DKS Sp. z o.o., Duplo Polska, Key2Print, Akonda i Europrinter) przygotowali ciekawą tematykę spotkania, które zgromadziło niemal 90 osób. Dotyczyła ona e-commerce i marketingu internetowego. Dodatkową atrakcją tego wydarzenia – oprócz interesujących referatów - była możliwość przetestowania „na żywo” oprogramowania wspomagającego zarządzanie drukarnią, narzędzi do tworzenia stron i sklepów internetowych , a także do zapoznania się z cyfrowymi maszynami drukującymi oraz systemami introligatorskimi. Uczestnicy zostali również zaproszeni do konsultacji indywidualnych, podczas których mogli uzyskać wyczerpujące informacje, dotyczące konkretnych problemów w swoich zakładach produkcyjnych.
Wśród uczestników spotkania dominowały drukarnie, agencje reklamowe i inne firmy - głównie z Pomorza (choć również z innych stron Polski) - związane z szeroko pojętą branżą poligraficzną. Poszukują one rozwiązań, które ułatwiłyby ich przedsiębiorstwom funkcjonowanie w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości oraz gwarantowałyby ich rozwój w różnych kierunkach w przyszłości.
Spotkanie rozpoczęli Andrzej Ćwikliński z firmy DKS Sp. z o.o. oraz Dominik Szulim z Key2Print, którzy przywitali gości i hasłem „Świat się zmienia” zachęcili do zapoznania się z kolejnymi referatami. Pierwsze z wystąpień wpasowało się w to hasło znakomicie, ponieważ dotyczyło nowych możliwości sprzedaży produktów poligraficznych. Igor Kluź z firmy Key2Print skupił się przede wszystkim na różnorakich możliwościach sprzedaży przez Internet. Powołując się na dane, które pokazują, że obecnie około 63% Polaków korzysta z Internetu, a 43% regularnie dokonuje w nim swoich zakupów, przekonywał, że jest to niemal obowiązkowe miejsce, gdzie należy być obecnym ze swoją ofertą. W roku 2013 rynek e-commerce szacowano na około 26 mld zł, zaledwie rok później osiągnął on poziom 30 mld zł, co świadczy o jego ogromnej dynamice. Prelegent powoływał się również na ogromną dynamikę obecności potencjalnych konsumentów na wszelkiego rodzaju portalach społecznościowych, szacując udział osób w wieku od 18 do 24 lat na 92%, w wieku 25-34 lat na 78%, a w wieku 35-44 lat na 56%. To grupy konsumentów – jak podkreślał prelegent - do których należy wręcz kierować swoją ofertę właśnie poprzez narzędzia internetowe, w tym portale społecznościowe. Klienci coraz częściej kupują przez Internet, ponieważ mają dzięki temu kontrolę nad procesem zakupowym, mogą to robić z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie; istotna jest dla nich również szybkość zamówienia i dogodne formy płatności. Dlatego, jak mówił Igor Kluź, koniecznym jest skorzystanie z tej możliwości również przy sprzedaży usług poligraficznych, ponieważ otwierają one przed przedsiębiorstwami z branży poligraficznej szerokie możliwości.
Szerokie możliwości – dzięki realizacji w jednym przebiegu trzech procesów introligatorskich: cięcia, bigowania i perforacji – otwiera przed drukarniami i firmami z branży reklamowej i wielu innych również Duplo. Podczas konferencji Gabriela Swat, dyrektor zarządzająca Duplo Polska, zaprezentowała jedno z najnowszych urządzeń w ofercie firmy – Docucutter DC-616Pro. Ten kompaktowy, wielozadaniowy system, umożliwiający realizację w jednym przebiegu trzech procesów introligatorskich, zapewnia użytkownikom nie tylko znaczne oszczędności czasu, związanego z ich wykonywaniem, ale również kosztów produkcji oraz miejsca – urządzenie bowiem zastępuję trzy inne. Prelegentka nie tylko mówiła o zaletach z wdrożenia tego urządzenia oraz o automatyzacji ustawień w maszynie, gwarantującej jego wysoką prędkość oraz precyzję działania, ale również prezentowała je w pracy, pokazując uczestnikom próbki produkcji. Spotkało się to z ich dużym zainteresowaniem, o czym świadczyły pytania zadawane nieco później - podczas mniej formalnej części spotkania.
W kolejnej części konferencji jej uczestnicy mogli zapoznać się ze strategią wdrożenia e-commerce w swojej firmie. Marcin Pawłowski z firmy Perfomics opowiedział m.in. o możliwościach budowania pozycji firmy oraz reklamowania jej produktów za pomocą narzędzi, oferowanych przez największą sieć reklamową Google. Przedstawił drogę, jaką przemierza konsument, aby dokonać zakupu i w jaki sposób sprzedawca może mu w tej drodze towarzyszyć. Prezentował też działania, jakie należy podjąć, aby było to efektywne. Istotnym jest – co podkreślał – dopasowanie odpowiedniego komunikatu do danego narzędzia w kolejnych etapach procesu zakupowego.
W kolejnej części konferencji Marcin Pawłowski zapoznał uczestników z płatnymi i bezpłatnymi metodami pozyskiwania zleceń dla e-sklepu. Przedstawił tu różne możliwości działań marketingowych m.in. w wyszukiwarkach internetowych. Zwrócił szczególną uwagę na istotę określenia celu danej kampanii, odpowiednich słów kluczowych i sekwencji poszczególnych działań. Przedstawił również „za i przeciw” zlecania tego rodzaju kampanii firmom zewnętrznym.
Kolejny referat – Przemysława Kidy z firmy Europrinter - dotyczył możliwości druku wielkoformatowego na nietypowych podłożach. Swoje wystąpienie prelegent rozpoczął od podania przyczyn, dla których klasyczna drukarnia może zainteresować się drukiem wielkoformatowym. Jedną z nich jest potrzeba wykonywania bardzo małych nakładów, kolejną powiększenie możliwości formatowych, a także poszerzenie portfolio produktów. Następnie omówił druk na nietypowych podłożach. W tym kontekście nawiązał do nanotechnologii, która jest nową i przełomową technologią dla poligrafii, prezentowaną po raz pierwszy podczas ostatnich targów drupa. Jak podkreślał prelegent – nanopigmenty umożliwiają drukowanie na niemal każdym podłożu. Zaletami drukowania farbami nanopigmentowymi jest m.in. łatwość obsługi maszyny drukującej, długowieczność jej głowic drukujących, możliwość zadrukowania bardzo szerokiej gamy podłoży, a także – jak podawał prelegent – wysoka wydajność i niska cena wydruków. Kończąc swoje wystąpienie wspomniał o dedykowanym do farb nanopigmentowych ploterze z oferty Europrinter, który swoją premierę będzie mieć na tegorocznych targach Poligrafia w Poznaniu.
Spotkanie w Gdańsku zakończyły dwa krótkie wystąpienia, które miały charakter pokazowy. Michał Moczulski z firmy Akonda przedstawił wartości dodane w introligatorni, jakie można uzyskać dzięki maszynom Fastbind i Dumor, a Andrzej Ćwikliński zaprezentował druk cyfrowy na nietypowych podłożach, w tym podłożach magnetycznych i RFID, na przykładzie maszyny Konica Minolta Press C1070. Organizatorzy przygotowali na koniec konferencji również losowanie trzech nagród wśród jej uczestników.
Warto podkreślić, że każdy z referatów podczas spotkania w Gdańsku, był nie tylko formą inspiracji dla jego uczestników, ale także okazją do dyskusji oraz do zadawania mniej formalnych pytań podczas przerw czy prezentacji maszyn i oprogramowania, z czego chętnie skorzystali goście tej imprezy. Mogli oni również bezpośrednio zapoznać się z systemem Web-to-Print firmy Key2Print, z urządzeniami produkcyjnymi do druku kolorowego Konica Minolta Press C1070, ploterem nano ekosolwentowym Europrinter EJ1600-SG, systemem Docucutter Duplo DC-616Pro, oklejarką Duplo UltraBind 2000PUR, zestawem do oprawy Fastbind, foliarką półautomatyczną w formacie B3 Chico, gilotyną DigiCut 46 oraz automatyczną bigówką Dumor.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com