Spot­ka­nie dy­rek­to­rów szkół po­li­gra­ficz­nych w COBRPPPoprzedni artykuł 

Od wie­lu lat COBRPP or­ga­ni­zu­je spo­tka­nia dy­rek­to­rów szkół po­li­gra­ficz­nych śred­nich i wy­ższych oraz or­ga­ni­za­cji po­li­gra­ficz­nych. W dniu 24 mar­ca 2015 r. od­by­ło się ko­lej­ne spo­tka­nie dy­rek­to­rów szkół po­li­gra­ficz­nych lub ich przed­sta­wi­cie­li, Pol­skiej Izby Dru­ku oraz Sek­cji Po­li­gra­fów SIMP. W spo­tka­niu wzi­ęła rów­nież udział przed­sta­wi­ciel­ka De­par­ta­men­tu Ksz­ta­łce­nia Za­wo­do­we­go Usta­wicz­ne­go w Mi­ni­ster­stwie Edu­ka­cji Na­ro­do­wej – Emi­lia Ma­cie­jew­ska.

Po­rządek spo­tka­nia obej­mo­wał:

  1. Ana­li­za da­nych o licz­bie kszta­łco­nych uczni­ów w za­wo­dach po­li­gra­ficz­nych na pod­sta­wie in­for­ma­cji MEN oraz ana­li­za wy­ni­ków an­kiet otrzy­ma­nych ze szkół – Bog­dan Ko­stec­ki
  2. Mo­żli­wo­ści fi­na­so­wa­nia szkol­nic­twa za­wo­do­we­go oraz kie­run­ki zmian w pod­sta­wach pro­gra­mo­wych – Emi­lia Ma­cie­jew­ska
  3. Pro­po­zy­cje zmian nazw oraz w pod­sta­wach pro­gra­mo­wych w za­wo­dach po­li­gra­ficz­nych – Woj­ciech Pilc
  4. In­for­ma­cje o pla­no­wa­nej dzia­łal­no­ści Fun­da­cji Ro­zwo­ju Kadr Po­li­gra­ficz­nych – Ber­nard Jóźwiak
  5. Dy­sku­sja „Pro­po­zy­cje zmian nazw za­wo­dów kszta­łce­nia za­wo­do­we­go w po­li­gra­fii oraz pod­staw pro­gra­mo­wych.
  6. Ofer­ta Za­kła­du Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej dla uczni­ów szkół śred­nich – Mar­ta Ga­ja­dhur.

W bar­dzo oży­wio­nej dys­ku­sji część przed­sta­wi­cie­li szkół bro­ni­ła za­wo­dów „Tech­nik pro­ce­sów dru­ko­wa­nia” oraz „Tech­nik cy­fro­wych pro­ce­sów gra­ficz­ny­ch” zwra­ca­jąc uwa­gę na trud­no­ści z na­ucza­niem w za­wo­dzie „Tech­nik pro­ce­sów in­tro­li­ga­tor­ski­ch”. In­na część dys­ku­tan­tów po­stu­lo­wa­ła po­zo­sta­wie­nie „Tech­nika cy­fro­wych pro­ce­sów gra­ficz­ny­ch” z wy­łącze­niem zbęd­nych ele­men­tów in­for­ma­ty­ki, wi­ęk­szą kon­tro­lę nad two­rze­niem no­wych miejsc na­ucza­nia (od­po­wied­nia ka­dra i wy­po­sa­że­nie), a ta­kże przy­go­to­wa­niem na szcze­blu kra­jo­wym ma­te­ria­łów dy­dak­tycz­nych i wi­ęk­szym sto­so­wa­niem w na­ucza­niu sy­mu­la­to­rów pro­ce­sów po­li­gra­ficz­nych.

Część dys­ku­tan­tów wska­zy­wa­ła na ko­niecz­no­ść ra­dy­kal­niej­szych zmian w pod­sta­wach pro­gra­mo­wych oraz za­sa­dach pro­wa­dze­nia eg­za­mi­nów za­wo­do­wych przy mniej­szym zna­cze­niu nazw za­wo­dów.

Dy­sku­sja nad no­wy­mi za­wo­da­mi i pod­sta­wa­mi na­ucza­nia w dal­szym ci­ągu się to­czy, to co za­sta­na­wia, to brak w tej dys­ku­sji gło­sów pra­co­daw­ców i re­pre­zen­tan­tów śro­do­wisk po­li­gra­ficz­nych, którzy po­win­ni być naj­bar­dziej za­in­te­re­so­wa­ni wła­ści­wym przy­go­to­wa­niem no­wych kadr po­li­gra­ficz­nych.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści