W wyniku wyzwania rzuconego projektantom z całego świata, polegającego na stworzeniu lepszych i bardziej zrównoważonych opakowań produktów, firma Iggesund Paperboard otrzymała prawie 200 zgłoszeń. Przedsiębiorstwo wyłoniło trzy nagrodzone projekty, a także rozpoczęło rozmowy z innymi projektantami w celu umożliwienia wykorzystania ich pomysłów w różnych obszarach.
„Jesteśmy zaskoczeni tym, że nasz konkurs spotkał się z tak ogromnym odzewem zarówno ze strony uczestniczących w nim projektantów, jak i prasy”, komentuje Staffan Sjöberg, kierownik ds. Public Relations w firmie Iggesund Paperboard. „Oczywiście cieszy nas to, ponieważ jednym z naszych założeń było pokazanie projektantom, co można zrobić z tektury jako takiej oraz przy wykorzystaniu naszych produktów, a zwłaszcza materiału Invercote i Incada”.
Jedno z nagrodzonych zgłoszeń zakładało stworzenie systemu pakowania rolek papieru toaletowego lub kuchennego. Pomysł został nadesłany przez Maikela Robertsa z Barcelony.
„Z perspektywy producenta tektury jest to bardzo ekscytujący projekt, ponieważ zakłada porzucenie opakowań plastikowych na rzecz tektury”, mówi Staffan Sjöberg. „Pomysł opracowany przez Maikela Robertsa pozwala na umieszczenie większej liczby rolek na każdej palecie oraz umożliwia lepszą ekspozycję w punktach sprzedaży. Prawdopodobnie ułatwia także obsługę towaru”.
Jessica Bergdahl, Moa Ahlström i Linnea Löfgren, studentki pierwszego roku szkoły Nackademin w Sztokholmie (Szwecja), otrzymały nagrodę za projekt opakowania na chipsy spełniającego potrójną funkcję. Oprócz tego, że chroni ono zawartość lepiej niż tradycyjne opakowania, można je rozłożyć i użyć go jako miseczki. Wieko służące jako zamknięcie może być ponadto wykorzystane do serwowania dipów.
„Opakowanie spełniające kilka funkcji to zawsze ciekawy pomysł. Jestem przekonany, że w przyszłości rozwiązania tego typu zyskają na popularności”, komentuje Bo Wallteg, wieloletni redaktor naczelny czasopisma Nord-Emballage poświęconego branży opakowań oraz członek jury.
Trzecią nagrodę przyznano projektowi Alpha Design z Bułgarii, który zakłada stworzenie uchwytu i okładki ochronnej na czytniki e-booków.
„Wykonane z tektury okładki lub uchwyty są niedrogie i pozwalają na dostosowanie wyglądu czytnika do spersonalizowanej treści”, wyjaśnia Johan Granås, specjalista ds. rozwoju w firmie Iggesund, który również zasiadł w trzyosobowym jury. „Ale nawet jeżeli nie wykorzystamy tej możliwości, nadal jest to tańsza alternatywa dla wielu uchwytów i okładek dostępnych na rynku”.
Firma Iggesund nawiązała współpracę z amerykańską agencją crowdsourcingową Crowdspring. Działająca w jej ramach sieć projektantów była podstawą organizacji konkursu.
„Mieliśmy nadzieję, że otrzymamy wiele projektów lokalnych, dzięki którym moglibyśmy dostrzec różnice pomiędzy poszczególnymi krajami i częściami świata”, mówi lekko rozczarowany Staffan Sjöberg. „Ale i tak mieliśmy szczęście. Znaczna większość zgłoszonych prac to przerobione produkty globalnych marek”.
Podkreślił także, że jury oceniało projekty bez przeprowadzania szczegółowej analizy wykonalności każdego z nich. Niektóre z prac zostały odrzucone ze względu na niemożliwość ich zrealizowania, jednak nadesłano także liczne prace o dużym potencjale komercyjnym.
Na podstawie informacji firmy Iggesund