Ekscytujące zmiany w kształceniu grafikówPoprzedni artykuł 

Sallyanne Theodosiou, starszy wykładowca projektowania graficznego na University for the Creative Arts w Epsom, oraz Mike Morris, redaktor czasopisma Packaging Solutions, oglądają cięcie wykonane laserowo na tekturze Invercote firmy Iggesund Paperboard
Sallyanne Theodosiou, starszy wykładowca projektowania graficznego na University for the Creative Arts w Epsom, oraz Mike Morris, redaktor czasopisma Packaging Solutions, oglądają cięcie wykonane laserowo na tekturze Invercote firmy Iggesund Paperboard

W jaki sposób przekonać dzieci w wieku szkolnym i młodzież, aby zamiast korzystać ze smartfonów częściej sięgali po kartkę i długopis? Bernard Bouvet jest prezesem stowarzyszenia Union Professionnelle de la Carte Postale (UPCP), które zajmuje się wspieraniem producentów kartek pocztowych we Francji. Nie udało mu się jeszcze znaleźć idealnego rozwiązania, ale w dalszym ciągu stawia czynny opór. W ostatnich latach wiele mówiło się na temat stowarzyszenia UPCP i pocztówek za sprawą tygodnia pisania, którego celem jest uczenie dzieci w wieku szkolnym wartości pisania ręcznego. Firma Iggesund Paperboard od samego początku wspiera tę kampanię, dostarczając materiały do produkcji kartek pocztowych wykorzystywanych podczas rozmaitych zajęć.

W minionym roku we współpracy z firmą Iggesund Paperboard wdrożyły projekt, którego celem było zapoznanie studentów z tekturą Invercote. Uczestnicy zajęć mogli wybrać, jakimi zadaniami chcieliby się zająć. Wśród tematów znalazło się tworzenie opakowań, infografika czy kwestie zrównoważonego rozwoju. Oprócz University for the Creative Arts w projekcie udział wzięły następujące uczelnie: Norwich University of the Arts i University of Salford.

Projekt stanowi wspólne przedsięwzięcie firmy Iggesund Paperboard, Earth Island Publishing – wydawcy branżowego czasopisma z Wielkiej Brytanii – oraz przedsiębiorstwa The Heaven Company. Veronica Heaven, dyrektor zarządzający The Heaven Company, opracowała tzw. Brief Cases, czyli model współpracy pomiędzy uczelniami a przemysłem.

Firma Iggesund, paradoksalnie, rozpoczęła ten projekt ze względu na coraz większą cyfryzację. Uproszczenie i usprawnienie procesów twórczych sprawiło, że projektant ma mniejszą styczność z samymi materiałami, a w rezultacie nie zdobywa wystarczającej wiedzy na ich temat.

„Dla zbyt wielu projektantów komputer stanowi jedyny sposób kontaktu ze światem zewnętrznym”, wyjaśnia Staffan Sjöberg, który odpowiada za projekt po stronie firmy Iggesund. „Obecnie wiemy mniej na temat istoty doboru surowców niż 25 lat temu. Naszym celem jest uświadomienie większej liczbie osób, że odpowiednio zestawione materiały mogą stanowić o sukcesie lub niepowodzeniu danego projektu”.

Iggesund Paperboard wytwarza tektury Invercote i Incada. Są to dwa różne rodzaje materiału. Oba jednak wyróżniają się na tle właściwych segmentów rynku ze względu na wysoką jakość. W odróżnieniu od tradycyjnego papieru są produkowane z włókien pierwotnych i składają się z kilku warstw. Wielowarstwowa powłoka pozwala na uzyskanie zwiększonej sztywności i umożliwia składanie obu rodzajów tektury bez ryzyka jej uszkodzenia.

„Firmy nierzadko wkładają wiele wysiłku w znalezienie kreatywnego projektanta, a następnie starają się pozyskać fotografa odznaczającego się charakterystycznym stylem. Osoba taka pragnie pracować z renomowanymi modelami. Gotowe prace przekazuje się do druku lub konwersji, nie zastanawiając się, jaki materiał byłby najkorzystniejszy i dlaczego”, podkreśla Staffan Sjöberg. „Można by wymienić wiele przykładów nieudanych projektów. Jest to jeden z powodów, dla których zachęcamy projektantów do większej refleksji na temat doboru tworzyw”. 

Dla firmy takiej jak Iggesund zadanie to ma więcej aspektów niż tylko chęć wpływania na przyszłych projektantów. Działania Iggesund oparte są o starania na rzecz zrównoważonego rozwoju; wyróżnia nas fakt, że przedsiębiorstwo zostało wyróżnione przez organizację Carbon Disclosure Project oraz znajduje się w pierwszej setce najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw przemysłowych na świecie wg listy Global Compact.

„Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni tym, że tak wielu młodych, kształcących się ludzi podziela nasze przekonania dotyczące kwestii zrównoważonego rozwoju”, dodaje Staffan Sjöberg. „Jeżeli nie będziemy w stanie ich przekonać, konieczne będzie przemyślenie dalszych działań”. 

Dla Sallyanne Theodosiou z University for the Creative Arts współpraca okazała się owocna. 

„Rzecz jasna, to dlatego, że studenci mieli okazję do pracy z wykorzystaniem tektury Invercote, ale również dzięki rzeczywistym zadaniom i odpowiednim informacjom zwrotnym zapewnionym przez firmę Iggesund Paperboard. Tego rodzaju praca jest niezwykle istotna dla naszych studentów”, stwierdziła.

Na podstawie informacji firmy Iggesund Paperboard

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności