Ek­scy­tu­jące zmia­ny w kszta­łce­niu gra­fi­kówPoprzedni artykuł 

Sallyanne Theodosiou, starszy wykładowca projektowania graficznego na University for the Creative Arts w Epsom, oraz Mike Morris, redaktor czasopisma Packaging Solutions, oglądają cięcie wykonane laserowo na tekturze Invercote firmy Iggesund Paperboard
Sal­ly­an­ne The­odo­siou, star­szy wy­kła­dow­ca pro­jek­to­wa­nia gra­ficz­ne­go na Uni­ver­si­ty for the Cre­ati­ve Arts w Ep­som, oraz Mi­ke Mor­ris, re­dak­tor cza­so­pi­sma Pac­ka­ging So­lu­tions, ogląda­ją ci­ęcie wy­ko­na­ne la­se­ro­wo na tek­tu­rze Inver­co­te fir­my Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard

W ja­ki spo­sób prze­ko­nać dzie­ci w wie­ku szkol­nym i mło­dzież, aby za­miast ko­rzy­stać ze smart­fo­nów częściej si­ęga­li po kart­kę i dłu­go­pis? Ber­nard Bo­uvet jest pre­ze­sem sto­wa­rzy­sze­nia Union Pro­fes­sion­nel­le de la Car­te Po­sta­le (UPCP), które zaj­mu­je się wspie­ra­niem pro­du­cen­tów kar­tek pocz­to­wych we Fran­cji. Nie uda­ło mu się jesz­cze zna­le­źć ide­al­ne­go roz­wi­ąza­nia, ale w dal­szym ci­ągu sta­wia czyn­ny opór. W ostat­nich la­tach wie­le mówi­ło się na te­mat sto­wa­rzy­sze­nia UPCP i pocz­tówek za spra­wą ty­go­dnia pi­sa­nia, które­go ce­lem jest ucze­nie dzie­ci w wie­ku szkol­nym war­to­ści pi­sa­nia ręcz­ne­go. Fir­ma Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard od sa­me­go po­cząt­ku wspie­ra tę kam­pa­nię, do­star­cza­jąc ma­te­ria­ły do pro­duk­cji kar­tek pocz­to­wych wy­ko­rzy­sty­wa­nych pod­czas roz­ma­itych za­jęć.

W mi­nio­nym ro­ku we współpra­cy z fir­mą Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard wdro­ży­ły pro­jekt, które­go ce­lem by­ło za­po­zna­nie stu­den­tów z tek­tu­rą Inver­co­te. Uczest­ni­cy za­jęć mo­gli wy­brać, ja­ki­mi za­da­nia­mi chcie­li­by się za­jąć. Wśród te­ma­tów zna­la­zło się two­rze­nie opa­ko­wań, in­fo­gra­fi­ka czy kwe­stie zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Oprócz Uni­ver­si­ty for the Cre­ati­ve Arts w pro­jek­cie udział wzi­ęły na­stępu­jące uczel­nie: Nor­wich Uni­ver­si­ty of the Arts i Uni­ver­si­ty of Sal­ford.

Pro­jekt sta­no­wi wspól­ne przed­si­ęw­zi­ęcie fir­my Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard, Earth Island Pu­bli­shing – wy­daw­cy bra­nżo­we­go cza­so­pi­sma z Wiel­kiej Bry­ta­nii – oraz przed­si­ębior­stwa The He­aven Com­pa­ny. Ve­ro­ni­ca He­aven, dy­rek­tor za­rządza­jący The He­aven Com­pa­ny, opra­co­wa­ła tzw. Brief Ca­ses, czy­li mo­del współpra­cy po­mi­ędzy uczel­nia­mi a prze­my­słem.

Fir­ma Ig­ge­sund, pa­ra­dok­sal­nie, roz­po­częła ten pro­jekt ze względu na co­raz wi­ęk­szą cy­fry­za­cję. Uprosz­cze­nie i uspraw­nie­nie pro­ce­sów twór­czych spra­wi­ło, że pro­jektant ma mniej­szą stycz­no­ść z sa­my­mi ma­te­ria­ła­mi, a w re­zul­ta­cie nie zdo­by­wa wy­star­cza­jącej wie­dzy na ich te­mat.

„Dla zbyt wie­lu pro­jek­tan­tów kom­pu­ter sta­no­wi je­dy­ny spo­sób kon­tak­tu ze świa­tem ze­wnętrz­ny­m”, wy­ja­śnia Staf­fan Sjöberg, który od­po­wia­da za pro­jekt po stro­nie fir­my Ig­ge­sund. „Obec­nie wie­my mniej na te­mat isto­ty do­bo­ru su­row­ców niż 25 lat te­mu. Na­szym ce­lem jest uświa­do­mie­nie wi­ęk­szej licz­bie osób, że od­po­wied­nio ze­sta­wio­ne ma­te­ria­ły mo­gą sta­no­wić o suk­ce­sie lub nie­po­wo­dze­niu da­ne­go pro­jektu”.

Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard wy­twa­rza tek­tu­ry Inver­co­te i In­ca­da. Są to dwa różne ro­dza­je ma­te­ria­łu. Oba jed­nak wy­różnia­ją się na tle wła­ści­wych seg­men­tów ryn­ku ze względu na wy­so­ką ja­ko­ść. W odróżnie­niu od tra­dy­cyj­ne­go pa­pie­ru są pro­du­ko­wa­ne z włókien pier­wot­nych i skła­da­ją się z kil­ku warstw. Wie­lo­war­stwo­wa po­wło­ka po­zwa­la na uzy­ska­nie zwi­ęk­szo­nej sztyw­no­ści i umo­żli­wia skła­da­nie obu ro­dza­jów tek­tu­ry bez ry­zy­ka jej uszko­dze­nia.

„Fir­my nie­rzad­ko wkła­da­ją wie­le wy­si­łku w zna­le­zie­nie kre­atyw­ne­go pro­jek­tan­ta, a na­stęp­nie sta­ra­ją się po­zy­skać fo­to­gra­fa odz­na­cza­jące­go się cha­rak­te­ry­stycz­nym sty­lem. Oso­ba ta­ka pra­gnie pra­co­wać z re­no­mo­wa­ny­mi mo­de­la­mi. Go­to­we pra­ce prze­ka­zu­je się do dru­ku lub kon­wer­sji, nie za­sta­na­wia­jąc się, ja­ki ma­te­riał by­łby naj­ko­rzyst­niej­szy i dla­cze­go”, pod­kre­śla Staf­fan Sjöberg. „Mo­żna by wy­mie­nić wie­le przy­kła­dów nie­uda­nych pro­jek­tów. Jest to je­den z po­wo­dów, dla których za­chęca­my pro­jek­tan­tów do wi­ęk­szej re­flek­sji na te­mat do­bo­ru two­rzy­w”. 

Dla fir­my ta­kiej jak Ig­ge­sund za­da­nie to ma wi­ęcej aspek­tów niż tyl­ko chęć wpły­wa­nia na przy­szłych pro­jek­tan­tów. Dzia­ła­nia Ig­ge­sund opar­te są o sta­ra­nia na rzecz zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju; wy­różnia nas fakt, że przed­si­ębior­stwo zo­sta­ło wy­różnio­ne przez or­ga­ni­za­cję Car­bon Di­sc­lo­su­re Pro­ject oraz znaj­du­je się w pierw­szej set­ce naj­bar­dziej zrów­no­wa­żo­nych przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wych na świe­cie wg li­sty Glo­bal Com­pact.

„Je­ste­śmy po­zy­tyw­nie za­sko­cze­ni tym, że tak wie­lu mło­dych, kszta­łcących się lu­dzi po­dzie­la na­sze prze­ko­na­nia do­ty­czące kwe­stii zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju”, do­da­je Staf­fan Sjöberg. „Je­że­li nie będzie­my w sta­nie ich prze­ko­nać, ko­niecz­ne będzie prze­my­śle­nie dal­szych dzia­ła­ń”. 

Dla Sal­ly­an­ne The­odo­siou z Uni­ver­si­ty for the Cre­ati­ve Arts współpra­ca oka­za­ła się owoc­na. 

„Rzecz ja­sna, to dla­te­go, że stu­den­ci mie­li oka­zję do pra­cy z wy­ko­rzy­sta­niem tek­tu­ry Inver­co­te, ale rów­nież dzi­ęki rze­czy­wi­stym za­da­niom i od­po­wied­nim in­for­ma­cjom zwrot­nym za­pew­nio­nym przez fir­mę Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard. Te­go ro­dza­ju pra­ca jest nie­zwy­kle istot­na dla na­szych stu­den­tów”, stwier­dzi­ła.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ig­ge­sund Pa­per­bo­ard

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści