Celem konkursu „Type Faces” jest stworzenie kolekcji grafik użytkowych stworzonych przez młodych polskich projektantów, które będą wyróżniały się nie tylko autorskim pomysłem typograficznym, ale również wykorzystaniem różnorodnych technik uszlachetnienia druku. Ponadto celem konkursu jest również edukacja – studenci i młodzi projektanci będą mogli zapoznać się z możliwościami technicznymi nowoczesnych polskich drukarń. Coraz większym wyzwaniem jest wyrównanie wiedzy z zakresu nowoczesnych technik i technologii poligraficznych wśród grafików na co dzień pracujących w studiach projektowych, agencji reklamowych, wydawnictwach, czy też bezpośrednio w działach prepress w drukarniach.
Organizatorzy konkursu – drukarnia Perfekt S.A., Arctic Paper Polska oraz Heidelberg Polska –
chcą zachęcić młodych grafików projektantów do zdobycia wiedzy technicznej i eksperymentowania
z użyciem farb, folii, lakierów i papierów.
Pomysłodawcą konkursu jest warszawska drukarnia Perfekt S.A., która posiada jeden z najnowocześniejszych parków maszynowych w kraju. Spośród nadesłanych prac jury wybierze finalistów, których prace zostaną wydrukowane na maszynie drukującej Heidelberg Speedmaster XL 106-5-LX2 LE UV, pozwalającej na zadrukowywanie wszelkiego rodzaju podłoży drukowych – od trudnych kred matowych, poprzez nieschnące papiery niepowlekane aż po niewsiąkliwe podłoża typu PVC, podłoża metalizowane itp. uzyskując niezwykle interesujące efekty z wykorzystaniem lakierów matowych, wysokopołyskowych, efektowych.
Maszyna Speedmaster XL 106 z najnowszą technologią Low Energy UV pozwala na zadrukowywanie farb wysokoreaktywnych UV. Wyposażona jest w pięć zespołów drukujących i wieżę do lakierowania. Klasa formatowa 75 x 106 Peak Peformance gwarantuje szybką realizację nawet najtrudniejszych zleceń, które przy wykorzystaniu klasycznej technologii byłyby niemożliwe. Idealne rozwiązanie pozwalające reagować elastycznie, szybko i w efektywny sposób na stale zmieniające się potrzeby produkcji poligraficznej.
Zastosowane będą różne metody uszlachetnienia z wykorzystaniem lakieru drip off, nadruku na białej farbie kryjącej, wybiórczego lakieru UV, nadruku na kalce, farb specjalnych (3 kolory złota
+ srebro), brokatu o różnym ziarnie i kolorze oraz farby fluorescencyjnej.
Wyróżnione prace zostaną wydrukowane w drukarni Perfekt S.A. tworząc wzorniki, które będą służyły jako element szkoleniowy dla wielu osób związanych z branżą poligraficzną i uczelni artystycznych.
Dla zwycięzców konkursu (3 osoby) firma Heidelberg Polska ufundowała dwudniowy wyjazd do centrów szkoleniowo-demonstracyjnych Print Media Center koncernu Heidelberger Druckmaschinen AG w Wiesloch-Walldorf k/Heidelbergu w Niemczech.
Wystawa prac finalistów oraz wręczenie dyplomów konkursu „Type Faces” odbędzie się podczas konferencji Element Talks (23-24 kwietnia) w Warszawie (http://www.elementtalks.com ).
Więcej informacji o konkursie na stronie www.typefaces.pl oraz www.facebook.com/typefaces.
Na podstawie informacji firmy Heidelberg Polska Sp. z o.o.