17 marca br. w siedzibie Agfa Graphics w Mortsel odbyło się spotkanie prasowe poświęcone obecności firmy na targach drupa 2016. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu dziennikarzy branżowych z całego świata, którzy zapoznali się z nowościami i udoskonaleniami, wprowadzanymi przez belgijskiego producenta rozwiązań dla cyfrowego prepressu, specjalistycznego oprogramowania oraz wielkoformatowego druku inkjetowego.
Zaproszeni goście wzięli też udział w dedykowanych sesjach, poświęconych poszczególnym produktom w ofercie Agfa Graphics oraz zwiedzili centrum demonstracyjne, w którym „na żywo” prezentowane były pracujące plotery wielkoformatowe tego producenta. Całość zakończyła wspólna kolacja, podczas której dziennikarze mieli szansę na bezpośrednie rozmowy z przedstawicielami Agfa Graphics w mniej formalnej atmosferze. Z targową ofertą firmy, prezentowaną pod hasłem przewodnim „We Embody Print” („Ucieleśniamy druk”), będzie można zapoznać się odwiedzając jej stoisko w pawilonie 8A.
Spotkanie w Mortsel otworzył Stefaan Vanhooren – prezes Agfa Graphics, który zaprezentował obecną pozycję belgijskiej firmy na światowym rynku cyfrowego prepressu i wielkoformatowego druku cyfrowego. Ubiegły rok spółka zakończyła z przychodami w wysokości 1,36 mld euro, na co w 79% składała się sprzedaż rozwiązań dla przygotowalni, w 21% zaś – rozwiązań inkjetowych, oprogramowania oraz usług serwisowych. Geograficznie rozłożyła się ona następująco: Europa – 38%, region NAFTA – 27%, pozostałe kraje – 35%. Obecnie firma posiada oddziały prowadzące sprzedaż bezpośrednią w ponad 40. krajach, dysponuje pięcioma ośrodkami badawczo-rozwojowymi, dziewięcioma zakładami produkcyjnymi (zlokalizowanymi na czterech kontynentach) i zatrudnia ponad 3,6 tys. pracowników.
„Posiadając ponad 100 lat doświadczenia w dziedzinie obrazowania i będąc współtwórcą standardów przemysłowych PDF oraz JDF – jesteśmy obecnie światowym graczem nr 1 w obszarze filmów graficznych oraz dostawcą nr 1 dla rynku prepress w Europie i Ameryce Łacińskiej – mówił Stefaan Vanhooren. – Co druga gazeta ukazująca się na świecie powstaje z udziałem rozwiązań Agfa Graphics. Z kolei specjalistyczne oprogramowanie do zabezpieczeń znajduje zastosowanie przy produkcji większości papierów wartościowych”.
Następnie nakreślił wizję działalności Agfa Graphics, która zakłada bycie preferowanym partnerem na rynku rozwiązań prepress dla drukarń offsetowych, miejsce w pierwszej trójce dostawców zaawansowanych, bazujących na technice inkjet, rozwiązań wielkoformatowych dla segmentu Sign & Display oraz czołową pozycję na rynkach przemysłowego druku inkjetowego i publikacji mobilnych. „Aby ją zrealizować, potrzebna jest strategia, bazująca na innowacyjnych rozwiązaniach zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju – mówił. – W zakresie prepressu mam tu na myśli ciągły rozwój proekologicznych i niezawodnych technologii płyt CtP. W dziedzinie inkjetu – dalszą rozbudowę portfolio ploterów wielkoformatowych, jak również tworzenie nowych atramentów, zwłaszcza z myślą o zastosowaniach przemysłowych. Priorytetem w zakresie oprogramowania jest dla nas dalsze zwiększenie automatyzacji systemów workflow, rozwój publikacji mobilnych i systemów wydruków zabezpieczonych. Chcemy też stale dostosowywać realizowane przez nas procesy biznesowe do zmieniającej się sytuacji rynkowej i ewoluujących potrzeb oraz oczekiwań klientów” – podsumował prezes Agfa Graphics.
Prepress: Wartość dodana zgodnie z zasadą ECO³
Następnie głos zabrał Joan Vermeersch – wiceprezes Agfa Graphics ds. technologii, marketingu i rozwoju biznesu w dziale prepress. Zaprezentował on strategię firmy stworzoną z myślą o tym obszarze jej działalności, sygnowaną symbolem ECO³. „Nazwa ta pochodzi od początkowych liter trzech słów: ekonomia, ekologia i ekstra (wygoda w użytkowaniu) – tłumaczył. – Na te aspekty chcemy zwrócić największą uwagę, tworząc nowe i udoskonalając już istniejące rozwiązania dla cyfrowego prepressu. Według nas ekonomia to przede wszystkim: niższe koszty operacyjne, większa wydajność i automatyzacja, wyższe nakłady i dłuższy cykl żywotności wywoływarek, szybsze narządzanie maszyn i krótszy czas schnięcia wydruków oraz oszczędności w zużyciu farby. Pod hasłem ekologia rozumiemy wprowadzanie na rynek rozwiązań eliminujących bądź minimalizujących zużycie chemii, minimalizację ilości generowanych odpadów, eliminację wody, redukcję zużycia energii oraz stosowanie materiałów odnawialnych. „Ekstra” wygoda dla naszych klientów ma objawiać się w niższych kosztach eksploatacji i konserwacji urządzeń, większej stabilności procesów, eliminacji zmiennych wpływających na ich niezawodność, wyższej automatyzacji oraz redukcji w obszarze użytkowania i magazynowania chemikaliów”.
Nowości dla przygotowalni gazetowej
Joan Vermeersch podkreślał, że Agfa Graphics nadal chce być preferowanym partnerem dla drukarń gazetowych z całego świata: „Rynek ten jest dla nas bardzo ważny. Z raportu WAN-IFRA za 2015 rok wynika, że dzienny nakład gazet ukazujących się w skali całego świata wynosi ok. 680 mln egzemplarzy, zaś ich baza czytelnicza to 2,7 mld osób. W związku z tym stale inwestujemy w rozwiązania dla tego segmentu rynkowego, przede wszystkim w bezchemiczne płyty fotopolimerowe naświetlane w technologii fioletowej”.
Z myślą o drukarniach i wydawcach prasowych odwiedzających targi drupa 2016, Agfa Graphics będzie promować tu proekologiczne, bezchemiczne płyty fotopolimerowe N95-VCF, których wytrzymałość sięga 400 tys. odbitek. Ich obróbka następuje w dedykowanym urządzeniu czyszcząco-gumującym Attiro VHS. W jego przypadku całkowicie wyeliminowano zużycie wody, zaś ilość gumy niezbędnej do wytworzenia formy drukowej jest – jak zapewnia Agfa Graphics – najniższa spośród innych rozwiązań konkurencyjnych. Nowością firmy w portfolio gazetowym jest naświetlarka Advantage N-PL, wyposażona w paletowy system podawania płyt, zwiększający jej wydajność. Urządzenie w ciągu godziny naświetla do 400 płyt/h, zaś wspomniany system umożliwia nieprzerwaną obsługę nawet 3100 płyt.
Z myślą o rynkach rozwijających się Agfa Graphics wprowadza na rynek nową, kompaktową naświetlarkę gazetową Avdantage-N Essentials, także bazującą na technologii lasera fioletowego. Oferuje ona – zdaniem producenta – maksymalną elastyczność i optymalizację kosztów związanych z inwestycją. Jest przy tym kompatybilna z oferowanymi przez Agfa Graphics bezchemicznymi płytami fotopolimerowymi oraz urządzeniami do ich finalnej obróbki.
Nowe rozwiązania prepress dla druku akcydensowego
W segmencie druku akcydensowego jedną z najważniejszych premier belgijskiego producenta będzie bezodczynnikowa płyta Azura TU w formacie VLF o grubości 0,4 mm. „Dzięki temu jedna z najchętniej kupowanych na świecie płyt bezchemicznych stanie się dostępna dla drukarń arkuszowych, bazujących na formatach 6-up i 7-up, które z jednej strony specjalizują się w wielkoformatowej produkcji plakatów, z drugiej – coraz chętniej korzystają z technologii web-to-print” – podkreślał prelegent.
Nowością jest też system czyszcząco-gumujący Azura CX150, dostosowany do płyt w formacie VLF. „Generuje on minimalną ilość odpadów dzięki zoptymalizowanemu zużyciu gumy. Wyeliminowaliśmy w nim jednocześnie w 100% zużycie wody. Dla wygody użytkowania żywotność kąpieli została zwiększona do 7 tys. m2 płyt”.
Podczas targów firma będzie również promować niedawno wprowadzoną na rynek bezprocesową płytę termoczułą Azura TE. „Jest ona unikalna z uwagi na wysoki kontrast i możliwość pracy przy świetle dziennym – podkreślał Joan Vermeersch. – Oferuje przy tym bardzo wysoką ostrość obrazu oraz zapewnia szybkie osiągnięcie pierwszej odbitki nakładowej”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com