W ostatnich latach wiele się mówi na temat śmierci plakatu. Wiszące na ścianach wydruki są zastępowane przez ekspresyjne animowane obrazy, a głównym źródłem pilnych wiadomości stają się media społecznościowe. Te zjawiska nie oznaczają jednak, że plakat jest skończony. Świadczą tylko o jego remediacji.
Plakatów nie widuje się wyłącznie na ścianach. Wiele z nich zyskało przecież sławę dzięki temu, że zostały dostrzeżone przez media i trafiły na pierwsze strony gazet lub do filmów. Wystawa z okazji 50-lecia Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie skupia się właśnie na sposobie ukazania plakatu w sztuce, w mediach oraz na wszechobecnych ekranach cyfrowych, zgłębiając jego przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Plakat – remediacje, wystawa główna
Muzeum Plakatu w Wilanowie
Stanisława Kostki Potockiego 10/16
11 czerwca – 25 września 2016
Nawiązując do otaczającej nas rzeczywistości, wystawie będzie towarzyszył, jak zawsze konkurs. Tym razem uczestnicy będą animować kanoniczne dzieła ze sztuki plakatu takie jak: “Dylan” Miltona Glasera czy “Save the Human Rights” Finna Nygaarda. Jury wybierze 10 najlepszych prac, które zostaną włączone w wystawę. Więcej o konkursie już wkrótce na stronie www.biennale.postermuseum.pl
Drugą jubileuszową wystawą będzie wystawa retrospektywna poświęcona tradycji tej imprezy w latach 1966–2014. W Salonie Akademii warszawskiej ASP, (kurator Zdzisław Schubert przedstawi dorobek Biennale na przestrzeni półwiecza. Wybór ten uwzględniać będzie nie tylko laureatów poszczególnych kategorii konkursowych, ale także najciekawsze prace, które pojawiły się w ramach tej imprezy, wpisując się na trwale w kanon projektowania graficznego drugiej połowy XX w.
Na podstawie informacji STGU