Miniony rok był dla API Folie Polska – rodzimego oddziału brytyjskiego producenta specjalistycznych folii i laminatów, niezwykle ważny. Firma pozyskała w nim kilku ważnych klientów z segmentu opakowań i etykiet, wzmocniła swojej struktury osobowe, podjęła też szereg inicjatyw zmierzających do zacieśnienia relacji ze swoimi klientami i ich zleceniodawcami. Wiele realizowanych działań miało zbudować odpowiedni wizerunek marki API – stąd udział w wydarzeniach o charakterze targowym i konferencyjnym. Rok został zwieńczony przystąpieniem API Folie Polska do organizacji ECMA Polska, zrzeszającej rodzimych producentów opakowań kartonowych, firmy przetwórcze wykorzystujące karton, jak również ich partnerów technologicznych i dostawców.
Mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska: „Rok 2016 był dla nas niezwykle ważny, można by rzec – wręcz przełomowy. Był to bowiem okres budowania i wzmacniania naszych struktur osobowych, a warto podkreślić, że API Group jest jedynym producentem folii i laminatów, który jest obecny w naszym kraju nie za pośrednictwem dystrybutora, ale zdecydował się otworzyć tu własny oddział. Obecnie zatrudniamy w Polsce około dziesięciu osób. Część z nich zajmuje się konfekcjonowaniem produktów marki API w naszym podwarszawskim zakładzie. Mamy także kadrę sprzedażową oraz wykwalifikowanych specjalistów-techników, którzy służą klientom swoją wiedzą i fachowym doradztwem. Na ten ostatni aspekt chciałabym zwrócić szczególną uwagę: naszą misją jest bycie nie tylko firmą produkującą i sprzedającą folie oraz laminaty, ale partnerem dla ich użytkowników, wspierającym klienta zarówno przy doborze, wdrożeniu, jak też rozwiązywaniu ewentualnych problemów technicznych”.
Systematyczny wzrost udziałów rynkowych
Polscy klienci zdają się dostrzegać podejście API Folie Polska, bo liczba użytkowników produktów tej marki systematycznie rośnie. W ubiegłym roku do tego grona dołączyły kolejne drukarnie, specjalizujące się w produkcji opakowań i etykiet. Część z nich zdecydowała się na zorganizowanie w swoich zakładach dedykowanych spotkań z przedstawicielami API Group, m.in. z Davidem Petersem – Business Development Managerem w jej brytyjskiej centrali. „Wizyty Davida Petersa zaczynają być dobrem niezwykle pożądanym, nie tylko ze strony naszych klientów, ale także zleceniodawców, projektantów czy agencji reklamowych – przyznaje Katarzyna Kozińska. – Warto bowiem podkreślić, że nie są to zwykłe spotkania szkoleniowe czy technologiczne, ale są również bardzo kreatywne. Prelegent przekazuje pomysły i dzieli się wiedzą o dostępnych na rynku rozwiązaniach i materiałach. David Peters odwiedza klienta, by zainspirować go do pewnych działań, uzmysłowić istniejące możliwości, jednym słowem – otworzyć oczy na różne nowe perspektywy”.
W ubiegłym roku odwiedził on Polskę kilka razy, mając zawsze wypełniony kalendarz spotkań. Znalazł jednak czas, by przeprowadzić prezentację także dla uczniów warszawskiego Zespołu Szkół nr 31 im. J. Kilińskiego, kształcących się na kierunku „Technik organizacji reklamy” oraz podejmujących – w ramach tutejszego liceum ogólnokształcącego – zagadnienia związane z projektowaniem plastycznym. „Ten rok przyniesie kolejne wizyty Davida Petersa, z których pierwsza odbędzie się już w lutym – mówi Katarzyna Kozińska. – Kolejną zaplanowaliśmy przy okazji kwietniowych targów Packaging Innovations”.
Liczna obecność na wydarzeniach branżowych
API Folie Polska pojawi się na tej wystawie, dedykowanej innowacyjnym rozwiązaniom opakowaniowym, po raz drugi. Obecność na jej ubiegłorocznej edycji okazała się na tyle owocna, m.in. pod względem wizerunkowym, że kierownictwo firmy bez wahania zdecydowało się na udział także w roku bieżącym. Warto dodać, że API Folie Polska aktywnie uczestniczyła także w innych wydarzeniach branżowych, m.in. w 11. konferencji „Etykiety samoprzylepne – nowe technologie” (zorganizowanej przez wydawnictwo Polski Drukarz) czy 6. Ogólnopolskich Warsztatach Hot-stamping (zorganizowanych przez firmę Grawer Polska).
Niezwykle aktywna była również centrala API Group, uczestnicząc w wielu wydarzeniach targowych i seminaryjnych, m.in. Labelexpo Americas, Luxe Pack Monaco czy Luxury Packaging. W ramach towarzyszącego ostatniej z wymienionych wystaw konkursu Luxury Packaging Awards firma API Group znalazła się na krótkiej liście przedsiębiorstw nominowanych w kategorii przeznaczonej dla dostawców. Podłoża marki API były też obecne na najważniejszej ubiegłorocznej imprezie dedykowanej dla branży poligraficznej – targach drupa 2016. Na stoisku Manroland Sheetfed w prezentacjach nowej maszyny drukującej wykorzystywano specjalistyczną folię do cold-stampingu TU stworzoną przez API.
Rozbudowa struktur kluczem do dalszego rozwoju
Rozwój nowych produktów, które były z powodzeniem promowane na wszystkich ww. imprezach, nie byłby możliwy bez aktywnych działań R&D oraz konsekwentnej rozbudowy struktur API Group. Ubiegły rok przyniósł dwa ważne wydarzenia w tym zakresie: przejęcie od Hazen Paper Company zakładów laminowania tektury w amerykańskim Osgood oraz akwizycję holenderskiej firmy Amsterdam Metallized Products, specjalizującej się w produkcji podłoży do uszlachetniania opakowań, m.in. papierów metalizowanych, materiałów kartonowych i foliowych.
Zwieńczeniem działań polskiego oddziału API Group było jego przystąpienie do struktur ECMA Polska – zrzeszenia rodzimych producentów opakowań kartonowych, firmy przetwórcze wykorzystujące karton, jak również ich partnerów technologicznych i dostawców. „Mamy nadzieję, że wszystkie podejmowane przez nas inicjatywy są dostrzegane przez rynek, a zwłaszcza przez naszych obecnych i potencjalnych klientów. Już dziś mogę zadeklarować, że w roku 2017 będziemy równie aktywni, zarówno w kontekście działań techniczno-szkoleniowych, jak też marketingowych. Chcemy również wyjść z częścią naszej oferty, m.in. z foliami pigmentowymi, poza tradycyjne dla nas segmenty produkcji opakowań i etykiet. Podłoża te mogą bowiem znaleźć zastosowanie w różnych branżach, m.in. farmaceutycznej, instalacyjnej czy samochodowej. Liczymy zatem, że dla API Folie Polska, jak też dla całej grupy API właśnie rozpoczęty rok będzie co najmniej tak udany, jak minione dwanaście miesięcy” – podsumowuje Katarzyna Kozińska.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com