Pareto Print, z siedzibą w Twerze, to największa i najbardziej zaawansowana technologicznie drukarnia dziełowa w Rosji. Zlokalizowana przy głównej arterii komunikacyjnej łączącej Moskwę z Sankt Petersburgiem, firma ta posiada 18-procentowy udział w rosyjskim rynku wydawniczym – miesięcznie produkuje się tu 5,5-6 mln egzemplarzy książek i magazynów. W ubiegłym roku kierownictwo Pareto Print podjęło decyzję o wdrożeniu bezprocesowych płyt Kodak Sonora, co uczyniło firmę największym na świecie ich użytkownikiem. Z tej okazji w ostatnim czasie odbyło się w jej siedzibie spotkanie branżowe, w którym wzięli udział wybrani klienci drukarni i przedstawiciele firmy Kodak.
Pareto Print to jeden z rosyjskich liderów w zakresie produkcji dziełowej. Poza znaczącymi udziałami w rynku krajowym, firma drukuje 30% podręczników i 10% pozostałych książek, jakie ukazują się w Kazachstanie. Jest też partnerem handlowym dla wielu wydawców z kilku innych krajów b. Związku Radzieckiego.
„Firma Pareto Print powstała w roku 2008, gdy zauważyliśmy, że stale wzrasta ilość zleceń realizowanych dla rosyjskich odbiorców przez drukarnie zagraniczne. Przyczyna takiego stanu rzeczy była prosta: w owym czasie większość tutejszych zakładów poligraficznych nie była w stanie spełnić oczekiwań wydawców pod względem jakości, zarówno w obszarze drukowania, jak i oprawy. Z tego względu postanowiliśmy zainestować w najnowsze i najbardziej rozbudowane rozwiązania technologiczne. Było dla nas jasne, że aby osiągnąć sukces, musimy posiadać sprzęt i oferować jakość co najmiej dorównującą tej zapewnianej przez drukarnie z Niemiec czy Włoch. Strategia okazała się słuszna – w rezultacie niemal wszystkie zamówienia ze strony rosyjskich wydawców, które chociaż w części uwzględniają drukowanie w kolorze, trafiają do nas” - mówi Pawel Arseniev, prezes zarządu Pareto Print.
Szybka ścieżka wzrostu
Obecnie drukarnia zajmuje powierzchnię 25 tys. m2, jej siedziba obejmuje m.in. budynki magazynowe i administracyjne. Dominującą produkcją są tu książki, ale Pareto Print nie stroni od przyjmowania zamówień na kolorowe magazyny. W skład parku sprzętowego firmy wchodzi osiem arkuszowych i cztery zwojowe maszyny offsetowe. W zakresie introligatorni firma posiada dwie linie do oprawy twardej, zapewniające wydajność rzędu 2,5 mln książek miesięcznie. Sprzęt do oprawy miękkiej pozwala na wyprodukowanie kolejnych 2,2 mln egzemplarzy książek. Potencjał produkcyjny Pareto Print uzupełniają maszyny do oprawy broszurowej, które umożliwiają wykonanie 2,5 mln tego typu produktów poligraficznych miesięcznie.
700-osobowa załoga drukarni pracuje przez całą dobę na cztery zmiany, 365 dni w roku. Jednak na tym kierownictwo drukarni nie poprzestaje – w planach jest dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Obecnie trwa budowa nowej hali produkcyjnej, w której w niedalekiej przyszłości będą drukowane książki z zakresu literatury młodzieżowej. W planach jest jeszcze jeden budynek, tym razem o powierzchni 1500 m2.
„Tereny, których jesteśmy właścicielem, pozwalają myśleć o znaczącym rozwoju pod względem powierzchni niezbędnej do celów produkcyjnych. Nasze udziały w rosyjskim rynku już dziś są znaczące, co sprawia, że – w naturalny sposób – poszukujemy możliwości wzrostu na rynkach zewnętrznych. Zlecenia od klientów z Europy Zachodniej są póki co nieliczne, ale chcemy zmienić ten stan rzeczy. W ciągu najbliższych dwóch lat planujemy zwiększyć udział prac realizowanych na eksport do 30%” - mówi Pawel Arseniev.
W związku z tymi planami Pareto Print jest na etapie uruchamiania kilku biur sprzedaży w wybranych krajach Europy. Firma chce zacząć swoje działania handlowe od Austrii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, a stamtąd – skierować się również do potencjalnych klientów ze Szwajcarii czy Holandii.
Najwyższej jakości przygotowalnia CTP bazująca na rozwiązaniach Kodak
Produkcja na taką skalę wymaga sprzętu i rozwiązań technologicznych zapewniających pełną sprawność działania - dotyczy to także przygotowalni. Rosyjska drukarnia zaufała w tym obszarze firmie Kodak, która latem ubiegłego roku wdrożyła tu bezprocesowe płyty termiczne Kodak Sonora XP. Z uwagi na ich wysokie zużycie przez Pareto Print, szacowane na 300 tys. m2 w skali roku, decyzja ta miała charakter strategiczny.
„Nie było to z naszej strony zwykłe zagranie marketingowe: byliśmy przekonani o korzyściach płynących z zastosowania płyt bezprocesowych, chociaż nasi rosyjscy klienci nie dbają szczególnie o ich aspekt ekologiczny. Gdy firma NCL – lokalny dystrybutor marki Kodak – zorganizowała dla nas prezentację możliwości, jakie drzemią w płytach bezprocesowych, z miejsca przekonaliśmy się, że w naszym przypadku ich wdrożenie przyniesie ogromne korzyści. Płyty te zapewniają bowiem niezwykle stabilny i przewidywalny proces, co w dużej mierze wynika z wyeliminowania chemii do wywoływania i szeregu zmiennych związanych z tym etapem produkcji form drukowych. W rezultacie w sposób znaczący wzrosła nasza wydajność, natomiast w analogicznym stopniu obniżyliśmy koszty. Przy naszym poziomie zużycia płyt oszczędności wynikające z wdrożenia technologii bezprocesowej Kodaka są ogromne” - kontynuuje prezes Pareto Print.
Płyty są naświetlane w dwóch wielkoformatowych systemach: Kodak Magnus VLF 4570 Quantum Z-speed oraz Magnus VLF S4 5183Q Z-speed, które zostały wyposażone w moduły MCU mieszczące do 300 płyt każdy. Naświetlarki są sterowane systemem workflow Kodak Prinergy, wyposażonym m.in. w opcje Color Management (zarządzania barwą) i Ink Optimizer (optymalizacji zużycia farby).
Brad Kruchten, prezes Kodak Print Systems Division, tak komentuje fakt, że obecnie największy w skali świata użytkownik płyt Sonora to firma z Rosji: „Jestem przekonany, że główna przesłanka za konwersją na płyty bezprocesowe to wizja właścicieli Pareto Print oraz nisza rynkowa, jaką ta drukarnia dla siebie znalazła. Na całym świecie jest wiele drukarń, których park sprzętowy ewoluował na przestrzeni dziesięcioleci. Z uwagi na fakt, że Pareto Print to relatywnie młoda firma – założona w 2008 roku – każde rozwiązanie przez nią posiadane jest zaawansowane technologicznie. To zaś w znaczący sposób pomogło wdrożyć zupełnie nowy proces produkcji form drukowych. Zdumiewająca skala działalności tej firmy również odgrywa tu dużą rolę. Uproszczony proces i zoptymalizowana obsługa nabierają ogromnego znaczenia przy tak wysokim zużyciu, więc płyty bezprocesowe były niejako naturalnym wyborem Pareto Print. Dla drukarni aspirującej do miana czołowego międzynarodowego gracza jedynym logicznym wyjściem jest wdrażanie najbardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku”.
Kodak Sonora – międzynarodowy sukces z ekonomią i ekologią w tle
Brak Kruchten dodaje, że bezprocesowe płyty Sonora zdobywają coraz większą popularność na całym świecie, więc Rosja nie jest tu wyjątkiem: „Największe zainteresowanie tą technologią początkowo odnotowywaliśmy we Francji, a następnie w kolejnych krajach europejskich. Ważnym graczem na rynku płyt bezprocesowych od lat pozostaje Brazylia, podobnie jak Stany Zjednoczone – obecnie najszybciej rozwijający się rynek w kontekście sprzedaży płyt Sonora. W ostatnim czasie wprowadziliśmy je także na rynek japoński – oddźwięk ze strony tamtejszych drukarzy był bardzo pozytywny”.
Zdaniem firmy Kodak ważną rolę w tym sukcesie odgrywa lokalizacja zakładów produkujących płyty Sonora oraz fakt, że mogą one zostać dostarczone do klientów w krótkim terminie. Choć, jak zaznacza prezes Kodak Print Systems Division, nie zawsze tak było: „Początkowo nie byliśmy w stanie sprostać wszystkim napływającym zamówieniom. W Europie płyty bezprocesowe zaczęły być wytwarzane jako pierwsze, w zakładach Osterode w Niemczech. Następnie uruchomiliśmy ich produkcję w Chinach. Obecnie jest ona realizowana także w USA, co otworzyło przed nami zupełnie nowe możliwości jeżeli chodzi o ekspansję na rynek amerykański. Tak naprawdę zajęło nam aż pięć lat, zanim technologia ta została powszechnie przyjęta – dzięki temu dziś odnotowujemy niezwykle szybki wzrost sprzedaży płyt Sonora”.
Sonora: systematycznie rosnące udziały rynkowe
Kierownictwo Print Systems Division zakłada, że w ciągu trzech lat płyty bezprocesowe z rodziny Sonora będą stanowić 1/3 całego wolumenu płyt sprzedawanych przez Kodak. Mówi Brad Kruchten: „Szczególnie duży potencjał dotrzegamy wśród firm opakowaniowych oraz innych, wykorzystujących technologię druku UV. Są wśród nich znaczące drukarnie internetowe, które ją wdrażają z myślą o pracach niskonakładowych. Potrzebują technologii UV, gdyż zapewnia ona szybkie schnięcie wydruków. Tu w dłuższej perspektywie widzimy bardzo duży potencjał”.
Prezes Kodak Print Systems Division wspomina też o trudnościach z jakimi boryka się współczesna branża poligraficzna: „Nie zaprzeczam, że przed drukarniami stoją liczne wyzwania, jednak wciąż jest na rynku wiele obszarów o bardzo dużym potencjale wzrostu. W tym kontekście – poza drukarniami opakowaniowymi i innymi, wykorzystującymi technologię UV – warto wspomnieć o zakładach specjalizujących się w produkcji dziełowej. Spotkało je w ostatnich latach wiele zawirowań, spowodowanych m.in. ekspansją e-booków, ale obecnie są one znowu pełne zamówień. Innym segmentem, który systematycznie się rozwija, jest direct mail, który doskonale wykorzystuje synergię między tradycyjnymi, drukowanymi kampaniami reklamowymi, a możliwościami jakie oferują kanały online”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com