Druga, pozycja z serii „Estetyka Książki” porusza znaczenie formy i treści książki w komunikacji. Roland Reuß przedstawia i analizuje projekty i rozwiązania typograficzne, metody oprawy i wyroby papiernicze. Bada jak zmieniała się relacja między treścią a formą książki w ciągu ostatnich 200 lat.
Niniejszy esej koncentruje się na zagadnieniu właściwej ergonomii książki, która jest i pozostaje najważniejszym elementem przekazu tradycji kulturowej i nie może być zastąpiona przez media cyfrowe ze względu na swój haptyczny i zmysłowy wymiar.
Tytuł przywołuje słynny esej Paula Valéry'ego, który stwierdził, że idealna książka jest perfekcyjną maszyną do czytania. Dobra typograficznie książka pozwala na maksymalną oszczędność energii i czasu podczas czytania!
Roland Reuß (ur. 1958) studiował germanistykę, historię, filozofię i muzykologię na Uniwersytecie w Heidelbergu. Współzałożył działający w ramach tej uczelni Instytut Krytyki Tekstu. Od 2007 roku jest profesorem literaturoznawstwa na Uniwersytecie w Heidelbergu, a od 2008 roku profesorem honorowym edytorstwa naukowego na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie. Razem z Peterem Staenglem był redaktorem historyczno-krytycznej edycji dzieł Franza Kafki oraz brandenburskiego wydania dzieł Heinricha von Kleista. Szerszej publiczności dał się poznać jako inicjator »apelu heidelberskiego« skierowanego przeciwko Google Books i open access. Jego najnowsze publikacje to: Das Ende der Hypnose. Vom Netz und zum Buch (2012), Fors. Der Preis des Buches und sein Wert (2013) oraz Philologie als Rettung (2016).
przekład: Paweł Piszczatowski
redaktor prowadzący: Robert Oleś
format: 130×205 mm, stron 92
oprawa broszurowa ze skrzydełkami (otabind), blok szyty nićmi
Cena promocyjna 26 zł + koszt 15 zł (kurier), w sprzedaży od 4 grudnia 2017
Na podstawie informacji firmy d2d.pl