No­wa ksi­ążka pt. „Ar­ty­stycz­ne tech­ni­ki gra­ficz­ne” Ja­ku­ce­wi­cza i Kha­dzhy­no­vejPoprzedni artykuł 

Ko­lej­na mo­no­gra­fia Ste­fa­na Ja­ku­ce­wi­cza i Svi­tla­ny Kha­dzhy­no­vej pt. „Ar­ty­stycz­ne tech­ni­ki gra­ficz­ne” zo­sta­ła po­my­śla­na ja­ko prze­wod­nik po ar­ty­stycz­nych tech­ni­kach dru­ko­wa­nia dla przy­szłych in­ży­nie­rów – stu­den­tów szkół tech­nicz­nych na kie­run­kach zwi­ąza­nych z pa­pier­nic­twem i po­li­gra­fią. Ale za­in­te­re­su­je ta­kże wszyst­kich pa­sjo­na­tów gra­fi­ki i hi­sto­rii sztu­ki.

W pra­cy po­zna­my pod­sta­wo­we tech­ni­ki wy­pu­kłe (m.in. ka­mie­nio­ryt, drze­wo­ryt, li­no­ryt), wklęsłe (m.in. mie­dzio­ryt, sta­lo­ryt, mez­zo­tin­ta, akwa­for­ta, akwa­tin­ta), pła­skie (m.in. li­to­gra­fia, of­f­set au­tor­ski, świa­tło­druk) czy far­bo­prze­ni­kal­ne (si­to­druk). Ksi­ążka po­sia­da bo­ga­ty ma­te­riał ilu­stra­cyj­ny.

Z Wpro­wa­dze­nia:

Ar­ty­stycz­ne tech­ni­ki po­wie­la­nia obra­zu w języ­ku uży­wa­nym przez ar­ty­stów na­zy­wa­ne są gra­fi ką warsz­ta­to­wą lub ar­ty­stycz­ny­mi tech­ni­ka­mi dru­ko­wa­nia. Część z nich na­le­ży trak­to­wać ja­ko hi­sto­rycz­ne tech­ni­ki po­wie­la­nia obra­zu. Mia­ły one za za­da­nie po­wie­la­nie ory­gi­na­łów ar­ty­stycz­nych bądź słu­ży­ły do roz­po­wszech­nia­nia ory­gi­na­łów ma­lar­skich lub gra­fi cznych. Re­pro­duk­cja poligra­fi czna opar­ta o fotogra­fi ę i elek­tro­nicz­ne prze­twa­rza­nie obra­zu nie ma jesz­cze stu pi­ęćdzie­si­ęciu lat. W zwi­ąz­ku z tym do po­wie­la­nia (roz­mna­ża­nia) te­go, co dziś uzy­sku­je­my w pro­ce­sie dru­ko­wa­nia, nie­zbęd­ne by­ły hi­sto­rycz­ne ar­ty­stycz­ne me­to­dy po­wie­la­nia obra­zu. Niek­tóre z tych tech­nik sto­so­wa­ne są na­wet dzi­siaj ja­ko tech­ni­ki prze­my­sło­we. Są to: sta­lo­ryt, świa­tło­druk i si­to­druk. Monogra­fi a, którą Pa­ństwu pro­po­nu­je­my, ma być prze­wod­ni­kiem po ar­ty­stycz­nych tech­nikach dru­ko­wa­nia dla stu­den­tów stu­diu­jących w szko­łach tech­nicz­nych (a wi­ęc dla przy­szłych in­ży­nie­rów) na kie­run­kach zwi­ąza­nych z pa­pier­nic­twem i poligra­fi ą. Mo­że być po­moc­na pa­sjo­na­tom hi­sto­rii sztu­ki, ale w żad­nym wy­pad­ku nie pre­ten­du­je do na­ucza­nia hi­sto­ry­ków sztu­ki. Monogra­fi a zo­sta­ła na­pi­sa­na przez dwo­je in­ży­nie­rów po­li­gra­fów, a nie hi­sto­ry­ków sztu­ki.

Pu­bli­ka­cję mo­żna na­być przez stro­ne Wy­daw­nic­twa Po­li­tech­ni­ki Łódz­kiej

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji ZTP WIP PW

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści