Ag­fa Gra­phics PSO: kom­plek­so­wa stan­da­ry­za­cja dru­ko­wa­nia of­f­se­to­we­goPoprzedni artykuł 

Maciej Baur - Product Manager w polskim oddziale Agfa Graphics oraz certyfikowany ekspert UGRA
Ma­ciej Baur – Pro­duct Ma­na­ger w pol­skim od­dzia­le Ag­fa Gra­phics oraz cer­ty­fi­ko­wa­ny eks­pert UGRA

Od pew­ne­go cza­su w ofer­cie pol­skie­go od­dzia­łu Ag­fa Gra­phics znaj­du­je się pa­kiet usług umo­żli­wia­jących kom­plek­so­wą stan­da­ry­za­cję dru­ko­wa­nia of­f­se­to­we­go. Ba­zu­je on na wy­tycz­nych, sfor­mu­ło­wa­nych w ra­mach stan­dar­du PSO (Pro­zess Stan­dard Of­fset­druck), za­twier­dzo­nych przez szwaj­car­ską or­ga­ni­za­cję UGRA.

Ze stro­ny Ag­fa Gra­phics za przy­go­to­wa­nie pro­ce­dur i pro­ce­sów umo­żli­wia­jących pe­łną bądź częścio­wą stan­da­ry­za­cję dzia­łań w za­kre­sie pre­pres­su oraz dru­ko­wa­nia od­po­wia­da Ma­ciej Baur – cer­ty­fi­ko­wa­ny eks­pert UGRA. Usłu­ga jest skie­ro­wa­na do wszyst­kich za­kła­dów po­li­gra­ficz­nych, ba­zu­jących na tech­ni­ce of­f­se­to­wej (ar­ku­szo­wej bądź zwo­jo­wej), którym – po­przez wpro­wa­dze­nie od­po­wied­nich stan­dar­dów – za­le­ży na po­pra­wie sta­bil­no­ści pro­duk­cji i we­wnętrz­ne­go bez­pie­cze­ństwa dzia­łań, a fi­nal­nie – na zwi­ęk­sze­niu ja­ko­ści i wy­daj­no­ści.

Wśród dru­ka­rń of­f­se­to­wych Ag­fa Gra­phics zna­na jest przede wszyst­kim z za­awan­so­wa­nych roz­wi­ązań pre­pres­so­wych, obej­mu­jących opro­gra­mo­wa­nie work­flow, sys­te­my CtP oraz ma­te­ria­ły eks­plo­ata­cyj­ne, w tym pły­ty. Fir­ma po­sia­da w port­fo­lio rów­nież środ­ki che­micz­ne, znaj­du­jące za­sto­so­wa­nie w dzia­le pre­press oraz w ha­li ma­szyn. W ra­mach współpra­cy ze swo­imi klien­ta­mi ofe­ru­je też fa­cho­we do­radz­two, m.in. w za­kre­sie pro­ce­sów i pro­ce­dur, umo­żli­wia­jących utrzy­ma­nie wła­ści­wych wa­run­ków dru­ko­wa­nia, a w efek­cie – osi­ągni­ęcie wy­ższej wy­daj­no­ści i re­duk­cję kosz­tów. Ten ostat­ni aspekt nie­daw­no zo­stał roz­bu­do­wa­ny o jesz­cze je­den ele­ment – pro­fe­sjo­nal­ne przy­go­to­wa­nie do wdro­że­nia „do­brych prak­ty­k”, zgod­nych z za­le­ce­nia­mi PSO – które w naj­bar­dziej roz­bu­do­wa­nym wa­rian­cie po­zwa­la dru­kar­ni sta­rać się o cer­ty­fi­kat UGRA.

PSO: ci­ągła kon­tro­la ja­ko­ści w ca­łym pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym
„Pod­sta­wo­wym za­ło­że­niem PSO jest kon­tro­la pro­ce­su, a do­ce­lo­wo – je­go efek­tów – mówi Ma­ciej Baur, Pro­duct Ma­na­ger w pol­skim od­dzia­le Ag­fa Gra­phics, po­sia­da­jący od 2016 ro­ku sta­tus cer­ty­fi­ko­wa­ne­go eks­per­ta UGRA. – Ma­my tu za­tem do czy­nie­nia ze swe­go ro­dza­ju „zbio­rem do­brych prak­ty­k”, uła­twia­jących prze­ło­że­nie wie­lu for­mal­nych norm ISO (w tym ISO 12647–2, od­no­szącej się do dru­ko­wa­nia of­f­se­to­we­go) na co­dzien­nie funk­cjo­no­wa­nie za­kła­du po­li­gra­ficz­ne­go. Wdro­że­nie PSO to za­tem nic in­ne­go, jak prze­tłu­ma­cze­nie kon­kret­nych, „su­chy­ch” norm na ich prak­tycz­ne uży­cie w ce­lu osi­ągni­ęcia efek­tów opi­sa­nych w ty­chże nor­ma­ch”.

Po­za wcze­śniej wspo­mnia­ną kon­tro­lą, ich im­ple­men­ta­cja przy­no­si też in­ne, wy­mier­ne ko­rzy­ści: wy­mia­nę wie­dzy i do­świad­czeń pra­cow­ni­ków fir­my (tzw. cros­s-tra­ining), lep­szą ko­mu­ni­ka­cję mi­ędzy ni­mi (a w efek­cie po­pra­wę współpra­cy osób za­trud­nio­nych w przy­go­to­wal­ni i w ha­li ma­szyn), opty­ma­li­za­cję pro­ce­sów, zwi­ęk­sze­nie ja­ko­ści pro­duk­cji (m.in. dzi­ęki ła­twe­mu dia­gno­zo­wa­niu ewen­tu­al­nych pro­ble­mów), jed­no­li­to­ść od­bi­tek prób­nych i na­kła­do­wych (co eli­mi­nu­je ko­niecz­no­ść ak­cep­to­wa­nia prac przy ma­szynie), a ta­kże ich po­do­bie­ństwo w przy­pad­ku gdy na­kład dru­ko­wa­ny jest w różnych lo­ka­li­za­cjach oraz re­duk­cję strat ma­te­ria­ło­wych (co wpły­wa na pro­eko­lo­gicz­no­ść) i cza­so­wych (zwi­ęk­sza­jących wy­daj­no­ść za­kła­du).

Stan­da­ry­za­cja dla ka­żde­go
Ofer­ta Ag­fa Gra­phics w za­kre­sie usług stan­da­ry­za­cji jest bar­dzo ela­stycz­na i skie­ro­wa­na do mo­żli­wie naj­szer­sze­go gro­na dru­ka­rń of­f­se­to­wych. Ba­zu­jąc na wy­tycz­nych PSO, wdro­że­nie mo­że mieć cha­rak­ter kom­plet­ny (np. gdy fir­ma ubie­ga się o cer­ty­fi­kat UGRA) bądź też częścio­wy. „Ma­my za so­bą dzia­ła­nia zwi­ąza­ne z ka­li­bra­cją ma­szyn i stan­da­ry­za­cją pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych w dru­kar­niach o różnym pro­fi­lu, pra­cu­jących za­rów­no na ar­ku­szo­wych jak i zwo­jo­wych ma­szynach of­f­se­to­wych – kon­ty­nu­uje Ma­ciej Baur. – Ich wspól­ną ce­chę sta­no­wią wy­tycz­ne nor­my ISO 12647–2. Za­kres pro­ce­sów, a w efek­cie ob­jętych stan­da­ry­za­cją ob­sza­rów pro­duk­cji, mo­że być różno­rod­ny i do­pa­so­wa­ny do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb da­ne­go za­kła­du po­li­gra­ficz­ne­go”. Nie­za­le­żnie od przy­jęte­go wa­rian­tu, ofer­ta Ag­fa Gra­phics w tym za­kre­sie obej­mu­je szko­le­nia, wdro­że­nie pro­ce­dur i po­moc tech­nicz­ną. Pra­cow­ni­cy dru­kar­ni uczest­ni­czą za­rów­no w se­mi­na­riach (gdzie pre­zen­to­wa­ne są teo­re­tycz­ne pod­sta­wy PSO), jak i w prak­tycz­nych warsz­ta­tach (uwzględ­nia­jących pro­ce­sy pre­pres­su, pro­ofin­gu i dru­ko­wa­nia). Mo­du­ły szko­le­nio­we z ca­łe­go pro­gra­mu mo­żna łączyć w ta­ki spo­sób, by opty­mal­nie spe­łnia­ły wy­mo­gi klien­ta.

db Print Pol­ska: kom­plek­so­wa stan­da­ry­za­cja we­dług za­le­ceń UGRA
W naj­bar­dziej roz­bu­do­wa­nej wer­sji, tj. gdy fir­ma ubie­ga się o cer­ty­fi­kat UGRA, wdro­że­niu od­po­wied­nich pro­ce­dur, a fi­nal­nie – au­dy­to­wi pod­le­ga­ją na­stępu­jące ele­men­ty dzia­łal­no­ści dru­kar­ni: or­ga­ni­za­cja i do­ku­men­ta­cja, pro­ce­sy sprze­da­żo­we, przyj­mo­wa­nie zle­ceń i go­to­wych pli­ków, two­rze­nie prac, kre­acja i DTP, pro­ofing i soft pro­ofing, oświe­tle­nie, pro­duk­cja form dru­ko­wych, dru­ko­wa­nie, obrób­ka po dru­ku i do­sta­wa do klien­ta. Fir­ma mu­si udo­wod­nić, że pra­cu­je w opar­ciu o zde­fi­nio­wa­ne pro­ce­dury oraz stan­dar­dy, a ta­kże sto­su­je ka­li­bro­wa­ne urządze­nia.
Ag­fa Gra­phics ma już za so­bą pre­mie­ro­we na pol­skim ryn­ku wdro­że­nie kom­plet­nych wy­tycz­nych PSO w dru­kar­ni db Print Pol­ska z Gro­dzi­ska Ma­zo­wiec­kie­go. Tym sa­mym ten za­kład po­li­gra­ficz­ny stał się pierw­szym w Pol­sce (a za­ra­zem 175. w ska­li ca­łe­go świa­ta) po­sia­da­czem cer­ty­fi­ka­tu UGRA. Mówi Iza­be­la Ja­si­ńska­-Klo­cek, dy­rek­tor za­rządza­jąca dru­kar­ni: „By­ło to swe­go ro­dza­ju kon­se­kwen­cją dzia­łań pod­jętych przed kil­ku la­ty przez na­szą fran­cu­ską cen­tra­lę. Tam­tej­sza dru­kar­nia, z którą ści­śle współpra­cu­je­my, wdro­ży­ła nor­my zgod­ne w wy­tycz­ny­mi PSO już ja­kiś czas te­mu. Z jed­nej stro­ny wi­ęc mo­gli­śmy ob­ser­wo­wać pły­nące z te­go ty­pu im­ple­men­ta­cji ko­rzy­ści, z dru­giej – by­li­śmy świa­do­mi, że mu­si­my je wkrót­ce za­sto­so­wać ta­kże w pol­skim za­kładzie”.
Tu po­moc­na oka­za­ła się fir­ma Ag­fa Gra­phics, która w spo­sób kom­plek­so­wy za­dba­ła o od­po­wied­nie przy­go­to­wa­nie do za­ko­ńczo­ne­go suk­ce­sem au­dy­tu cer­ty­fi­ka­cyj­ne­go. „Pierw­szym eta­pem by­ło przy­go­to­wa­nie ka­dry za­rządza­jącej oraz pra­cow­ni­ków dzia­łu han­dlo­we­go i na­kre­śle­nie po­dej­mo­wa­nych dzia­łań. Na­stęp­nie szko­le­nia – za­rów­no teo­re­tycz­ne jak i prak­tycz­ne – ob­jęły dzia­ły pro­duk­cji oraz oso­by w nich pra­cu­jące, za­an­ga­żo­wa­ne w ob­szar pro­jek­to­wa­nia, DTP, pre­pres­su i dru­ko­wa­nia. Przy­go­to­wa­nie do te­go ro­dza­ju, kom­plek­so­we­go wdro­że­nia wy­tycz­nych PSO tr­wa ok. 120 go­dzin. W przy­pad­ku db Print Pol­ska pro­ces ten był roz­ło­żo­ny w cza­sie – z tak du­żym pro­jek­tem ja­ko fir­ma mie­rzy­li­śmy się bo­wiem po raz pierw­szy. Mu­sie­li­śmy też od­po­wied­nio do­pa­so­wać się do co­dzien­nej dzia­łal­no­ści db Print Pol­ska, by nie za­kłócić jej cy­klu pro­duk­cyj­ne­go” – mówi Ma­ciej Baur.
Ca­ło­ść zwie­ńczył jed­no­dnio­wy au­dyt cer­ty­fi­ka­cyj­ny, w którym wzi­ął udział przed­sta­wi­ciel szwaj­car­skiej cen­tra­li UGRA. „Mu­sie­li­śmy udo­wod­nić, że na ka­żdym ob­jętych nim eta­pów po­sia­da­my zde­fi­nio­wa­ne pro­ce­du­ry, pra­cu­je­my zgod­nie z ni­mi, a ta­kże ze stan­dar­da­mi PSO oraz sto­su­je­my ka­li­bro­wa­ne urządze­nia” – mówi Iza­be­la Ja­si­ńska­-Klo­cek. W lu­tym br. fir­ma db Print Pol­ska uzy­ska­ła cer­ty­fi­kat UGRA na okres dwóch lat.
„Au­dy­tor ze stro­ny UGRA bar­dzo skru­pu­lat­nie pod­cho­dził do wszyst­kich pa­ra­me­trów, ja­kie mu­sia­ły zo­stać spe­łnio­ne, by za­le­ce­nia spe­cy­fi­ka­cji PSO zo­sta­ły u nas wdro­żo­ne. Tym bar­dziej dzi­ęku­je­my fir­mie Ag­fa Gra­phics i per­so­nal­nie pa­nu Ma­cie­jo­wi Bau­ro­wi za pro­fe­sjo­nal­ne przy­go­to­wa­nie pra­cow­ni­ków na­szej dru­kar­ni to te­go za­gad­nie­nia, od­po­wied­nie prze­pro­wa­dze­nie wszyst­kich nie­zbęd­nych pro­ce­dur oraz za­pew­nie­nie wspar­cia tech­nicz­ne­go na ka­żdym je­go eta­pie” – do­da­je dy­rek­tor fir­my.
Iza­be­la Ja­si­ńska­-Klo­cek wy­mie­nia też naj­wa­żniej­sze aspek­ty po­sia­da­nia cer­ty­fi­ka­tu UGRA: „Prze­de wszyst­kim wdro­że­nie wy­tycz­nych PSO upo­rząd­ko­wa­ło pra­cę ca­łej dru­kar­ni i wzmoc­ni­ło we­wnętrz­ne po­czu­cie bez­pie­cze­ństwa oraz pew­no­ści od­no­śnie re­ali­zo­wa­nych za­dań. Zy­ska­li­śmy przy tym wi­ęk­szy wpływ na pro­eko­lo­gicz­no­ść na­szych dzia­łań, mo­żli­wo­ść wy­różnie­nia się na ryn­ku, wresz­cie – wy­jście na­prze­ciw ocze­ki­wa­niom, a co­raz częściej wręcz wy­mo­gom klien­tów od­no­śnie spe­łnia­nia za­le­ceń PSO. Wa­żne są też aspek­ty eko­no­micz­ne: krót­szy czas re­ali­za­cji zle­ceń, wy­ższa wy­daj­no­ść, przy­pływ no­wych klien­tów i za­mówień, zwi­ęk­sze­nie przy­cho­dów oraz zy­sków”.

Wy­daw­nic­two Ber­nar­di­num: stan­da­ry­za­cja dru­ku ar­ku­szo­we­go
W dru­kar­ni Wy­daw­nic­twa Ber­nar­di­num pro­ces ka­li­bra­cji dwóch ar­ku­szo­wych ma­szyn of­f­se­to­wych i stan­da­ry­za­cji re­ali­zo­wa­ne­go w nich dru­ku zo­stał roz­ło­żo­ny w cza­sie. Za­kres wy­ko­na­nych prac był za­wężo­ny w po­rów­na­niu z pro­ce­du­ra­mi wy­ma­ga­ny­mi w kon­te­kście cer­ty­fi­ka­cji UGRA. Jed­nak – jak pod­kre­śla Ma­ciej Baur – pro­ces ten wy­ma­gał rów­nie pro­fe­sjo­nal­ne­go po­de­jścia ze stro­ny pra­cow­ni­ków dru­kar­ni oraz ich za­an­ga­żo­wa­nia we wdra­ża­ne pro­ce­du­ry: „Przy ka­żdej stan­da­ry­za­cji klient mu­si być prze­ko­na­ny do po­dej­mo­wa­nych dzia­łań i wie­dzieć, cze­go od nich ocze­ku­je. Po­dob­nie by­ło w przy­pad­ku Wy­daw­nic­twa Ber­nar­di­num, z którym – ja­ko do­staw­ca sys­te­mu CtP – współpra­cu­je­my od ubie­głe­go ro­ku”.
Ksi­ądz Woj­ciech Węc­kow­ski, dy­rek­tor dru­kar­ni po­twier­dza: „Na­sze re­la­cje z fir­mą Ag­fa Gra­phics od po­cząt­ku są bar­dzo bli­skie, wi­ęc już z chwi­lą wdro­że­nia sys­te­mu CtP za­częli­śmy roz­ma­wiać na te­mat ofe­ro­wa­nych przez nią usług w za­kre­sie stan­da­ry­za­cji dru­ku. Pro­ces ten zo­stał roz­ło­żo­ny w cza­sie i fi­nal­nie ob­jął dwie no­wo­cze­sne i za­awan­so­wa­ne tech­no­lo­gicz­nie ma­szy­ny ar­ku­szo­we: 5- i 4-ko­lo­ro­wą. Zda­rza się, że ta sa­ma pra­ca jest wy­ko­ny­wa­na w obu urządze­niach, wi­ęc istot­nym by­ło dla nas, aby wy­dru­ki z nich wy­cho­dzące by­ły nie­mal iden­tycz­ne, cho­ćby w kon­te­kście na­sy­ce­nia ko­lo­ry­stycz­ne­go. Prze­pro­wa­dzo­ne przez fir­mę Ag­fa Gra­phics dzia­ła­nia przy­nio­sły za­mie­rzo­ny efekt i je­ste­śmy z nich bar­dzo za­do­wo­le­ni”.
W przy­pad­ku obu ma­szyn za­kres zre­ali­zo­wa­nych prac był po­dob­ny i ob­jął: li­ne­ary­za­cję płyt w stu­diu CtP, ana­li­zę sto­so­wa­nych pa­pie­rów pod względem zgod­no­ści z za­le­ce­nia­mi nor­my ISO 12647–2, wy­zna­cze­nie opty­mal­nych war­to­ści gęsto­ści optycz­nej dla usta­lo­ne­go ce­lu ko­lo­ry­me­trycz­ne­go z ww. nor­my dla da­ne­go ro­dza­ju podło­ża, przy­go­to­wa­nie krzy­wych ka­li­bra­cyj­nych, we­ry­fi­ka­cję efek­tów przy dru­ko­wa­niu z opty­mal­ną ilo­ścią far­by i krzy­wy­mi ka­li­bra­cyj­ny­mi orz ich ewen­tu­al­ną ko­rek­tę. Stan­da­ry­za­cji pod­le­ga­ło kil­ka ro­dza­jów pa­pie­rów, skon­fi­gu­ro­wa­ny zo­stał rów­nież sys­tem pro­ofin­gu z my­ślą o sy­mu­la­cji od­po­wied­nich stan­dar­dów sto­so­wa­nych podło­ży.

Me­dia Ma­ga­zi­nes: opty­ma­li­za­cja zwo­jo­we­go dru­ku he­at­se­to­we­go
Ag­fa Gra­phics ma też za so­bą pierw­sze na pol­skim ryn­ku wdro­że­nie pro­ce­dur zwi­ąza­nych z ka­li­bra­cją i stan­da­ry­za­cją, prze­pro­wa­dzo­ne w dru­kar­ni zwo­jo­wej – Me­dia Ma­ga­zi­nes w Byd­gosz­czy. Ca­ły pro­ces rów­nież zo­stał roz­ło­żo­ny w cza­sie i ob­jął dwie pra­cu­jące tu ma­szy­ny he­at­se­to­we. Za­kres prac był zbli­żo­ny do te­go, ja­ki prze­pro­wa­dzo­no w dru­kar­ni Wy­daw­nic­twa Ber­nar­di­num, a je­go efek­tem ko­ńco­wym by­ło stwo­rze­nie krzy­wych ka­li­bra­cyj­nych dla obu ma­szyn z my­ślą o trzech ro­dza­jach sto­so­wa­nych w nich pa­pie­rów: LWC, SC oraz SNP.
Mówi Mag­da­le­na Ros­sa – kie­row­nik dzia­łu CtP w fir­mie Me­dia Ma­ga­zi­nes: „Gdy przed sied­miu la­ty roz­po­czy­na­łam pra­cę w byd­go­skiej dru­kar­ni, wdro­że­nie pro­ce­sów zwi­ąza­nych z ka­li­bra­cją i stan­da­ry­za­cją dru­ko­wa­nia sta­ło się jed­nym z mo­ich ce­lów i wy­zwań dla ca­łe­go stu­dia CtP. Z różnych względów za­jęło nam to nie­co cza­su, cho­ciaż o ofer­cie Ag­fa Gra­phics zwi­ąza­nej z te­go ty­pu usłu­gą wie­dzia­łam już od dłu­ższe­go cza­su. Ba­zu­je­my bo­wiem w spo­sób kom­plek­so­wy na roz­wi­ąza­niach te­go do­staw­cy: po­sia­da­my sys­tem CtP tej fir­my, ste­ro­wa­ny naj­now­szą wer­sją work­flow Apo­gee 10 (wy­po­sa­żo­ną m.in. w mo­duł In­kSa­ve), pra­cu­je­my na pły­tach Eli­te Pro. Obec­nie zaś w obu ma­szy­nach ko­rzy­sta­my z krzy­wych ka­li­bra­cyj­nych, przy­go­to­wa­nych przez pa­na Ma­cie­ja Bau­ra z fir­my Ag­fa Gra­phics”.
Mag­da­le­na Ros­sa przy­zna­je, że głów­nym mo­ty­wem wpro­wa­dze­nia stan­da­ry­za­cji by­ła ko­niecz­no­ść podnie­sie­nia ja­ko­ści i zop­ty­ma­li­zo­wa­nia pro­ce­sów. Pierw­sza z ma­szyn zo­sta­ła pod­da­na ca­łej pro­ce­du­rze w grud­niu 2016, dru­ga w – lip­cu 2017 ro­ku. Kie­row­nic­two fir­my jest bar­dzo za­do­wo­lo­ne z efek­tów jej prze­pro­wa­dze­nia: „W na­szym przy­pad­ku, ja­ko dru­kar­ni zwo­jo­wej, stra­ty ma­te­ria­ło­we ge­ne­ro­wa­ne na eta­pie na­rządza­nia, są od­czu­wal­nym kosz­tem. Ka­li­bra­cja ma­szyn po­zwo­li­ła zre­du­ko­wać ilo­ść od­pa­do­wych od­bi­tek do mi­ni­mum, dzi­ęki cze­mu z jed­nej stro­ny – ob­ni­ży­li­śmy kosz­ty pa­pie­ru, farb czy ener­gii, z dru­giej – zwi­ęk­szy­li­śmy pro­eko­lo­gicz­no­ść na­szych dzia­łań. Dzi­ęki te­mu bar­dziej efek­tyw­nie ko­rzy­sta­my też z funk­cji In­kSa­ve (umo­żli­wia­jącej osi­ągni­ęcie do­dat­ko­wych oszczęd­no­ści w zu­ży­ciu far­by), sta­no­wi­ącej in­te­gral­ną część Apo­gee. W efek­cie dru­ku­je­my z wy­ższa ja­ko­ścią i wy­daj­no­ścią, co za­uwa­ży­li ta­kże na­si klien­ci” – do­da­je Mag­da­le­na Ros­sa.
„Pra­cu­je­my na ma­szy­nach, w przy­pad­ku których po­sia­da­nie krzy­wych ka­li­bra­cyj­nych oka­za­ło się strza­łem w dzie­si­ąt­kę. Dzi­ęki te­mu ich ope­ra­to­rzy otrzy­mu­ją go­to­we wy­tycz­ne do­ty­czące dru­ko­wa­nia na po­szcze­gól­nych podło­żach, co zna­cząco wpły­nęło na bez­pie­cze­ństwo pro­duk­cji i kom­fort ich pra­cy. Z mo­jej per­spek­ty­wy pod­jęte dzia­ła­nia uwa­żam za bez­cen­ne. Wiem, wśród części pra­cow­ni­ków dru­ka­rń ist­nie­je swo­isty „o­pór ma­te­rii” – oba­wia­ją się oni zmian i dążą do utrzy­ma­nia sta­tus quo. W obec­nych cza­sach jed­nak nie ma miej­sca na sta­gna­cję: te­go ty­pu dzia­ła­nia i in­we­sty­cje, ja­kie pod­jęli­śmy z my­ślą o stan­da­ry­za­cji dru­ko­wa­nia są nie­zbęd­ne, by za­cho­wać kon­ku­ren­cyj­no­ść. Cie­szy­my się, że dzi­ęki Ag­fa Gra­phics uda­ło nam się je spraw­nie i bez­in­wa­zyj­nie prze­pro­wa­dzić i z pew­no­ścią sko­rzy­sta­my z jej po­mo­cy w tym za­kre­sie ta­kże po uru­cho­mie­niu pierw­szej w na­szym za­kła­dzie ma­szy­ny ar­ku­szo­wej, ja­ka po­ja­wi się tu jesz­cze w tym ro­ku” – pod­su­mo­wu­je Mag­da­le­na Ros­sa.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com
Fot.: Świat Po­li­gra­fii Pro­fes­sio­nal

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści