Przeniesienie części produkcji z Niemiec do zakładu w podwarszawskim Piasecznie, znacząca rozbudowa lokalnych struktur, systematyczne zwiększanie udziałów rynkowych, aktywny udział w wydarzeniach branżowych w Polsce i poza nią – to tylko niektóre aspekty działalności API Folie Polska w minionym roku. Firma osiągnęła w nim dwucyfrowy wzrost, realizując szereg udanych wdrożeń specjalistycznych folii, laminatów i materiałów holograficznych w rodzimych zakładach poligraficznych oraz przedsiębiorstwach reprezentujących inne gałęzie przemysłu. Plany na rok 2018 zakładają dalszy, dynamiczny rozwój, związany m.in. z sukcesywnym wzbogacaniem portfolio produktów konfekcjonowanych i dystrybuowanych przez podwarszawski zakład API Folie Polska.
Mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca firmy: „Rok 2016 był dla nas okresem przełomu i budowania struktur. Z kolei minione dwanaście miesięcy można nazwać czasem swego rodzaju krzepnięcia i stabilizowania pozycji na polskim rynku. Efektem tego jest bardzo duży, dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży, zrealizowany głównie dzięki dostawom na rynek lokalny. Sytuacja w kontekście obecnego roku i lat kolejnych uległa diametralnej zmianie z chwilą przeniesienia części działalności z niemieckich zakładów Rednitzenbach do Piaseczna. W udziale przypadła nam bowiem obsługa – w zakresie konfekcjonowania i dystrybucji – znaczącej części wytwarzanych przez API folii pigmentowych, dedykowanych odbiorcom z Europy, ale też innych rynków, m.in. azjatyckich. Krok ten uznajemy za kolejny przełom w naszej działalności, a jednocześnie wyraz uznania dla pracy wykonanej przez polską filię API i jej rosnące znaczenie dla całej firmy”.
W efekcie zmian w strukturach produkcyjnych i handlowych zatrudnienie w API Folie Polska wzrosło w ub.r. o ok. 50%. „Na tym nie koniec – kontynuuje Katarzyna Kozińska – gdyż odnotowujemy stale rosnący popyt wewnętrzny na nasze wyroby. Nawiązaliśmy m.in. strategiczną współpracę z jednym z największych na świecie producentów tablic rejestracyjnych (wywodzącym się z Polski), który wykorzystuje nasze folie przemysłowe przy wyklejaniu liter i cyfr. Mamy za sobą też szereg udanych wdrożeń folii i laminatów w rodzimych drukarniach opakowań i etykiet. Tu szczególną uwagę warto zwrócić na rosnące zainteresowanie rozwiązaniami holograficznymi, co wiąże się m.in. z aktywnością działu kreacji, za który w naszej firmie odpowiada David Peters – Creative Development Manager”.
Zespół, którym kieruje, przygotował 2. edycję specjalnej publikacji dedykowanej najnowszym trendom rynkowym w obszarze opakowań – API Trends Folio. Wydawnictwo to miało swoją oficjalną premierę na jesiennych targach Luxe Pack Monaco – jednej z licznych imprez branżowych, w jakich firma API, jak również jej polski oddział – wzięła udział w ub.r.
„Najważniejszą były rzecz jasna targi Labelexpo Europe w Brukseli, na których – poza okazją do licznych spotkań z klientami z całego świata – zaprezentowaliśmy nasz nowy produkt: folię do tłoczenia na zimno TA+ – mówi Katarzyna Kozińska. – Firma API była też obecna z własnym stoiskiem na innych ważnych z naszego punktu widzenia wydarzeniach: targach Packaging Innovations w Londynie, PCD w Paryżu oraz obu edycjach Luxe Pack (w Monako i w Nowym Jorku), jak też na konferencjach, m.in. Spirits Summit w Edynburgu. Jako polska filia również byliśmy bardzo aktywni. Jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w marcowych targach Packaging Innovations 2017 w Warszawie i już przygotowujemy się do ich tegorocznej edycji. Równie wysoko oceniamy dwie lokalne konferencje dedykowane etykietom, na których byliśmy obecni: Label Innovations w Warszawie (jej inicjatorem jest drukarnia Etykiety.pl Etigraf) i „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”, jaką dla ponad 220 osób zorganizowała w Jastrzębiej Górze firma Polski Drukarz. Z myślą o uczestnikach pierwszej z nich „wirtualną” prezentację przygotował David Peters, natomiast podczas drugiej przedstawiłam wyniki sponsorowanych przez API badań poświęconych atrakcyjności wizualnej opakowań”.
Projekt ten został zrealizowany w 1. połowie ub.r. w USA, na tam tamtejszym Uniwersytecie Clemsona. Wykorzystując technologię tzw. eye-tracking, tj. śledzenia zachowań gałek ocznych, zbadano potencjalne zachowania konsumentów i ich wyborów, dokonywanych na podstawie wyglądu opakowań na czekoladę. „Wnioski były jednoznaczne: nawet produkt średniej klasy, „ubrany” w atrakcyjne opakowanie, uwzględniające elementy uszlachetniania, nabierał znamion wyrobu markowego; oczywiście w oczach konsumenta. Badania te, ich przebieg i rezultaty, spotkały się z bardzo dużym oddźwiękiem uczestników konferencji w Jastrzębiej Górze. Była ona jednocześnie okazją do spotkania z całą czołówką polskich drukarń etykietowych, bazujących na technologii wąskowstęgowej, więc już dziś deklarujemy udział w jej tegorocznej edycji” – mówi Katarzyna Kozińska.
Dyrektor zarządzająca API Folie Polska podkreśla, że aktywność na polu handlowym, techniczno-serwisowym i marketingowym wpłynęła na znaczący wzrost rozpoznawalności marki API na polskim rynku oraz w świadomości działających na nim drukarń: „Bardzo solidnie przepracowaliśmy ubiegły rok, zarówno w kontekście działań sprzedażowych i wdrożeniowych jak też pod względem obecności na wielu imprezach branżowych – mówi. – Targi czy konferencje to bardzo dobre miejsca do podtrzymywania obecnych i pozyskiwania nowych kontaktów oraz do spotkań, z których część owocuje udanymi wdrożeniami naszych folii i laminatów. Klienci z Polski z zainteresowaniem odnotowują też implementacje materiałów API w innowacyjnych opakowaniach światowych marek takich jak Tattinger czy Hennessy. Tu nieocenionym ekspertem pozostaje David Peters, który brał udział w wielu znaczących projektach związanych z wdrożeniem kreatywnych, innowacyjnych opakowań i etykiet, powstałych z udziałem materiałów API. Cieszymy się, że znalazły się wśród nich także produkty zaprojektowane i wytworzone w Polsce, będące pokłosiem jego spotkań z rodzimymi właścicielami marek, agencjami reklamowymi czy drukarniami”.
Katarzyna Kozińska z optymizmem patrzy także na rok 2018: „Liczymy na dalszy, znaczący wzrost sprzedaży i ekspansję na kolejnych rynkach, m.in. w krajach, które od niedawna obsługujemy od strony dostaw. Nasze plany zakładają pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych z różnych branż i dalszą pracę nad wzmocnieniem pozycji i wizerunku całej grupy API, by – zgodnie z hasłem „Empowering Brands” – jak najlepiej wspierać naszych klientów”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com