Ko­lej­ne udo­sko­na­le­nia cy­fro­we­go dru­ku to­ne­ro­we­go: no­wa se­ria ma­szyn ar­ku­szo­wych Ko­dak Ne­xFi­ni­tyPoprzedni artykuł 

Fir­ma Ko­dak po­in­for­mo­wa­ła, że wio­sną br. w jej ofer­cie znaj­dzie się no­wa se­ria to­ne­ro­wych ma­szyn ar­ku­szo­wych Ko­dak Ne­xFi­ni­ty Di­gi­tal Press, ba­zu­jąca na jej wie­lo­let­nich do­świad­cze­niach i in­we­sty­cjach w tech­no­lo­gię dru­ku cy­fro­we­go. Będąc kon­ty­nu­ato­rem i spad­ko­bier­cą wie­lo­krot­nie na­gra­dza­nej plat­for­my Ko­dak Ne­xPress, urządze­nia te – w za­ło­że­niach pro­du­cen­ta – ma­ją być naj­bar­dziej wszech­stron­ny­mi cy­fro­wy­mi roz­wi­ąza­nia­mi ar­ku­szo­wy­mi, do­stęp­ny­mi na ryn­ku.

Jak za­pew­nia Ko­dak, ce­cho­wać je będą: ni­skie kosz­ty eks­plo­ata­cyj­ne, wy­so­ka pręd­ko­ść i tzw. dy­na­micz­ne obra­zo­wa­nie. Tym sa­mym ma­ją zmie­nić po­de­jście wie­lu dru­ka­rń w kon­te­kście mo­żli­wo­ści ofe­ro­wa­nych przez tech­no­lo­gię cy­fro­wą.

W za­my­śle jej twór­ców ca­ła se­ria Ne­xFi­ni­ty zo­sta­ła za­pro­jek­to­wa­na w ta­ki spo­sób, by uła­twić dru­kar­niom funk­cjo­no­wa­nie na sta­le zmie­nia­jącym się, ewo­lu­ującym ryn­ku. Za­sto­so­wa­no w niej in­no­wa­cyj­ną, opa­ten­to­wa­ną przez Ko­dak tech­no­lo­gię tzw. obra­zo­wa­nia dy­na­micz­ne­go (Dy­na­mic Ima­ging Tech­no­lo­gy), stwo­rzo­ną z my­ślą o dru­ku cy­fro­wym. Ba­zu­je ona na sto­so­wa­niu al­go­ryt­micz­nych ko­rekt w spe­cy­ficz­nych ob­sza­rach dru­ko­wa­ne­go obra­zu. To po­zwa­la na opty­ma­li­za­cję ja­ko­ści re­pro­duk­cji oraz utrzy­ma­nie jej sta­bil­no­ści w opar­ciu o za­war­to­ść obra­zu w ka­żdym je­go frag­men­cie. W efek­cie mo­żli­we jest – na przy­kład – wy­dru­ko­wa­nie „zwi­ch­ro­wa­ne­go” tek­stu, gru­bych li­nii, gład­kich półto­nów oraz wy­ra­zi­stych efek­tów skóry na tej sa­mej stro­nie, nie­za­le­żnie od na­kła­du. W ma­szy­nach znaj­du­je też za­sto­so­wa­nie wie­lo­bi­to­wy sys­tem za­pi­su obra­zu, ba­zu­jący na tech­no­lo­gii LED i za­pew­nia­jący wy­so­ką roz­dziel­czo­ść. Dzi­ęki te­mu – jak po­da­je Ko­dak – ma­szy­ny te będą mo­gły zna­le­źć za­sto­so­wa­nie w nie­zwy­kle sze­ro­kim port­fo­lio apli­ka­cji, m.in. przy pro­duk­cji ma­te­ria­łów ty­pu di­rect ma­il, dru­ków ak­cy­den­so­wych, wy­daw­nictw oraz opa­ko­wań. Ma­szy­ny będzie też mo­żna z ła­two­ścią zin­te­gro­wać z ist­nie­jącym work­flow oraz roz­wi­ąza­nia­mi w za­kre­sie wy­ka­ńcza­nia.

„Za spra­wą Ne­xFi­ni­ty, fir­my po­li­gra­ficz­ne otrzy­mu­ją nie­za­wod­ną plat­for­mę dru­ku cy­fro­we­go, po­zwa­la­jącą uzy­skać ja­ko­ść cha­rak­te­ry­stycz­ną dla of­f­se­tu, re­du­ku­jącą kosz­ty, a za­ra­zem za­pew­nia­jącą ela­stycz­no­ść i pręd­ko­ść przy ob­słu­dze licz­nych apli­ka­cji, nie­za­le­żnie od wy­so­ko­ści re­ali­zo­wa­ne­go na­kła­du” – mówi Ch­ris Balls, Ge­ne­ral Ma­na­ger, Equ­ip­ment i wi­ce­pre­zes dzia­łu Print Sy­stems Di­vi­sion w fir­mie Ko­dak.

Wy­so­ka ja­ko­ść obra­zu, pręd­ko­ść i ela­stycz­no­ść
Ma­szy­na Ne­xFi­ni­ty ofe­ru­je – jak za­pew­nia Ko­dak – naj­wy­ższą w bra­nży gęsto­ść za­pi­su in­for­ma­cji. Prze­kra­cza ona nie­mal 300 mln frag­men­tów obra­zu przy­pa­da­jących na 1 cm2. Za­pew­nia przy tym uzy­ska­nie gład­kich, pła­skich pól i wy­eks­po­no­wa­nie de­ta­li za­war­tych w re­pro­du­ko­wa­nych obra­zach. Sy­stem umo­żli­wia np. wy­dru­ko­wa­nie szcze­gółów wy­ma­ga­jących naj­wy­ższej pre­cy­zji od­wzo­ro­wa­nia (jak wy­różnio­ne frag­men­ty zdjęć czy ilu­stra­cji). Z ko­lei sta­bil­no­ść to­nów śred­nich jest uzy­ski­wa­na dzi­ęki do­pa­so­wa­niu od­po­wied­nie­go po­zio­mu obra­zo­wa­nia; w efek­cie – jak po­da­je Ko­dak – mo­żna osi­ągnąć naj­wy­ższy po­ziom ja­ko­ści. Sy­stem za­pi­su ba­zu­jący na dio­dach LED ofe­ru­je 256 po­ziomów obra­zo­wa­nia na cy­lin­drze. Dzi­ęki te­mu ofe­ru­je on wy­so­ką, sta­bil­ną ja­ko­ść, do­dat­ko­wo nad­zo­ro­wa­ną przez za­mkni­ęty sys­tem kon­tro­li, mak­sy­ma­li­zu­jący czas ak­tyw­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia ma­szy­ny i re­du­ku­jący kosz­ty jej eks­plo­ata­cji. Urządze­nie ce­chu­ją wy­so­ka ela­stycz­no­ść i pręd­ko­ść (z za­kre­su 83–152 str./min.), mo­żli­wo­ść za­sto­so­wa­nia dłu­ższych ar­ku­szy (do 48 ca­li) oraz na­wet 24-punk­to­wych podło­ży. Je­go do­dat­ko­wą za­le­tą jest ela­stycz­no­ść w kon­te­kście za­sto­so­wa­nej se­kwen­cji ko­lo­ry­stycz­nej, dzi­ęki cze­mu wy­ko­rzy­sty­wa­ne tu su­che to­ne­ry są na­no­szo­ne w różnej ko­lej­no­ści i różnych kom­bi­na­cjach, w za­le­żno­ści od wy­ma­gań da­nej pra­cy. To – zda­niem pro­du­cen­ta – w jesz­cze wi­ęk­szym stop­niu de­cy­du­je o mo­żli­wo­ści zre­ali­zo­wa­nia w nim prac o wy­so­kim stop­niu kre­atyw­no­ści, a co za tym idzie – roz­wo­ju użyt­ku­jących go przed­si­ębiorstw.
Ste­phan de Vries – CEO fir­my Fo­to­fa­briek z Gro­nin­gen (Ho­lan­dia) mówi: „Fo­to­fa­briek od 15 lat ko­rzy­sta z ma­szyn z se­rii Ne­xPress, głów­nie z uwa­gi na ich wy­jąt­ko­wą ja­ko­ść. Są one wa­żne dla na­sze­go bi­zne­su, będąc jed­nym ze sty­mu­la­to­rów na­sze­go wzro­stu, gdyż ba­zu­je­my przede wszyst­kim na pro­duk­cji fo­to­al­bu­mów i ksi­ążek ilu­stro­wa­nych zdjęcia­mi. Ja­ko pierw­szy eu­ro­pej­ski użyt­kow­nik Ne­xFi­ni­ty, je­ste­śmy nie­zwy­kle pod­eks­cy­to­wa­ni no­wy­mi apli­ka­cja­mi, ja­kie ofe­ru­je to roz­wi­ąza­nie. Ma­szy­na gwa­ran­tu­je wręcz zdu­mie­wa­jącą ja­ko­ść, sta­bil­no­ść i jed­no­li­to­ść barw­ną, co po­zwo­li nam wpro­wa­dzić do ofer­ty jesz­cze lep­sze pro­duk­ty w kon­ku­ren­cyj­nych ce­nach. Op­cja wy­dłu­żo­ne­go ar­ku­sza (120 cm) po­zwo­li z ko­lei roz­sze­rzyć port­fo­lio pro­duk­tów wy­ko­rzy­stu­jących zdjęcia, np. o wi­ęk­sze al­bu­my. Na­to­miast mo­żli­wo­ść za­sto­so­wa­nia grub­szych podło­ży ozna­cza re­ali­za­cje no­wych pro­duk­tów dla ryn­ku sprze­da­ży de­ta­licz­nej, np. pu­de­łek czy ozna­czeń wy­ko­na­nych z kar­to­nu”.
Ben Shaw, wi­ce­pre­zes ds. pro­duk­cji re­ali­zo­wa­nej na ry­nek ame­ry­ka­ński w Mi­meo.com do­da­je: „Na­sza fir­ma od za­wsze sta­wia na roz­wi­ąza­nia o wy­so­kim stop­niu in­no­wa­cyj­no­ści i za­awan­so­wa­nia tech­no­lo­gicz­ne­go, wi­ęc prze­pro­wa­dza­ne u nas te­sty ma­szy­ny Ne­xFi­ni­ty są czy­mś na­tu­ral­nym. W bar­dzo krót­kim cza­sie wy­dru­ko­wa­li­śmy w niej mi­lio­ny stron i je­ste­śmy pod ogrom­nym wra­że­niem uzy­ska­nych re­zul­ta­tów. Jest to nie­wia­ry­god­nie wszech­stron­na ma­szy­na, za­pew­nia­jąca naj­wy­ższą ja­ko­ść obra­zo­wa­nia, sta­bil­no­ść i ni­skie kosz­ty eks­plo­ata­cji”.

Zwi­ęk­szo­na wy­daj­no­ść i au­to­ma­ty­za­cja work­flow
Z my­ślą o dru­kar­niach re­ali­zu­jących i za­rządza­jących wie­lo­ma apli­ka­cja­mi fir­ma Ko­dak stwo­rzy­ła roz­wi­ąza­nie o na­zwie Mul­ti­-Press Sta­tion. Po­zwa­la ono ope­ra­to­ro­wi na ob­słu­gę z jed­ne­go miej­sca różno­rod­nych prac, dru­ko­wa­nych na­wet w czte­rech ma­szy­nach Ne­xFi­ni­ty. Z ko­lei Ko­dak Ne­xFi­ni­ty Pro­duc­ti­vi­ty Cart za­pew­nia wy­god­ny do­stęp do ele­men­tów ze­sta­wów czysz­czących, jak rów­nież ich prze­cho­wy­wa­nie z my­ślą o jak naj­wy­ższej wy­daj­no­ści.
Wszyst­kie ma­szy­ny z se­rii Ne­xFi­ni­ty są ste­ro­wa­ne no­wym kon­tro­le­rem Ko­dak Ne­xFi­ni­ty Front End. Ce­chu­je go wy­so­ka ela­stycz­no­ść: mo­że bo­wiem dzia­łać ja­ko wol­no­sto­jące roz­wi­ąza­nie do pre­pres­su, wy­po­sa­żo­ne w na­rzędzia do im­po­zy­cji, za­lew­ko­wa­nia, za­rządza­nia bar­wą, spe­cy­fi­ka­cji prac, za­rządza­nia ni­mi oraz two­rze­nia ra­por­tów. Kon­tro­ler jest też wy­po­sa­żo­ny w zauto­ma­ty­zo­wa­ny work­flow wy­ko­rzy­stu­jący pro­to­ko­ły JDF i JMF, co czy­ni go kom­pa­ty­bil­nym z wie­lo­ma roz­wi­ąza­nia­mi ryn­ko­wy­mi, m.in. sys­te­mem Ko­dak Pri­ner­gy. Szyb­ka ra­ste­ry­za­cja ni­sko­na­kła­do­wych, bo­ga­tych w obra­zy apli­ka­cji, jak rów­nież ob­słu­ga kom­plek­so­wych, zróżni­co­wa­nych prac do­dat­ko­wo wpły­wa­ją na wy­daj­no­ść ma­szy­ny. Ba­zu­jąc na spe­cy­ficz­nych wy­ma­ga­niach klien­ta, work­flow ste­ru­jący pra­cą urządzeń z se­rii Ne­xFi­ni­ty mo­że zo­stać do­pa­so­wa­ny i zop­ty­ma­li­zo­wa­ny z my­ślą o in­te­gra­cji z ist­nie­jący­mi sys­te­ma­mi work­flow. Po­zwa­la też roz­bu­do­wać port­fo­lio apli­ka­cji za spra­wą pro­stych, ła­twych w uży­ciu funk­cjo­nal­no­ści ta­kich jak: efek­ty wie­lo­wy­mia­ro­we, la­kie­ro­wa­nie, roz­sze­rze­nie ga­mu­tu, ele­men­ty za­bez­pie­cza­jące czy uni­kal­ne wy­ko­ńcze­nia, wy­cho­dzące po­za tra­dy­cyj­ny CMYK. Jak za­pew­nia Ko­dak, mo­żna je uzy­skać przy ka­żdej pręd­ko­ści pro­duk­cyj­nej.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści