Sto­ra En­so i bra­nżo­we kon­kur­sy dla pro­jek­tan­tów opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

Od lewej: Łukasz Górecki (Hammer Poznań), Krzysztof Pindral (Heidelberg Polska) i Dmitry Panfilov (Stora Enso). Fot.: European Media Group
Od le­wej: Łu­kasz Górec­ki (Ham­mer Po­znań), Krzysz­tof Pin­dral (He­idel­berg Pol­ska) i Dmi­try Pan­fi­lov (Sto­ra En­so). Fot.: Eu­ro­pe­an Me­dia Gro­up

Po­czątek mar­ca br. to czas roz­strzy­gni­ęć w skie­ro­wa­nych do pro­jek­tan­tów opa­ko­wań kon­kur­sach bra­nżo­wych, w które od wie­lu lat za­an­ga­żo­wa­na jest Sto­ra En­so. 5 mar­ca w Po­zna­niu mia­ła miej­sce uro­czy­sta ga­la fi­na­ło­wa Art of Pac­ka­ging – 12. edy­cji ogól­no­pol­skie­go kon­kur­su na naj­lep­sze opa­ko­wa­nie ro­ku, or­ga­ni­zo­wa­ne­go przez wy­daw­nic­two Eu­ro­pe­an Me­dia Gro­up. Sto­ra En­so zna­la­zła się wśród głów­nych part­ne­rów te­go wy­da­rze­nia.

Dwa dni później ogło­szo­na zo­sta­ła li­sta fi­na­li­stów Re­cre­ate Pac­ka­ging 2018 – mi­ędzy­na­ro­do­we­go kon­kur­su dla stu­den­tów i pro­jek­tan­tów opa­ko­wań, które­go ini­cja­to­rem i or­ga­ni­za­to­rem jest skan­dy­naw­ski kon­cern. Sto­ra En­so ogło­si­ła też zwy­ci­ęz­ców Na­gro­dy Pu­blicz­no­ści, wska­za­nych na pod­sta­wie gło­so­wa­nia in­ter­ne­to­we­go w tym kon­kur­sie. Zo­sta­ły ni­mi Klau­dia Raj­ca i Mar­ty­na Ma­tusz­kie­wicz – stu­dent­ki Uni­wer­sy­te­tu Eko­no­micz­ne­go w Po­zna­niu za pro­jekt „Smart Snac­k”.

Re­cre­ate Pac­ka­ging 2018: Po­la­cy wśród fi­na­li­stów i lau­re­atów kon­kur­su
Od 2012 ro­ku Sto­ra En­so or­ga­ni­zu­je kon­kurs Re­cre­ate Pac­ka­ging, skie­ro­wa­ny do pro­jek­tan­tów opa­ko­wań – za­rów­no pro­fe­sjo­na­li­stów, jak i stu­den­tów uczel­ni wy­ższych ofe­ru­jących kszta­łce­nie w tym kie­run­ku. Je­go czwar­ta edy­cja, po­dob­nie jak wcze­śniej­sze, ma pro­mo­wać in­no­wa­cyj­ne, a za­ra­zem pro­eko­lo­gicz­ne pro­jek­ty, ba­zu­jące na su­row­cach od­na­wial­nych. Te­ma­tem prze­wod­nim te­go­rocz­ne­go kon­kursu, do które­go wpły­nęło 258 zgło­szeń, są opa­ko­wa­nia de­dy­ko­wa­ne żyw­no­ści dla dzie­ci.
7 mar­ca Sto­ra En­so ogło­si­ła skróco­ną li­stę je­go fi­na­li­stów: dwu­na­stu w ka­te­go­rii prze­zna­czo­nej dla stu­den­tów i pi­ęciu – dla pro­fe­sjo­na­li­stów. Spo­śród nich – pod­czas uro­czy­stej ga­li od­by­wa­jącej się 17 ma­ja br. w Ma­dry­cie – zo­sta­nie wy­ło­nio­ny zwy­ci­ęz­ca głów­nej na­gro­dy. W gru­pie fi­na­li­stów, po­dob­nie jak to mia­ło miej­sce w la­tach ubie­głych, zna­le­źli się Po­la­cy. W ka­te­go­rii dla pro­fe­sjo­na­li­stów nasz kraj re­pre­zen­tu­ją Ka­ro­li­na La­de­mann (zdo­byw­czy­ni 3. miej­sca w po­przed­niej edy­cji kon­kur­su w ka­te­go­rii dla stu­den­tów) i To­masz Ża­kow­ski z pro­jek­tem „Ba­ca­ly Sna­ke”. Na­to­miast wśród stu­den­tów no­mi­no­wa­nych do głów­nej na­gro­dy są m.in. Na­ta­lia Dębic­ka z Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w Gda­ńsku (za pra­cę „Wa­ky­-Up Mu­esli”) oraz Je­rzy Łem­pic­ki i Mag­da­le­na Ka­ta­na z Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w War­sza­wie (au­to­rzy pro­jek­tu „Are You Nut­s”).
Po­za fi­na­li­sta­mi, Sto­ra En­so ogło­si­ła też zwy­ci­ęz­ców Na­gro­dy Pu­blicz­no­ści (o war­to­ści 3000 eu­ro), którzy zo­sta­li wy­ło­nie­ni na pod­sta­wie gło­so­wa­nia po­przez stro­nę in­ter­ne­to­wą de­dy­ko­wa­ną kon­kur­so­wi. Naj­wi­ęk­szą licz­bę gło­sów (2717) uzy­skał pro­jekt „Smart Snac­k”, które­go au­tor­ka­mi są Klau­dia Raj­ca i Mar­ty­na Ma­tusz­kie­wicz. Jest to prze­zna­czo­ne na żyw­no­ść dla dzie­ci opa­ko­wa­nie w for­mie puz­zli, które – aby otwo­rzyć i do­stać się do środ­ka – trze­ba naj­pierw od­po­wied­nio uło­żyć.

Art of Pac­ka­ging: „pe­rły” wśród pol­skich opa­ko­wań
Or­ga­ni­zo­wa­ny przez Eu­ro­pe­an Me­dia Gro­up kon­kurs, skie­ro­wa­ny za­rów­no do osób zaj­mu­jących się pro­jek­to­wa­niem i two­rze­niem opa­ko­wań za­wo­do­wo – wła­ści­cie­li ma­rek czy przed­sta­wi­cie­li firm pro­duk­cyj­nych (edy­cja „Pro­fes­sio­na­l”), jak też po­cząt­ku­jących – stu­den­tów bądź ar­ty­stów (edy­cja „De­biu­ty”), od­był się już po raz dwu­na­sty. Je­go ce­lem jest pro­mo­wa­nie in­no­wa­cyj­no­ści, kre­atyw­no­ści oraz kon­ku­ren­cyj­no­ści pol­skich opa­ko­wań na ryn­kach kra­jo­wym i za­gra­nicz­nym. Na­gro­dzo­ne pro­jek­ty są au­to­ma­tycz­nie no­mi­no­wa­ne do mi­ędzy­na­ro­do­wej na­gro­dy Worl­dStar, przy­zna­wa­nej do­rocz­nie przez Świa­to­wą Or­ga­ni­za­cję Opa­ko­wań.
Sto­ra En­so po raz ko­lej­ny zna­la­zła się – obok Ko­enig & Bau­er – wśród part­ne­rów głów­nych te­go wy­da­rze­nia. Objęła też swym pa­tro­na­tem kate­gorie „Opa­ko­wa­nie lu­xu­re & na­tu­re” w edy­cji „De­biu­ty” oraz – wspól­nie z fir­mą He­idel­berg – „Opa­ko­wa­nie pre­miu­m” w edy­cji „Pro­fes­sio­na­l”.
W pierw­szej za naj­lep­szą zgło­szo­ną pra­cę ju­ry kon­kur­so­we uzna­ło pro­jekt „Kra­ftwe­ar” au­tor­stwa Mi­ko­ła­ja Ch­ro­stow­skie­go z Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w Ło­dzi. Jest to se­ria opa­ko­wań na wy­so­kiej kla­sy kra­wa­ty męskie o geo­me­trycz­nej for­mie i nie­ba­nal­nym spo­so­bie otwie­ra­nia. Ich mo­ty­wem prze­wod­nim od stro­ny gra­ficz­nej stał się nie­miec­ki odłam mu­zy­ki elek­tro­nicz­nej lat 70. ubie­głe­go wie­ku (stąd na­zwa ko­lek­cji). W imie­niu Sto­ra En­so na­gro­dę wręczał Ma­riusz Le­wan­dow­ski – Sa­les Ma­na­ger w dzia­le Con­su­mer Bo­ards fir­my Sto­ra En­so.
Z ko­lei w ka­te­go­rii „Opa­ko­wa­nie pre­miu­m” edy­cji „Pro­fes­sio­na­l” zwy­ci­ęży­ła fir­ma Ham­mer Po­znań za pro­jekt „Red Ge­isha” – opa­ko­wa­nie na jed­ną z naj­rzad­szych od­mian ka­wy ara­bi­ca. Jak za­zna­czy­li w swo­im wer­dyk­cie ju­ro­rzy, uwa­gę ogląda­jące­go zwra­ca­ją tu w spo­sób szcze­gól­ny no­wo­cze­sny i ele­ganc­ki de­sign opa­ko­wa­nia oraz sto­no­wa­na gra­fi­ka, uwzględ­nia­jąca cieka­wy kon­trast barw. Do­ce­nio­no ta­kże je­go kon­struk­cję i funk­cjo­nal­no­ść, umo­żli­wia­jące wie­lo­krot­ne za­my­ka­nie i otwie­ra­nie opa­ko­wa­nia, bez ry­zy­ka uszko­dze­nia. W imie­niu Sto­ra En­so au­to­ro­wi pro­jektu – Łu­ka­szo­wi Górec­kie­mu na­gro­dę wręczył Dmi­try Pan­fi­lov – dy­rek­tor sprze­da­ży kar­to­nów i pro­duk­tów opa­ko­wa­nio­wych Sto­ra En­so na ob­sza­rze Eu­ro­py Środ­ko­wo­-Wschod­niej.

„Sto­ra En­so, ja­ko pro­du­cent wy­so­kiej ja­kości podło­ży ba­zu­jących na su­row­cach od­na­wial­nych i wy­ko­rzy­sty­wa­nych m.in. do pro­duk­cji opa­ko­wań, sta­ra się być obec­na tam, gdzie do­ce­nia­ne są kre­atyw­no­ść, nie­ba­nal­no­ść i pro­eko­lo­gicz­no­ść przy ich two­rze­niu. Dla­te­go by­ło nam bar­dzo mi­ło po raz ko­lej­ny wes­przeć wa­żną i cen­ną ini­cja­ty­wę, ja­ką jest kon­kurs Art of Pac­ka­ging. Na uwa­gę za­słu­gu­ją wy­obra­źnia i fan­ta­zja uczest­ni­czących w nim pro­jek­tan­tów, którzy re­pre­zen­tu­ją świa­to­wy po­ziom, tak w kon­te­kście funk­cjo­nal­no­ści, jak też atrak­cyj­no­ści wi­zu­al­nej two­rzo­nych opa­ko­wań” – mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski.
Ewa Ku­bic­ka, dy­rek­tor za­rządza­jąca Sto­ra En­so Pol­ska, do­da­je: „Naj­lep­szym te­go po­twier­dze­niem jest licz­niej­sza – z edy­cji na edy­cję – obec­no­ść pro­jek­tan­tów z Pol­ski wśród fi­na­li­stów i lau­re­atów mi­ędzy­na­ro­do­we­go kon­kur­su Re­cre­ate Pac­ka­ging, or­ga­ni­zo­wa­ne­go przez Sto­ra En­so. Trzy­ma­my kciu­ki za na­szych ro­da­ków i ży­czy­my za­jęcia jak naj­wy­ższych miejsc na po­dium pod­czas fi­na­ło­wej ga­li w Ma­dry­cie”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści