Wbrew przewidywaniom o upadku papierowych wydawnictw, rynek drukowanych książek rozwija się dynamicznie. Dane pokazują, że jego globalna wartość sięga nawet 150 mld euro – to niemal trzykrotnie więcej niż wartość przemysłu muzycznego i ok. 15% więcej niż cały przemysł filmowy. Na tle danych globalnych, imponująco prezentują się wyniki dla rynku europejskiego – w 2016 r. wartość całkowita sprzedaży była na poziomie 22,3 mld euro.
Lider dzięki technologii
Przykładem sukcesu polskiej firmy, która z garażowego studia graficznego rozrosła się do jednej z największych drukarni dziełowych w tej części Europy jest TOTEM.COM.PL. Rocznie drukują ponad 3,5 mln egzemplarzy książek. Specjalizują się w cyfrowym druku średnich i niskich nakładów, a dodatkowo oferują profesjonalne zaplecze introligatorskie.
Początki firmy sięgają 1995 r., gdy na rynku trwała transformacja związana z przekształcaniem się państwowych spółek. O wyzwaniach w pierwszych latach działalności mówi Michał Rejnowski, jeden z założycieli i prezes drukarni: - „To był idealny czas na stworzenie własnego biznesu. Z jednej strony sytuacja rynkowego przełomu, kiedy masowo upadały państwowe zakłady; z drugiej – okres, kiedy komputery dopiero wchodziły do przygotowalni poligraficznych. I właśnie naszym pomysłem na biznes było profesjonalne tworzenie materiałów reklamowych – broszur, katalogów, książek”.
Wtóruje mu Bartosz Rejnowski, dyrektor handlowy drukarni, który dodaje: „Od samego początku konsekwentnie inwestowaliśmy tylko w rozwiązania do druku cyfrowego. W obecnym parku maszynowym znajduje się kilkanaście cyfrowych systemów drukujących”.
W związku z bardzo dynamicznym rozwojem, w marcu 2015 r. drukarnia zainstalowała najnowszy system druku Océ ColorStream 3700 firmy Canon – wyjątkowo szybką, pełnokolorową drukarkę cyfrową produkującą do 1350 stron A4 na minutę. Poza najwyższą jakością i elastycznością wydruków, wybór nowej maszyny był uzależniony od wielu czynników okołosprzedażowych, takich jak sprawna obsługa serwisowa, pakietowe szkolenia operatorów czy dedykowane oprogramowanie. Kolejną przekonującą informacją jest to, że Canon - z 62% udziałem - jest liderem tej klasy urządzeń na polskim oraz europejskim rynku urządzeń atramentowych (InfoSource Q1 2018).
Konsekwentny rozwój parku maszynowego w TOTEM.COM.PL bezpośrednio przełożył się na wzrost biznesowy – obecnie ponad 60 proc. woluminów wyprodukowanych przez firmę wysyłanych jest za granicę – do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Danii, Szwecji, Holandii i Norwegii.
Zobacz pełne case study TOTEM.COM.PL: https://bit.ly/2PHnTum
Wyzwania technologiczne
Współcześnie największym wyzwaniem dla systemów druku książek jest zwiększenie ich wydajności przy jednoczesnym dostosowaniu funkcjonalności drukarek do nowych modelów biznesowych. Takie wyzwania, jak możliwość produkcji krótkich serii czy przejście do bardziej aktywnego zarządzania cyklem życia książek są tego najlepszym przykładem. Innowacyjne, cyfrowe technologie druku mają tu niemal nieograniczony potencjał, aby w krótkim czasie dostarczać zmienne treści grupom docelowym, a nawet spersonalizowane publikacje klientom indywidualnym – czyli to, co Canon nazywa „inteligentnymi książkami”.
„W wyniku tej optymistycznej perspektywy wydawcy i producenci książek stają wobec coraz większej presji, aby jeszcze bardziej usprawnić procesy produkcyjne. Powód? Konkurencyjność na tym trudnym rynku jest ogromna, a oczekiwania konsumentów – coraz większe. Dlatego projektując najnowsze rozwiązania druku Canon, staramy się uwzględniać nie tylko wyzwania technologiczne, ale także tworzyć możliwości biznesowego rozwoju dla dostawców usług druku w zgodzie ze zmieniającymi się wyzwaniami na rynku” – przyznaje Michał Młynarczyk, Product & Applications Business Developer IPS, Canon Polska.
Współpraca przez lata
Przemyślany model biznesowy TOTEM.COM.PL doprowadził do sytuacji, w której drukarnia mogła zamknąć cały proces pod jednym dachem. Wszystkie półprodukty tworzone są na miejscu, przez co firma nie musi korzystać z usług podwykonawców. Każda operacja związana z produkcją książek jest wykonywana pod jednym dachem, a każdy proces technologiczny – pod własnym nadzorem.
Także każda nowa inwestycja jest poprzedzona dogłębną analizą rynku w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania. Dlatego właściciele dokładnie analizują TCO, czyli łączny koszt nabycia i eksploatacji maszyn i porównują go z ich możliwościami jakościowymi i wydajnościowymi.
Siła sprawdzonego partnera
Obok Océ ColorStream 3700, w parku maszynowym drukarni TOTEM.COM.PL znajdują się także cztery cyfrowe systemy monochromatyczne Océ VarioPrint 6320 Ultra+ firmy Canon do druku szerokiej gamy materiałów w jakości porównywalnej z offsetem, imponującą rozdzielczością obrazów oraz doskonałym pasowaniem stron.
“Wieloletnia współpraca z Canon i rozbudowa parku technologicznego zaowocowała także inwestycją w oprogramowanie do przygotowywania i prowadzenia kampanii wielokanałowych (DirectSmile Cross Media). Dzięki temu zakres naszych usług powiększył się o realizowanie kampanii CrossMediowych” – wymienia Michał Rejnowski.
Druk na żądanie
Tym, co stanowi o powodzeniu biznesu we współczesnych realiach rynkowych, jest umiejętność właściwej odpowiedzi na zmiany, jakie zachodzą na rynku. Kiedyś występowały one sporadycznie, dziś zaś, wraz z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych, obserwujemy je nieustannie. Technologie cyfrowego druku umożliwiają firmom zmianę całego modelu biznesowego i rozszerzenie oferty o produkcję książek „na żądanie”. Model ten pozwala im wyeliminować zalegające zapasy, co generuje niepotrzebne koszty związane z niesprzedanym nakładem. Wydawcy z kolei mogą korzystać ze sprzedaży tytułów niszowych produkowanych zwykle w niższych nakładach. Przyszłość wydawnictw książkowych rysuje się więc w kolorowych barwach. Zapotrzebowanie na druk monochromatyczny pozostaje wysokie, a możliwości technologiczne cyfrowych systemów produkcyjnych stwarzają ogromny potencjał do rozwoju oferty i dostosowania się do zmian na rynku wydawniczym.
Aby im sprostać, firmy nie mogą sztywno trzymać się raz na zawsze obranego modelu działania. Kluczowa bowiem jest elastyczność i umiejętność dostosowania się do zmiany warunków i – przede wszystkim – potrzeb klientów. Często oznacza ona konieczność dokonania całkowitej rewolucji w zakresie swojego modelu biznesowego. Taki jednak jest koszt przetrwania i cena sukcesu.
Na podstawie informacji firmy Canon Polska Sp. z o.o.